Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@03:10:16 GMT

گزیده غزل های عاشورایی امروزدر«همه آینه ها»

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۸۷۴۷۹

گزیده غزل های عاشورایی امروزدر«همه آینه ها»

«همه آیینه ها» گزیده اشعار عاشورایی شاعران معاصر، به کوشش «مهدی مظفری ساوجی» گردآوری شده است.

 

به گزارش  خبرگزاری شبستان،  به نقل از پایگاه خبری سوره مهر،  اشعار عاشورایی جمعی از شاعران آیینی کشور گردآوری و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. زنده یاد قیصر امین پور، فاضل نظری، علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، اسماعیل امینی، محمود اکرامی، سعید بیابانکی، عباس براتی پور، عبدالجبار کاکایی، سپیده کاشانی،مصطفی محدثی خراسانی، محمدحسین جعفریان، ساعد باقری، حسین اسرافیلی، احد ده بزرگی، سیدضیاءالدین شفیعی، حمید سبزواری و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله شاعرانی هستند که غرل‌های عاشورایی‌شان در این مجموعه فراهم آمده است.

در ابتدای کتاب آغاز غزل سرایی در ایران و پیشگامان غزل سرایی در ایران توضیح داده شده است و سپس یک غزل از مولوی در ابتدای کتاب آمده است. ادامه کتاب به گزیده غزل های شاعران در مورد وقایع عاشورا اختصاص دارد. در تمام این غزل ها به واقعه عاشورا پرداخته می شود و هر غزل به نوعی این واقعه را به تصویر می کشد. ویژگی ای که در این غزل ها به چشم می خورد توجه دقیق به جزئیات و ظرافت هایی است که شاعران به آن توجه کرده اند و جزء به جزء واقعه عاشورا را در قالب غزل به تصویر کشیده اند.

غزلی از همین کتاب سروده آرش شفاعی :

نه این رقص گوارا نیز مدهوشت نخواهد کرد

تو خورشیدی و مشتی آب خاموشت نخواهد کرد

وضوح کامل عشق است و غیرت قدّ و بالایت

حضور لکه ابری چند مخدوشت نخواهد کرد

برو ای آب! ای بی‌آبروی پست! - اهل نور

ز زمزم هم اگر نوشیده‌ای نوشت نخواهد کرد

صدایی می‌دود ناگاه در رگ‌های خشک باد

عمویت می‌رود امّا فراموشت نخواهد کرد

میلح من! عمو قصه نخواهد گفت بعد از این

و ضمن قصه، بازی با بناگوشت نخواهد کرد

مهدی ساوجی در مقدمه این کتاب از نخستین شعر هایی که در واقعه کربلا سروده شده است می گوید و به برخی از آنها اشاره دارد که در ادامه آمده است : «نخستین شعرها و مرثیه‌ها پیرامون واقعه کربلا در متن و بطن این واقعه سروده شده است. رجزهای یاران اباعبدالله الحسین (ع) در میدان کارزار نظیر رجزهای ابوالفضل العباس (ع) و عمروبن جناده (که در مقاتل آمده) را می‌توان در زمره نخستین آثار سروده شده درباره این واقعه به شمار آورد. از آن جمله رجزی است که حضرت ابوالفضل (ع) در آن علت آب ننوشیدن خود را بیان کرده.

امام حسین (ع) در پاسخ به درخواست حضرت ابوالفضل (ع) مبنی بر فدا کردن جانش برای امام (ع) از او می‌خواهد که برود، بلکه بتواند مقداری آب برای فرزندانش بیاورد. نوشته‌اند که چهار هزار نفر دور آب را گرفته بودند. استاد مطهری در حماسه حسینی آورده است: «اول مشکی را که همراه دارد پر از آب می‌کند و به دوش می‌گیرد. تشنه است، هوا گرم است، جنگیده است. همان‌طور که سوار است و آب تا زیر شکم اسب را فراگرفته است، دست زیر آب می‌برد، مقداری آب با دو دستش تا نزدیک لب‌های مقدسش می‌آورد. آن‌هایی که از دور ناظر بوده‌اند، گفته‌اند اندکی تأمل کرد، بعد دیدیم آب نخورده بیرون آمد، آب‌ها را روی آب ریخت. کسی

نفهمید چرا ابوالفضل در آنجا آب نیاشامید؟ اما وقتی که بیرون آمد رجزی خواند که در آن رجز، مخاطب، خودش بود نه دیگران. از این رجز فهمیدند چرا آب نیاشامید:

یا نفس من بعد الحسین هونی

فبعده لا کنت ان تکونی

هذا الحسین شارب المنون

و تشربین بارد المعین

واللّه ما هذا فعال دینی

ولا فعال صادق الیقین»

 گفتنی است این کتاب در 2500 نسخه و در 324 صفحه سال 1386 برای اولین بار منتشر شد و تا کنون سه بار تجدید چاپ شده است.

پایان پیام/37

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین مقام معظم رهبری ارزانی سعید اوحدی اوحدی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور عربستان سوره مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۷۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌گروگانگیری فرد ۵۶ ساله در شیراز

رئیس پلیس آگاهی استان فارس از رهایی گروگان ۵۶ ساله از دست آدم ربایان در شهرستان شیراز خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز به نقل از معاونت اجتماعی استان فارس، کاووس حبیبی در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: در پی گزارش یک فقره آدم‌ربایی در چهاردهم اردیبهشت‌ماه سال جاری در یکی از محلات شهرستان شیراز، به علت حساسیت موضوع بلافاصله تیمی از ماموران پلیس آگاهی جهت بررسی موضوع وارد عمل شدند.

وی افزود: در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد، سرنشینان 3 خودرو ناشناس (8 نفر) در یکی از محلات شهرستان شیراز اقدام به ربایش مردی 56 ساله که در یک کافه نشسته بوده می‌کنند و سریعا از محل متواری می‌شوند.

حبیبی بیان کرد: کارآگاهان تحقیقات خود را آغاز و آدم ربایان را شناسایی و متهمان که عرصه را بر خود تنگ دیده بودند فرد ربوده شده را در یکی از محلات شیراز رها می‌کنند.

رئیس پلیس آگاهی استان فارس با اشاره به اینکه علت و انگیزه آدم‌ربایی اختلافات حساب بوده است، گفت: با توجه به اطلاعات به دست آمده تحقیقات برای دستگیری متهمان با جدیت ادامه دارد.

انتهای پیام/424/.

دیگر خبرها

  • حسینی: این صحبت‌ها درباره لیموچی بس است!
  • حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است
  • کاربرد انواع ریسه ال ای دی در دکوراسیون داخلی
  • ‌گروگانگیری فرد ۵۶ ساله در شیراز
  • آمده‌ایم که بمانیم!
  • زنگ خطر سگ‌های بلاصاحب و صاحب‌دار در جنوب کرمان به صدا در آمده است
  • وضعیت برق مناطق اهواز به حالت عادی در آمده است
  • گزیده خطبه های ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • عرضه دو تک نگاری خبرنگار ایرانی از افغانستان در نمایشگاه کتاب