Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-04@04:35:07 GMT

هشدار درباره مصرف ۷ دارو برای کودکان

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۹۶۴۴۵

هشدار درباره مصرف ۷ دارو برای کودکان

خبرگزاری تسنیم: دکتر کیانوش جهانپور ــ سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن هشدار درباره مصرف بدون تجویز دارو‌های ضدسرفه و رفع علائم سرماخوردگی در کودکان اظهار داشت: مصرف فرآورده‌های دارویی برای رفع سرفه و علائم سرماخوردگی در کودکان کمتر از ۲ سال به‌دلیل خطر ایجاد عوارض شدید توصیه نمی‌شود.

جهانپور ادامه داد: مرکز اطلاع‌رسانی دارو سموم (DPIC) و مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروی سازمان غذا و دارو (ADR) با توجه به اطلاعیه‌های FDA و مرکز فارماکو ویژیلانس کانادا مبنی بر اجتناب از مصرف دارو‌های ضدسرفه و رفع علائم سرماخوردگی در کودکان و اقدام داوطلبانه برخی شرکت‌های سازنده دارو‌ها نسبت به درج هشدار درباره ممنوعیت مصرف در کودکان زیر ۴ سال در آمریکا و کودکان کمتر از ۶ سال در کانادا، تأکید دارد که پزشکان در تجویز این دارو‌ها احتیاط و رعایت موارد منع مصرف را در نظر بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اسامی دارو‌های ضد سرفه و رفع علائم سرماخوردگی که مصرف آن‌ها در کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود، گفت: آنتی‌هیستامین‌ها مانند دیفن‌هیدرامین، کلرفنیرامین، برم‌فنیرامین و سیپروهپتادین، دکونژستان‌ها مانند پسودوافدرین و فنیل‌افرین، ضدسرفه‌ها مانند دکسترومتورفان و خلط‌آور‌ها مانند گایافنزین در کودکان کمتر از ۲ سال توصیه نمی‌شود و در کودکان کمتر از ۶ سال نیز باید با احتیاط کامل و رعایت موارد منع مصرف تجویز شود.

جهانپور تأکید کرد: در صورت تجویز دارو‌های مذکور برای رفع سرفه و درمان علائم سرماخوردگی در کودکان از قبیل: قرص و شربت سرماخوردگی کودکان، شربت دیفن‌هیدرامین، شربت گایافنزین، شربت دکسترومتورفان‌پی، شربت اکسپکتورانت، شربت و قرص کلرفنیرامین، قطره بینی فنیل‌افرین و شربت و قطره دکسترومتورفان پزشکان باید به هشدار‌های داده‌شده توجه کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دارو‌های ضدسرفه و دارو‌های علائم سرماخوردگی ماده مؤثر مشترک دارند و در صورت تجویز همزمان چند دارو با هم خطر مسمومیت کودک وجود دارد، به همین دلیل توصیه سازمان غذا و دارو این است پزشکان از تجویز غیرضروری بیش از یک فرآورده دارویی برای کودکان اجتناب کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه متأسفانه برخی والدین از شربت‌های سرفه و سرماخوردگی برای خواباندن کودک استفاده می‌کنند، گفت: دارو‌های ضدسرفه و درمان علائم سرماخوردگی نباید برای خواباندن کودک و ایجاد حالت خواب‌آلودگی مصرف شود.

وی درباره میزان مصرف دارو‌های ضدسرفه و درمان علائم سرماخوردگی در کودکان گفت: توصیه می‌شود که به‌منظور تنظیم مقدار تجویزشده برای کودک، والدین از پیمانه یا قاشق‌های مخصوص اندازه‌گیری دارو استفاده کنند و از اندازه‌گیری مقدار مصرف دارو با قاشق‌های خانگی به‌دلیل اینکه استاندارد نیستند، خودداری کنند.

به گزارش ایفدانا ــ جهانپور گفت: والدین باید بدانند که دارو‌های ذکرشده فقط به‌منظور درمان علائم سرماخوردگی و سرفه کمک‌کننده هستند و علت بروز بیماری را از بین نمی‌برند و در کوتاه شدن مدت زمان دوره بیماری هم مؤثر نیستند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تأکید کرد: والدین دارو‌های ضدسرفه و درمان سرماخوردگی را در محلی دور از دسترس کودک نگهداری کنند، زیرا مصرف بیش از اندازه این دارو‌ها تهدید کننده جان کودک است.

جهانپور خاطرنشان کرد: مصرف بیش از حد و استفاده نادرست از دارو‌های رفع سرفه و علائم سرماخوردگی در کودکان می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند افزایش ضربان قلب، گیجی، دپرسیون تنفسی و تشنج در کودک شود و جان او را به‌خطر بیندازد.

منبع: فردا

کلیدواژه: هشدار دارویی کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۶۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند

با حکم محمد خزاعی، ۱۲ تن از مدیران و فعالان فرهنگی هنری و سینماگر کودک و نوجوان به‌عنوان اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، مجید زین العابدین، علی قاسم زاده، کمال حیدری، یوسف افشارنیا، سید مهدی سیدین‌نیا، فرزانه کلاهدوزان، علی صالحی، اصغر فارسی، وحید نیکخواه آزاد، پوران درخشنده، وحید ملتجی و احمد مقیمی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان منصوب و معرفی شدند.

محمد خزاعی در حکم انتصاب اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان، با تاکید بر این نکته که برگزاری جشنواره این رویداد فرصتی ارزشمند برای توجه به نقش مهم آثار مهم کودکان و نوجوانان است، برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و تصمیمات اثر بخش در زمینه رشد سرمایه انسانی دغدغه‌مند، تقویت فکر و ایده‌های نو، تکامل چرخه تولید و اکران، تشویق و معرفی استعدادهای جوان و جهش تولید با مشارکت فیلمسازان در سینمای راهبردی کودک و نوجوان را از اعضای شورای مذکور خواستار شده است.

سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به دبیری مجید زین العابدین در اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 749809

دیگر خبرها

  • جزئیات جدید از مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز
  • جزئیات جدید از حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز
  • جزییات حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز/ یک پزشک: مسمومیت با «متانول» نبوده/ هیچ‌کس به کما نرفته؛ خبر نارسایی کلیوی چند تن دیگر کذب است؛ این اشخاص به درخواست خودشان دیالیز شدند
  • جزئیات جدید از حادثه مرگبار مسمومیت الکلی پزشکان در مهمانی | پای ماده‌ی دیگر وسط آمد!
  • جزئیات جدید از حادثه مسمومیت الکلی پزشکان در مهمانی شیراز/ هیچ‌کس به کما نرفته/ مسمومیت با «متانول» نبوده است
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • مراقب «کلاهک‌های مرگ» باشید