Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «مدیریت دانش، سازمان و سیاست‌گذاری عمومی» مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی را به صورت کاربردی و عملیاتی مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. در ابتدای کتاب تعریفی از مدیریت دانش ارائه می‌کند؛ مدیریت دانش به مفهوم شناسایی، تولید، تسهیم و به کارگیری دانش در یک سازمان است. مدیریت دانش، فرایندی نظام‌مند است که شامل سازماندهی و ساماندهی دانش‌های گوناگون برای بهبود کارکردهای  سازمانی است و مستلزم توسعه و مدیریت نظام‌مند دانش‌ها، شایستگی‌ها و تخصص‌های سازمان در حال و آینده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده جوهره مدیریت دانش در سیاست گذاری عمومی را بدین صرت بیان می‌کند؛ جوهره مدیریت دانش در سیاست‌گذاری عمومی عبارت است از افزایش توان کارکنان سازمان‌های دولتی در نظریه‌پردازی در امور اجرایی-سیاستی و خلق دکترین عملیاتی در حوزه سیاست‌های عمومی.

در ادامه در تعریف تحلیل سیاست می‌نویسد؛ تولید دانش پیرامونی و درونی در فرایند سیاست‌گذاری، تحلیل سیاست گفته می‌شود. در ادامه به هرم دانش و اجزای آن یعنی داده، اطلاعات و دانش اشاره می‌کند و می‌گوید که بسیاری از نویسندگان این باور را پذیرفته‌اند که آنچه که مجموعه دانسته‌ها و مفاهیم ذهنی ماست در قالب یک هرم قابل نمایش است که به مدل هرم دانش مشهور است. در قاعده این هرم داده‌های فراوانی وجود دارد که به خودی خود معنای کاملی ندارند. نویسنده در همین فصل به مکاتب سه گانه و مدل‌های مدیریت دانش اشاره می‌کند.

فصل دوم این کتاب با عنوان استراتژی‌ها و برنامه‌های عملیاتی به بررسی چگونگی پیاده‌سازی استراتژی‌های مدیریت دانش از طریق مثال‌هایی در سازمان‌های گوناگون می‌پردازد. نکته مهم این است که مباحث و مدل‌ها را به صورت مستقل بیان نمی‌کند. بلکه به صورت موردی آنها را ارائه کرده است.

فصل سوم به بررسی زیرساخت‌های فنی و اسناد فناوری اطلاعات می‌پردازد. نویسنده معتقد است که مدیریت دانش فراتر از مدیریت اطلاعات است، مدیریت اطلاعات برچگونگی  دسته‌بندی و طبقه‌بندی داده‌ها و اطلاعات توجه دارد، در حالی که مدیریت دانش،کار تحلیل و ترکیب اطلاعات، تبدیل آن به دانش و استنتاج و کاربرد آن را وجهه همت قرار می‌دهد. مدیریت دانش رویکردی کاربردی، فرایندی، تحلیلی و معطوف به تصمیم‌گیری است. در ادامه این فصل نویسنده به چگونگی داده‌های اطلاعات در سازمان‌ها و همچنین چگونگی استفاده از آنها توسط سازمان‌ها و وزارت‌خانه اشاره می‌کند.

نویسنده در فصل چهارم به دانش و استراژی دانشی می‌پردازد و می‌گوید: مقصود ما از استراتژی دانشی برنامه‌ریزی برای تولید و به کارگیری دانش در یک سازمان است. پرسش اصلی این است که چگونه دانش شناسایی و تولید شود و براساس چه برنامه‌ای به کار گرفته شود؟

استراتژی دانشی در واقع برنامه‌ای است که دانش‌های سازمان را شناسایی نموده، آن را به وظایف سازمان پیوند می‌زند و دسترسی آن را برای افرادی که به آن نیاز دارند فراهم می‌کند.

فصل پنجم به مستندسازی تجربیات سیاستی می‌پردازد. نویسنده در این زمینه با اشاره به اینکه روش این کار تلفیقی از مدل کشف، تنقیح و  تجرید با مدل مرحله‌ای سیاستگذاری عمومی است. نویسنده در معرفی این فصل می‌نویسد: این فصل در پی ارائه روش‌شناسی مستندسازی دانش‌های ضمی و تجربیات سیاستی در سازمان‌های عمومی، اعم از دولتی و غیردولتی، براساس ترکیبی  از مدل اکتشاف، تنقیح و تجرید با مدل مرحله‌ای  سیاست‌گذاری عمومی است.

در فصل ششم یا آخر نویسنده به ارائه معماری نرم افزاری مباحث پیش گفته می‌پردازد. در ذیل این بحث می‌نویسد؛ معماری اطلاعات چهار رکن دارد که عبارتند از  سازمان‌دهی، کاوش، دسته‌بندی و نامگذاری(برچسب زنی) و جستجو.

کتاب مدیریت دانش، سازمان و سیاست‌گذاری عمومی (مدل‌ها، استراتژی‌ها و زیرساخت‌ها) تالیف کیومرث اشتریان، توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ۴۳۰ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۳۰۰۰۰ تومان منتشر و روانه بازار نشر شده است.

کد خبر 4438232

منبع: مهر

کلیدواژه: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم معرفی کتاب اربعین ۹۷ اربعین 97 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اربعین حسینی فعالیت های قرآنی معرفی کتاب قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی علوم انسانی نشست هم اندیشی بیژن عبدالکریمی قرآن کریم معرفی نشریات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۸۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود

قناعت استاندار خراسان جنوبی در اولین شورای فرهنگ عمومی استان گفت: نقشه مهندسی فرهنگی استان که براساس اسناد بالادستی تهیه شده، آماده رونمایی است.

او افزود: سیاست دولت در مباحث فرهنگی پیاده سازی گفتمان انقلاب در جهت هویت اسلامی - ایرانی است که در همین زمینه دولت در کنار اقدامات زیر ساختی به موضوع فرهنگ هم توجه کرده است.

قناعت با بیان اینکه فعال سازی جلسات شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها یکی از این موارد در دولت سیزدهم است، اظهار کرد: این شورا قرارگاه سیاست گذاری در سطح استان است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ ما فعال شدن شورای پاسداشت زبان فارسی را داشتیم، این مهم قانون است و مصوبه شورای فرهنگ عمومی را دارد.

بیشتر بخوانید

 سفارتخانه‌های آمریکا، محل برنامه ریزی فروپاشی استقلال ملت ها/ ۱۵ مهر، روز حماسه جوانان فلسطینی شد

او خواستار جدی گرفتن مصوبات شورای فرهنگ عمومی از سوی دستگاه‌ها شد و افزود: شورای فرهنگ عمومی قرارگاه سیاست گذاری است لذا اولویت‌ها باید مشخص و دستگاه‌ها در این جلسات حضور منظمی داشته باشند.

قناعت تصریح کرد: برخی موضوعات و تصمیم‌ها همانند پاسداشت زبان فارسی گرچه شاید برای داخل موضوع کوچکی باشد، اما رسانه‌های دنیا برای آن واکنش نشان می‌دهند لذا در شورای فرهنگ عمومی باید با مطالعه وارد شد.

استاندار گفت: بزرگداشت مفاخر و نقشه مهندسی استان، پیوست گردشگری و پیوست فرهنگی از موضوعات مطرح شده در این شورا بود، بخش عمده سند جنبه ایجابی و بخشی سلبی است و اگر افراد در قالب گردشگری بخواهند فضای استان را خدشه دار کنند باید ورود کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود
  • مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد