Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-08@03:29:39 GMT

دور گردون دست ماست هم تاریخ هم طبیعت

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۹۲۸۸۰

دور گردون دست ماست هم تاریخ هم طبیعت

کودک و نوجوان > آثار نوجوانان - همدان، شهر بوعلی سینا و باباطاهر است و شهر شیر سنگی و گنج‌نامه و غار علی‌صدر. غار علی‌صدر یکی از غارهای آبی زیبای جهان است؛ اما اگر ورودی‌اش به شکل کوه باقی‌ می‌ماند خیلی دلرباتر می‌شد.

در حال حاضر بيش‌تر شبيه پاساژي است كه در دل كوه آشيان كرده است و از پاساژ راهي به درون غار تعبيه شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از قايق‌سواري كوتاهي، پياده‌روي آغاز مي‌شود. بايد حدود 150 پله را بپيمايي و حواست باشد به سنگ‌ها دست نزني، كه اگر دست بزني، ديگر رشد نمي‌كنند. تالار هزارقنديل بسيار زيباست. هم نورپردازي‌اش و هم نحوه‌ي رسوبِ‌ سنگ‌هايش.

اگر روزي گذارت به همدان افتاد، نكند لالجين را فراموش كني كه يك دنياست. درست است كه آثار تاريخي ندارد، فروشگاه زنجيره‌اي ندارد و فقط تك‌وتوك بقالي و نانوايي و ديزي فروشي دارد. آن‌جا دنياي سفال است، سرتاسر خيابان مغازه‌هاي سفال‌فروشي است و زيرزمينشان هم كارگاه ساختشان. از همه رنگ و همه نوع.

حالا مي‌رسيم به بحث سوغاتي همدان. سوغاتي همدان سير و انگشت‌پيچ و حلوازرده و حلوا معجون و شيره‌ي انگور و نان كماج و نان برساق است. مي‌دانم صحبت‌ از اين چيزهاي خوشمزه خيلي هوس‌انگيز است، اما اين چيزهاي خوشمزه كمي توضيح لازم دارند.

انگشت‌پيچ به زبان ساده مي‌شود گز مايع. حلوازرده و حلوا معجون و شيره‌ي انگور هم مثل انگشت‌پيچ مايع‌اند و بسيار خوشمزه. نان كماج هم يك جور كلوچه است. اما نان برساق چيز ديگري است. شبيه نان شيرمال گرد است و مثل دونات بايد سرخ شود.

 

اليكا عباس‌زادگان از تهران

عكس: مجتبي مرتجي

در همین زمینه: زندگی در دنیای کلمات «آغاز پاییز» و شعرهای دیگر «کلید خوش‌بختی» و یادداشت‌های دیگر پاییز به‌خیر! «این پایان دل‌انگیز» و دو پاییز‌نوشته‌ی دیگر کمک به زمین «ما کودک نیستیم» و یک یادداشت دیگر در همین نزدیکی ماسوله‌ی زاگرس داستان | گره کور

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۲۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکونام: ما همه تلاشمان را می‌کنیم، دیگر هر چه شد تقدیر ماست

سرمربی تیم فوتبال استقلال در نشست خبری قبل از بازی با ذوب‌آهن گفت: بهترین عملکرد را باید در هر بازی داشته باشیم بعدش هر اتفاقی که بیفتد تقدیر ماست.

به گزارش ایسنا، جواد نکونام، سرمربی تیم فوتبال استقلال، در نشست خبری پیش از بازی مقابل ذوب آهن اصفهان گفت: هیچ بازی‌ای تا پایان فصل برای ما راحت نیست. پنج بازی داریم و باید با تمام تمرکز، تلاشمان را بکنیم تا به موفقیت برسیم. می‌دانیم کجای بازی هستیم و چه می‌خواهیم تا شرایط را کنترل کنیم و به پیروزی برسیم.

او ادامه داد: بازیکنان از اهمیت بازی باخبر هستند و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا فردا به پیروزی برسیم. به بازیکنان هم گفتم، بهترین عملکرد را باید در هر بازی داشته باشیم بعدش هر اتفاقی که بیفتد تقدیر ماست.

دیگر خبرها

  • طرز تهیه ماست و خیار ویژه، خوشمزه‌ترین ماست و خیار عمرتان!
  • نفرین پنج که دامن‌گیر انسان و پستانداران شد
  • بن غفیر: حماس در حال بازی دادن ماست
  • (ویدیو) طرز تهیه کتلت و سیب زمینی تنوری؛ ساده و خوشمزه
  • نحوه درست کردن ماست با 5 کیلو شیر (فیلم)
  • هلال سفید انتهای ناخن را جدی بگیرید + رازهای مهم
  • (ویدئو) نحوه درست کردن ۵ دقیقه‌ای شیرینی نارگیلی؛ خوشمزه و ساده
  • آموزش روز پنجم، مرغ خامه‌ای
  • پیگیری وضعیت اقلام و تجهیزات منوریل در گمرکات کشور
  • نکونام: ما همه تلاشمان را می‌کنیم، دیگر هر چه شد تقدیر ماست