کتاب «مدیریت دانش، سازمان و سیاستگذاری عمومی» منتشر شد
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۸۸۴۴۳
به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «مدیریت دانش، سازمان و سیاستگذاری عمومی» مدیریت دانش در سازمانهای دولتی را به صورت کاربردی و عملیاتی مورد بحث و بررسی قرار میدهد. در ابتدای کتاب تعریفی از مدیریت دانش ارائه میکند؛ مدیریت دانش به مفهوم شناسایی، تولید، تسهیم و به کارگیری دانش در یک سازمان است. مدیریت دانش، فرایندی نظاممند است که شامل سازماندهی و ساماندهی دانشهای گوناگون برای بهبود کارکردهای سازمانی است و مستلزم توسعه و مدیریت نظاممند دانشها، شایستگیها و تخصصهای سازمان در حال و آینده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نویسنده جوهره مدیریت دانش در سیاست گذاری عمومی را بدین صرت بیان میکند؛ جوهره مدیریت دانش در سیاستگذاری عمومی عبارت است از افزایش توان کارکنان سازمانهای دولتی در نظریهپردازی در امور اجرایی-سیاستی و خلق دکترین عملیاتی در حوزه سیاستهای عمومی.
در ادامه در تعریف تحلیل سیاست مینویسد؛ تولید دانش پیرامونی و درونی در فرایند سیاستگذاری، تحلیل سیاست گفته میشود. در ادامه به هرم دانش و اجزای آن یعنی داده، اطلاعات و دانش اشاره میکند و میگوید که بسیاری از نویسندگان این باور را پذیرفتهاند که آنچه که مجموعه دانستهها و مفاهیم ذهنی ماست در قالب یک هرم قابل نمایش است که به مدل هرم دانش مشهور است. در قاعده این هرم دادههای فراوانی وجود دارد که به خودی خود معنای کاملی ندارند. نویسنده در همین فصل به مکاتب سه گانه و مدلهای مدیریت دانش اشاره میکند.
فصل دوم این کتاب با عنوان استراتژیها و برنامههای عملیاتی به بررسی چگونگی پیادهسازی استراتژیهای مدیریت دانش از طریق مثالهایی در سازمانهای گوناگون میپردازد. نکته مهم این است که مباحث و مدلها را به صورت مستقل بیان نمیکند. بلکه به صورت موردی آنها را ارائه کرده است.
فصل سوم به بررسی زیرساختهای فنی و اسناد فناوری اطلاعات میپردازد. نویسنده معتقد است که مدیریت دانش فراتر از مدیریت اطلاعات است، مدیریت اطلاعات برچگونگی دستهبندی و طبقهبندی دادهها و اطلاعات توجه دارد، در حالی که مدیریت دانش،کار تحلیل و ترکیب اطلاعات، تبدیل آن به دانش و استنتاج و کاربرد آن را وجهه همت قرار میدهد. مدیریت دانش رویکردی کاربردی، فرایندی، تحلیلی و معطوف به تصمیمگیری است. در ادامه این فصل نویسنده به چگونگی دادههای اطلاعات در سازمانها و همچنین چگونگی استفاده از آنها توسط سازمانها و وزارتخانه اشاره میکند.
نویسنده در فصل چهارم به دانش و استراژی دانشی میپردازد و میگوید: مقصود ما از استراتژی دانشی برنامهریزی برای تولید و به کارگیری دانش در یک سازمان است. پرسش اصلی این است که چگونه دانش شناسایی و تولید شود و براساس چه برنامهای به کار گرفته شود؟
استراتژی دانشی در واقع برنامهای است که دانشهای سازمان را شناسایی نموده، آن را به وظایف سازمان پیوند میزند و دسترسی آن را برای افرادی که به آن نیاز دارند فراهم میکند.
فصل پنجم به مستندسازی تجربیات سیاستی میپردازد. نویسنده در این زمینه با اشاره به اینکه روش این کار تلفیقی از مدل کشف، تنقیح و تجرید با مدل مرحلهای سیاستگذاری عمومی است. نویسنده در معرفی این فصل مینویسد: این فصل در پی ارائه روششناسی مستندسازی دانشهای ضمی و تجربیات سیاستی در سازمانهای عمومی، اعم از دولتی و غیردولتی، براساس ترکیبی از مدل اکتشاف، تنقیح و تجرید با مدل مرحلهای سیاستگذاری عمومی است.
در فصل ششم یا آخر نویسنده به ارائه معماری نرم افزاری مباحث پیش گفته میپردازد. در ذیل این بحث مینویسد؛ معماری اطلاعات چهار رکن دارد که عبارتند از سازماندهی، کاوش، دستهبندی و نامگذاری(برچسب زنی) و جستجو.
کتاب مدیریت دانش، سازمان و سیاستگذاری عمومی (مدلها، استراتژیها و زیرساختها) تالیف کیومرث اشتریان، توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ۴۳۰ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۳۰۰۰۰ تومان منتشر و روانه بازار نشر شده است.
کد خبر 4438232منبع: مهر
کلیدواژه: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم معرفی کتاب اربعین ۹۷ اربعین 97 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اربعین حسینی فعالیت های قرآنی معرفی کتاب قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی علوم انسانی نشست هم اندیشی بیژن عبدالکریمی قرآن کریم معرفی نشریات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۸۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«روایت اول» از ردیف یک موسیقیدان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب
محمدباقر زینالی پژوهشگر، مدرس، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در گفتوگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود از انتشار تازه ترین اثر پژوهشیاش خبر داد و گفت: به تازگی اثر پژوهشی را با عنوان «روایت اول» از ردیفنوشته موسیقی معروفی براساس نگارش لطف الله مفخم برای ویولن را بازگردانی و تصحیح کرده ام که به نظرم یکی از آثار پژوهشی است که می تواند در حوزه های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
وی در توضیحات تکمیلی پروژه خود بیان کرد: «ردیف» یکی از مهم ترین منابع موسیقی سنتی ایران است که آموزش و اجرای آن از دوره ناصری به تدریج همه گیر شد و یادگیری آن جزو جدایی ناپذیر یادگیری موسیقی سنتی در سال های اخیر شده است. در این مسیر معتبرترین این ردیف ها، ۲ ردیف «میرزا عبدالله» و «آقاحسینقلی» است که هر ۲ ردیفِ سازی محسوب میشوند که یکی برای سه تار و دیگری برای تار تدوین شده بود. هرچند نسخه ای که از ردیف «میرزاعبدالله» در حال تدریس است با تار و توسط نورعلی برومند روایت شده است. البته که هر دوی این استادان شاگردان زیادی داشتند که دانسته های خود را به آنها آموزش می دادند تا مطالب منتقل شده و موسیقی حفظ شود. یکی از این شاگردان با استعداد، درویش خان بود که بعد از اتمام دوره شاگردی ردیف، خلاقیت های زیادی نیز در موسیقی ایجاد کرد که از آن جمله می توان به ردیفی برای تدریس با تار اشاره کرد که وی با تنظیمی متفاوت آن را به شاگردان خود تدریس می کرد. از شاگردان معروف درویش خان هم می توان به مرتضی نی داوود و موسی معروفی اشاره کرد که این ردیف را درس گرفته و تدریس میکرده اند.
این پژوهشگر گفت: موسی معروفی علاوه بر تدریس، اقدام به نوشتن یادگرفته های خود به صورت نت کرد. جالب اینکه در آن زمان که معروفیِ جوان شروع به نوشتن این ردیف کرد، کمتر کسی در ایران به نت نویسی آشنا بود پس کاری که موسی معروفی انجام داده، در آن دوره پروژه ای بسیار خاص و مهم به نظر می آمد. در گذر زمان این نوشته، در سال ۱۳۱۸ به دست لطف الله مفخم پایان میرسد و این هنرمند به سبب شاگردی که نزد ابوالحسن صبا کرده بود این نت ها را به کوک های مرسوم در ویولن منتقل کردتا شاید مورد استفاده نوازندگان ویولن و حتی در تدوین ردیف ویولن صبا قرار بگیرد. ولی این اتفاق نمیافتد و نوشته های مفخم تا سال ۱۳۵۶ بدون استفاده میماند. در این سال دست نوشته ها بدون تصحیح توسط فرهنگستان هنر چاپ می شود و در بحبوبه پیروزی انقلاب اسلامی آنچنان که باید دیده نمی شود.
زینالی توضیح داد: سال ۱۳۸۲ به صورت اتفاقی نسخه ای از این کتاب را در کهنه کتاب فروشیای دیدم و آن را خریدم تا شاید استفاده ای از آن داشته باشم. البته تا سال ها فکر می کردم این کتاب همان ردیفی است که به نام ردیف موسی خان معروف است. بعدها متوجه اشتباه خود شدم و در محتوای کتاب کنجکاو شدم. از سال ۱۳۹۳ شروع به کار کردن روی این کتاب کردم و نت ها را برای سهولت اجرا به کوک های مرسوم در ردیف های تار منتقل کردم. بعدها این نوشته ها را تایپ کردم و به فکر چاپ آنها افتادم. سال ها دنبال ناشر معتبر برای چاپ درخور آن بودم. متاسفانه ناشران مختلفی که به آنها مراجعه می کردم همکاری برای چاپ نداشتند و از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ این داستان وقفه ای طولانی برای چاپ کتاب ایجاد کرد. حتی در خلال این پیگیری ها متوجه شدم یک هنرمند و مدرس شناخته شده حوزه موسیقی مانع چاپ این مجموعه توسط چند ناشر شده است. چون این کتاب را با کتاب ردیف موسی معروفی در تضاد می دیده و صراحتا به من گفت که این کتاب ردیف موسی خان را تضعیف خواهد کرد. چون کارشناسی کتاب توسط آن ناشران به این هنرمند موثر موکول شده بود که این جواب منفی مانع از چاپ کتاب در آن سال ها شد. البته در نهایت، کتاب «روایت اول» به صورت ناشر مولف چاپ شده است.
این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اشتباهی که در این مدت در برخورد دوستان با این کتاب متوجه شدم این بود که همه فکر میکنند این کتاب همان ردیف معروفی است اما این اشتباه به جهت نام موسی معروفی است که روی جلد آمده و پیشینه این ردیف را نمیشناسند. به نوعی می شود اذعان کرد که این ردیف را می توان ردیف «درویش خان» نامید. ضمن اینکه این کتاب برای کسانی که علاقهمند به پژوهش درباره ردیف و روند شکلگیری و رشد آن هستند، میتواند سودمند باشد و کاری که من انجام دادم پژوهشی روی زندگی موسی معروفی و لطف الله مفخم پایان، تصحیح اشتباهات موجود در نسخه اصلی کتاب، انتقال به کوکهای جدید و مضرابگذاری نت ها برای ساز تار بوده است.
وی در پایان تصریح کرد: این ردیف به تنهایی هنوز قابلیت آن را ندارد که به صورت مستقل به عنوان ردیف استفاده شود. باید پژوهش بیشتری درباره جمله بندیها و رفع اشکالات آن انجام شود تا ابهامات کامل رفع شود. همین طور، در تلاشم که نسخه ای صوتی از آن تهیه کنم تا نتها مفهوم صوتی پیدا کنند و نغمات و ملودیهای جدید به گوش ردیف دوستان و علاقهمندان موسیقی ایرانی برسد.
کد خبر 6096823 علیرضا سعیدی