Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@22:14:40 GMT

پشت پرده ساخت یک سد

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۹۳۶۶۳

پشت پرده ساخت یک سد

استاد گروه مهندسی آب دانشگاه ساری با ابراز مخالفت با احداث سد فینسک در استان سمنان برای مقاصد صنعتی، آن را غیراصولی و فاقد توجیه محیط زیستی دانست و افزود: تامین آب شرب راه‌حل‌های به مراتب کم هزینه‌تر نسبت به احداث سد داشته و بعید است مشکل آب شرب استان سمنان دلیل احداث سد باشد.

رضا نوروز ولاشدی، پژوهشگر حوزه آب و هوا و اقلیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که 10 درصد حجم آب پشت مخازن سدها در کشور تبخیر می‌شود، میزان تبخیر آب مخزن سدها را تابع عوامل محیطی دانست و اظهار کرد: رطوبت جو، ارتفاع منطقه، سرعت باد، فشار و دمای محیط، میزان تشعشع آفتاب و هم‌چنین غلظت مواد محلول در آب فاکتورهایی است که بر تبخیر آب پشت سد تاثیرگذار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، اقلیم سمنان را گرم و خشک معرفی کرد و با توجه به قرارگیری محل سد فینسک تاکید کرد: منطقه مطالعه شده برای احداث سد دارای زمستان سرد و خشک و تابستان معتدل بوده و صرف این‌که بگوییم چون سمنان کویری است و تبخیر آن بالاست پس احداث سد مناسب نیست گفتار درستی نبوده چراکه شمال سمنان و بویژه منطقه شهمیرزاد برای جانمایی سد به نسبت مناسب است.

نوروز، انجام مطالعات و پژوهش‌های میدانی تحت این عناوین که دریاچه سد چه مناطقی را دربر گرفته و مساحت تحت پوشش و عمق آب چقدر باشد را شروط لازم برای احداث آن دانست و خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی سد، میزان نفوذ پذیری عمقی آب، هدر رفت آن و مباحث مربوط به زمین شناسی منطقه باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به این که مصرف خانگی و آب شرب استان سمنان 5 تا 7 درصد کل مصرف کشور بوده بعید است که احداث سد برای تامین آب شرب منطقه کارایی داشته باشد.

کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی و ژئوپولوتیک دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز معتقد است: نفوذ صاحبان قدرت و سیاست زدگی مهم‌ترین مسئله در مورد احداث چنین سدهایی است که عموما بدون مطالعه گسترده و به شکل ضربتی انجام می‌شود.

سید رحمت رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به فعالیت 2 دهه اخیر شرکت‌های بزرگ در سمنان گفت: نیازسنجی تامین آب سمنان بیشتر مصارف صنعتی داشته تا این‌که مسائل تامین آب شرب در میان باشد.

وی، احداث باغ‌های بزرگ پسته در منطقه‌ای کویری را فاقد توجیه منطقی دانست و تصریح کرد: استفاده از الگوهای درست کشاورزی و آمایش سرزمینی می‌تواند بهترین راهکار برای رفع مشکل کشاورزی و آب شرب استان سمنان باشد.

کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی و ژئوپولوتیک، برهم زدن تعادل طبیعت را که ده‌ها سال برای شکل‌گیری آن زمان هزینه شده است را فاقد توجیه عقلانی دانست و تاکید کرد: انحراف در سرشاخه‌های اصلی رودها بدون مطالعه و تحقیق اصولی کار سنجیده‌ای نیست.

وی به میزان تبخیر آب مخزن سد اشاره کرد و افزود: به دلیل کویری بودن منطقه نیمی از آب در مسیر ورود به سد تبخیر شده و معمولا احداث سد باید با توجه به حوزه آبریز پرآب و در منطقه کوهستانی ایجاد شود.

کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی و ژئوپولوتیک دانشگاه شهید بهشتی، سمنان را مناسب برای فعالیت معادن دانست و ضمن اشاره به کشت‌های کم آب و تغییر کاربری اراضی این استان گفت: باید کشاورزی وابسته به آب به استان‌هایی تعلق گیرد که نیاز آبی نداشته و ظرفیت و پتانسیل تامین آن را داشته باشند و لزومی ندارد که دولت برای ترویج و گسترش کشاورزی در مناطق کویری سرمایه‌گذاری کند.

وی، تصمیمات عجولانه این چنینی که هزینه گزافی را برای دولت به ارمغان داشته را ویژگی دولت قبلی قلمداد کرد و افزود: تاریخ کلنگ زنی و احداث این پروژه در سال 1389 مربوط به زمانی است که تصمیماتی بدون مبنای علمی و پژوهشی رویکرد کشور در آن دوران بوده و پیداست که تبعات آن به هیچ عنوان مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است.

کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی و ژئوپولوتیک، مطالعات پژوهشی سدها را تابع زمان و هزینه بالا دانست و خاطرنشان کرد: قطعا انحرافات بالادست رود تجن بر میزان تغذیه و رژیم سد رجایی ساری تاثیرگذار است.

رمضانی با ابراز این عقیده که اعمال نفوذ، سیاسی بازی و لابی‌گری برای ادامه فعالیت احداث سد اتفاقی نامیمون است، اضافه کرد: برای مشکل آب شرب استان سمنان می‌توان به مواردی مانند احداث سدهای کوچک، اجرای آمایش سرزمین، مهار بارندگی و شناسایی استعداد و پتانسیل‌های منطقه فارغ از تصمیمات احساسی اشاره کرد.

پیش از این ایرج حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از تکمیل انجام مطالعات احداث سد فینسک و روزیه در شهرستان مهدیشهر خبر داده و گفته بود، مطالعات طرح سد فینسک انجام شده و پروژه سد فینسک و سامانه انتقال آب به شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در شهرستان مهدیشهر به عنوان یک طرح مطالعاتی در حال اجراست و وزیر نیرو نیز در سفر اخیر به استان سمنان از منطقه احداث سد بازدید کرده است.

وی ادامه داده، مجوز تخصیص آب، مجوز زیست‌محیطی و سایر مجوزهای لازم برای شروع به کار این پروژه اخذ شده و  هدف از احداث سد فینسک، تنظیم و کنترل سیلاب‌های رودخانه سفیدرود به میزان 10.37 میلیون متر مکعب در سال و تأمین بخشی از نیاز آب شرب شهرستان‌های سمنان و مهدیشهر به میزان 7.5 میلیون متر مکعب در سال خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام آب سد منطقه مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۳۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۵۰۰ کیلومتر راه درآذربایجان غربی دردولت سیزدهم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، احمدصادق معتمدیان صبح امروز در آیین تکریم و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی استان، با اشاره به جهش توسعه حوزه راه های آذربایجان غربی در دولت سیزدهم، افزود: فعالیت های مثبت حوزه راهسازی را مردم استان نه در آمارها بلکه با مشاهده عملکرد در این حوزه از نزدیک لمس می کنند.

وی همچنین با تاکید بر جبران عقب ماندگی های استان در حوزه های مختلف و به ویژه توسعه راه ها در سالهای اخیر، خاطرنشان کرد: با نگاه ویژه دولت سیزدهم و شخص آیت الله رئیسی و با اختصاص ۸ هزار میلیارد تومان برای بخش راه و شهرسازی آذربایجان غربی در سفر ریاست جمهوری به استان، تصویب بالاترین اعتبار را در سطح کشور به توسعه زیرساخت های این استان توسط دولت مردمی شاهد بودیم.

استاندار آذربایجان‌غربی به احداث سالیانه ۱۵۰ کیلومتر راه در سطح استان در دولت سیزدهم نیز اشاره کرده و افزود: در سالهای گذشته در استان آذربایجان غربی سالانه فقط 10 کیلومتر راه احداث می شد ولی با وجود محدودیت های مالی و افزایش هزینه های احداث راه، در دولت سیزدهم شاهد احداث سالانه 150 کیلومتر راه در آذربایجان غربی هستیم و این موضوع در نوع خود کم نظیر است.

وی حوزه پایانه های مرزی و حوزه ترانزیت را از پیشران های توسعه استان عنوان کرده و افزود: دولت سیزدهم آذربایجان غربی را به عنوان یک مسیر ترانزیتی بین المللی و شاهراه ارتباطی منطقه ای تعریف کرده و در این راستا گام های بلندی در جهت توسعه ترانزیتی منطقه در این مدت برداشته شده است.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه راه و شهرسازی به عنوان یک مجموعه عمرانی در توسعه اقتصادی استان نیز تاثیر مستقیم داشته، اضافه کرد: در سال های اخیر از ظرفیت های مختلف، از جمله تهاتر نفت و ماده ۵۶ برای تامین منابع مالی احداث راه ها و توسعه زیرساخت های آذربایجان غربی استفاده شد که در بین استان های مختلف این موضوع کم نظیر بوده و آذربایجان غربی به عنوان تنها استان کشور توانسته از ظرفیت تهاتر نفت در این زمینه استفاده کند.

وی در ادامه از احداث ۵۰۰ کیلومتر راه در آذربایجان غربی توسط دولت سیزدهم خبر داده و افزود: در دو سال گذشته شاهد بازگشایی، توسعه و تکمیل محورهای تمرچین، بازرگان، ارومیه - سرو، اجرای طرح توسعه محور خوی - رازی و ... بوده ایم که اثرات بسیاری در توسعه مبادلات اقتصادی و ترانزیت کالا با کشورهای همسایه دارد.

استاندار آذربایجان‌غربی به الحاق ۱ هزار و ۲۵۰ هکتار زمین در قالب طرح جامع به شهر ارومیه نیز اشاره کرده و یادآور شد: با تدوین و تعیین تکلیف طرح جامع شهر ارومیه که با همراهی نمایندگان مجلس تحقق یافت، شاهد ساماندهی وضعیت این شهر در حوزه های مختلف و تامین مطالبات مردم هستیم و بسیاری از مشکلات اجتماعی و شهری با اجرای این طرح رفع خواهد شد.

معتمدیان همچنین از ساماندهی بافت تاریخی شهر ارومیه در راستای توسعه شهر و تامین مطالبات مردم خبر داده و افزود: تعیین ۳۰۷ هکتار بافت تاریخی در مرکز شهر ارومیه، مانع از توسعه این شهر در ۱۴ سال گذشته شده و اقدامات مهمی درخصوص اصلاح این وضعیت صورت گرفته است.

وی در ادامه محرومیت زدایی را از اولویت های دولت سیزدهم عنوان کرده و اظهار داشت: در دولت سیزدهم در قالب طرح بازآفرینی شهری، شاهد توسعه زیرساخت ها و ارائه خدمات به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته شهرهای آذربایجان غربی بوده ایم.

استاندار آذربایجان‌غربی به گام نهادن در مسیر توسعه متوازن استان در دولت سیزدهم نیز اشاره کرده و افزود: با حضور میدانی مدیران در مناطق مختلف آذربایجان غربی، مشکلات و مطالبات مناطق دورافتاده شناسایی شده و زمینه برای توسعه زیرساخت ها در حوزه های مختلف و تامین زمین برای توسعه بخش های آموزشی، ورزشی، بهداشت و درمان، مسکن و ... فراهم شده است.

معتمدیان همچنین امنیت پایدار را زیرساخت اصلی توسعه استان معرفی کرده و بیان داشت: علیرغم تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های آذربایجان غربی، برخی ناامنی ها در گذشته، مانع از توسعه استان شده بود ولی امروز به یمن اقتدار نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی و همچنین  ایثار و مجاهدت های شهدا و ایثارگران، امنیت پایدار در آذربایجان غربی برقرار بوده و این امنیت زمینه را برای شتاب در توسعه استان فراهم کرده است.

استاندار آذربایجان غربی اختصاص زمین برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری و عمرانی را از جمله اقدامات مناسب راه و شهرسازی استان در سالهای اخیر عنوان کرده و افزود: اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نقش مهم و موثری در روند توسعه استان داشته و این ماموریت با جدیت در دوره جدید نیز باید ادامه یابد.

معتمدیان همچنین ضمن قدردانی از تلاشهای شبانه روزی و جهادی مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان، ادامه روند فعالیت این اداره و همچنین تسریع در روند احداث مسکن ملی در مناطق شهری و روستایی را از اولویت های مدیر جدید عنوان کرد.

در پایان این مراسم ضمن قدردانی از تلاش های سیدمحسن حمزه لو، رسول عطایی به عنوان سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی منصوب شد.

 

دیگر خبرها

  • پشت پرده حملات تروریستی در ایران و روسیه
  • آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش سراوان + عکس
  • آغاز ساخت پایگاه سلامت شهدای محله کهنه دژ در سمنان
  • آغاز عملیات اجرایی ۱۳۴ واحد مسکونی در شهر گهرو
  • ساخت ۵۰۰ کیلومتر راه درآذربایجان غربی دردولت سیزدهم
  • احداث مرکز بستر درمانی شهر مارگون به همت خیر لبنانی
  • پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟
  • بیش از ۶۰۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در ایلام در حال ساخت است
  • بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی در سمنان در حال ساخت است
  • عملیات ساخت پایگاه سلامت شهدای «کهنه‌دژ» آغاز شد