Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- در حالي که عربستان با اعتراف به قتل خاشقچي قصد دارد، وليعهد اين کشور را در اين ماجرا بي گناه جلوه دهد، اما سياستمداران و رسانه هاي جهان از نقش وليعهد عربستان در هدايت اين قتل و پيامدهاي آن سخن مي گويند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از شبکه تلويزيوني الميادين، سناتور باب کورکر رئيس کميته روابط خارجي سناي آمريکا گفت: به اعتقاد من محمد بن سلمان وليعهد سعودي، عمليات قتل جمال خاشقجي روزنامه نگار عربستاني در کنسولگري اين کشور در استانبول را هدايت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کورکر افزود: بايد مجازات دسته جمعي براي عربستان در نظر گرفته شود.

قتل خاشقچي بدون دستور وليعهد سعودي ممکن نيست
روزنامه فرامنطقه اي راي اليوم نوشت: قاتل خاشقچي هر که باشد امکان ندارد اين جنايت بدون دستور وليعهد انجام شده باشد.
عبدالباري عطوان نويسنده و تحليلگر مشهور و سردبير راي اليوم نوشت: روايت رسمي عربستان درباره کشته شدن جمال خاشقچي در کنسولگري اين کشور در استانبول پر از ترديد و ابهام است و نشانه تلاشي نا اميدانه براي خريدن وقت اضافه است به همين خاطر با شک و ترديد روبرو شد و درخواست ها براي انجام تحقيقات شفاف بين المللي افزايش يپدا کرد.
اعلام اينکه خاشقچي براثر درگيري در کنسولگري کشته شده بسيار ساده لوحانه و غيرقابل باور است. اين شخص براي درگيري به آنجا نرفته بله براي دريافت مدرک قانوني مراجعه مي کند که فقط چند ثانيه وقت مي برد. حال سئوال اينجاست که چرا طرف مقابل اين درگيري 15 نفر بوده اند.
بازداشت 18 نفر و عزل پنج نفر ديگر که مهمترين آن ها احمد العسيري و سعودالقحطاني هستند تلاشي براي يافتن گوسفند قرباني و انحراف افکار عمومي از مسئول اصلي اين قتل يعني وليعهد سعودي است.
امکان ندارد عسيري به اين جنايت بدون دستور محمد بن سلمان اقدام کرده باشد و اين همان چيزي است که القحطاني در آخرين توييت خود آورده و اعلام کرده که هيچ کاري را بدون دستور پادشاه و وليعهد انجام نمي دهد.
اکنون خاندان حاکم در عربستان با يکي از بزرگترين چالش ها روبرو است که وجود آن و ادامه حکومت آن ها را تهديد مي کند واگر بگوييم که اين چالش خطرناکتر ازجنگ اول و دوم يمن است مبالغه نکرده ايم زيراکه اين خانواده با اختلافات داخلي، فشارهاي بين المللي و کاهش مقبوليت در داخل و خارج روبروست.
اعتراف رسمي سعودي، پرونده اين جنايت فاجعه آميز را نخواهد بست و اين آخرين اعتراف نيز نخواهد بود چرا که پيش ازاين عربستان براي پاک کردن آثار اين جنايت ادعا کرده بود که خاشقچي از کنسولگري خارج شده و در داخل کنسولگري کشته نشده است.
محمد بن سلمان چندان دروغ نگفته هنگامي که سه روز پس از ناپديد شدن خاشقچي در گفت و گو با بلومبرگ اعلام کرد که وي کنسولگري را ترک کرده ولي نگفت که زنده از آنجا خارج شده است يا مرده؟ و آيا کامل خارج شده يا قطعه قطعه شده؟
اين جنايت ازصدراخبار شبکه هاي تلويزيوني و روزنامه هاحذف نخواهد شد زيراکه طرف ترک باهوشمندي اين چنين خواسته است و به اين خاطر که عربستان همچنان بسياري از واقعيت ها را پنهان مي کند و قطعا اعتراف هاي بعدي نيز جزء به جزء خواهد رسيد.
اکنون تنها خبر موثق اين است که خاشقچي از داخل کنسولگري عربستان با خفه شدن يا قطعه قطعه شدن به قتل رسيده است ولي همه منتظر نشانه هاي مهم تر از اين جنايت و جنازه قرباني و شکل و چگونگي مخفي شدن آن در زير يا روي زمين هستند.
سعودي ها با اموال و قراردادهاي خريد سلاح توانستند از بحران حملات 11 سپتامبر عبور کنند ولي عبور از بحران خاشقچي بسيار دشوار است زيرا هم مشکل داخلي آمريکا و هم بين المللي است.
اين داستان به نقطه تمرکز انتخابات ميان دوره اي آمريکا و عامل اتحاد رسانه هاي اين کشور و بين المللي تبديل شده است.
ترامپ مي خواهد از موضوع قتل خاشقچي براي دوشيدن عربستان و بستن قراردادهاي بزرگ بهره گيرد و شايد سخنان اخير وي درباره اعتراف عربستان به اين قتل، بهترين دليل در اين رابطه باشد.زيراکه بيانيه عربستان را معقول و نخستين گام مناسب در اين باره دانست .
منظور وي از گام نخست اين است که عربستان بايد گام هاي ديگري بردارد . اين گام ها چيست؟ آيا منظور وي تغيير شاکله حکومت سعودي و از جمله آمدن وليعهد جديد است؟ او کيست؟
سعودي ها در انجام اين قتل موفق عمل کردند و اين بخش آسان آن بود ولي در سرپوش گذاشتن بر آن و پنهان کردن آثار جرم شکست خوردندو اين بخش پيچيده موضوع است.
ممکن است قتل خاشقچي به زند ه به گور شدن حکومت چهارم آل سعود منجر شود.

آزمون براي سنجش ميزان قدرت وليعهد عربستان
بلومبرگ نوشت: بحران قتل خاشقجي قدرت وليعهد عربستان را زيرسؤال برد.
به گزارش بلومبرگ؛ بحران ناشي از قتل جمال خاشقجي به منزله آزموني براي سنجش ميزان قدرت وليعهد عربستان محسوب مي شود.
اين پايگاه اينترنتي آمريکايي نوشت: محمد بن سلمان، وليعهد عربستان، خود را به عنوان حاکم بعدي بزرگترين تامين کننده نفت جهان در چند دهه آينده معرفي کرده است. اکنون اين جايگاه متزلزل شده است. اکنون بحران روز افزون ناشي از مرگ جمال خاشقجي در داخل کنسولگري عربستان سعودي در استانبول ترديدهايي را درباره اينکه آيا وليعهد مي تواند همچنان تمام اهرم هاي قدرت را در چنگ خود نگاه دارد يا اينکه پدرش يا حتي رقبا او را مهار خواهند کرد، ايجاد کرده است.
17 روز طول کشيد تا عربستان سعودي اذعان کرد خاشقجي کشته شده است. يک روز پس از آنکه اين روزنامه نگار مخالف حکومت سعودي ناپديد شد، شاهزاده محمد به بلومبرگ گفت: وي با پاي خود از کنسولگري خارج شده است. اکنون دولت مي گويد وي پس از مشاجره با عده اي از افراد در کنسولگري که به درگيري فيزيکي منجر شده است، جان خود را از دست داد. مقامات سعودي اعلام کردند 18 نفر را در اين رابطه دستگير کرده اند. تحقيقات همچنان ادامه دارد.
پل ساليوان، کارشناس خاورميانه در مرکز مطالعات امنيتي دانشگاه جورج تاون، معتقد است خيلي ساده لوحانه خواهد بود که وي فکر کند مي تواند به راحتي از اين مخمصه جان سالم به در برد. "احتمالا فشارها افزايش خواهند يافت و تلاش هاي زيادي در مراکز قدرت در عربستان سعودي انجام خواهند شد تا بيشتر اقدامات وي تحت نظر قرار بگيرند."
هر گونه نشانه اي که از تصميم ملک سلمان 82 ساله براي مهار قدرت پسرش حکايت داشته باشد، برنامه هاي بلندپروازانه وي را زير سؤال خواهد برد.
به اعتقاد نويسنده، تاثير بلند مدت ماجراي قتل خاشقجي هرچه باشد، اين بحران در حال حاضر از سرعت افزايش قدرت شاهزاده محمد کاسته است.

پيامدهاي قتل خاشقچي براي بن سلمان
راي اليوم در تحليلي ديگر نوشت: عمليات قتل خاشقجي هديه گرانبهايي است که به آمريکا و شايد دستان پنهان و ريشه دوانيده در عمق حکومت سعودي داده شد تا به حکومت محمد بن سلمان پايان داده شود.
روزنامه راي اليوم لندن در مقاله اي به قلم رائد عبد الحسين السوداني نوشت: شايد به نظر برسد مقايسه بين فرزاد بازفت روزنامه نگار ايراني الاصل داراي تابعيت انگليس در مارس 1990 که دولت عراق وي را در آن زمان به جاسوسي براي اسرائيل متهم و (اعدام) کرد و عمليات ناپديد شدن يا سر به نيست کردن جمال خاشقجي و خبرهايي که درباره کشته شدن وي بطور وحشتناک در کنسولگري عربستان در ترکيه منتشر شد، مقايسه ناموفقي باشد چه برسد بخواهيم کشته شدن خاشقجي را با عمليات حمله عراق به کويت در سال 1990 مقايسه کنيم.
مخالفان اين مقايسه معتقدند بازفت را نهادهاي امنيتي رسمي بازداشت کردند و در تلويزيون ظاهر و بعدا محاکمه و اعدام شد و اين مساله پنهاني نبود. چگونه مي توان اين مساله را با عمليات ناپديد شدن و به قتل رسيدن يک روزنامه نگار سرشناس در کنسولگري مقايسه کرد. با اين وجود من معتقدم عمليات اعدام بازفت هر چند که علني بود خشم بين المللي و جهاني را عليه دولت صدام حسين برانگيخت به ويژه اينکه وي تابعيت انگليس را داشت و همين امر سبب شد جهان و مطبوعات جهاني و دقيقا اروپا و آمريکا به خاطر آورد که سياست سرکوب و استبداد بي نظيري در عراق اجرا مي شود که غرب طي سالها آن را ناديده گرفت تا منافعش را که مرتبط با دولت صدام حسين بود، محقق کند و اکنون پس از اينکه همين غرب احساس کرد اهدافي که مي خواست از طريق حکومت بعث و صدام به دست آورد محقق شد فرصت مناسبي به دست آورد که به شکلي وي را از معادله بين المللي و عربي خارج کند.
بنابراين از عمليات اعدام بازفت بهره برداري کرد تا آن را به بهانه اي براي ورود به اين سياست جديد تبديل کند در حاليکه در همان زمان و تاريخ که بازفت اعدام شد مقامات عراق يک شهروند عراقي را که تابعيت سوئدي داشت به اتهام جاسوسي براي اسرائيل اعدام کردند اما به آن توجهي نشد زيرا مثل بازفت قابل بهره برداري نبود.
مطبوعات آمريکا و انگليس در آن زمان حمله تندي عليه عراق انجام دادند و گويي دنياي مطبوعات تازه خبر دار شده است که در عراق چه مي گذرد و حقوق مردم عراق ضايع شده است. همچنين دامنه اعتراضات به صنايع نظامي و تهديد نظامي عراق شدت گرفت و اسرائيل تهديد کرد و در دوم آوريل 1990 صدام حسين در پاسخ به اين تهديد اعلام کرد سلاح شيميايي دو گانه به عنوان سلاح بازدارنده راهبردي در اختيار دارد.
درباره عربستان نيز مي توان همينگونه نظر داد. يک دفعه جهان يادش مي آيد که سرکوب و استبداد در عربستان وجود دارد که بايد متوقف شود. جنگ يمن ، تشکيل و حمايت از گروههاي تفکيري در سوريه و بازداشت شاهزادگان کافي نبود و فقط ناپديد شدن خاشقجي به آنها ياد آور شد که محمد بن سلمان وليعهد و حاکم واقعي عربستان مستبد و سرکوبگر است. اما چرا؟ آنها احساس مي کنند اين جوان نيز هر خدمتي که مي توانست به غرب بکند خيلي زود محقق شد و ديگر چيزي براي خدمات رساني ندارد جز اينکه آنها را به درد سر مي اندازد به همين دليل اين عمليات انجام شد تا به آنها (غربيها) کمک کند که او را رسوا کنند.
اما علت مقايسه کشته شدن يک روزنامه نگار با حمله به کشور مستقل اين است که جهان در سال 1990 شاهد مرحله جديدي بود که مهمترين آن سقوط کشورهاي کمونيستي يکي پس از ديگري، متحد شدن دو آلمان پس از برچيده شدن ديوار برلين و پديدار شدن نشانه هاي فروپاشي اتحاد جماهير شوروي است و در اين شرايط عمليات حمله به کويت انجام شد تا بتوان از نظم نوين جهاني يعني نظام تک قطبي سخن گفت که آمريکا تنها قطب اين جهان باشد و آنچه که لازم بود اتفاق افتاد.
اما درباره عربستان که کشور بسيار مهمي است و جهان نيز در آستانه مرحله جديدي قرار گرفت و جنگ تجاري بين آمريکا و چين تشديد مي شود، پيشرفت روسيه، غرب را نگران مي کند و اگر تحريم نفتي ايران اتفاق بيفتد آمريکا و ايران در آستانه مقابله قرار مي گيرند. علاوه بر اين تحولاتي که در سوريه اتفاق افتاد به نفع محور ايران، سوريه، روسيه و حزب الله رقم مي خورد. علاوه بر اين معامله قرن وجود دارد که عربستان طرف مهم اين طرح است اما نياز است شخصيتي در عربستان حاکم باشد که منفور و مطرود نباشد. اين شخصيت نبايد فردي مثل محمد بن سلمان باشد که محبوب شاهزادگان و فرزندان و نوادگان عبدالعزيز نيست. عمليات قتل خاشقجي هديه گرانبهايي است که به آمريکا و شايد دستان پنهان و ريشه دوانيده در عمق حکومت سعودي داده شد. اين عمليات براي جذب طرفين (بن سلمان و خاشقجي به يکديگر) بود يعني خاشقجي به ترکيه برود و محمد بن سلمان هم تصميم به قتل او بگيرد و اين دقيقا شبيه حادثه اي است که براي صدام اتفاق افتاد زماني که خانم آوريل گلاسپي سفير وقت آمريکا در بغداد با صدام ديدار کرد و صدام از حرفهايش فهميد که اگر به کويت حمله کند آمريکا هيچ اقدامي نخواهد کرد و اين از حماقت مستبدان است.

آمريکا باز هم با بن سلمان مدارا مي کند؟
در همين حال روزنامه واشنگتن پست نوشت گزارش هاي اطلاعاتي حاکي است عربستان سعودي جمال خاشقجي مقاله نويس روزنامه واشنگتن پست را به دستور محمد بن سلمان وليعهد اين کشور در کنسولگري عربستان در استانبول به قتل رسانده است.
واشنگتن پست در گزارشي به قلم سايمون هندرسون نوشت: محمد بن سلمان هفته گذشته به دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا تاکيد کرد اطلاعي درباره اين ماجرا ندارد ، اين در حالي است که وي در سال هاي اخير در تلاش براي تحکيم پايه هاي قدرت خود با هدف رسيدن به تاج و تخت پادشاهي, سرکوب منتقدان را در پيش گرفته است.
اگر محمد بن سلمان يا هر فرد ديگري در دولت وي در اين ماجرا مسئول باشند ، واضح است که آنها بر اين باور بودند عربستان سعودي مي تواند از پيامد ماجراي ربودن و کشتن جمال خاشقجي بدون هيچگونه محکوميت و انتقادي از جانب آمريکا رهايي يابند. ( يا بدتر ، آنها گمان مي کردند تاييد ضمني واشنگتن را پيشاپيش در اختيار دارند . ) يک دليل براي چنين طرز فکري وجود دارد و آن اينکه محمد بن سلمان چنان مناسبات نزديکي را با دولت ترامپ برقرار کرده است که تقريبا هرآنچه که از آن مي خواهد به دست آورده است. وي ممکن است به اين نتيجه رسيده باشد ماداميکه اين سياست آمريکا ادامه دارد مي تواند در کمال مصونيت مرتکب هر اقدامي شود .
اين روزنامه افزود مناسبات بسيار نزديک و تنگاتنگ وي با جارد کوشنر مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ و ارتباط آنها به خوبي به اثبات رسيده است. ( کوشنر از طريق رايزني با ترامپ موفق شد کاري کند تا عربستان اولين مقصد سفر خارجي ترامپ به عنوان رئيس جمهور باشد. ) اما در سال 2017 ، هنگاميکه محمد بن سلمان به وليعهدي رسيد ، بسياري در واشنگتن ، جامعه اقتصادي آمريکا و رسانه ها دلباخته وي شدند .جواني محمد بن سلمان و سبک و سياق جديد وي با تاريخچه اقدامات پادشاهان سالخورده سعودي فاصله بسياري داشت. وي به دنبال آزادي اجتماعي براي کشورش بود آزادي هايي همچون گشايش سينماها و فراهم کردن سرگرمي هايي چون برگزاري کنسرت ها ؛ سياستي که در چارچوب آن سرانجام به زنان اجازه رانندگي داده شد . برنامه هاي جاه طلبانه وي براي تغيير و تحولات اقتصادي همچون کاهش وابستگي کشورش به نفت يا همان طرح چشم انداز 2030 براي اقتصاد آمريکا بسيار پرمنفعت است.
سياستمداران آمريکايي با اقدامات سرکوبگرانه محمد بن سلمان عليه مخالفان مدارا کردند ، وي شاهزاده هاي سعودي همچون وليد بن طلال را بازداشت و ديپلمات هاي کانادايي را به خاطر انتقاد مقامات اين کشور از وضع حقوق بشر در عربستان اخراج کرد. بزرگترين پيشکش وي براي متحدان غربي وعده حرکت به سمت اسلام ميانه رو بود که حمايت رياض را از مکاتب مذهبي نامشخص رد مي کند. اتخاذ رويکردي جامع در برابر اسرائيل به عنوان بخشي از خاورميانه قسمت ديگر اقدامات فريبکارانه محمد بن سلمان بود؛ مسئله فلسطين بايد حل و فصل شود اما مانع از آن نمي شود که عربستان سعودي مناسبات با اسرائيل را در زمينه تجارت و فن آوري متوقف کند. به نظر مي رسد عربستان سعودي ، امارات عربي متحده و اسرائيل در حال تشکيل ائتلافي جديد براي مقابله با ايران هستند.
جنگ فاجعه بار يمن که سال 2015 آغاز شد سياست ديگر محمد بن سلمان است که حمايت ضمني واشنگتن را در اختيار داشت. عربستان تلاش کرده است تا توطئه نيروهاي حوثي (انصارالله) را خنثي کند اما غيرنظاميان بسياري قرباني بي کفايتي هاي نظامي عربستان سعودي در عرصه نبرد زميني و هوايي و هدف گيري هاي نادرست اين کشور شده اند. همزمان با هرج و مرج در يمن ، قحطي نيز دامنگير اين کشور شده است. ماه گذشته هنگاميکه نمايندگان کنگره آمريکا متعهد به توقف کمک هاي نظامي اين کشور به ائتلاف عربستان شدند ، مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا خواستار ادامه اين کمک ها شد و ادعا کرد بدون حمايت آمريکا شمار تلفات اين جنگ حتي بيشتر از اين خواهد شد. اين پيروزي بزرگي براي محمد بن سلمان بود که اين جنگ را سازماندهي کرده بود. حتي پيش از اين جنگ ، آمريکا تامين کننده بزرگ تجهيزات نظامي عربستان (بزرگترين خريدار تسليحات آمريکا ) بود. عربستان که عمدتا جنگنده هاي اف - 15 اس را براي نيروي هوايي خود خريداري مي کند, اکنون از آنها براي بمباران يمن استفاده مي کند اما زرادخانه اين کشور موشک هاي پاتريوت را نيز براي محافظت از پايگاه هاي هوايي و شهرها در برابر حملات موشکي يمني ها و احتمالا مهمتر از آن خدمات ، قراردادهاي آموزشي و تامين مهمات را شامل مي شود که سالها اعتبار دارد. دونالد ترامپ بارها با ايده لغو هر يک از قراردادها به منظور تغيير عملکرد عربستان مخالفت کرده است ؛ اقدامي که به محمد بن سلمان نشان مي دهد تصميمات وي پيامدهاي چندان مهمي به دنبال نخواهد داشت.
تغيير موضع ترامپ در برابر قطر در سال گذشته نشان از انعطاف پذيري وي در حمايت از محمد بن سلمان دارد.هنگاميکه عربستان سعودي ژوئن 2017 ميلادي قطر را تحت محاصره قرار داد ، ترامپ در توئيتي نوشت : " در جريان سفر اخير خود به خاورميانه خاطر نشان کردم که ديگر از ايدئولوژي افراطي حمايت مالي نخواهد شد. مقامات منطقه به قطر اشاره کردند. " با وجود اين به نظر مي رسد دولت ترامپ سرانجام متوجه شد که بازيچه دست سعودي ها شده است و در اين مسير برخي فرصت هاي سودآور را از دست مي دهد . رکس تيلرسون وزير امور خارجه پيشين آمريکا و جيمز ماتيس وزير دفاع اين کشور ماه ژانويه ميزبان گفتگوي راهبردي قطر و آمريکا در واشنگتن بودند و ماه آوريل ترامپ از سفر امير قطر به آمريکا استقبال و با خوشرويي با وي درباره قرارداهاي تجاري گفتگو کرد.
مقامات در آمريکا و اروپا اغلب از سوي خبرنگاران ، گروه هاي مدافع حقوق بشر و خود خاشقجي درباره حمايتشان از محمد بن سلمان به چالش کشيده شده اند. استدلال آنها اغلب اينگونه است که نظام استبدادي محمد بن سلمان در عربستان بايد با موفقيت وي در حرکت در مسير اجراي اسلام سعودي " واقعي " که محمد بن سلمان توصيف مي کند توام باشد يعني يک شکل ميانه رو از اسلام که با انقلاب ايران در سال 1979 از مسير خود خارج شد.
اعضاي کنگره آمريکا در واکنش به کشته شدن خاشقجي به دنبال محکوميت آن هستند. سناتور مارکو روبيو و ليندسي گراهام که همواره از ترامپ در همه زمينه ها حمايت مي کردند اين بار در ارتباط با موضوع خاشقجي به مخالفت برخاسته اند.
دونالد ترامپ هفته گذشته با اعلام اينکه ناپديد شدن خاشقجي احتمالا از سوي " قاتلان سرکش " انجام شده است هنوز يک راه را براي محمد بن سلمان باز گذاشته است.
وي پس از گفتکو با ملک سلمان پادشاه عربستان و محمد بن سلمان اعلام کرد آنها مسئوليت اين ماجرا را بر عهده نگرفتند وبا مقايسه خاندان سلطنتي در عربستان با برت کاوانو قاضي ديوان عالي آمريکا که به آزار و اذيت جنسي متهم شده بود افزود آنها گناهکار محسوب مي شوند تا زمانيکه بيگناهي آنها اثبات شود. ما اين مسئله را در پرونده برت کاوانو نيز تجربه کرده ايم و وي بيگناه شناخته شد. با دوستان اين چنيني در واشنگتن جاي تعجب نيست که محمد بن سلمان اين طور فکر کند که مي تواند از پيامد هر آنچه مي خواهد انجام دهد در امان بماند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بن سلمان خاشقجي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۲۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پادشاه عربستان به بیمارستان رفت

به گزارش جماران؛ تلویزیون رسمی عربستان، امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور در بیمارستان تخصصی «ملک فیصل» در شهر جده بستری شده است.

ایرنا به نقل از «عربی ۲۱» نوشت: دیوان پادشاهی عربستان اعلام کرد که دلیل بستری ملک سلمان در بیمارستان، انجام معاینات دوره ای به مدت چند ساعت بوده است.

ملک سلمان بن عبدالعزیز در سال ۲۰۱۵ و پس از آنکه به مدت ۲ سال و نیم ولیعهد عربستان بود، به پادشاهی این کشور رسید.

ملک سلمان ۸۸ ساله، در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ نیز برای انجام معاینات پزشکی در بیمارستان بستری شد و در سال ۲۰۲۰ نیز تحت عمل جراحی برداشتن طحال قرار گرفت.


 

دیگر خبرها

  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات