Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قم - ايرنا - رئيس سازمان جهاد کشاورزي قم گفت: يکي از مهمترين محورهاي مورد توجه در اجراي سياست هاي تغيير الگوي کشت در استان، استفاده از بذر مناسب با شرايط آب و هوايي قم است که در زمان کوتاه تر و با مصرف آب کمتر به محصول نهايي تبديل شود.

محمد رضا طلايي روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، بيان کرد: محدوديت منابع آبي در بخش کشاورزي استان به عنوان يک عامل مهم ضرورت به کار گيري بذرهايي که مي تواند با آب کمتر به رشد خود ادامه دهد را روشن مي سازد و به همين علت سازمان جهاد کشاورزي قم طي يک برنامه راهبردي جايگزيني بذرهاي اصلاح شده و مقاوم در برابر تنش هاي محيطي و به خصوص کم آبي را با بذرهاي معمولي آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: اين بذرها که بر اساس شرايط محيطي قم انتخاب شده، مي تواند با دوره هاي آبياري کمتر در برابر سردي و گرمي ناگهاني که در دماي هواي منطقه اي استان پديد مي آيد، مقاوت کند و به رشد خود ادامه دهد.
وي ادامه داد: استفاده از بذرهاي اصلاح شده در زمين هاي زراعي قم، مدت زمان عمليات کشاورزي در بخش هاي کاشت، داشت و برداشت محصول را تا حد قابل توجهي کاهش مي دهد و به همين دليل از نظر اقتصادي بسيار به صرفه است و موجب افزايش درآمد بخش کشاورزي استان و بهره برداران آن مي شود.
طلايي گفت: قم قطب توليد و توزيع دام کشور است و به همين دليل استفاده از بذرهاي اصلاح شده براي کاشت گياهان علوفه اي براي خوراک دام در اين استان از اهميت بسزايي برخوردار است که در همين رابطه کاشت ذرت علوفه اي با بذرهاي مناسب در سطح زمين هاي کشاورزي در حال انجام مي باشد.
قم داراي 27 هزار راس گاو شيري و 115 هزار راس گاو و گوساله پرواري است که در دامداري هاي صنعتي پرورش مي يابند؛ به طور ميانگين هر ساله در اين استان 320 هزار تن محصولات دامي توليد مي شود.
وي افزود: به دليل تلاش هاي سازمان جهاد کشاورزي قم براي آشنايي کشاورزان استان با مزاياي استفاده از بذرهاي اصلاح شده و نقشي که اين نوع کشت در تحول اقتصادي بخش کشاورزي دارد، استقبال از اين بذرها رو به افزايش است و بسياري از بهره برداران استفاده از آن را نسبت به بذرهاي معمولي ترجيح مي دهند.
در بخش کشاورزي کل زمين هاي قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که اين رقم 46 صدم درصد کل اراضي قابل کشت کشور مي باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبي، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقيه سطح زير کشت به محصولات يونجه، ذرت، پنبه و صيفي اختصاص يافته است.
ميزان متوسط توليد بخش کشاورزي استان قم در سال برابر 746 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعي و باغي، يک هزار و 208 تن آبزيان و 320 هزار تن محصولات دامي است.
7405/ 1175
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۵۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا سید احمدی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اعلام اینکه در سال زراعی جاری حدود ۱۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان به زیر کشت چغندرقند رفته است، بیان کرد: از زمان آغاز برداشت چغندرقند در استان تاکنون به میزان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تن چغندرقند برداشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: این میزان برداشت از ۹۲۰ هکتار از مزارع چغندرقند استان انجام شده است.

وی اظهار کرد: پیش بینی شده امسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول چغندر قند از مزارع استان خوزستان برداشت شود.

کد خبر 6087439

دیگر خبرها

  • تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد
  • برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در نظرآباد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد
  • جلوگیری از تغییر کاربری و ویلاسازی غیرمجاز در ۵۰ هکتار از اراضی ملی
  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی