Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آسوشیتدپرس در مطلبی به تحلیل روابط میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و متحد آسیایی او یعنی عربستان و چالش‌های پیش روی ترامپ در مواجهه با موضوع کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی و پیامدهای آن بر روابط او با مقامات ریاض پرداخت.

در این مقاله آمده است: رئیس‌جمهور آمریکا روابط طولانی مدت و عمیقی با عربستان سعودی داشته و معمولا سعی در به رخ کشیدن ارتباطات تجاری خود با این کشور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی خود در سال 2015 هم اعلام کرد که عاشق سعودی‌هاست. اما اکنون روابط نزدیک او با عربستان بیش از هر زمان دیگری در کانون توجهات قرار گرفته است.

با این وجود، ترامپ تاکید کرده که از معامله سودآور تسلیحاتی خود با سعودی‌ها کناره‌گیری نخواهد کرد و در توجیه آن خاطرنشان کرده که خاشقجی شهروند آمریکا نیست. 

بنا به گفته والتر شاوب، فعال یک گروه نظارتی که از ترامپ برای تنظیم روابط خارجی دولت آمریکا بر مبنای روابط تجاری خود شکایت کرده است، سعودی‌ها پول خود را به سمت ترامپ می‌فرستند و همین موضوع اطمینان به اینکه ترامپ در مواجهه با مسئله خاشقجی اقدام درستی انجام دهد، را زیر سوال می‌برد.

ترامپ سال گذشته برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی سفر کرد و به تمجید از ولیعهد جوان این کشور پرداخت و طرح فروش 110 میلیارد دلاری تسلیحات را به عربستان ارائه داد. اما اکنون با فشار کنگره، روابط نزدیک ترامپ و سعودی‌ها در معرض تهدید قرار گرفته است..

روابط میان ترامپ و میلیاردرها و شاهزادگان سعودی به سالها پیش برمی‌گردد و به نظر می‌رسد در حال حاضر تنها عمیق‌تر شده است. در سال 1991 زمانی که ترامپ دچار ورشکستگی شد و با بحران مالی مواجه بود قایق تفریحی خود با نام «پرنسس» را به قیمت 20 میلیون دلار به ولید بن طلال، شاهزاده میلیاردر عربستانی فروخت. چهار سال بعد بار دیگر بن‌طلال باعث نجات ترامپ شد و به سرمایه‌گذاری در قرارداد 325 میلیون دلاری هتل پلازای او پیوست. در سال 2001 ترامپ تمامی 45 طبقه برج جهانی خود را که در نزدیکی ساختمان سازمان ملل در نیویورک قرار دارد، به قیمت 12 میلیون دلار به فروش رساند و خریدار آن کسی جز پادشاه عربستان نبود.

ترامپ اندکی پس از آنکه نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 را اعلام کرد به دنبال ایجاد روابط تجاری جدید با سعودی‌ها افتاد و بر اساس گزارش مالی سال 2016 او، هشت شرکت را با اسامیِ مرتبط با عربستان از جمله DT Jeddah Technical Services  و THC Jeddah Hotel Advisor LLC به ثبت رساند.

ترامپ در یکی از سخنرانی‌های خود به فروش آپارتمان‌های چندین میلیون دلاری خود به سعودی‌ها اشاره و اعلام کرد که سعودی‌ها را دوست دارد و چرا باید از آنها متنفر باشد. اندکی پس از پیروزی در انتخابات، سازمان ترامپ از تعطیلی این شرکت‌های سعودی خبر داد و خود ترامپ نیز متهعد شد در زمان ریاست جمهوری‌اش قرارداد خارجی امضاء نکند.

اما از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ، دولت عربستان و گروه‌های لابی وابسته به آن، مشتریان پرسودی برای هتل‌های او بوده‌اند. همچنین براساس گزارش وزارت دادگستری آمریکا، موسسه روابط عمومی پادشاهی عربستان از مارس سال 2017 در حدود 270 هزار دلار هزینه صرف اقامت در هتل ترامپ کرده است. سخنگوی این موسسه به وال استریت ژورنال گفته بود که پرداخت هزینه‌های هتل از سوی یک گروه لابیِ تحت حمایت عربستان تامین می‌شود.

دادستان‌های مریلند و کلمبیا به این هزینه‌ها به عنوان نمونه‌ای از هدایای خارجی به ترامپ یاد کردند که نوعی نقض قوانین این کشور است. واشنگتن پست نیز از دولت عربستان به عنوان اولین مشتری هتل بین‌المللی ترامپ در نیویورک یاد کرده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دونالد ترامپ عربستان آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۳۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

یک رسانه عربی از جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود، پرده برداشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «میدل ایست نیوز» به نقل از یک مقام آگاه، جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی را که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود فاش کرد.

به گفته این مقام آگاه، توافق امنیتی دیپلماتیک آمریکا و عربستان و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به مراحل نهایی خود رسیده و دولت آمریکا درباره آن با ولیعهد عربستان به توافق رسیده است.

این مقام افزود که این توافق ابعاد گوناگونی دارد اما سه محور اصلی آن امضای توافق دفاع مشترک میان عربستان و آمریکاست که در آن هرگونه ابهام درباره کاری که آمریکا در صورت هرگونه حمله در دفاع از عربستان انجام می‌دهد وهمچنین بر عکس آن، یعنی آنچه عربستان در صورت حمله به منافع امریکا انجام می‌دهد، برطرف شده است.

به گفته این مقام، محور دوم توافق تسهیل دستیابی عربستان به سلاح‌های پیشرفته امریکاست.

همچنین در محور سوم، دو کشور درباره برنامه هسته‌ای غیر نظامی تابع نظارت شدیدی توافق کرده‌اند که به موجب آن عربستان می‌تواند از منابع اورانیوم خود برای رآکتورهای هسته‌ای استفاده کند.

این مقام در ادامه تأکید کرد که در برابر، عربستان متعهد شده که سرمایه‌گذاری‌های چین در خاک عربستان و نیز روابط نظامی خود با چین را محدود کند و سامانه‌های پدافندی جدید خود را کاملا با تسلیحات آمریکایی نوسازی کند، تعهدی که منافع بسیاری برای تولیدکنندگان سلاح آمریکایی خواهد داشت و به ارتش‌های دو کشور امکان همکاری متقابل را می‌دهد.

به گفته این مقام آگاه، عربستان با انرژی ارزان و وسعت خاک خود می‌کوشد که مراکز بزرگ پردازش اطلاعات را که شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا برای گسترش هوش مصنوعی نیاز دارند در خاک داشته باشد چون هزینه این‌گونه اماکن و هزینه تأمین سوخت آنها در خود آمریکا بسیار گزاف است.

این مقام آگاه تأکید کرد که عربستان در ازای همه این توافقات روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار خواهد کرد با این شرط که «بنیامین نتانیاهو» متعهد به همکاری برای برقراری راه حل دو دولتی با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از اصلاح آن باشد.

این در حالی است که جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، به همراه «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید و «تیم لیندرکینگ» فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور یمن، به زودی به عربستان سفر خواهد کرد.

عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی از محورهای این سفر اعلام شده است.

این خبر در حالی است که برخی منابع از سفر احتمالی جوبایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان در هفته جاری خبر داده بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان