Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-26@00:25:42 GMT

مهمترين اخبار جهان (07-19)

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۹۴۱۸۳

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ مهمترين اخبار و رويدادهاي جهان در دوازده ساعت گذشته به شرح ذيل است.

ایران
// با تولید زیرکونیوم خلوص بالا در یوسی اف اصفهان، ایران به جمع پنج کشور تولید کننده این فناوری در جهان پیوست.

کانادا
// در میان افزایش فشارها برای تنبیه ریاض به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار ناراضی سعودی، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز دوشنبه گفت کانادا اگر نتیجه بگیرد که از تسلیحات تحویل داده شده به عربستان سوء استفاده شده، آماده است تا قرارداد بزرگ تسلیحاتی با عربستان را متوقف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روسیه
// دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد کشورش آماده است تا با آمریکا برای بررسی مسائل مربوط به اجرای پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد کار کند.

الجزایر
// منابع رسمی در الجزایر روز دوشنبه اعلام کردند به دنبال درگیری هواداران دو تیم فوتبال دسته اولی در این کشور بیش از هشتاد نفر از جمله سی نیروی پلیس مصدوم شدند.

ترکیه
// سخنگوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد هدف تحقیقات در پرونده جمال خاشقجی روزنامه نگار ناراضی سعودی، برملا کردن «یک قتل شنیع» است.

// ترکیه اعلام کرد نمی خواهد بر سر پرونده جمال خاشقجی به روابط این کشور با عربستان ضربه بخورد.

// مطبوعات ترکیه روز دوشنبه در آستانه افشای اطلاعاتی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قول آن را داده است، از دست داشتن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول خبر دادند.

// شبکه NTV ترکیه اعلام کرد مقامات این کشور نتوانسته اند روز دوشنبه خودروی دیپلماتیک پارک شده در استانبول را مورد بررسی قرار دهند.

// گفتگوی سعود القحطانی مشاور دفتر پادشاهی عربستان سعودی با تیم قاتلان خاشقجی ضبط شده است و در اختیار اردوغان قرار دارد.

// فردی که از زندانی در شهر استانبول ترکیه فرار کرده بود با حمله به عابران در خیابان دست کم 9 نفر را راهی بیمارستان کرد.

امریکا
// دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با نشریه «یو اس ای تودی» (USA TODAY) گفت اگر اثبات شود که پادشاه و ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی دست داشته اند بسیار ناراحت خواهم شد.وی افزود: با توقف فروش سلاح به عربستان مخالفت خواهم کرد. راههای زیاد دیگری برای مجازات عربستان وجود دارد.

// مقامات آمریکایی اعلام کردند دو ناو جنگی آمریکا روز جمعه از تنگه تایوان عبور کردند تا «تعهد نسبت به مسیر آزاد و باز اقیانوس هند و آرام» را نشان دهند.

// سازمان ملل اعلام کرد بیش از هفت هزار نفر در کاروان مهاجران به سمت آمریکا در حرکت هستند.

// جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد کشورش هنوز موضع خود را در مورد تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک نهایی نکرده است.

// جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در گفتگو با «رادیو آخا » روسیه گفت : وضع تحریم های جدید بر علیه ایران ادامه دارد، چرا که ایران به ساخت سلاح اتمی ادامه می دهد.

// دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد زمانش که برسد، آمریکا زرادخانه هسته ای خود را افزایش خواهد داد. وی در ادامه گفت این پیام خطاب به روسیه و چین بوده است.

// دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت روسیه به پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد پایبند نبوده است.

// جینا هاسپل مدیر سازمان اطلاعات آمریکا برای دنبال کردن تحقیقات در قضیه قتل جمال خاشقجی به ترکیه سفر می کند.

سوریه
// یک مقام کُرد سوریه روز دوشنبه اعلام کرد جیمز جفری فرستاده آمریکا به سوریه از شهر منبج در شمال این کشور دیدن کرد.احتمال دارد سربازان آمریکایی و ترکیه ای طی روزهای آتی گشت زنی های مشترکی را در این شهر شروع کنند.

یمن
// سرتیپ یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن گفت نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن مواضعی را در جنوب منطقه «کیلومتر 16» در ساحل غربی از دشمن بازپس گرفتند.

// جنگنده های متجاوز سعودی آمریکایی در چهار نوبت شرق فرودگاه الحدیده را بمباران کردند.

افغانستان
// سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) می گوید در تیراندازی یک سرباز افغان به سوی نیروهای ائتلاف بین المللی در افغانستان که روز دوشنبه روی داد یک سرباز ناتو کشته شد و دو تن دیگر زخمی شدند.

کامرون
// پل بیا با کسب هفتاد و یک درصد آرا برای هفتمین بار به عنوان رئیس جمهور کامرون برگزیده شد تا برای یک دوره هفت ساله دیگر بر این کشور حکمرانی کند.


انگلستان
// وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد ادعای عربستان در مورد کشته شدن جمال خاشقجی در جریان مشاجره لفظی و دعوا قابل اعتماد نیست.


عربستان سعودی
// نهادهای مرتبط با دولت سعودی اقدام به خرید سهام در بازارهای بورس عربستان کرده اند تا از این طریق جلوی سقوط ارزش سهام را بگیرند.

// محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با وزیر خزانه داری آمریکا دیدار کرد.

// سعود القحطانی مشاور دفتر پادشاهی عربستان سعودی، زمانی که خاشقجی در کنسولگری حضور داشت، از طریق اسکایپ با قاتلان او تماس گرفته بود.

المان
// در ادامه واکنش های بین المللی به پرونده قتل خاشقجی به دست عناصر نظام سعودی، آلمان از کشورهای اروپایی خواست فروش اسلحه به عربستان سعودی را متوقف کنند.

// آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان ضمن «شرورانه» نامیدن قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار ناراضی عربستانی اعلام کرد تا زمانی که این پرونده شفاف نشود آلمان هیچ صادرات اسلحه ای به عربستان نخواهد داشت.


اتحادیه اروپایی
// رئیس پارلمان اروپا گفت: ¬از عربستان سعودی می خواهیم قاتلان جمال خاشقجی را به مجازات برساند.آنتونیو تایانی گفت: برای بر طرف شدن ابهام های قتل خاشقجی خواهان اجرای تحقیقات بین المللی هستیم.


فرانسه
// رئیس اجرایی آژانس توسعه فرانسه در کنفرانس سرمایه گذاری عربستان شرکت نخواهد کرد.

چین
// شی جینپینگ رییس جمهور چین روز سه شنبه طولانی ترین پل دریایی جهان را که هنگ کنگ، ماکائو و سرزمین اصلی چین را به هم پیوند می دهد افتتاح کرد.مراسم افتتاح پل در شهر ژوهای Zhuhai در جنوب چین و با حضور سران هنگ کنگ و ماکائو برگزار شد.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: ایران مهمترین بین الملل ریاض سوریه روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۴۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد

به گزارش خبرگزاری مهر، «علیرضا عنایتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه العربیه اعلام کرد: امسال در موسم حج ۹۰ هزار ایرانی عازم سرزمین وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد: این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفت‌وگو بازگشت پروازهای مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود: این پروازها به مدت ۲۰ روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پروازهای عمره پایان خواهد یافت به ۶۰۰۰ نفر خواهد رسید.

وی درباره حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

گفتنی است؛ روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه پس از گذشت ۹ سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسوولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

سفیر کشورمان در ریاض با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

عنایتی با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی برای تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌ امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسؤولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

کد خبر 6087600 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط