Web Analytics Made Easy - Statcounter

هشتمین استان پهناور کشور که به لحاظ کمی مساحتش با مساحت کشور گرجستان برابری می‌کند، به لحاظ تأمین منابع آب شرب در شرایط بحرانی قرار گرفته و بر اساس آمار و اطلاعاتی که مسئولان بیان می‌کنند، تا پایان یافتن منابع آب شرب موجود زمان چندانی باقی نمانده است تا این استان ساحلی و پرجمعیت کشور در آستانه یک فاجعه بزرگ قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش «تابناک»، استان هرمزگان که در شمال تنگه هرمز قرار گرفته و محور ترانزیت بسیاری از کالا‌های تجاری ایران است، چند سالی است که با بحران شدید آب رو به رو شده و روند رو به تصاعد کاهش منابع آب شرب، شرایط بسیار نگران کننده‌ای را در این استان حاکم کرده است؛ مثل این ادعای مدیران استانی که می‌گویند منابع آب موجود استان تنها تا پایان آذر می‌تواند پاسخگوی نیاز صد‌ها هزار شهروند هرمزگانی باشد!
گسترش پدیده فرونشست زمین و ایجاد فروچاله‌ها به ویژه در شهرستان میناب استان هرمزگان، افزایش حجم مهاجرت روستا به شهر، خشک شدن نزدیک به ۴۶۵ چاه آب عمیق، خشک شدن ده‌ها چشمه و قنات استان و اتمام منابع آب ذخیره شده در پشت سد‌های اصلی و بزرگ استان مثل استقلال، شمیل و نیان از جمله رخداد‌های نگران کننده‌ای است که در ماه و سال‌های اخیر این استان را تا مرز یک تنش آبی بزرگ کشانده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که نیاز آبی کل استان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و هفتصد هزار نفر چیزی حدود ۴ هزار لیتر به صورت روزانه است، اما میزان تولید آب شرب روزانه این استان در هر روز به زحمت تا ۳ هزار لیتر می‌رسد؛ وضعیتی نگران کننده که با توجه به عدم وقوع بارش‌های قابل ذکر در فصل آبی جاری در هفته‌های آتی بحرانی‌تر نیز خواهد شد.   استان هرمزگان که متوسط بارندگی بلند مدت آن نزدیک به ۲۰۰ میلی متر است و در سال‌های گذشته به واسطه رود‌های جاری در این استان منبع بسیاری از محصولات کشاورزی کشور بود، اکنون با کاهش شدید بارندگی رو به رو ست و در سال آبی گذشته تنها شاهد بارش ۶۵ میلیمتر بارش باران بود.
اخیراً یکی از مسئولان محلی استان هرمزگان در گفتگو با «ایرنا»، ضمن اشاره به بحران آب پیش آمده در این استان هشدار داده بود که منابع آبی این استان تنها تا پایان آذر جوابگوی مصرف مردم خواهد بود.
در همین رابطه پیشتر فریدون همتی، استاندار هرمزگان در نشست شورای حفاظت از منابع آب هرمزگان تاکید کرد: باید شرایط را صادقانه به مردم بگوییم و مرتب نسبت به بحران کم آبی هشدار دهیم. صدا و سیما به جای پخش تصاویر گل و بلبل تصاویر خشک شده سد‌ها را نشان دهد و همگان را نسبت به جدی بودن بحران آب در استان و کشور حساس کند.
استاندار هرمزگان تصریح کرد: چنانچه تا پایان سال بارندگی صورت نگیرد بحران تازه شروع می‌شود که ضرورت دارد با تدابیر لازم همه برای شرایط سخت آمادگی داشته باشیم و طرح‌های ابتکاری ارایه کنیم.
همتی هشدار دارد: کشاورزی شغل بیشتر مردم در روستا‌های هرمزگان است و اگر تمامی آب موجود را جمع آوری و برای مصرف شرب انتقال دهیم چه کسی باید پاسخگوی معیشت و اشتغال مردم باشد.

نماینده عالی دولت در هرمزگان تاکید کرد: وزارت نیرو باید به تمامی ابعاد بحران آب در این استان توجه کند.
همتی تصریح کرد: با تکمیل طرح‌های در دست انجام تا پایان سال ۹۸ قطعی و سختی‌های تامین آب شرب در استان هرمزگان به طور کامل حل خواهد شد.
جدا از مواردی که به آن اشاره شد و به خوبی شرایط بحرانی استان هرمزگان را به لحاظ تأمین منابع آب شرب نشان می‌دهد، مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان نیز اخیراً در گفتگو با «ایسنا» موارد قابل تأملی را در مورد بحران آب این استان بر زبان آورد که گویای وضعیت بحرانی حال و آینده سواحل شمالی تنگه هرمز ایران است.

در همین رابطه محمدرضا ایدون مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: وضعیت بارندگی در سال آبی گذشته حاکی از کاهش ۹۵ درصدی بارش‌ها در استان است.
ایدون افزود: بر اساس ایستگاه‌های شاخص متوسط بارندگی سالانه در استان هرمزگان در دوره ۵۰ ساله منتهی به شهریور ۱۳۹۷ برابر با ۱۸۵.۵۳ میلی‌متر است.
وی ادامه داد: این رقم در سال آبی ۹۷-۹۶ برابر با ۶۴.۷۲ میلی‌متر بوده که نسبت به متوسط درازمدت ۶۵ درصد و نسبت به سال آبی ۹۶-۹۵ حدود ۹۵ درصد کاهش داشته است.
این مقام مسئول با اشاره به کمبود شدید بارش‌های جوی در ماه‌های اخیر اظهار کرد: میزان بارش‌های ثبت‌شده در مهرماه سال آبی جدید (۹۸-۹۷) به‌طور متوسط حدود ۷ میلی‌متر گزارش‌شده است که بیشترین مقدار در ایستگاه‌های هرنگ با ۴۲ میلی‌متر، فین ۱۳ میلی‌متر، رودان ۱۲.۹، بستک ۱۰.۷ وحاجی‌آباد ۹ میلی‌متر بوده است.
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان عنوان کرد: آمار میزان بارندگی کشور نشان می‌دهد که استان هرمزگان جزو سه استان اول خشک کشور وهمچنین کم بارش‌ترین استان‌ها بوده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بیشترین میزان بارندگی‌های استان در بخش‌های غرب وشمال غربی هرمزگان گزارش شده وسایر مناطق استان خصوصا مناطق شرقی ومرکزی استان فاقد بارش‌های مناسب بوده است.
شرایطی که اکنون در استان هرمزگان حاکم است، با توجه به عدم بارش قابل تأمل در روز‌های گذشته سال آبی جاری و نیز عدم پیش بینی روز‌های بارانی در روز‌های آینده می‌تواند یک هشدار جدی به مسئولان و متولیان آب کشور باشد که در صورت استمرار بی توجهی به وضعیت بحرانی این استان، باید منتظر ابعاد دیگری از پیامد‌های بحران آب در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز باشند.   این وضعیت غیرقابل قبول و تحمل در یکی از بزرگ ترین و مهم ترین استان های ساحلی کشور در حالی است که مدیران اجرایی کشور به صورت مستمر از تصمیم خود برای عملیاتی کردن پروژه های انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی کشور سخن می گویند و  این در حالی است که بر اساس واقعیت های موجود از بهره برداری صحیح و اصولی از منابع آب خلیج فارس در یک استان ساحلی مثل هرمزگان نیز عاجز هستند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۹۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس جفا به مردم محروم منطقه است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمود محمودی در خطبه‌های نماز جمعه کنگان با انتقاد از واگذاری سهام استقلال تهران به هلدینگ خلیج فارس اظهار کرد: ضمن احترام به همه تیم‌های ورزشی کشور و هواداران آنها، از هلدینگ خلیج فارس انتظار داریم همانگونه که آلایندگی پتروشیمی‌های این هلدینگ برای مردم جنوب استان بوشهر است، حمایت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی آن نیز باید برای مردم محروم این خطه باشد.

وی بیان کرد: چرا باید تیم‌های ورزشی ما از حداقل‌ها محروم باشند اما صدها میلیارد به تیم‌های پایتخت نشین تعلق بگیرد.

خطیب جمعه کنگان بیان کرد: در مسائل فرهنگی و اجتماعی و زیرساختی این خطه ده‌ها مشکل وجود دارد که هر وقت از صنعت درخواست داشتیم هزار بهانه برای نشدن دارند اما برای یک تیم اینگونه هزینه می‌کنند.

محمودی گفت: از نمایندگان عالی دولت و مجلس شورای اسلامی درخواست دارم این دغدغه مردم را با جدیت دنبال کنند.

وی افزود: سهم مردم کنگان از هلدینگ خلیج فارس باید گرفته شود.

خطیب جمعه کنگان با تبریک روز معلم و تجلیل از مقام شامخ شهید معلم و فیلسوف بزرگ شهید آیت الله دکتر مطهری اظهار نمود: شهید مطهری فقیه و فیلسوف و معلم بزرگی بود که از هر فرصتی برای روشنگری و هدایتگری استفاده می‌کرد.

محمودی با عنوان اینکه معلم فقط اختصاص به آموزش و پرورش ندارد گفت: هر کسی نقش هدایتگری و تعلیم و تربیت دارد شایسته قدرشناسی است.

وی با عنوان اینکه معلمی شغل انبیاست افزود: هدایت، تعلیم، ارشاد و احیای نفوس میراث انبیایی است که معلم نیز چنین نقشی دارد.

امام جمعه کنگان با گرامیداشت ۹ اردیبهشت ماه روز شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: شوراها مظهر مشارکت مردم در حاکمیت و نقشی کلیدی در مدیریت شهری دارند و احترام به آنان احترام به مردم است زیرا شوراها وکلای مردم اند.

لزوم حمایت از کارگران

محمودی با اشاره به اهتمام نظام دینی به مسئله شوراها در تشکیلات مختلف، با قدردانی از تلاش‌های شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان کنگان افزود: بارها شاهد بودیم وکلای مردم برای پیگیری مشکلات مردم به مرکز کشور سفر کرده و در کشور و استان مطالبات مردمی را پیگیری کردند.

وی با تاکید بر پیگیری امور و مطالبه گری گفت: نقد و مطالبه گری از شوراها خوب است اما تقدیر و قدرشناسی از کارها و خدمات نیز شایسته است.

امام جمعه کنگان با اشاره به سالروز دستور رهبری مبنی بر مبارزه با فساد گفت: دستگاه‌های مسئول در قوای مختلف با رصد و نظارت جدی برای عینیت بخشیدن به فرمان مطاع معظم له بیش از پیش جدیدت داشته باشند.

خطیب جمعه کنگان با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس و لزوم اقدام فرهنگی و گفتمان ساز برای جلوگیری از تحریف در این زمینه و با عنوان اینکه ملت بزرگ ایران اجازه نمی‌دهند کسی عزت شأن را خدشه دار کند گفت: هر کشوری بخواهد کوچک‌ترین دست درازی کند، حافظان خلیج همیشه فارس دست او را قطع خواهند کرد.

محمودی با تبریک روز جهانی کار و کارگر و عنوان اینکه کارگران ایرانی محور اصلی تحقق شعار سال و افسران جبهه اقتصادی و سازندگی و حرکت دهنده چرخ تولید کشورند، با استناد به روایات و نیز کلام بزرگان از جمله مقام معظم رهبری، بیان کرد: همه مردم و مسئولان باید نسبت به حقوق کارگران اهتمام جدی و عملی داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت امنیت شغلی کارگران، رعایت عدالت در دریافت حقوق و نیز ضرورت مسلح شدن کارگران به دانش روز و متناسب با نیاز کشور، به صنعتی بودن شهرستان کنگان اشاره و گفت: متولیان صنعت در امر بکارگیری نیروهای بومی در رده‌های مختلف اهتمام جدی ورزند.

کد خبر 6089178

دیگر خبرها

  • واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس جفا به مردم محروم منطقه است
  • عملیات احداث زیرگذر سرخون آغاز شد
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • عملیات اجرایی زیرگذر پرتردد سرخون آغاز شد
  • عملیات احداث زیرگذر روستای سرخون آغاز شد
  • زندگی ۴۹ درصد مردم ایران روی فرونشست زمین
  • عملیات آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان
  • تولید بیش از ۱۴ ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس
  • بارش های بهاری
  • وزیر کشور: پلاژهای دولتی در سواحل باید مورد استفاده همه مردم قرار بگیرد