Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@02:51:08 GMT

احساس همدلی یکی از شاخص‌های کیفی کتاب کودک است

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۱۷۸۵۴

احساس همدلی یکی از شاخص‌های کیفی کتاب کودک است

تهران- ایرنا- مدیر اجرایی اتحادیه بین المللی کتاب کودک «ایبی» (ibby) گفت: احساس همدلی در کتاب‌های با کیفیت کودک وجود دارد و یکی از اهداف اتحادیه توسعه این احساس است.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، «لیز پیج» روز چهارشنبه در همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات دیگری با موضوع کودک و دیگری در سرای کتاب به سابقه پیدایش «ایبی» و برنامه های این موسسه در زمینه ادبیات کودک پرداخت و گفت: موضوع کار ایبی با موضوع این گردهمایی خیلی تناسب دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در سال 1953 بعد از جنگ جهانی دوم که اروپا درگیر مساله «دیگری» بوده این دفتر تاسیس شد تا نشان دهد دیگری، واقعا دیگری نیست و شروع به جمع آوری کتاب از همه جای دنیا کرد تا نشان دهد بچه ها از همه جای جهان علایق مشترکی در ادبیات کودک دارند.
پیج یادآور شد: اکنون ایبی 79 بخش علمی یا کشور عضو دارد، در حالیکه در ابتدا فقط 4 کشور در آن عضو بودند و ایران نیز در 1964 به این موسسه اضافه شد، دفتر ایبی مستقر در سوییس است.
وی انتشار مجله تخصصی ادبیات کودک، برگزاری همایش بین المللی کتاب کودک هر دو سال یکبار را از برنامه های ایبی عنوان کرد و افزود: این همایش در آتن و مسکو تاکنون برگزار شده و سومین دوره آن در مالزی برگزار خواهد شد.
مدیر اجرایی اتحادیه بین المللی کتاب کودک، برگزاری نشست های علمی بین المللی، روز بین المللی کتاب، تهیه فهرست افتخارات کتاب کودک، انتخاب فهرستی از کتابهایی درباره کودکان با معلولیت را از دیگر عملکردهای ایبی برشمرد و افزود: این فرایند به شکل نمایشگاه سیار در کشورهای مختلف حرکت می کند که
در جهت ترویج ناشران به سمت کتابهایی با این موضوع است.
پیج ادامه داد: شناخته ترین فعالیت ایبی، اهدای جایزه اندرسن است که ملاک اهدا در این جایزه ادبی این است که نویسنده یا تصویرگر فعالیت پایدار و اثرگذار در حوزه ادبیات کودک داشته باشد.
وی اهدای جایزه ترویج با نام «آساهی» و نیز جایزه «ترویج خواندن» هر دو سال یکبار را دیگر اقدام شاخص ایبی برشمرد و گفت: این جایزه امسال در کنگره آتن مطرح شد و همه کسانی فعالان در عرصه ترویج خواندن، می توانند کاندید این جایزه شوند.
وی تالیف کتابهای «ساکت» را اقدامی دیگر از سوی این اتحادیه جهانی برشمرد و افزود: این کتابها، روی مهاجرت تمرکز دارند و هیچ مطلبی ندارند و ویژگی این برنامه این است که همه فهم بوده و فارغ از زبان پیش می رود و مخاطب می تواند داستان سازی کند.
پیج گفت: همه ما دارای هویت، فرهنگ و ایدئولوژی های مختلف هستیم، همه ما دیگری هستیم اما در عین حال یکی هستیم چون اهداف مشترک داریم.
سومین همایش دو سالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با محوریت موضوع «ادبیات کودک و دیگری» روز چهارشنبه با حضور اساتید و نویسندگان در سرای کتاب آغاز شد.
تعداد 60 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده که از این تعداد 30 مقاله طی دو روز همایش ارائه می شود.
فراهنگ**3009** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كتاب ادبيات كودك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۱۷۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز

نادر فلاح ضمن پیشنهاد کتاب «بایگانی ادبی پلیس مخفی» به مخاطبان نمایشگاه کتاب تهران گفت: اثر ویتالی شنتالینسکی با ترجمه بیژن اشتری کتابی درباره تاریک‌ترین دوران ادبیات روسیه و دوران وحشت بزرگ استالین است که در آن بیش از ۲ هزار نویسنده قربانی سرکوب شدند.

وی درباره جایگاه این کتاب در ادبیات روسیه عنوان کرد: پرسش اصلی کتاب «بایگانی ادبی پلیس مخفی» در مورد پنجاه سال جنایت یک رژیم مستبد با هنرمندان آن دوره است؟ در این کتاب نویسنده از سرگذشت دست‌نوشته‌هایی پرده برمی‌دارد که احتمالاً در کنج صندوق اسناد پلیس مخفی یا در گوشه‌ای از بایگانی‌های خانوادگی خصوصی، دور از توجهات گزمه‌های امنیتی، خاک می‌خورد و تلاش می‌کند تا سخنان دزدیده شده‌ی این نویسندگان را دوباره زنده کند.

نادر فلاح خواندن این کتاب را برای هر کسی که می‌خواهد با تاریک‌ترین دوران ادبیات روسیه آشنا شود را ضروری دانست و گفت: در مقدمه این کتاب آمده «بایگانی ادبی پلیس مخفی حکایت دوره‌ای تلخ و خونین است؛ حکایت شناعت و جنایت یک رژیم مستبد و حکایت دروغ‌های وقیحانه. کتابی که می‌تواند ما را از اسراری مهم در دل تاریخ ادبیات جهان مطلع کند.»

نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

دیگر خبرها

  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • پایگاه بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران در دسترس قرار گرفت
  • هوای ۲ شهر بر مدار نارنجی است / پاک‌ترین هوا سهم همدان شد
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • هوای کلانشهر اصفهان دروضعیت قابل قبول
  • اهواز رکورددار آلودگی هوا / شاخص کیفی ۲۱ شهر سالم و پاک است
  • مشهد رکورددار هوای ناسالم است/ پاک‌ترین هوا سهم ارومیه شد
  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز
  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند
  • پاکی هوا ارمغان وزش باد‌های بهاری