Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این بسته خبری، می‌توانید اخبار مربوط به آب و هوا و آخرین وضعیت جوی شهر‌های مسیر حرکت زائران حسینی، وضعیت ترافیکی مسیر‌های منتهی به مرز‌های کشورمان با عراق، توصیه‌های پلیس و دیگر نهاد‌های مسئول، رویداد‌های مرتبط با راهپیمایی اربعین در خاک کشورمان و آنچه در این خصوص در خاک عراق رخ می‌دهد، بخوانید و مدنظر داشته باشید که این خبر در حال به روزرسانی و تکمیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش «تابناک»؛ تنها چهار روز تا فرارسیدن اربعین حسینی باقی مانده و هر چه زمان رسیدن این روز بزرگ نزدیک‌تر می‌شود، شمار زائران و عاشقان زیارت کربلا افزایش می‌یابد؛ زائرانی که بسیاری از آن‌ها بنا بر عادت سالانه، پای در مسیر زیارت یار می‌گذارند و صورتی بی نظیر از وحدت و همدلی شیعیان جهان را به تصویر می‌کشند.

آنچه در ادامه خواهد آمد، مشروحی کامل از شرایط جوی شهر‌ها و جاده‌های مسیر حرکت زائران حسینی، وضعیت ترافیکی مسیر‌ها و حاشیه‌های پیش آمده در جریان این رویداد بزرگ فرهنگی مذهبی است.   سفیر ایران آخرین وضعیت استقبال از زائران اربعین را بررسی کرد ۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۸:۱۲

‘ایرج مسجدی’ سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و رئیس ستاد اربعین در عراق، آخرین وضعیت گذرگاه مرزی مهران - زرباطیه و شرایط استقبال از زائران اربعین حسینی را بررسی کرد.

مسجدی روز چهارشنبه طی بازدید میدانی از مرز مهران - زرباطیه به اتفاق ‘کاظم العقابی’ رئیس مرزبانی کل عراق، از نزدیک آخرین وضعیت و شرایط این گذرگاه و کم و کیف تردد زائران و سائر مسائل مربوط به تردد و ارائه خدمات به آنان را مورد بررسی قرار داد. 

وی در جریان این بازدید گفت: مسئولین عراقی هر ساله در مراسم زیارت اربعین حسینی با همت عالی در جهت تسهیل امور زائران می کوشند و از جمله در پایانه های مرزی عراق برای رسیدگی به امور زائران و رفع مشکلات مستقر می شوند. 

مسجدی افزود: دولت عراق برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم در همه جوانب تلاش می کند و جمهوری اسلامی ایران نیز برای تسهیل هر چه بیشتر امور زائران با برادران عراقی خود همکاری دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد همچنین با اشاره به فرهنگ مهمانوازی مردم عراق و بسیج امکانات در موکب های عراقی و مشارکت موکب های ایرانی در این امر، از همه دست اندرکاران اربعین قدردانی کرد. 

وی گفت: ملت کریم عراق امسال نیز همچون سالهای پیش، همه امکانات لازم اقامتی و مواد غذایی برای پذیرایی از زائران حسینی را فراهم کرده است. 

در ادامه این بازدیدها العقابی نیز گفت: دولت عراق در خدمت زائران ایرانی است به خصوص اینکه دولت ایران تنها کشوری بود که در جنگ با داعش به یاری عراق آمد.

وی افزود: ملت عراق به خدمت زائران حسینی و علی الخصوص زائران ایرانی که برادران ما هستند، افتخار می کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد همچنین در ادامه در دیدار با فرماندهان امنیتی و انتظامی ایران و امنیتی و الحشد الشعبی عراق مستقر در مرز مهران - زرباطیه با آنان در خصوص آخرین اقدامات و هماهنگی های تامین امنیت زائران میان دو کشور بحث و گفتگو کرد. 

مسجدی در ادامه بازدید خود به دیدار ‘صالح محی هوری’ رئیس عشیره الخطاویه در یکی شهرستان های مرزی عراق رفت.وی در این دیدار از از پذیرایی و خدمت تمام عیار این عشیره از زوار اباعبدلله الحسین (ع) قدردانی کرد.

رئیس ستاد اربعین در عراق افزود: ایران و عراق علاوه بر داشتن ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک، در حب حسین نیز مشترک هستند و از همین روست که دو ملت از مشهد تا کربلا همگی یکپارچه شده اند. شیخ صالح نیز گفت: ما از خدمت به رهروان کربلا به ویژه برادران ایرانی خوشنود هستیم.

رئیس عشیره خطاویه افزود: روابطمان با زائران ایرانی در حدی برادرانه است که به ما شماره های همراهشان را می دهند تا در صورت سفر به ایران بتوانند میزبان ما باشند. وی همچنین از حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت عراق در مبارزه با داعش قدردانی کرد.

ایرج مسجدی در ادامه بازدید میدانی خود همچنین از موکب ها و حسینیه های برپا شده در مسیر حرکت زائران به سمت کربلا در این منطقه بازدید و با تعدادی از زائران گفتگو کرد.

واریز مابه‌التفاوت هزینه اربعین آغاز شد ۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۸:۰۹

۱۹ مهرماه پس از اعلام موافقت رییس‌جمهور با اعمال ۳۵ درصد تخفیف در ارز مورد نیاز ویزای اربعین، هزینه ثبت‌نام برای شرکت در این آیین مذهبی، حدود ۱۳۷ هزار تومان کاهش یافت و طبق اعلام سازمان حج و زیارت به رقم ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان رسید. هزینه ثبت‌نام اربعین که شامل خدمات ویزا، بیمه و پزشکی است، پیش از این ۳۷۱ هزار و ۸۸۰ تومان اعلام شده بود.
حمید محمدی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ همزمان با اوج گرفتن سفر اربعین اعلام کرد: طبق وعده روزهای قبل، مابه‌التفاوت پرداختی زائرانی که در روزهای نخستین ثبت‌نام اربعین حسینی مبالغی بیشتر از ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان را در سامانه سماح پرداخت کرده بودند، به حساب آن‌ها واریز شد.
آنچنان که محمدی گفته مابه‌التفاوت پرداختی حدود ۲۱۰ هزار نفری که در بانک ملی حساب داشته‌اند، به حسابشان واریز شده است.
رییس سازمان حج و زیارت همچنین گفت: حدود ۱۱۰ هزار نفری که در بانک ملت حساب دارند نیز امروز مابه‌التفاوت پرداختی به حسابشان واریز می‌شود.

 

چرایی ایجاد ازدحام مسافران اربعین برای دریافت ارز ۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۸:۰۸

معاون فناوری اطلاعات بانک‌ملی با ارائه توضیحاتی در رابطه با چرایی ایجاد ازدحام در مناطق مرزی ایران و عراق برای دریافت ارز زائران اربعین و برخی مسائل پشت پرده این جریان، گفت که با اقدامات انجام شده، روال تا حد زیادی عادی شده و تقریبا بر اوضاع مسلط شده‌ایم.
به گزارش ایسنا، از ابتدای هفته جاری با اعلام بانک مرکزی قرار شد که زائران اربعین بتوانند از طریق بانک ملی مبلغ ۱۰۰ هزار دینار عراق را با نرخ هر دینار ۹۶ ریال خریداری کنند و بعد از ثبت نام در ایران، اسکناس دینار خود را در نقاط مشخص شده در شهرهای نجف، کربلا و کاظمین و همچنین نقاط مرزی در داخل عراق تحویل بگیرند؛ اما با شروع سفر زائران و مراجعه برای تحویل ارز، مشکلاتی برای آنان ایجاد شد و خبرها از شکل گیری ازدحام برای دریافت ارز و دردسر زائران حکایت داشت؛ به طوری که مردم در صف‌های طولانی قرار گرفته و پرداخت‌ها به کندی انجام شد.
پیگیری ماجرای پیش آمده در مرز ایران و عراق برای تحویل ارز زائران از بانک ملی با ارائه توضیحاتی از سوی معاون فناوری اطلاعات این بانک همراه شد.
مسعود خاتونی در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: با توجه به منابع ارزی ایران در عراق قرار شد طی مذاکراتی بین بانک مرکزی دو کشور، دینار در نقاط مرزی و در خاک عراق به زائران اربعین تحویل داده شود، ولی به هر صورت وقتی قرار است اقدامی در خاک یک کشور دیگر انجام شود، باید تمامی مقررات و قوانین آن را رعایت کرد. از این رو در هفته‌های اخیر طی مذاکرات و جلساتی که بانک مرکزی با طرف عراقی انجام داد، در نهایت روز شنبه هفته جاری (۲۸ مهرماه) از سوی بانک مرکزی به بانک ملی ابلاغ شد که باید ارز مسافران اربعین به عنوان کانال پرداخت را در اختیار آنان قرار دهد. از این رو ما در فرصتی بسیار کوتاه و طی ۲۴ ساعت، ۵۱ نقطه برای استقرار ۲۵۰ باجه را در نقاط مرزی و در سراسر عراق شناسایی و تعیین کردیم، اما روال آن گونه که پیش‌بینی شده بود پیش نرفت؛ چرا که در این بین کارشکنی‌هایی انجام شد و در مواردی بانک مرکزی عراق با وجود توافقات قبلی، همکاری نکرد.
وی در ارائه توضیحات بیشتر گفت: به هر حال ارائه دینار ۹۶ ریالی از سوی بانک مرکزی موجب می‌شود که دیگر زائران کمتر به سمت صرافی‌ها یا دلالان بروند و در این حالت موانعی برای این جریان ایجاد شد و کارشکنی‌هایی رخ داد؛ چرا که منافع عده‌ای که می‌توانستند دینار را بین ۱۳ تا ۱۴ تومان به زائران بفروشند،‌ به خطر افتاده بود. حتی شاهد بودیم برق یا اینترنت قطع می‌شد که بخشی از آن شاید به آماده نبودن زیرساخت‌های عراق مربوط شود، اما بخشی از آن می‌تواند کارشکنی باشد که البته برنامه‌های ما را دچار مشکل کرد.
معاون فناوری اطلاعات بانک ملی افزود: یکی دیگر از مسائل این بود که نتوانستیم باجه‌های تحویل ارز را در مرز چزابه مستقر و از آن استفاده کنیم؛ آن هم در حالی که حداقل ۱۱ درصد زائران از این مسیر عبور می‌کنند و با توجه به شرایط ایجاد شده، زائران این بخش هم برای دریافت ارز خود به سایر مناطق حرکت کردند که باعث ایجاد ازدحام شد. این در حالی است که پیش از این مذاکراتی با بانک مرکزی عراق برای استقرار باجه و تحویل ارز در مرز چزابه انجام و نهایی شده بود، اما در زمان اجرا به مشکل برخوردیم.
خاتونی این را هم یادآور شد که با توجه به حجم بالای عبوری زائران از مرز مهران، شاهد بودیم که شرایط جوی نامساعدی حاکم شد و باران و سیل عاملی بود که نتوانیم به موقع برنامه‌های خود را اجرایی کنیم.
وی با بیان این‌که از عصر دیروز تا امروز ازدحام به اوج خود رسیده است، گفت: با اقدامات انجام شده از قبیل اعزام نیروهای بیشتر و استقرار باجه‌های دیگر توانستیم تا حد زیادی به اوضاع مسلط شویم و اکنون با نظم بیشتری امور در حال انجام است؛ به گونه‌ای که آخرین آمارها از این حکایت دارد که تا دیشب حدود ۲۱ هزار زائر ارز خود را تحویل گرفتند و تا این ساعت (ساعت ۱۹ چهارشنبه) به بیش از ۴۰ هزار نفر افزایش یافته است.
این عضو هیات مدیره بانک ملی با اعلام این‌که ۱۷۲ هزار نفر برای دریافت ارز ثبت نام کرده بودند، گفت که بر خلاف برخی خبرها همچنان امکان ثبت نام وجود داشته و به تمامی متقاضیان ارز داده خواهد شد. این در حالی است که با افزایش امکانات، برای تحویل ارز، اکنون حدود ۳۴۰ باجه در نقاط مختلف فعال هستند و هیچ جای نگرانی برای تحویل ارز وجود ندارد.
خاتونی به زائران توصیه کرد که آرامش خود را حفظ کرده و حتما ارز را در مرز تحویل بگیرند. اگر هم ارز خود را به هر دلیلی دریافت نکردند، جای نگرانی نیست و بعد از برگشت به ایران وجوه واریزی به آنان برگشت داده می‌شود.
معاون فناوری بانک ملی همچنین در رابطه با انتقاداتی که نسبت به جریان ایجاد شده برای تحویل ارز زائران مطرح شده است، گفت که باید تمامی شرایط را در نظر گرفت. به هر حال ما در دوره حساسی به سر می‌بریم و پاسخگویی به حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار زائر در چند روز کار آسانی نیست. بانک مرکزی با توجه به تدابیری که برای کنترل حوزه ارزی داشت، به این نتیجه رسید که بهتر است با توجه به منابعی که درعراق دارد، دینار زائران را تامین کند، چرا که نمی‌توانستیم این حجم دینار را به کشور وارد کرده و تحویل ارز را در ایران انجام دهیم؛ بنابراین با مذاکراتی که انجام دادیم، بانک ملی برای همکاری پیشقدم شد، در حالی که وقتی جلسه برای این منظور برگزار شد، بانک‌ها میز را ترک کرده و حاضر به همکاری نبودند و در مجموع ما این کار را تقبل کردیم که کار بسیار سختی بود.

همراه داشتن مدارک قانونی توسط زوار اربعین الزامی است ۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۸:۰۸

سردار "محسن فتحی زاده" اظهار داشت: مردم عزیز از مراجعه به مرز‌های سه گانه (مهران، شلمچه و چذابه) برای پیوستن به خیل عظیم راهپیمایان اربعین حسینی (ع) بدون مدارک معتبر و قانونی جدا خودداری کنند.
وی با بیان اینکه نیروی انتظامی به همراه سایر دستگاه‌های امنیتی و خدمات رسان از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تامین هرچه بیشتر امنیت زائران حسینی (ع) انجام داده است، گفت: انتظار می‌رود با توجه به حجم بی شمار عاشقان امام حسین (ع) که هر ساعت بر جمعیت آنان افزوده می‌شود، زائران عزیز توصیه‌های پلیس را مورد توجه قرار دهند.
فرمانده قرارگاه مرکزی اربعین ناجا با تاکید به اینکه زوار برای تهیه گذرنامه و ویزا حتما به مراکز معرفی شده مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: طی چند روز گذشته با مواردی مواجه شدیم که افراد از مراکز نامعتبر اقدام به تهیه ویزا کرده که با بررسی کارشناسان، جعلی بودن مدارک شان محرز و از مرز بازگردانده شدند و توفیق این سفر معنوی را از دست دادند.
سردار فتحی زاده با اشاره به استقبال بی نظیر و افزایش درخواست گذرنامه و ویزای کشور عراق گفت: پلیس به منظور متعادل کردن درخواست‌های زائران عزیز، صدور ویزا را به دفاتر خدماتی – زیارتی هدایت کرده است. متقاضیان محترم می‌توانند پس از دریافت گذرنامه برای اخذ ویزا به این دفاتر مراجعه کنند.
وی در بخش دیگری از گفت و گوی خود یادآور شد: متاسفانه برخی زوار قصد خروج از مرز بدون مدارک قانونی را داشتند که توسط عوامل انتظامی و مرزبانی شناسایی و دستگیر شدند، حتی بر فرض محال اگر این افراد می‌توانستند از مرز‌ها عبور کنند به طور قطع در عراق با مشکل مواجه شده و مجازات‌های سنگینی در انتظارشان بود.

کشته شدن پنج زائر اربعین در تصادف ۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۸:۰۷

مجتبی خالدی در گفتگو با ایسنا، با بیان این که حدود ساعت ١۶ امروز یک دستگاه خودرو مگان با یک دستگاه تریلی در جاده ایلام بعد از روستای مهدی‌آباد تصادف کردند، گفت: پنج تن از زائران اربعین در خودروی مگان حضور داشتند که از تهران عازم مرز مهران بودند.
وی با اشاره به این که با اعلام این حادثه به اورژانس ١١۵ بلافاصله سه دستگاه آمبولانس به محل اعزام شدند، گفت: عوامل اورژانس بعد از رسیدن به محل حادثه و انجام بررسی‌های اولیه مطلع شدند که متاسفانه این افراد جان خود را از دست داده‌اند.

رحمانی فضلی: اعتراض مهمی از سوی زائران اربعین مطرح نشد ۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۸:۰۶

عبدالرضا رحمانی فضلی که صبح امروز با سفر به خوزستان از ۲ مرز زمینی اربعین در این استان بازدید کرد، در بازگشت به تهران در گفت‌وگویی اظهار داشت: جلسات ستاد اربعین با تلاش حدود ۳۰ دستگاه اجرایی مرتبط در طول یکسال گذشته برگزار شد و از تجربیات ۴سال گذشته استفاده شد که در نتیجه آن امسال هم در بحثهای زیرساختی و هم در حوزه خدمات و هم در حوزه تسهیلات و گذرنامه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.
وی ادامه داد:من امروز از مرز شلمچه و چذابه بازدید کردم و هفته گذشته نیز از مرز مهران بازدید کرده ام. تمام موارد را در این مناطق زیر نظر داشتیم و در گفت و گوهایی که با زائران داشتیم واقعاً اعتراض یا کمبود مهمی از سوی زائران عزیز مطرح نشد.
وزیر کشور افزود: البته این موضوع از بزرگواری زوار نیز ناشی می شود چرا که بالاخره جمعیت پرشمار و چند صد هزار نفری که از مرزهای سه گانه عبور کرده اند و بقیه عزیزانی که در روزهای آینده عبور خواهند کرد، حتما با کمی و کاستی هایی روبرو می‌شوند، اما خود عزیزان شرایط را درک می‌کنند و ما هم هرکاری از دستمان برآید برایشان انجام می دهیم.
وزیر کشور با اشاره به اینکه حوزه امنیت یکی از دغدغه ها و نگرانی های اصلی ما بوده است، افزود: عراق از نظر امنیتی در وضع خوبی است و تاکنون گزارشی از مسائل امنیتی نداشتیم. از ابتدا هم دولت عراق همکاری خوبی داشته است و به‌علاوه سفارت، مقامات، استانداران مرتبط با مراسم اربعین و سایر دست اندرکاران عراق نیز ملاقاتهایی با مقامات و استانداران مرزی ما داشتند تا به خوبی مراسم امسال را مدیریت کنیم.
وی تاکید کرد: همه تلاشها این بوده که امسال حرکتی منسجم، باشکوه، آرام و توام با امنیت داشته باشیم.
رحمانی فضلی درمورد ارز تصریح کرد: با تلاشها و پیگیری های ستاد مرکزی اربعین ۵۰دلار هزینهروادید به ۴۱ دلار رسید و همچنین در پرداخت هزینه روادید نیز ابتدا مقرر بود؛ با ارز آزاد حساب شود که پس از آن با دستور رییس جمهور ارز ثانویه به این موضوع تعلق گرفت و در نهایت برای توجه هرچه بیشتر به زوار، با دستور رئیس جمهور و توجه ویژه ای که رهبری انقلاب به موضوع اربعین دارند، تخفیف دیگری هم به زوار داده شد.
رحمانی فضلی با بیان اینکه از اول قرار به پرداخت ارز همراه مسافر به زائران نبود، گفت: چراکه تامین این میزان ارز و اسکناس در داخل در شرایط فعلی ممکن نبود اما ما به دلیل تبادل و مراوداتی که با کشور عراق داریم، آنها قبول کردند بخشی از مطالبات ما را در داخل عراق به ما بدهند که ما هم به زوار اعلام کردیم با نرخ مناسب و نه نرخ آزاد، دینار در اختیار آنها قرار می دهیم.
وی ادامه داد: مسئول توزیع ارز بانک مرکزی است که از طریق شعب بانکهای عامل که در داخل خاک عراق باجه هایی تعبیه کرده اند، این ارز را که معادل ۱۰۰ هزار دینار است، به مردم تحویل می دهند.
وزیر کشور افزود:باجه های اولیه ناکافی بود و موجب ایجاد صف و نارضایتی مردم بود، لذا با بانک مرکزی صحبت شد و تعداد باجه ها را زیاد کردند و مشکل نقدینگی هم بود که از بانکهای عراقی باید تامین می شد که این موضوع هم حل می شود.
وی خاطرنشان کرد: مردم ما نباید نگران باشند. کارتی که برای ارز دریافت می کنند در هر شرایطی ولو در پایان معتبر است و پول به آنها داده خواهد شد. خواهش ما این است که مراعات شود که همه افراد شخصاً مراجعه نکنند تا ازدحام جمعیت ایجاد نشود. به ما قول داده اند که این مشکل حل شود. ما هم پیگیر هستیم، بانک مرکزی و بانک ملی هم تلاش خود را می کنند اما باید توجه داشته باشیم که موضوع در خارج از مرزهای کشورما است و ما با مناسبات و روابطی که داریم روی خدماتی که عراق قرار است به زائران ما بدهد حساب می کنیم.
وزیر کشور خاطر نشان کرد: توصیه ما این است که مردم تا حد توان برای مسیر خود، پول همراه داشته باشند البته در مسیر به میزان کافی موکب وجود دارد و غذا و اسکان و خدمات به مردم ارائه می شود و تلاش کردیم هزینه ای برای مردم نباشد اما به هرحال مقداری لازم است. کسانی هم که ثبت نام کرده اند تا ارز مسافرتی دریافت کنند حتماً به آنها پرداخت خواهد شد.

زیرساخت های تامین شده برای برپایی پیاده روی بزرگ اربعین ۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۸:۰۵

به گزارش برنا، مهدی جمالی نژاد در زمینه اقدامات صورت گرفته برای زیرساخت راه های مواصلاتی منتهی به مرزهای پیاده روی اربعین گفت: در مجموع 140 کیلومتر راه مواصلاتی به تفکیک مرزهای مجاز شامل تبدیل محورهای یک بانده به دو بانده و چهار خطه ایجاد شده است که 54 کیلومتر مربوط به مرز مهران و چهار کیلومتر مربوط به مرز خسروی است و در مرز شلمچه - چذابه 82 کیلومتر حدفاصل سوسنگرد - بستان - چذابه ایمن سازی مسیر و رفع اختلاف سطح با انجام عملیات عمرانی صورت گرفته تا جاده از ایمنی مناسب تری برای تردد برخوردار شود.
وی در خصوص روکش آسفالت راه ها اظهار داشت: در مجموع 207 کیلومتر روکش آسفالت راه های مواصلاتی انجام شده که 71 کیلومتر مربوط به مرز مهران، 116 کیلومتر مربوط به مرز چذابه و شلمچه و 20 کیلومتر مربوط به مرز خسروی بود.
رییس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین حسینی همچنین از نصب 145 دستگاه دوربین‌های نظارتی و پایش تصویری راه های مواصلاتی، خط‌کشی 1380 کیلومتر راه مواصلاتی منتهی به مرزها، نصب 19 هزار و 700 عدد تابلو و علائم راهنمایی و رانندگی، ایمن‌سازی مسیرها، نصب حفاظ میانی، گاردریل و نیوجرسی خبر داد.
جمالی نژاد در خصوص اقدامات صورت گرفته برای زیرساخت‌ پایانه‌های مرزی، به تکمیل محوطه‌سازی و ورودی پایانه‌های مرزی مهران، شلمچه و چذابه اعم از احداث درب ورودی، تقویت سازه ای حفاظ و دیوارهای حائل، کف سازی و بهسازی محیط پایانه های مرزی، نصب برج نوری اشاره کرد.
وی در زمینه احداث و تقویت گیت‌های گذرنامه پایانه‌های مرزی از احداث200 گیت به تفکیک مرزها شامل 96 گیت برای پایانه مرزی مهران، 48 گیت برای پایانه مرزی شلمچه، 28 گیت برای پایانه مرزی چذابه و 29 گیت با 58 خروجی برای پایانه مرزی خسروی خبر داد.
رییس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین حسینی در زمینه اقدامات انجام شده برای توسعه پارکینگ خودروهای شخصی و عمومی گفت: در مجموع 400 هکتار پارکینگ با برآورد امکان پارک 160 هزار خودرو احداث و با اضافه شدن پارکینگ های شخصی در درون شهرهای مرزی پیش بینی پارک 200 هزار خودرو شده است.
جمالی نژاد اضافه کرد: پارکینگ خودروهای شخصی در مرز شلمچه 70 هکتار در مرز چذابه 100 هکتار در مرز مهران 90 هکتار و در مرز خسروی 140هکتار است و احداث و تکمیل زیر ساخت های پارکینگ پایانه برکت در مرز مهران برای اتوبوس‌های برون شهری با گنجایش دست کم هزار دستگاه انجام شده است.
وی تامین و تکمیل زیرساخت‌ها و تأسیسات آب، برق و فاضلاب را از دیگر وظایف کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین ذکر کرد و گفت: در این بخش تکمیل و تقویت خط انتقال آب بستان به چذابه شامل 27 کیلومتر خط اصلی و 15 کیلومتر خطوط فرعی، احداث تأسیسات فاضلاب پایانه مرزی شلمچه و چذابه، احداث روشنایی و نصب برج نوری در مسیرهای منتهی به مرزها و 400 هکتار پارکینگ ایجاد شده انجام گرفته است.
جمالی نژاد در خصوص سایر اقدامات صورت گرفته در این بخش به اجرای خط انتقال آب به طول دو کیلومتر به پایانه مرزی چذابه، استقرار 8 واحد آزمایشگاه سیار آب خودرویی در مسیر راهپیمایی و پایانه های مرزی در داخل خاک ایران جهت سنجش کیفیت آب تولیدی و توزیعی توسط وزارت نیرو و راه اندازی کارخانه یخ صنعتی در پایانه مرزی مهران با ظرفیت تولید 300 قالب یخ اشاره کرد.
وی در زمینه دیگر اقدامات در بخش تامین و تکمیل زیرساخت‌ها و تأسیسات آب، برق و فاضلاب ستاد مرکزی اربعین به نصب یکهزار و 500 دوش صحرایی حمام شامل 200 دوش در پایانه های مرزی خسروی، مهران، چذابه، شلمچه و 1300دوش حمام در شهرهای نجف و کربلا، استقرار 85 دستگاه تانکر آبرسانی سیار در پایانه های مرزی و خروجی کشور عراق و ایجاد چهار قرارگاه اربعین صنعت آب و برق وزارت نیرو در پایانه های مرزی اشاره کرد.
جمالی نژاد افزود: به منظور رفاه زائران اقداماتی هم در خصوص زیرساخت‌های بانکی و اقدامات پولی انجام گرفته که شامل افزایش سقف برداشت از خودپردازهای مسیرهای منتهی به مرز تا سقف پنج میلیون ریال، نصب خودپرداز سیار در پایانه‌های مرزی و شهرهای مجاور مرز و فعال نمودن شعب کشیک بانک در شهرهای مرزی است.
وی در زمینه اقدامات صورت گرفته در بخش زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی به اقداماتی نظیر تقویت شبکه و آنتن‌های BTS در مرزهای چهارگانه، افزایش ظرفیت شبکه تلفن‌های همراه توسط اپراتورهای سه‌گانه و نصب و بهره‌برداری از Wi_Fi رایگان در پایانه‌های مرزی اشاره کرد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: به منظور رفاه زائران اربعین هزار و 885 دستگاه اتوبوس متعلق به ناوگان حمل و نقل درون شهری 37 شهرداری کشور کار جابه جایی زائران را در داخل و در خاک عراق انجام می دهد که ‌550 دستگاه در مرز مهران، ‌215 دستگاه در مرز شلمچه و چذابه،120 دستگاه در مرز خسروی مستقر است و هزار دستگاه هم در خاک عراق فعالیت می کنند.

آخرین وضعیت آب و هوا و پیش بینی هواشناسی ۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۸:۰۴

 

آسمان بسیاری از مناطق غربی ایران و نیز شهرهای زیارتی کشور عراق، امروز ابری همراه با احتمال بارش باران گزارش شده است.
از روز گذشته توده هوای سردی از شمال غرب وارد کشور شده است که احتمال بارش را در این مناطق داده است و احتمال تسری این شرایط به گذرگاه های غرب و مسیرهای پیاده روی اربعین حسینی نیز وجود دارد.
هر در روز چهارشنبه روند حرکتی زائران کربلای حسینی به لحاظ آب و هوایی با مشکل خاصی رو به رو نبود، اما امروز دوباره آب و هوای ابری و نیز احتمال وقوع بارش در برخی مناطق مثل مرز خسروی وجود دارد.
سازمان هواشناسی کل کشور برای مرز خسروی در روز پنجشنبه آب و هوایی ابری در بعضی ساعات بارش باران را با کمینه دمای 21 درجه سانتی گراد پیش بینی کرده است.
دمای هوا در مرز مهران امروز 22 درجه سانی گراد خواهد بود و آسمان این منطقه از کشورمان نیز نیمه ابری همراه با وزش باد خواهد بود.
مرز شلمچه نیز در روز پنجشنبه نیمه ابری، در بعضی ساعات افزایش ابر را تجربه خواهد کرد و دمای این گذرگاه نیز به 22 درجه خواهد رسید.
شهر زیارتی نجف نیز امروز آب و هوای کمی ابری همراه با وزش باد نسبتاً ملایم با دمای 26 درجه سانتی گراد را تجربه خواهد کرد.
شهرهای کاظمین، بصره، کربلا، ایلام، اهواز و کرمانشاه نیز که روز چهارشنبه آب و هوایی ابری و همراه با بارش محدود را تجربه کردند، در روز پنجشنبه با آب و هوای نیمه ابری رو به رو خواهند بود و در برخی شهرها مثل کرمانشاه دمای هوا تا 14 درجه سانتی گراد کاهش خواهد یافت.
شهر زیارتی کربلای معلی نیز با دمای هوای 26 درجه سانتی گراد، روز پنجشنبه آب و هوای نیمه ابری همراه با وزش باد ملایم را تجربه می کند.
بر اساس گزارش های دریافتی از سازمان هواشناسی کل کشور، وضعیت جوی غالب بر مناطق مورد اشاره در 24 ساعت آینده آب و هوای نیمه ابری، همراه با وزش باد در برخی نقاط بارش باران خواهد بود.

آخرین محدودیت های ترافیکی ۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۸:۰۴

با توجه به افزایش تردد‌ها به سمت استان‌های غربی و پایانه‌های مرزی مهران، شلمچه و چزابه، محدودیت‌هایی به منظور روان‌سازی ترافیک در جاده‌های استان‌های ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و لرستان در حال اعمال است.
بر این اساس تردد تمامی کامیون و تریلر‌ها به استثنای حاملان موادسوختی و فاسد شدنی از ساعت هفت صبح روز پنج شنبه سوم آبان ماه تا ساعت هفت صبح روز شنبه ۱۲ آبان ماه در محور‌های اهواز ـ سوسنگرد ـ بستان ـ چذابه ـ خرمشهرـ شلمچه و بالعکس ممنوع است و خودرو‌هایی که قصد رفتن به خرمشهر را دارند می‌توانند از مسیر اهواز ـ آبادان ـ خرمشهر و بالعکس استفاده کنند.
همچنین تردد کلیه اتوبوس‌ها از ساعت هفت صبح روز پنجشنبه سوم آبان ماه تا ساعت هفت صبح روز شنبه ۱۲ آبان ماه در محور‌های هفتگل، باغملک_ ایذه _دهدز_ شهرکرد و بالعکس ممنوع است و از سویی نیز مسیر اهواز ـ اندیمشک_ خرم آباد_ الیگودرز _. اصفهان_ شهر کرد و بالعکس به عنوان مسیر جایگزین تعیین شده است.
در استان ایلام نیز تردد کلیه تریلرها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت هفت صبح روز دوشنبه ۳۰ مهرماه تا ساعت هفت صبح روز یکشنبه ۱۳ آبان ماه از محور‌های دهلران_ مهران، حمیل_ ایلام، قلاجه_ ایلام، ایلام_ ملک شاهی_ مهران و ایلام_ مهران ممنوع است.
محدودیت‌های ترافیکی در استان لرستان نیز اعمال شده و بر اساس اخبار رسیده در این استان تردد کلیه تریلرها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت هفت صبح روز پنجشنبه سوم آبان تا ساعت هفت صبح روز شنبه دوازدهم آبان ماه در محور‌های پلدختر _اسلام آباد و پلدختر_ اندیمشک و بالعکس ممنوع است.
در استان کرمانشاه نیز تردد کلیه تریلرها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت هفت صبح روز دوشنبه سی ام مهرماه تا ساعت هفت صبح روز یکشنبه ۱۳ آبان ماه از محور‌های اسلام آباد غرب_ پلدختر و حمیل_ سرابله و بالعکس ممنوع بوده و مسیر جایگزین محور اسلام آباد_ قلاجه است.
این همه محدودیت‌های اعمالی نیست و از سوی دیگر تردد تمامی خودرو‌های ترانزیت و کامیون‌های حامل بار‌های صادراتی و وارداتی از ساعت هفت صبح روز شنبه ۲۸ مهرماه تا ساعت هفت صبح روز یکشنبه ۱۳ آبان ماه در محور‌های منتهی به مرز‌های درگیر طرح اربعین برابر مصوبه شصت و چهارمین جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی ممنوع است.
بر اساس اخبار منتشر شده محدودیت تردد برای تاکسی‌های شهری نیز اعمال شده؛ بنابراین، تردد کلیه تاکسی‌های درون شهری اعم از ون و سواری در مدت اجرای طرح اربعین ۹۷ از ساعت هفت صبح روز شنبه ۲۸ مهرماه تا ساعت هفت صبح روز سه شنبه ۱۵ آبان ماه در محور‌های خارج از شهر ممنوع است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۳۱۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بارش‌های پراکنده و افزایش دما در خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محمد سبزه زاری گفت: براساس نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، فردا احتمال رگبار و رعدوبرق در مناطق شمالی، شرقی و ارتفاعات و وزش باد متوسط گاهی تندباد لحظه‌ای در اغلب نقاط استان خوزستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در دیگر مناطق استان احتمال بارش‌های نقطه‌ای دور از انتظار نیست، افزود: روز‌های یکشنبه تا سه شنبه هم احتمال بارش‌های پراکنده و وزش باد‌های متوسط و تندباد‌های لحظه‌ای در برخی ازنقاط استان وجود خواهد داشت.

به گفته سبزه زاری؛ تا روز یکشنبه روند افزایش دما در سطح استان پیش بینی می‌شود و تا اواسط هفته آینده استقرار جریانات جنوبی سبب افزایش رطوبت در مناطق جنوبی، غربی و مرکزی استان خواهد شد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان اضافه کرد: از روز چهارشنبه هفته آینده سامانه بارشی جدیدی استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی می‌گوید: در شبانه روز گذشته اهواز با ۳۸.۳ و ایذه با ۱۳.۴ درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان گزارش شده اند و اهواز به بیشینه دمای ۳۸.۳ و کمینه دمای ۲۱.۷ درجه سانتیگراد رسیده است.

دیگر خبرها

  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • احتمال بازگشت قیمت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان چقدر است؟
  • پیش بینی بارش‌های پراکنده و افزایش دما در خوزستان
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • بازسازی گذرگاه آبی مرکزی شهر ایلام
  • معرفی توانمندی‌های نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان