Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@03:38:12 GMT

نوشابه،جذب کلسیم را مختل میکند

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۵۱۳۵

رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم توجه به تغذیه افراد در دو دهه اول زندگی، بر ضرورت ارایه آموزش‌های لازم درباره دریافت موادغذایی که در تراکم و استحکام استخوان نقش دارند تاکید کرد. ناطقان: دکتر محمدجواد حسین زاده اظهار داشت: بیماری پوکی استخوان با کاهش تراکم و توده استخوان همراه است و در پی آن، ساختمان استخوان دچار مشکل می‌شود و شکستگی‌های متعددی در استخوان رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تصریح کرد: این بیماری یکی از بیماری‌های مهم در سطح جهان است و در افراد در سنین بالا، در زنان بعد از سنین یائسگی و در افرادی که تغذیه مناسب و سبک زندگی صحیحی ندارند، شایع است. اولین گام برای درمان پوکی استخوان این است که آموزش‌های لازم درخصوص دریافت مواد غذایی که در تراکم و استحکام استخوان می‌تواند موثر باشد را به جامعه ارائه دهیم.

رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در دو دهه اول زندگی افراد و در سنین نوجوانی و جوانی، ساختار استخوانی بدن ساخته می‌شود و این قدرت استخوانی می‌تواند در دوران سالمندی و زمانی که فرد در معرض ابتلا به پوکی استخوان است، مهم و اساسی باشد. یکی از راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان توجه به تغذیه افراد در دو دهه اول زندگی به ویژه از نظر برخورداری از کلسیم و ویتامین D است. البته ریزمغذی های دیگر مانند ویتامین B، منیزیم و تا حدی ویتامین A و K نیز در تراکم استخوان موثر هستند که با رژیم غذایی متعادل و مصرف میوه و سبزیجات، تامین می‌شود.

حسین زاده افزود: اگر مواد غذایی حاوی کلسیم در رژیم غذایی به اندازه کافی وجود نداشته باشد، می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود و سن بروز این بیماری را جلو بیاندازد، بنابراین دریافت و جذب کلسیم باید به گونه‌ای باشد که وضعیت اسکلتی بدن را به حد ایده آل برساند.

بنابر اعلام وبدا، وی ضمن تاکید بر اهمیت عدم مصرف مواد غذایی که جذب کلسیم را دچار اختلال می‌کنند، یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر مشاهده می شود که مصرف نوشابه در نوجوانان زیاد است. در حالی که فسفر موجود در نوشابه، جذب کلسیم مواد غذایی را با مشکل روبرو می‌کند، شیر و لبنیات بهترین منابع حاوی کلسیم محسوب می شوند.

رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: نمونه‌های مختلف شیر برای مصرف افراد مختلف در بازار وجود دارد، اما افرادی که به واسطه مشکلات گوارشی نمی‌توانند شیر را به میزان کافی مصرف کنند می توانند از منابع گیاهی استفاده کنند. اما این مواد غذایی به اندازه شیر و لبنیات، حاوی کلسیم نیستند و توصیه می شود افراد، حداقل 3 واحد شیر و لبنیات را در روز مصرف کنند که می‌تواند شامل یک لیوان شیر، یک ظرف ماست و حدود 30 گرم پنیر باشد تا نیازهای کلسیمی افراد، برطرف شود.

حسین‌زاده تاکید کرد: در گروه‌های پر خطر و افرادی که احتمال شکستگی خود به خودی استخوان‌ها در آنها بالا است و دچار پوکی استخوان هستند، باید میزان دریافت کلسیم به اندازه کافی وجود داشته باشد؛ چراکه در سنین بالا و سالمندی یکی از مشکلات این است که کلسیم در شرایط اسیدی بیشتر جذب می شود که ممکن است این روند با اختلال روبرو شود.

وی یکی از مشکلات مردم را کمبود ویتامین D عنوان کرد و افزود: کمبود این ویتامین می‌تواند پوکی استخوان را تشدید کند و جذب کلسیم در دستگاه گوارش به واسطه فرم فعال ویتامین D انجام می‌شود و اگر ویتامین D با کمبود روبرو باشد، جذب کلسیم نیز دچار مشکل می‌شود. بنابراین کمبود کلسیم و ویتامین D مهم‌ترین عوامل پوکی استخوان هستند.

رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ویتامین D می‌تواند از طریق نور آفتاب و تماس مستقیم با نور خورشید تامین شود و منابع غذایی حاوی این ویتامین، زیاد نیستند و در مواردی که با کمبودهای ویتامین D روبرو می‌شویم، افراد باید به پزشک یا متخصصان تغذیه مراجعه کرده و از مکمل درمانی استفاده کنند.

حسین‌زاده از نوع رژیم غذایی به عنوان یکی دیگر از عوامل پوکی استخوان یاد کرد و گفت: رژیم غذایی مناسب و متعادل می‌تواند در استحکام استخوان و به تعویق افتادن پوکی استخوان، موثر باشد. همچنین در رژیم غذایی، مصرف پروتئین ها به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی در تراکم و توده استخوانی، مهم است و میوه و سبزیجات حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها منابع خوبی برای استحکام استخوان به شمار می‌روند، لذا توصیه می‌شود که مصرف میوه و سبزیجات در رژیم غذایی مورد توجه باشد تا منابع مختلفی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن تامین شود.

وی وضعیت کمبود ویتامین D در مردم را نگران کننده عنوان کرد و افزود: کمبود این ویتامین، یک هشدار برای جامعه است که برای جبران آن، پروتکل‌های مختلف درمانی وجود دارد که مصرف آن باید در دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی انجام شود. از سوی دیگر نیز رژیم غذایی نامناسب، عدم توجه کافی به مصرف لازم شیر و لبنیات و یا مصرف کم این مواد غذایی به خاطر شرایط اقتصادی، می‌توانند علائم خطر برای کمبود کلسیم در مردم باشد.

رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان تاکید کرد: باید یکی از سیاست‌های کلی کشور این باشد که برای مواد غذایی که کمبود مصرف آن موجب بیماری‌های مختلف می‌شود، سوبسید پرداخت شود تا مصرف آن دچار اشکال نشود و افراد بتوانند مواد غذایی و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن خود را به سهولت دریافت کنند.





منبع: سلامت نیوز برچسب ها: نوشابه ، کلسیم ، جذب

منبع: ناطقان

کلیدواژه: نوشابه کلسیم جذب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۵۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود

به گزارش خبرآنلاین، بسیاری از عادات غلط زندگی و یا برخی شرایط پزشکی از قبیل عدم نوشیدن مایعات کافی، عدم ورزش، استرس بیش از حد، انسداد روده، بیماری روده مانند سندرم روده تحریک پذیر، سرطان کولون، سرطان رکتوم و ... در ابتلا به یبوست موثر هستند، اما با چه شیوه‌هایی می‌توان این مشکل را تا حد زیادی کاهش داد؟

با این حال مصرف بسیاری از ویتامین‌ها در کنار داروهای بدون نسخه می‌تواند این عارضه را تا حد زیادی از فرد دور کند. البته قبل از مصرف هر نوع مکمل ویتامین یا خرید آن باید با پزشکتان مشورت کنید چون ممکن است بسیاری از ویتامین‌ها برای نوزادان، مبتلایان به بیماری‌های گوارشی، مبتلایان به بیماری‌های مزمن و ...مفید نباشند.

بنا بر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، اما با مصرف ۵ ویتامین می‌توان از بروز مشکلات گوارشی پیشگیری کرد:

اسید فولیک: به عنوان فولات یا ویتامین ب ۹ نیز شناخته شده است. کمبود اسید فولیک گاهی اوقات باعث یبوست می‌شود. در صورت امکان به جای مصرف مکمل‌های اسید فولیک، غذاهای غنی از آن را مصرف کنید. غذاهای غنی از فولات شامل اسفناج، نخود، غلات صبحانه و برنج غنی شده با اسید فولیک است. حد بالای اسید فولیک که اکثر بزرگسالان می‌توانند تحمل کنند، ۱۰۰۰ میکروگرم است.

ویتامین B۱۲: کمبود این ویتامین می‌تواند باعث یبوست شود. اگر یبوست شما به دلیل کمبود ویتامین B۱۲ باشد، افزایش مصرف روزانه آن می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. غذاهای غنی از ویتامین B۱۲ به غیر از مکمل‌ها عبارتند از جگر گاو، ماهی قزل آلا، ماهی سالمون و ماهی تن. اکثر بزرگسالان روزانه باید ۲.۴ میکروگرم ویتامین B۱۲ دریافت کنند.

ویتامین سی: یک ویتامین محلول در آب است. چون بدن مقدار مشخصی ویتامین سی را می‌تواند استفاده کند، دز زیاد آن می‌تواند سبب بروز اسهال شود. اما تنها در صورتی که یبوست داشته باشید این تاثیر به مزاق شما خوش می‌آید. توصیه می‌شود دز ۱۰۰۰ میلی گرمی از این ویتامین را سه مرتبه در روز مصرف کنید تا حرکات روده‌تان افزایش یابد. با این حال مصرف بیش از حد مضر است و باعث حالت تهوع و گرفتگی معده می‌شود.

ویتامین B۵: یا اسید پانتوتنیک باعث تحریک انقباض ماهیچه‌ای در سیستم گوارشی شده و به عمل دفع کمک می‌کند. میزان توصیه شده برای مصرف روزانه ویتامین B۵، برای اکثر بزرگسالان ۵ میلی گرم است. بیشتر زنان شیرده باید روزانه ۷ میلی‌گرم از این ویتامین را دریافت کنند.

ویتامین B۱: یا تیامین به بهبود فرایند هضم کمک می‌کند و سطوح پایین آن با علائمی از قبیل یبوست همراه است. اکثر زنان باید روزانه ۱.۱ میلی گرم و مردان ۱.۲ میلی‌گرم ویتامین B۱ مصرف کنند.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898799

دیگر خبرها

  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • چرا میگن پنیر کاتیج یا کوتاژ مصرف کنید؟+ طرز تهیه کامل
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود