Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@08:53:24 GMT

استاندارد جنبه تقدس دینی دارد

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۰۶۲۹۱

استاندارد جنبه تقدس دینی دارد

خبرگزاری شبستان: آیت الله مبلغی با بیان اینکه کیفیت، دوام، زیبایی ظاهری و حلال چهار ضلع استاندارد از نگاه دین است، گفت: استاندارد یک امر جدا از راه خدا نیست و فقدان آن نه تنها به جسم و مادیت انسان، بلکه به روح، معنویت و راه خدا ضربه وارد می‌سازد.

خبرگزاری شبستان، قم، آیت الله احمد مبلغی امروز (سه شنبه اول آبان) در همایش روز جهانی استاندارد در قم، با بیان اینکه استاندارد باید در فرهنگ اجتماعی، فرهنگ کار و کالا، جایگاه محوری پیدا کند، اظهار داشت: برخورداری یک عمل از جوانب اتقان، کیفیت و زیبایی از نگاه دین یک امر صرفاً مستحسن نیست بلکه فراتر یک امر فرهنگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: این بدان معنا است که استاندارد در نگاه دین باید در کانون فرهنگ و محور فرهنگ در قبال کالا قرار بگیرد.

 

آیت الله مبلغی با بیان اینکه استاندارد جنبه تقدس دینی دارد، تصریح کرد: استاندارد از نگاه اسلام یک امر مقدس است، زیرا خداوند دوست دارد که اقدام کننده به عمل، آن را متقن و زیبا انجام دهد و چیزی که خدا دوست دارد، یک امر مقدس تلقی می‌شود.

 

وی گفت: اسلام نسبت به انسان، آینده، سرنوشت، پیشرفت انسان و نسبت به هر ساحت انسان اعم از مادی و معنوی بر دو کلمه محوری "عمل" و"برخورداری این عمل از خصوصیات کافی و لازم" تأکید و تمرکز کرده است.

 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به آیه شریفه " وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى؛ و اینکه برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست»، یادآور شد: اسلام معتقد است برای رسیدن به سعادت و پیشرفت در زندگی مادی و معنوی، هیچ مسیری فراروی انسان جز سعی و تلاش نیست.

 

آیت الله مبلغی بیان داشت: نکته دیگر اینکه هر تلاشی، سعی نیست، عملی را می‌توان سعی نام نهاد که در آن کوشش نهایی صورت گرفته باشد، عملی سعی است که واجد خصوصیات لازم و ارزش افزوده‌های کیفیت‌بخش باشد.

 

وی ادامه داد: انسان بی تلاش و یا با تلاش اما غیر استاندارد، انسان هیچی و خمودگی است، انسان خموشی یا انسان ضعیف و آسیب پذیر است.

 

اضلاع چهارگانه استاندارد

 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ادامه به اضلاع چهارگانه استاندارد اشاره کرد و با بیان اینکه کیفیت به عنوان اولین ضلع دینی استاندارد است، گفت: از نگاه اسلام، عمل یا خدمت باید برخوردار از کیفیت و متقن باشد.

 

آیت الله مبلغی بیان داشت: در نگاه دین، عمل باید مستحکم انجام گیرد تا کالا و نتیجه‌ای بادوام را در پی آورد، شاید بتوان گفت ادبیاتی که دین در این زمینه به کار گرفته، واژه احکام به معنای مستحکم بنا کردن عمل است.

 

وی با اشاره به اهمیت زیبایی و آرایش ظاهری در استاندارد گفت: از نظر اسلام اینکه ما صرفا کالایی را فقط دارای کیفیت بسازیم کافی نیست، بلکه کالای ایرانی باید بسازیم که تأمین کننده بعد زیبایی‌خواهی و اشباع‌کننده حس زیباشناختی در انسان باشد.

 

آیت الله مبلغی گفت: دین در این زمینه دست کم دو واژه مانند "زینت"، و واژه «حسن» به معنای زیبایی را به کار گرفته است (زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ).

 

وی ادامه داد: زینت، بخشی از استاندارد اسلامی است. کالا باید سرور و انبساط را در زندگی ایجاد، توزیع و منتشر کند، نیاز انسان را برآورده سازد و نوازش دهنده حس همیشه زیباخواه انسان باشد.

 

حلال یک امر مازاد بر استاندارد نیست

 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه بخشی از استاندارد، جوانب دینی است، گفت: حلال یک امر مازاد بر استاندارد نیست، بلکه یک استاندارد تمام عیار می‌باید در آن جوانب دینی هم رعایت شود؛ زیرا جوانب دینی بر اساس نگاه اسلامی دارای فلسفه است.

 

آیت الله مبلغی ادامه داد: عملی که در آن جوانب دینی رعایت نمی‌شود، این عمل دارای نتایج آسیب‌زننده به جامعه است و بهداشت روحی، معنوی و الهی را برهم می‌زند.

 

وی با اشاره به حدیث "قیمة كل امرء ما يحسنه"، عنوان کرد: ارزش هرکسی به اندازه احسان، زیبایی و اتقاني است که در کار خود روا می‌دارد و ارزش و فرهنگ هر جامعه‌ای به اندازه عملي است که آن را به صورت متقن و زیبا انجام می‌دهد.

 

ما باید اربعین حسینی را به مردم دنیا معرفی کنیم

 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ادامه به فقه نظام و فقه مقاومت اشاره کرد و گفت: در صورتی فرد می‌تواند بر فقه مقاوت تسلط داشته باشد که بر آیات قرآنی مربوط به جهاد، روایات مربوط به باب جهاد و غیره مسلط باشد.

 

آیت الله مبلغی همچنین به موضوع ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه و علائم ظهور حضرت اشاره کرد و گفت: علائم ظهور يك امور توقيفيه است مثل خود علائم قيامت مي‌ماند، همان طوري كه علائم قيامت توقيفي است، علائم ظهور هم توقيفي است.

 

وی با بیان اینکه برخی علائم ظهور، حتمی و برخی غیرحتمی هستند، گفت: روایات مختلفی درباره علائم ظهور غیرحتمی وجود دارد و علائم ظهور حتمی هم ادله مختلف دارد.

 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به راهپیمایی و کنگره عظیم اربعین حسینی اشاره و تصریح کرد: تمام اين حركت‌ها، عزاداري‌ها، اصل نهضت مقدس ما، نهضت جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامی، زمينه‌ساز ظهور است، اما ما باید اربعین حسینی را به مردم دنیا معرفی کنیم.

 

آیت الله مبلغی بیان داشت: هر چه عظمت امام حسين علیه‌السلام گسترده بشود، برای ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه زمينه‌سازي مي‌شود، اما نمی‌توان گفت که پیاده‌روی اربعین از علائم ظهور است و ما باید مراقب این تحریفات در اربعین حسینی باشیم.

 

وی تأکید کرد: ما باید با اربعین حسینی، خودمان را به امام حسین علیه‌السلام نزدیک کنیم، فلسفه محرم و صفر و عزاداري‌ها همين است، ما با حضور در عزاداری‌ها و پیاده روی اربعین، چقدر خودمان را به امام حسین علیه‌السلام و اهداف آن حضرت نزدیک کردیم؟.

 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در پایان گفت: ما بايد در اين راهپيمايي خودمان را براي اهداف امام حسين علیه‌السلام كه از مصاديق جهاد ذّبی است آماده كنيم.

 

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین موکب اربعین کانون های مساجد مجلس موکب کانون های فرهنگی هنری مساجد مقام معظم رهبری آیت الله مبلغی روز جهانی استاندارد همایش استاندارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۰۶۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، فاطمی به مناسبت روز ملی شورا‌های اسلامی در نشست صمیمی با اعضای شورا‌های اسلامی شهر‌ها و شهرداران استان یزد، افزود: شهرداری با آن مجموعه عریض و طویل بدون مصوبات شورا نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد، بنابراین توجه به شورا‌ها بسیار مهم است.
وی ادامه داد: ما هم باید به عنوان دستگاه اجرایی استان یزد، زمینه ساز و بستر تحقق مصوبات شورا‌ها را فراهم کنیم.
استاندار گفت: در سال‌هایی که گذشت مجموعه عوارضی که در قالب مالیات بر ارزش افزوده و همچنین عوارض و آلایندگی‌ها به شهرداری‌ها داده ایم، حدود ۱۰ برابر شده است.
فاطمی افزود: این حرکت می‌تواند شهرداری‌ها را برای اینکه بتوانند اقدامات عمرانی موثرتری را انجام دهند، بیشتر یاری دهد که البته در حوزه روستا‌ها هم کار‌های به زمین مانده نیز زیاد است.
همچنین در این مراسم از شورا‌های اسلامی شهر‌های یزد، مهریز، احمدآباد اردکان، مهردشت، مجومرد و بفروئیه به عنوان شورا‌های منتخب تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • ظهور تحول در دانشگاه های جهان را باید نتیجه خون‌های ریخته شده در غزه دانست
  • چهره متفاوت بازیگر نقش علی در آینه عبرت بعد از ۳۵ سال
  • شهید مطهری با روحیات و نیازهای نسل جوان آشنایی کامل داشت
  • آیت‌الله مظاهری: روش مواجهه با جوانان، دهن‌کجی و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست
  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • لزوم جریان یافتن مردم سالاری دینی در محلات
  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش