Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- عضو انجمن تصویرگران ایران با انتقاد از تحمیل نگاه‌های سلیقه‌ای به جای ایجاد رویکرد تخصصی، گفت: در بسیاری از پروژه‌های تصویرگری، طرح نخست با محصول نهایی بسیار متفاوت است و تحمیل نگاه‌های غیرکارشناسی اثر را قربانی منافع جناحی می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، حسن نوزادیان طراح، تصویرگر و عضو انجمن تصویرگران ایران، سالهاست که در حوزه نشر و انیمیشن در حال فعالیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انیمیشن «عباس دوران» ساخته رضا میرکریمی و پروژه بومی سازی بازی کارتی «دژ» (Citadels) از تصویرگری‌های اخیر این هنرمند است.
نوزادیان با اشاره به موفقیتِ انیمیشن‌های فیلشاه و عباس دوران، گفت: ما در حوزه سخت افزار مشکلات جدی نداریم، همچنین هنرمندان ایرانی صاحب ایده و اندیشه هستند و در تخصص نیز، همتراز کشورهای پیشرفته قرار دارند ولی در شیوه مدیریت و تخصیص منابع دچار مشکل هستیم.
نوزادیان با اشاره به تحمیل نگاه‌های غیرکارشناسی، گفت: ایده‌ها و طرح‌های هنری بسیاری با قابلیت موفقیت‌های بین المللی، قربانی اندیشه های جناحی در ایران می شوند و سرمایه گذاران، تهیه کنندگان و ناشران به دلیل نداشتن تفکر برون مرزی تنها به دنبال رفع نیازهای مقطعی هستند. آنها تلاش می‌کنند تا تنها پاسخگوی رقابت‌های درون گروهی باشند و متاسفانه بسیاری از ایده ها در یک رفتار سلیقه ای به بار نمی نشیند.
وی با انتقاد از نبود مدیریت شفاف در پروژه‌های تصویرگری، گفت: تجربه شخصی من نشان داده است که از کار کردن با پروژه های بزرگ که به دنبال ایجاد سر و صدا در کشور هستند پرهیز کنم چون با اهداف غیر هنری وارد کار می شوند و پس از مدتی که بهره برداری کوتاه مدت خود را کردند کار نیمه تمام رها می شود.
تصویرگر انیمیشن عباس دوران، با اشاره به پروژه‌های متعدد بی سرانجام در کشور، افزود: پروژه انیمیشن یک روند طولانی مدت است که احتیاج به چندین ماه حمایت مالی از اعضای گروه دارد، درحالی که امروزه فضای بی اعتمادی میان تصویرگران با سفارش دهندگان حاکم است و همین امر سبب سختی کار شده است.
نوزادیان با گلایه از حقوق مادی و معنوی هنرمند طراح در پروژه های کتاب های کمیک استریپ (مصور)، گفت: دستمزد طراح در مقایسه با میزان سودآوری و زحمات یک پروژه، غیرمنطقی است و نبود ثبات، سبب شده است بعضی از کارها پس از اتمام نتوانند در بازار حضور پیدا کنند؛ همین عوامل موجب شده است که طراح ریسک انعقاد قرارداد به شکل حق السهم از فروش پشت جلد را نپذیرد و با دریافت مبلغی ناچیز کل حقوق مادی و معنوی خود را واگذار کند.
این تصویرگر با اشاره به تاثیر منفی تقلید از آثار خارجی در طراحی‌های ایرانی گفت: نشان دادن فرهنگ و تاریخ ایرانی باید یکی از دغدغه‌های طراحان باشد. باید با به کارگیری تجربه های بین المللی به ریشه های فرهنگی ایران بازگردند تا بتوانیم کارهایی در سطح جهانی با قالب بومی ارائه دهیم.
فراهنگ**9031** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تصويرگري انيميشن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۱۳۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

صنعت خودروسازی ایران این روزها در کنار زیاندهی شدید به دلیل دخالت‌های سیاسی دولت‌ها و مجالس و ضعف‌های مدیریتی، گرفتار زیاده‌خواهی سفته بازان و دلالان هم شده که از فاصله قیمتی وحشتناک کارخانه تا بازار برخی خودروها سودی به جیب بزنند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در سالهای اخیر داستان صنعت خودروسازی ایران به یکی از چالشهای مشهود اقتصاد ایران بدل شده است. در برهه های مختلف زمانی، اتهامات جدی به عملکرد خودروساز، دولت و قانون گذار در خصوص کوتاهی در انجام وظایف، حیف و میل منابع، عرضه محصولات کم کیفیت و انحصار گرایی وارد شده است.

تیغ تیز انتقاد به سمت خودروساز با زیان انباشته 100 هزار میلیاردی

از یک سو، در سالهای اخیر تیغ تیز انتقادات به سمت خودروسازان بوده و جدا از وضعیت محصولات ارائه شده به بازار وضعیت صورتهای مالی آنها با زیان انباشته 100 هزار میلیارد تومانی سوالات متعددی در ذهن کارشناسان و ناظران ایجاد کرده است.

در واقع این سوال مطرح  می‌شود که چگونه است که بازار خودروی ایران در اختیار چند خودروسازی محدود داخلی قرار گرفته و منابع سالیانه تا 8 میلیارد دلار ارز به این حوزه تخصیص یافته اما وضعیت نهایی تولیدات در مقایسه با محصولات خارجی، مورد تایید و رضایت مصرف کننده نیست.

نقش مخرب دولت با سیاست گذاری غیر اصولی در صنعت خودرو

از سوی دیگر، در مقاطع مختلف زمانی نیز نقش مخرب دولت در دخالتهای غیر استاندارد و سیاسی در صنعت خودروسازی مورد توجه قرار گرفته و بخشی از ناظران مشکلات این صنعت را ناشی از سیاست گذاریهای غیر اصولی و مداخله جویانه دولتهای مختلف مرتبط دانسته اند. در حالی که دولت سهم حداقلی را در شرکتهای خودروسازی دارد ولی مدیریت این شرکتها با دخالت مستقیم دولت تعیین می شود و تا حدودی مجلس هم طی سالهای گذشت دخالتهای سیاسی زیادی در صنعت خودروسازی کشور داشته است.

در سالهای اخیر و بعد از تشدید تحریمها و ناترازی بیشتر بین عرضه و تقاضای خودرو یک ضلع جدید نیز به پازل ناترازی خودرو در اقتصاد ایران اضافه شده است.

ضلع جدید گرفتاری صنعت خودرو؛ رانت خواهی مصرف کننده

طی سال های اخیر سیاست گذار صنعت خودرو، با مشی سیاسی متفاوت تصمیم گرفته علیرغم زیان انباشته صنعت خودرو،  از رویکرد تخصیص خودرو با محدودیت  قیمتی به متقاضایان و مصرف کننده نهایی استفاده کند. در این بین شاهد تشکیل صفوف بسیار سنگین متقاضیان برای استفاده از رانت قیمتی بین قیمت عرضه دولتی و بازار آزاد هستیم.

در واقع تلاش برای دسترسی به خودرو به تلاش برای دستیابی به رانت قیمت تغییر کرده است. این وضعیت که متقاضی را به رانت جوی جدید پازل خودرو تبدیل کرده، مشکلات صنعت خودروسازی کشور را بیش  از گذشته تشدید کرده است. موضوعی که اخیرا در خصوص خودروی پژوپارس به دلیل رانت بی سابقه در فاصله قیمت خودرو و بازار تبدیل به سوژه رسانه ای شده است.

در این بین به نظر میرسد جدای از نقش دولت و خودروسازی چه در بحث ناکارمدی مدیریتی و فنی و سیاست گذاریهای غیر اصولی بایستی به نقش مصرف کننده در استفاده از رانت قیمتی نیز توجه کرد.

جولان سوداگران در بازار خودرو/ دوستی خاله خرسه ی سفته بازان در جمع متقاضیان واقعی خودرو

نکته ی دیگری که جدا از ضعف مدیریتی و همچنین کوتاهی وزارت صمت در ساماندهی وضعیت خودرو با ابزار های مختلف از جمله واردات و یا برنامه ریزی برای افزایش تولید خودرو، باید به آن اشاره کرد، حضور سفته بازان و سوداگران در بازار خودرو است.

اتفاقی که در این روزها به وضوح در حال رخ دادن است حضور دلالان و سوداگران در قالب متقاضیان واقعی خودرو در بازار آشفته ی خودرو است. سابقه ی فروش های سابق دو شرکت خودرو سازی نشان می دهد به دلیل عدم مدیریت تقاضای واقعی، حجم خریدارانی که صرفا به دلیل سفته بازی در بازار خودرو حضور پیدا کرده اند، قابل توجه است.

طبق همین تجارب، می توان این ادعا را مطرح کرد، که بخش زیادی از حواشی این روزها خصوصا تجمعاتی که برای عرضه ی خودروی پژو پارس و افزایش قیمتی که این خودرو متناسب با سایر خودرو ها داشته است، اتفاق افتاده، احتمالا ردی از حضور سفته بازان در آن دیده می شود.

لازم به ذکر است علارغم گلایه ی به حقی که برخی از خریداران خودرو در خصوص افزایش قیمت ها مطرح می کنند، اما این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که بسیاری از حواشی ایجاد شده توسط کسانی است که صرفا به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود بازار خودرو و سفته بازی در این بازار هستند و اساسا مصرف کننده ی واقعی به شمار نمی روند.

و کلام آخر اینکه، صنعت خودروی کشور که باید بدون دخالت های سیاسی دولت و مجلس به دست مهندسان و دانشمندان حوزه صنعت کشور زبانزد باشد، گرفتار موجی از رانت خواری ها از جوانب مختلف شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا، راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • خوان لاپورتا: ژاوی همیشه به فکر منافع بارسلونا است؛ هواداران به ما اعتماد کنند
  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان
  • معماری عالی و چشم نواز یک ویلا که احتمالا در سلیقه همه قرار دارد! (+تصاویر)