Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از شاتا، «رضا رحمانی»، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، رفع مشکلات مدیریتی برخی بخش های صنعتی با تاکید بر اصلاح نگرش سیستمی، استراتژیک و انسجام بخشی بین حوزه‌های مختلف را درسرفصل برنامه های خود معرفی کرده است.

ارتقای اعتماد عمومی به تولید ملی و افزایش بهره وری عوامل تولید، استقرار صنایع پیشرفته و شرکتهای دانش‌بنیان نیز از دیگر اولویت های رحمانی برای تصدی بر وزارت صنعت،معدن وتجارت در بخش صنعت به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است، رضا رحمانی نماینده سه دوره مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بوده است. در دوره نهم نیز ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت. وی قبل از نمایندگی در مجلس، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی، مدیرکل بازرسی و مدیرکل اداری مالی استانداری آذربایجان شرقی را عهده‌دار بوده است.

برنامه های پیشنهادی رضارحمانی سرپرست وزارت صنعت، معدن وتجارت در حوزه صنعت به شرح ذیل ارائه شده است:

نوسازی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط

رحمانی در بخشی از برنامه خود با نمایندگان مجلس عهد کرده که سرمایه‌گذاری مستقیم بنگاه‌های خارجی که بیش از ۱۱ درصدبازار محصولات وارداتی یک محصول (کالا یا خدمات) مشخص در کشور را دارا هستند باید عملی شود.

توجه به تولید وتجارت نوین هم به عنوان ابزار افزایش جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی در برنامه او دیده شده و در این بخش به موضوع نوسازی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط هم اشاره شده است.

از دیگر برنامه های اعلامی این گزینه وزارت صمت در بخش صنعت ، انسجام دهی بین بخشهای تامین (تولید و واردات) و تجارت (واردات و صادرات) مورد هدفگذاری قرار گرفته و به توسعه فناوری تولید، حرکت از مونتاژکاری به نوآوری با تحقیق و توسعه نیز اشاره شده است.

توجه به آمایش سرزمینی در انجام سرمایه گذاری‌های صنعت و حمایت از تولید و توسعه صنایع منتخب از دیگر برنامه های رضا رحمانی است که در کنار حمایت از شرکتهای دانش بنیان مطرح شده است.

حمایت هدفمند تولید ایرانی

گزینه پیشنهادی وزارت صنعت درحوزه تولید که پیش از این هم در ان مسئولیت داشت برنامه مفصلی ارائه کرده است که مهمترین آن، افزایش سهم و نقش بخش خصوصی در فعالیت‌های بخش صنعت و کاهش تصدی گری دولت است.

او افزایش سهم تولیدات با فناوری متوسط و بالا در ارزش افزوده و صادرات صنعتی کشور و توسعه اشتغال پایدار در بخش صنعت را از مسیر بهبود محیط سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار عملی دانسته و وعده کرده است که تقویت بنگاههای تولیدی و ارتقای توان رقابت پذیری بنگاه ها را دنبال کند.

حمایت از تولیدات داخلی بصورت هدفمند با رعایت اصل رقابتی شدن یکی از مهمترین برنامه هایی است که او در سال حمایت از کالای ایرانی در برنامه خود گنجانده است و در عین حال رعایت کامل اصول زیست محیطی در توسعه صنعتی را هم فراموش نکرده است.

استقرار صنایع پیشرفته و شرکتهای دانش‌بنیان

رحمانی توسعه تجارت و تعاملات بین‌المللی با مشارکت بنگاه‌های داخلی و خارجی را یک مسیر مناسب در حوزه صنعت کشور نشان داده و در این راه قول داده که توسعه خوشه ها و شبکه های تولیدی و صادراتی بر محور صنایع پیشران را پیگیری کند.

در بخش مشکلات عمومی کشور که نارضایتی از تولیدات داحل را رقم زده است، رحمانی برنامه «توسعه فناوری تولید، حرکت از مونتاژکاری به نوآوری با تحقیق و توسعه» را ارائه کرده و راهکارش را هم حمایت از استقرار صنایع پیشرفته و شرکتهای دانش‌بنیان دانسته است.

او همچنین به گسترش دیپلماسی تجاری برای بستر سازی و حمایت بنگاه ها با اولویت کشورهای منطقه، مسلمان و آسیایی نیز تاکید داشته است.

رحمانی در خصوص توسعه خدمات نرم افزاری صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی کشور هم برنامه کاملی ارائه کرده و از ایجاد و راه اندازی۱۱مرکز کسب وکار، دفاتر کار مجازی و ارائه خدمات مشاورهای فنی، مهندسی و مدیریتی شفاف سازی و اطلاع رسانی کلیه خدمات یاد کرده و اعلام کرده که فعالیت های قابل ارائه به بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در کشور در دستور کار او خواهد بود.

نوسازی فرسوده ها برای بهینه سازی انرژی

او به یکی از مشکلات این حوزه هم اشاره داشته و وعده داده است: اجرای پروژه های ویژه در راستای بهینه سازی مصرف انرژی را مد نظر قرار خواهد داد و در این مسیر طرح نوسازی ناوگان خودرو تجاری سنگین ، حمایت از تولید محصولات کم مصرف و پربازده و اجرای طرح جایگزین ماشین آلات کشاورزی فرسوده را اجرایی خواهد کرد.

برخی اقدامات اجرایی

مرور برنامه های وزیر پیشنهادی در بخش صنعت نشان می دهد که اقدامات اجرایی بخش صنعت او به صورت خلاصه در موارد زیر خلاصه می‌شود: بازنگری، تکمیل و بروز رسانی برنامه راهبردی وزارتخانه بازنگری در سیاستهای تجاری و نظام تعرفه ای بروزرسانی و تکمیل فهرست کالایی توانمندسازی ساخت داخل ارائه کلیه خدمات وزارتخانه و سازمانهای تابعه به صورت الکترونیکی شناسایی قوانین و مقررات بازدارنده تولید و پیگیری مراحل اصلاح آنها سنجش و رتبه بندی اعتباری بنگاههای خرد، کوچک و متوسط طرح بروز رسانی ظرفیت های تولید و روز آمدی آمار و اطلاعات بخش توسعه شبکه یکپارچه اطلاعاتی ( دسترسی عموم ذینفعان به اطلاعات و درگاه های اطلاع رسانی) تکمیل و راه اندازی سامانه رهگیری و ردیابی الکترونیکی کالا ارائه تسهیلات کارآفرینی به بنگاههای کوچک و متوسط با نرخ ترجیهی اجرای طرحهای سرمایه گذاری با مشارکت بخش خصوصی از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ایجاد شبکه واحد اطلاع رسانی استانی و ملی به منظور حمایت از سرمایه گذاران پیگیری حقوق ملاکیت صنعتی حمایت ازشکل گیری انجمن های تخصصی مراکز پژوهش بخش صنعت

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران صنعت کشاورزی وزارت صنعت معدن وزارت صنعت معدن و تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۰۳۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به تولید محصولات دانش بنیان داخلی و لزوم حمایت از آنها اظهار کرد: از این تعداد شرکت‌ دانش‌بنیان که در کشور ایجاد شده و نقشی مهم در حل مشکلات کشور داشته‌اند باید در بسیاری از بخش‌های اقتصادی از جمله انرژی استفاده کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف انرژی در کشور، اظهار کرد: مجلس تلاش‌هایی در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داد و به این منظور قانون جهش تولیدات دانش‌بنیان را به تصویب رساند که نقشی مهم در تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور داشته و در گزارشی نیز که رئیس جمهوری به مقام رهبری ارایه دادند گزارش شد که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان که تا پیش از این قانون در حدود ۶ هزار شرکت بوده است به ۱۲ هزار شرکت افزایش یافته است.

ساخت ابزار و تکنولوژی‌های دانش‌بنیانی مورد نیاز درپروژه‌های مهم عمرانی و صنعتی کشور

سنگدوینی عنوان کرد:‌ ساخت ابزار و تکنولوژی‌های مورد نیاز درپروژه‌های وزارت صمت، نفت و نیرو به منظور استفاده در پالایشگاه‌ها،‌پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و سدها بخشی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان است. ضمن آنکه دانش و تخصص این شرکت‌ها زمینه‌ساز ایجاد بهره‌وری در تولید خواهد بود.

وی با اشاره به گستردگی بخش انرژی عنوان کرد:‌ وزارت نفت شامل چند بخش مهم به نام‌های پخش، پالایش، گاز، پالایش و پخش و غیره است که هر کدام از این بخش‌ها ظرفیتی مهم برای جذب دانش‌بنیان‌های داخلی هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد:‌ تولید انرژی در جهان با استفاده از ابزارهای دانش و تکنولوژی به روز شده و به شرایط بهره ورتر نزدیک شده است؛ موضوعی که در تولید انرژی و صادرات آن در کشور ما نیز باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. باید با اتصال به دانش و تکنولوژی که در جهان مورد استفاده است بتوان تولیدات انرژی و صنایع پائین‌دست آنها رابه شرایط بهره‌ور نزدیک‌تر کرد.

سنگدوینی عنوان کرد:‌ مقام رهبری در نمایشگاهی که سال گذشته در محل حسینیه امام خمینی برگزار شد تاکید جدی بر استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌های داخلی داشتند و اشاره داشتند که چرا اخبار و فعالیت مناسب این شرکت‌ها به صورت عمومی اطلاع ‌رسانی نمی‌شود.

قیمت پائین‌تر تولیدات دانش‌بنیانی در کشور

وی افزود: دانش‌بنیان‌ها دستاوردهای مهمی داشته‌اند و تولیدات دانش‌بنیانی آنها ضمن نزدیک بودن به تکنولوژی‌های روز دنیا قیمتی به مراتب ارزان‌تر دارد.

تولید انبوه و تیراژ بالای محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد:‌ نکته حائز اهمیت دیگر این است که دانش شرکت‌های دانش‌بنیان بابد به مرحله تولید برسد و در برخی از تولیدات نیز که مورد نیاز بیشتری است کار تولید انبوه و تیراژ بالای آنها مورد حمایت دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • رشد ۳ برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی در همدان
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی 
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار