Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تحریم های مکرر آمریکا تبدیل به سلاحی برای تحمیل کردن خواسته های خود به کشورهایی شده است که سیاست هایشان یا هم راستای خواسته های واشنگتن نیست و یا درصدد ایستادن بر روی پای خود هستند. در این میان حدود 40 سال است که ایران در لیست تحریم های مکرر کاخ سفید قرار دارد ؛ تحریم هایی که حتی در مواردی با مخالفت و واکنش منفی متحدان اروپایی واشنگتن هم روبه رو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این بار در اقدامی کم سابقه گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، "ادریس جزائری" با اشاره به تحریم های یک جانبه کاخ سفید علیه ایران، سوریه، فلسطین ،ونزوئلا، غزه و زیمبابوه تاکید کرد که این کشورها به وضوح با خطر محاصره کامل دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی همچنین با ابراز نگرانی درباره تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن علیه ایران که از 4 نوامبر اعمال خواهد شد، این تحریم ها را ظالمانه نامید و تاکید کرد؛ تحریم‌هایی که به شهروندان و مردم بی گناه آسیب می‌زند، باید هرچه سریعتر متوقف شود.

در همین راستا گفت و گویی با محمد ساجدی کارشناس مسائل سیاسی انجام شده که در ادامه آمده است.

محمد ساجدی کارشناس سیاست خارجیدر گفت و گو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،    درباره صحبت های اخیر ادریس جزائری گزارشگر ویژه سازمان ملل و انتقاد از تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران اظهار کرد: این صحبت ها از دو منظر باید مورد بررسی قرار بگیرد اول اینکه آیا به راستی این نگرانی ها ناشی از محتوای واقعی وگستردگی تحریم های مجدد آمریکا است و یا این اینکه سازمان ملل تحت تاثیر فشارهای سیاسی برخی کشورها از جمله عربستان و دیگر دولت های مخالف ایران در صدد مهم جلوه دادن تحریم های مجدد آمریکا و ایجاد ترس در ایران هستند؛ البته آنها باید بدانند که گفته‌هایشان تأثیری بر اراده سیاسی در داخل ایران ندارد.

وی ادامه داد: مقامات سازمان ملل مدت هاست که درحال پیگیری وضعیت حقوق بشر در کشورمان هستند؛ درحالی که هرگز به طور مسقیم شاهد وضعیت زندگی مردم ایران نبوده اند و همواره منابع تحقیقات آنها برای اطلاع ازوضعیت مردم کشورمان گفته های معاندین ومخالفین ایران بوده است. همچنین عربستان با استاده از دلارهای هنگفتش در تلاش است تا اخبار مورد نظر خود را  بر ضد ایران به گوش جهان برساند، موضوعی که بارها از طرف مقامات ایران به سازمان ملل تذکر داده شده است، در نتیجه ابراز نگرانی آنها برای مردم ایران چندان قابل اعتماد نیست.

وی افزود:  هرگونه اظهار نظری در مورد اهداف مقامات سازمان ملل برای اظهار نگرانی از وضع تحریم های آمریکا و اثرات آن بر روی مردم کشورمان همچنین مقاصد پشت پرده آن نیازمند گذشت زمان است و درحال حاضر بسیاری از جنبه های این ماجرا در هاله ای از ابهام قرار دارد.

ساجدی همچنین با اشاره به اینکه واشنگتن پیش از صدور رای تعلیق موقت تحریم ها علیه ایران در دادگاه  لاهه باید این تحریم ها را منتفی می کرد، ادامه داد: طبق رای دادگاه لاهه، آمریکا مدتها پیش می بایست اعمال تحریم هایش را بر ضد ایران را منتفی می کرد؛ اما تصور ابرقدرت بودن مانع از انجام این کار شده بود تا اینکه  موضوع  از سمت ایران به دادگاه لاهه ارجاع داده و پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت؛ البته این کشور سابقه زیادی درزمینه شکستن پیمان ها و عبور از موانع بین المللی دارد و از آن  جمله می توان به خروج واشنگتن از پیمان موشکی ۱۹۸۷ با روسیه که اخیرا اتفاق افتاده است اشاره کرد.

کارشناس سیاسی در پایان با اشاره به انتخابات آتی آمریکا تصریح کرد: درحال حاضر انتخابات کنگره در راس مسائل واشنگتن قرار گرفته است و به دلیل اختلاف های موجود بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواه ، دموکرات ها تمام تلاش خود را برای شکست جمهوری خواهان و شخص ترامپ انجام می دهند؛ همچنین به دلیل شکست در دادگاه لاهه و خروج از برجام که واکنش های زیادی در پی داشت ، ترامپ در صحبت های اخیرش اعلام کرده که امکان تقلب در انتخابات وجود دارد ، بنابراین با توجه به جو ملتهب موجود در آمریکا چندان نباید به این نظرها توجه کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاسی سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۸۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

نشریه کنگره آمریکا می‌گوید فشار اقتصادی علیه ایران شکست خورده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: هیل در این باره می‌نویسد: دن نیدس، افسر نیروی دریایی آمریکا، مقاله‌ای برای مجله هیل نوشته که ناامیدی و خشم سیاستمداران جنگ‌طلب و افسران اطلاعاتی واشنگتن و اسرائیل را برجسته می‌کند. او یادآوری می‌کند: «تقریباً هر رئیس‌جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تلاش کرده که ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی کنترل کند، اما همه آنها شکست خورده‌اند. سوریه، لبنان و یمن به کشورهای مشتری تبدیل شده‌اند و تهران، نفوذ زیادی در عراق دارد. شبکه تروریستی ایران به حدی رسیده است که می‌تواند هر نقطه از خاورمیانه را هدف قرار دهد».

دن ادامه داد: ایران تجارت جهانی را نه تنها در خلیج‌ فارس، بلکه در دریای سرخ که نزدیک به هزار مایل از مرزهایش دورتر است، مختل می‌کند. صنعت تسلیحات ایران، آن‌قدر پیشرفته است که ممکن است به زودی بیشتر از روسیه، ابرقدرت سابق، سلاح صادر کند. و خود روسیه هم‌اکنون برای جنگ در اوکراین، به ایران وابسته است.

دن می‌نویسد: بایدن و اروپا دوباره درباره دور جدیدی از تحریم‌ها صحبت می‌کنند. این تحریم‌ها موفقیت‌آمیزتر از تحریم‌های بی‌سابقه اعمال‌شده علیه روسیه در پایان دادن به تهاجم این کشور به اوکراین نخواهد بود. چین بیشتر به نفت ارزان ایران علاقه دارد تا جلوگیری از تجاوز ایران در منطقه. تغییرات سیاسی جهانی، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرده است. اگرچه اسرائیل و آمریکا به طور دوره‌ای عوامل و رهبران سپاه را هدف قرار می‌دهند (ترور می‌کنند)، اما این حملات باید آن‌قدر برای آنها مرگبار باشد که از ترک ایران بترسند. مهم‌تر از همه، ظرفیت هسته‌ای ایران باید از بین برود. زیرساخت‌های هسته‌ای آن‌ها باید به سرعت از طریق هر ترکیبی از اقدامات نظامی پنهان و آشکار که لازم است، نابود شود. قابلیت موشک بالستیک و پهپاد آنها نیز باید هدف قرار گیرد و نیروی دریایی آنها غرق شود.

دن مقاله خود را با تکرار لفاظی‌های قدیمی به پایان می‌رساند: دفاع از جنگ سخت است، اما اگر بایدن در مورد ثبات منطقه جدی باشد، قاطعانه برای از بین بردن توانایی ایران اقدام خواهد کرد. اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم، ممکن است به زودی به نقطه‌ای برسیم که دیگر گزینه‌ای نداشته باشیم. موقع عمل امروز است.

دیگر خبرها

  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا در خصوص فعالیت‌های سایبری
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند