Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-صورت های مالی شش ماهه خودروسازان یکی پس از دیگری منتشر شد و زیان های گزارش شده در آن ها به مذاق سهامداران خوش نیامد؛ زیان به دست آمده در دوره مذکور نیاز به بررسی های دقیق تر و جست و جوی علت در سیاست های کلان اقتصادی دارد. عدم اجازه افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت پس از نوسانات شدید نرخ ارز اصلی ترین دلیلی است که می تواند زیان های سنگین خودرویی ها را به ارمغان آروده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پایگاه خبری با اقتصاد، صورت­ های مالی شش ماهه منتهی به 1397/06/31 برای شرکت ایران خودرو زیان خیره کننده  167 تومانی و برای گروه سایپا زیان 43 تومانی را گزارش کرده است. این رقم برای فعالان بازار سرمایه و سهامداران غیرمنتظره بود چرا که هر دو شرکت با توان تولیدی برابر قادر به ساخت سود در دروه مشابه سال قبل بوده اند. زیان ده شدن خودرویی ­ها را می ­توان در ابعاد مختلف بررسی نمود و منشاء شکل گیری آن را در آغاز تحریم ­های آمریکا و نوسانات دلاری جست و جو کرد.

سخنرانی دونالد ترامپ درخصوص خروج از برجام و آغاز تحریم ­های آمریکا علیه ایران، شوک­ های اقتصادی برای بازارهای مختلف پدید آورد که دور از انتظار نبود؛ نهایتا با اعلام  خروج رسمی  ایالات متحده از برجام در تاریخ 18 اردیبهشت (هشتم مه) روابط تجاری ایران با دیگر کشورها وارد فاز جدید خود شد. این موضوع بعد از امضای معاهده برجام، شوک گسترده ­ای برای بازار ایران به دنبال داشت.که گام اول آن با خروج شرکت ­ها از ایران در صنایع مختلف آغاز گردید و موازی با خروج شرکت ­ها التهابات در بازار داخلی روند شکل گیری این شوک را تشدید نمود. بازار دلار که روند نوسانی آن از دی ماه 1396 بعد از یک دوره با ثبات آغاز شده بود، در این برهه زمانی دچار شوک شد و همراه با دیگر تحولات بیان شده، تبعات سنگینی را برای بازارهای مختلف در برداشت که همراه با سیاست ­های سرکوب کننده شورای رقابت برای خودروسازان شرایط نابسامان بازار را نابسمان تر نمود.

 صنعت خودرو ایران که بخش عظیمی از تولیدات آن وابسته به رابطه با همتایان خارجی است شوک ­های اقتصادی بیشتری را نشان داد؛ زیان گزارش شده ایران خودرو گویای بازتاب این شوک در احوالات صنعت خودرویی کشور می ­باشد. اثرات تحولات اقتصادی دوره جاری از زاویه ریسک­ های مختلف چون ریسک رابطه با هماتایان خارجی، نوسانات ارزی و متعاقبا افزایش هزینه مواد اولیه تولید و بهای تمام شده آن، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه­ های مالی شرکت قابل تأمل می ­باشد. از این رو زیان ناشی فعالیت شرکت در 6 ماهه اول سال جاری را می ­توان در نوسانات اقتصاد کلان کشور جستجو کرد، نه در اقتصاد خرد شرکت ها.

همان طور که پیشتر بیان شد خروج آمریکا از معاهده برجام و آغاز تحریم­ های یک جانبه، خروج شرکت­ های خارجی فعال در بازار ایران را در پی داشت. قطع ارتباط پژو-سیتروئن با خودروسازی ایران، بیشترین ضربه را در مقایسه با سایر شرکت­ های خودروساز خارجی، به پیکره صنعت خودرو  وارد کرد. این دو شرکت فرانسوی همان گونه که جزء اولین شرکت­ هایی بودند که پس از توافق هسته ­ای و برجام راهی ایران شدند و مذاکرات برای همکاری­ های جدید با ایران خودرو و سایپا را آغاز کردند در خروج از کشور پس از نقض برجام نیز پیشقدم بودند. با خروج پژو از ایران و قطع همکاری با ایران خودرو، شرکت ایران خودرو در اولین گام با مشکل تأمین قطعات اصلی مواجه شد، این مشکل همراه با نوسانات ارزی و مسئله تامین ارز، وضعیت تولید قطعات را وخیم ­تر نمود و چرخه تولید را با  چالش جدی مواجه ساخت. همراه با مشکلات تأمین ارز و تامین قطعات اولیه جهت تولید، افزایش هزینه قطعات و مواد اولیه مشکل جدی ­تری بود که نتیجه آن بالا رفتن بهای تمام شده کالای تولیدی شد.

با بالا رفتن هزینه­ ها یکی از راه های پیش روی ایران خودرو برای جبران هزینه تامین مالی دریافت تسهیلات بود، اما در شرایط تورمی که همواره دولت برای کنترل نقدینگی جامعه سیاست سرکوب قیمت را در پیش گرفته است هزینه های مالی شرکت ایران خودرو نه تنها جبران نشدند بلکه افزایش 28درصدی را طی دوره شش ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته تجربه کردند.

روند فروش و بهای تمام شده در 5 سال اخیر

ایران خودرو

شرح

1392/12/29

1393/12/29

1394/12/29

1395/12/30

1396/12/29

1397/06/31

مبلغ فروش (میلیارد تومان)

8,472

16,745

18,416

25,785

31,446

11,290

مبلغ بهای تمام شده (میلیارد تومان)

7,495

14,250

16,472

23,542

29,580

12،278

گروه سایپا

مبلغ فروش- میلیارد تومان

3,667

6,923

5,842

9,043

11,887

5,349

مبلغ فروش- میلیارد تومان

3,415

5,761

4,915

7,105

10,539

5,065

پس از اعلام نرخ 3811 تومان در ابتدای سال برای دلار و تک نرخی شدن بازار توسط دولت، به دلیل تقاضای بالای ارز و کندی و محدودیت عرضه، بازار غیر رسمی با سرعت شکل گرفت و قیمت ارز به شکل غیرقابل کنترلی افزایش یافت، لذا دولت به منظور جلوگیری از رشد بی رویه نرخ ارز و پاسخگویی به نیاز واقعی بازار اقدام به ارائه بسته ارزی جدید کرد. در این بسته، دلار دولتی 3811 تومانی صرفا به کالاهای ضروری و اساسی و دارو تعلق گرفت و تامین ارز سایر کالاها با نرخ آزاد و در بازار ثانویه انجام شد. پس از اجرایی شدن بسته جدید، ارز مورد نیاز قطعات منفصله خودرو نیز از بازار ثانویه تامین گردید. این عامل سبب شد تا هزینه شرکت در این بخش روند افزایشی را طی کند؛ بررسی روند مبلغ فروش و مبلغ بهای تمام شده طی سالیان اخیر به خوبی نشان می ­دهد که همواره بهای تمام شده درصد ثابتی از میزان فروش شرکت بوده اما در دوره شش ماهه جاری بهای تمام شده حتی از مبلغ فروش پیشی گرفته که این امر را می ­توان در بخش افزایش هزینه ­های شرکت جستجو کرد ، در نتیجه نوسانات در این بخش را  در جایی خارج از تحولات شرکت جای پیگیری دارد.  بدیهی است که میزان تغییرات نرخ ارز به صورت مستقیم بر قیمت تمام شده قطعاتی که قیمت آن ها وابسته به ارز است تاثیر گذارد و به تبع آن قیمت تمام شده محصولات نیز افزایش یابد. با توجه به ثابت بودن قیمت فروش خودرو، افزایش نرخ ارز موجب کاهش حاشیه سود ایران خودرو و زیان ده شدن آن گردید.

شش ماه اول سال 96

شش ماه اول سال 97

ایران خودرو

تعداد فروش (دستگاه)

مبلغ فروش(میلیارد تومان)

تعداد فروش(دستگاه)

مبلغ فروش (میلیارد تومان)

فروش داخلی

303,334

13,328

204,478

11,219

فروش صادراتی

973

21,162

1,966

70

جمع کل فروش

304,307

13,348

206,444

11,290

                                                                      گروه سایپا    

فروش داخلی

194,339

4,778

194,109

5,528

صادرات

1,491

248

2,261

51

جمع

195,730

4,772

196,358

5,349

مقایسه سبد فروش ایران خودرو و سایپا در بازار داخل طی دوره شش ماهه سال 96 و 97 به ترتیب کاهش 35 و 0.11 درصدی در فروش را نشان می دهد یکی از دلایل این امر می تواند حرکت نقدینگی جامعه به سمت بازارهای سکه و ارز باشدکه به منظور حفظ ارزش پول رخ داده است. 

حال با توجه به افزایش هزینه­ های تولیدی شرکت، عدم شکل­ گیری قیمت مناسب، متناسب با روند افزایشی هزینه­ ها نمی توان انتظار چیزی جزء زیان در صورت های مالی شرکت های خودرویی داشت.

خروج از قیمت ­گذاری دستوری و اجازه افزایش قیمت محصولات می­ تواند زیان ناشی از ریسک ­های شکل گرفته در دوره اخیر را جبران کند. به دلیل نقش اساسی صنعت خودرو در تولید ناخالص ملی هر کشور و هم چنین نقش آن در فعال سازی زنجیره‌های تولید پسین و پیشین، کشورهای مختلف همواره از صنعت خودرو حمایت می‌کنند، برای مثال در بحران اقتصادی که پس از سال 2008 ایجاد شد،‌ کشورها به روش های مختلف به این صنعت کمک مالی نمودند، دولت آمریکا ۲۴ میلیارد دلار کمک مالی برای رونق صنعت خودرو اختصاص داد ، این عمل در حالی صورت گرفت که از طریق ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت فعالیت‌های تولیدی و هم چنین تسهیل تجارت داخلی و خارجی، حمایت از جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و اعمال موانع غیرتعرفه‌ای همواره از صنایع داخلی و به خصوص صنعت خودروسازی خود حراست می کرد.

بیان این موضوع خالی از لطف نیست که متوسط سود صنعت خودرو ۴٫۵ درصد است و خودروسازان خارجی اعتبارات بانکی را با نرخ بهره ۲٫۲ درصد دریافت می کنند، در حالی که نرخ بهره موثر در ایران حدود ۳۰ درصد است.

قیمت خودرو در کارخانه‌های سازنده هنوز متناسب با رشد نرخ ارز در بازار ثانویه و هم چنین رشد چند ماه اخیر قیمت مواد اولیه افزایش نیافته است  درنتیجه  خودروسازان و قطعه‌سازان با قیمت‌های فعلی نه تنها سودی روانه چرخه اقتصاد نمی کنند بلکه مجبور هستند با زیان به فعالیت خود ادامه ‌دهند، بنابراین یا باید نرخ ارز در بازار ثانویه و  هم چنین قیمت مواد اولیه به نرخ‌های سال گذشته بازگردد یا دولت اجازه افزایش قیمت خودرو در کارخانه‌های سازنده متناسب با افزایش هزینه‌های تولید در چند ماه اخیر را صادر کند.

آنچه که از وضعیت بیان شده استنباط می شود، سهامداران از زیان وارده به شرکت های سایپا و ایران خودرو و در مجموع کل صنعت خودرو ناراضی هستند؛ عدم مدیریت صحیح و عدم اتخاذ سیاست درست در بلند مدت می ­تواند به فلج شدن این صنعت منجر شود، بنابراین شرایط ایجاب می ­کند که دولت به آزادسازی قیمت ­ها و افزایش قیمت متناسب با روند افزایش هزینه تولید فکر کند و از وزیر صنعت و معدن درخواست می ­شود جهت کمک به این صنعت مجوز آزادسازی قیمت ­ها را صادر کند.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۱۷۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!

یکی از گران‌ترین خودروهایی که حواله‌های آن در بازار خرید و فروش می‌شود بنز است.

حواله بنز سی کلاس جانبازان هم اکنون تا قیمت ۱۲ میلیارد تومان در بازار به فروش می‌رسد.

نکته جالب اینجاست که قیمت خودرو بعد از تحویل حداقل ۲۵ میلیارد تومان اعلام می‌شود.

همچنین حواله خودرو برای معاوضه با آپارتمان ۱۰۰ متری در مناطق ۱ تا ۵ تهران هم گذاشته شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

دیگر خبرها

  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • افت فروش خودرو‌های برقی فولکس واگن/ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودرو‌های بنزینی روی آوردند؟
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
  • ◄ تـامـلی بر موضوع آزاد سـازی نرخ بلیت هواپیما باتوجه به تـجربه دیگر کشـورها
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید؛ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟