Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری همایش بین‌المللی غدیر  که تحت نظر و اشراف حرم مطهر امام حسین(ع) در دست برگزاری است صبح امروز به میزبانی خبرگزاری مهر برگزار شد.

در این نشست خبری منتظر بیاتی دبیر علمی این همایش در ایران در سخنانی عنوان کرد: موضوع غدیر از موضوعات محوری جهان تشیع است که مباحث زیادی از آن تاثیر می‌پذیرند و اتفاقات زیادی برای گرامیداشت آن صورت پذیرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولیت حرم حضرت سیدالشهدا(ع) نی با توجه به نیازی که  در این زمینه احساس کرد، موضوع غدیر را در سطح جهانی مطرح و سلسله همایش‌های جهانی با این موضوع تدارک دید. بر همین اساس جدای از ایران که میزبان همایش برای فارسی‌زبانان است، برای جامعه انگلیسی زبان همایشی در آلمان و یا انگلستان، برای مسلمانان شبه قاره همایشی در هند و یا پاکستان و همایشی برای مسلمانان آسیای صغیر در ترکیه برگزار خواهد شد. همایشی اصلی نیز که جمع بندی مطالب عرضه شده در این همایش هستند در کربلای معلی برپا خواهد شد.

وی ادامه داد: هدف این همایش برپایه نیاز جامعه برای بازنگری در بر این مفهوم و عرضه امروزی آن است که با توجه به مطالعات دانشگاهی و علمی باید به صورتی معاصرت پیدا کرده بیان شود. ما بر همین اساس تصمیم گرفتیم که این همایش ابعادی جهانی پیدا کرده و از توانمندی علمی ایران نیز برای برپایی آن استفاده کنیم.

بیاتی با اشاره به اینکه محورهای این همایش از طریق پایگاه اینترنتی همایش به نشانی www.al-ghadir.org منتشر شده است از بررسی موضوع غدیر در قرآن و حدیث، مهدویت، علوم اسلامی، زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س)، ادبیان و فرق و مذاهب، فرهنگ و هنر، مستشرقین، ادبیات فارسی و عربی و انگلیسی و علوم انسانی به عنوان برخی از مهمترین محورهای این رویداد یاد کرد و تاکید کرد: مهلت ارسال مقاله برای حضور در این رویداد ۳۰ آذرماه اعلام شده است.

به گفته بیاتی تاکنون  ۱۰۰ پژوهشگر در سامانه مربوط به همایش ثبت نام و به ارسال اثر پرداخته‌اند و این آثار پس از بررسی در اردیبهشت ماه سال آینده در شهر قم برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام حمید رضا مصطفوی  مدیر بخش سیره اهل بیت(ع) این همایش  از واقعه غدیر به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در اسلام یاد کرد و گفت: ما جدای از جوامع شیعی در جوامع اسلامی غدیر را از حالت اسلامی آن خارج کرده‌ایم و به مناسکی شیعی تقلیل داده‌ایم. در حالی که غدیر عیدی اسلام و نه تنها شیعی است. غدیر یک روایت متواتر اسلامی و تاریخی است و واقعه‌ای غیرقابل انکار به شمار می‌رود.

وی در ادامه گزارشی از سیر بررسی و روایت تاریخی از غدیر ارائه کرد و به جایگاه این اتفاق میان اهل سنت و تشیع پرداخت.

حجت‌الاسلام غفوری‌نژاد دبیر بخش ادیان و مذاهب این همایش نیز در سخنانی طی این نشست خبری  با اشاره به اینکه حدیث غدیر یک روابط متواتر لفطی است که در تمامی مذاهب اسلامی نقل شده است، گفت: ما در بخش ادبیات و مذاهب همایش سعی کردیم تا درباره این اتفاق از زاویه تمامی این فرق به کار پژوهشی بپردازیم و رویش‌های فرهنگی این جوامع از این رویداد را معرفی کنیم. برای همین مهم تمامی منابع تاریخی، سیره‌نگاری، صاحبه نگاری، جغرافیایی و حتی آثار تاریخی ایجاد شده بر مبنای غدیر را نیز مورد بررسی و پژوهش قرار داده‌ایم.

حجت‌الاسلام مستقیمی از اساتید جامعه‌المصطفی العالمیه که مسئول بخش بررسی غدیر در قرآن و حدیث و علوم انسانی و مستشرقان در این همایش را بر عهده دارد نیز طی این نشست خبری در سخنانی عنوان کرد: ما در این بخش از همایش سعی داریمجدای از تفاسیر شیعه به تفاسیر اهل سنت درباره این واقعه نیز به صورت مفصل بپردازیم. در کنار آن مساله روایت غدیر در نگاه مستشرقان نیز مورد توجه جدی ما قرار گرفته است و سعی داریم به بررسی انگیزه‌های آنها از این مهم بپردازیم.

رضا بیات دبیر بخش ادبیات این همایش نیز در این نشست خبری عنوان کرد: ادبیات فارسی در دانشگاه‌های ایران نهایت تا قرن هفتم و هشتم را بررسی می‌کند و پس از آن دوران مشروطه را. در این میان بخش مهمی از دوران تاریخی شکوفایی فرهنگ شیعی در ادبیات فارسی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و حتی در همان دوران تاریخی تا قرن هفتم و هشتم نیز از تاثیر فرهنگ شیعه در ادبیات صحبتی به میان نمی‌آوریم. ما برای این بخش از همایش فهرستی از موضوعات و شاعران این دوره مغفول مانده را تهیه و از طریق پایگاه اینترنتی موسسه ادبی پژوهی شیعه ثلیث منتشر کرده‌ایم تا بتوان راهی برای گفتمان شناسی و معرفی تلقی شاعران فارسی زبان از امیرالمومنین علی(ع) به دست آورد.

کد خبر 4439126 حمید نورشمسی

منبع: مهر

کلیدواژه: غدیر خم کربلای معلی کنفرانس بین المللی اربعین ۹۷ کتاب و کتابخوانی ادبیات نمایشگاه فرانکفورت نمایشگاه کتاب فرانکفورت معرفی کتاب ادبیات جهان ترجمه بازار نشر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جشنواره مد و لباس میراث فرهنگی ادبیات ایران گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۰۲۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران و قم میزبان همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند

کمال اکبری در نشست خبری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین که در سالن جلسات دانشکده دین و رسانه قم برگزار شد از ارسال ۱۵۳ مقاله به دبیرخانه خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۰ مقاله چاپ و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

رئیس دانشکده دین و رسانه افزود: استقبال مراکز علمی از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه قم، پژوهشگاه‌های وابسته به حوزه و دانشگاه و نیز مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین بسیار عالی بود. نیازمند استفاده از ظرفیت‌های حوزوی و دانشگاهی برای تولیدات صدا و سیما هستیم.

دبیر همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین، محور‌های این همایش را "دین، فرهنگ و نظامات رسانه‌ای"، "دین، جهانی شدن و رسانه‌های نوین"، "دین و زیبایی‌شناسی رسانه‌های نوین"، "زبان دین و زبان رسانه‌های نوین" و "دین دیجیتال و رسانه‌های نوین" اعلام و خاطرنشان کرد: "روش‌شناسی مطالعات دینی و رسانه‌های نوین"، "فرهنگ، حکمرانی و رسانه‌های نوین"، "رسانه، خرده‌فرهنگ‌ها و تفاهم فرهنگی"، "رسانه‌های نوین، خانواده و سبک زندگی"، "هویت دینی، عدالت‌طلبی و رسانه‌های نوین"، "دین و قالب‌های برنامه‌سازی در رسانه‌های نوین" از دیگر محور‌های این همایش است.

اکبری عنوان کرد: "استعاره و تمثیل در رسانه‌های نوین"، "فرصت‌ها و چالش‌های دین در رسانه‌های نوین"، "چالش‌های اخلاقی حضور دین در رسانه‌های نوین"، "چالش‌های حقوقی حضور دین در رسانه‌های نوین"، "هنر‌های رسانه‌ای و عرفی‌سازی دین"، "دین، رسانه‌های نوین و چالش‌های زیست‌محیطی"، "تنظیم‌گری رسانه‌های نوین و حکمرانی فضای مجازی"، "فرهنگ و آینده‌پژوهی رسانه‌های نوین"، "علوم شناختی، دین و رسانه‌های نوین"، "هوش مصنوعی، دین و رسانه‌های نوین"، "رسانه‌های نوین و بازآفرینی انقلاب اسلامی" و "دین و تنوع زیبایی‌شناسی‌های نوظهور" از دیگر محور‌های این همایش ملی است.

رئیس دانشکده دین و رسانه قم گفت: این همایش برای تولید ادبیات علمی و فرهنگی در مبحث رسانه‌های نوین است، بنا به تغییرات ساختاری سازمان صداوسیما در استفاده از فرصت رسانه‌ای و فضای مجازی، پژوهش علمی در این زمینه ضروری است. همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» تلاشی از سوی همه اندیشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه برای تولید ادبیات نظری در حوزه رسانه‌های جدید است.

دبیر این همایش تصریح کرد: اولین همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» پس از برگزاری ۱۷ پیش نشست در طول ۶ ماه گذشته و برگزاری ۱۱ نشست علمی، هشتم و نهم خرداد در استان تهران و قم با معرفی مقالات برگزیده برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • انتشار بیانیه توسط شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران  
  • بیانیه شرکت‌کنندگان کنفرانس بین‌المللی علوم هسته‌ای ایران
  • شرکت‌کنندگان کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای بیانیه دادند
  • دانشگاه شیراز میزبان نهمین همایش ملی ادبیات کودک شد
  • جلسه تبیین برنامه های دهه امامت و ولایت برگزار شد
  • برنامه‌های دهه امامت و ولایت تبیین شد
  • ‌دانشگاه شیراز میزبان نهمین همایش ملی ادبیات کودک می‌شود
  • اردبیل میزبان مسابقات بین‌المللی تکواندوی جام صفوی شد
  • تجمعات در آمریکا از روی انسانیت و عدالت خواهی است
  • تهران و قم میزبان همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند