Web Analytics Made Easy - Statcounter

درخواست لبنان از کشورهای عربی برای گرفتن غرامت از اسرائیل، افشاگری رسانه آمریکایی جلسات مشترک واشنگتن و ریاض برای «تغییر رژیم» در ایران، برکناری مشاور محمد بن سلمان از همه مناصب حکومتی، ادامه اختلاف داخلی در دولت ترامپ بر سر شدت اجرای تحریم‌ها علیه ایران و درخواست رئیس دادگاه لاهه از آمریکا برای لغو فوری تحریم ها علیه ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به امضای تحریم های آمریکا علیه حزب الله از سوی ترامپ نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه حزب‌الله لبنان و ایران را به مشارکت در بمب‌گذاری در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در سال 1983 متهم کرد.

ترامپ گفت لحظاتی پیش طرحی را برای اعمال تحریم‌های اضافی علیه حزب‌الله لبنان امضا کرده است. او ایران را هم به نقش آفرینی در بمب‌گذاری سال 1983 متهم کرد و گفت که این کشور هم با تحریم‌های سخت‌تر روبرو خواهد شد.

ترامپ از توافق هسته‌ای برجام به عنوان «فاجعه هسته‌ای ایران» یاد کرد و گفت که آمریکا را از این توافق خارج کرده است. وی با بیان اینکه «داریم کارهای زیادی علیه ایران انجام می‌دهیم» مدعی شد ایران بعد از روی کار آمدن او به «کشوری متفاوت» تبدیل شده است.

درخواست لبنان از کشورهای عربی برای گرفتن غرامت از اسرائیل

سی‌امین دوره شورای وزیران عرب مسئول در امور محیط زیست روز پنجشنبه به ریاست لبنان در مقر دائمی اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد.

بر اساس گزارش «اسپوتنیک»، «طارق الخطیب» وزیر محیط زیست لبنان در این نشست اعلام کرد رژیم صهیونیستی ۱۳ سال است که از پرداخت غرامت به لبنان در پی جنگ ۲۰۰۶ علیه این کشور سر باز می‌زند.

الخطیب در سخنرانی گفت: کشورهای عربی باید برای مقابله با چالش‌های محیط زیستی در سایه جنگ و درگیری‌های کنونی که به شکل مستقیم و غیرمستقیم بر دیگر کشورها تاثیر می‌گذارد، همکاری کنند؛ محیط زیست محدود به مرزهای جغرافیایی معینی نمی‌شود بلکه مشکلات محیطی از مرزهای جغرافیایی عبور می‌‌کند و میان کشورها تفاوتی قائل نمی‌شود.

وی ادامه داد: موانع بزرگی بر سر راه محیط زیست لبنان وجود دارد خصوصا اینکه اولین و تنها سرمایه لبنان منابع طبیعی‌اش است، از جمله این موانع عدم اجرای قعطنامه مجمع عمومی سازمان ملل توسط اسرائیل برای دوازدهمین ساز متوالی است، قطعنامه‌ای که بر اساس آن اسرائیل باید غرامت خسارت‌های وارد شده به لبنان در نتیجه جنگ ۲۰۰۶ که بالغ بر ۸۵۶.۴ میلیون دلار است، بپردازد؛ این خسارت‌های محیط زیستی تأثیرات بسیاری بر سلامتی انسان، تنوع بیولوژیکی، صید و گردشگری دارد.

الخطیب سپس از کشورهای عربی درخواست کرد از لبنان برای دستیابی به این غرامت حمایت کنند.

افشاگری رسانه آمریکایی از جلسات مشترک واشنگتن و ریاض برای «تغییر رژیم» در ایران

تارنمای خبری دیلی بیست شامگاه پنجشنبه گزارش داد؛ «احمد عسیری» مشاور ولیعهد سعودی که اکنون از جمله عوامل قتل روزنامه‌نگار «جمال خاشقچی» معرفی شده، سال 2017 در دیدار با مشاوران رئیس جمهوری آمریکا، درباره راهبردهایی با هدف براندازی حکومت ایران گفت و گو کرده بود.

این رسانه می‌نویسد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، عسیری را به نمایندگی از خود برای شرکت در مجموعه جلساتی فرستاد که پیش از مراسم تحلیف «دونالد ترامپ» و در ژانویه 2017 (دی ماه 1395) برگزار شد.

به گفته دیلی بیست، این دیدارها هم‌اکنون موضوع تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده روسیه در انتخابات گذشته ریاست جمهوری آمریکا است.

برمبنای گزارش این رسانه، در این دیدارها «جرج نادر» از جمله نزدیکان هیات حاکمه امارات، «جوئل زمِل» استراتژیست صهیونیستی در حوزه رسانه، «استیو بانون» و «مایکل فلین» مشاوران وقت رئیس جمهوری آمریکا و نیز برخی از دیگر اعضای تیم انتقال قدرت ترامپ حضور داشته‌اند.

برمبنای اطلاعاتی که در اختیار دیلی بیست قرار گرفته، موضوع دیدارها، بکارگیری راهبردهایی در حوزه‌های اقتصادی، اطلاعاتی و نظامی برای تضعیف و براندازی حکومت ایران بوده است.

پیش از این روزنامه نیویورک تایمز هم گزارش داده بود که نادر پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، طرحی برای ضربه به اقتصاد ایران با هدف فشار به تهران به مقام‌های سعودی، اماراتی و آمریکایی ارائه داده بود؛ طرحی که مشخص نیست سرانجام تا چه اندازه مورد حمایت این دولت‌ها قرار گرفت.

برکناری مشاور محمد بن سلمان از همه مناصب حکومتی

مقام‌های سعودی «سعود القحطانی» مشاور سابق دیوان پادشاهی عربستان سعودی را از همه مناصب خود برکنار کردند.

به دنبال اذعان دادستانی کل عربستان سعودی به کشته شدن «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد آل سعود در کنسولگری سعودی، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی، بیستم اکتبر، در حکمی القحطانی را به همراه شماری از مقامات و افسران دستگاه اطلاعات سعودی برکنار کرد.

کارشناسان سیاسی این اقدام سلمان را گامی در تلاش برای دور کردن اتهام دخالت سران سعودی در قتل جمال خاشقچی ارزیابی کردند.

سعود القحطانی به دنبال این حکم، در صفحه توییتر خود سمت «مشاور دیوان پادشاهی» را پاک کرده بود و سمت «ریاست شورای اداره امنیت سایبری در دیوان سلطنتی» را برای خود نگه داشت.

روز چهارشنبه (22 اکتبر) روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن نوشت که قحطانی اخیرا این سمت را نیز از حساب توییتری خود پاک کرده و تنها به ذکر «حساب شخصی است» اکتفا کرده است.

این روزنامه با اشاره به این اتفاق، نوشت که مقام‌های سعودی، سعود القحطانی را از همه مناصب دولتی خود برکنار کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، سعود القحطانی علاوه بر این دو منصب، سمت‌های دیگری نیز داشته است؛ از جمله سرپرستی کل مرکز تحقیقات و امور رسانه‌ای دیوان سلطنتی و سرپرستی کمیته عالی فدراسیون‌های ورزش‌های رزمی و ریاست هیأت مدیره مرکز توسعه امنیت سایبری، ریاست هیأت مدیره مرکز فرماندهی و کنترل تحقیقات پیشرفته.

مشاور سابق دیوان پادشاهی عربستان سعودی همچنین عضویت خود در هیأت مدیره «بیت ملک عبدالعزیز»، هیأت مدیره «مسک الخیریه» (سازمان به ظاهر خیریه وابسته به بن سلمان)، هیأت مدیره مدارس «مسک» و هیأت مدیره «هیأت پادشاهی استان العلا» را از لیست سمت‌های خود پاک کرده است.

ادامه اختلاف داخلی در دولت ترامپ بر سر شدت اجرای تحریم‌ها علیه ایران

دولت آمریکا در آستانه اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران، در حال تلاش برای تصمیم‌گیری بر سر مسئله‌ای است که بر میزان اعمال فشار روی ایران اثرگذار است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته مقام‌های دولت ترامپ در حال بحث بر سر این هستند که تا چه اندازه کشورهای اروپایی را برای خارج کردن ایران از سامانه «سوئیفت» تحت فشار قرار دهند.

طبق این گزارش، سخنانی که اخیراً «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا مطرح کرده بیانگر این است که آمریکا ممکن است سامانه پیام‌رسان مالی، موسوم به سوئیفت را برای قطع ارتباط با بانک‌های ایرانی تحت فشار قرار ندهد. به گفته منابع آگاه منوشین به دولت‌های خارجی گفته آمریکا احتمالاً موضعی با تقابل‌جویی کمتر اتخاذ خواهد کرد.

از سوی دیگر، دیگر مقام‌های نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته‌اند آماده‌اند در صورت نادیده گرفتن درخواست آمریکا برای قطع ارتباط با ایران از سوی سوئیفت، مقام‌های آن را تحت تحریم قرار دهند.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته منوشین در مصاحبه‌ای با این روزنامه در هفته جاری پذیرا بودن خودش را برای نگاه داشتن برخی از بانک‌های ایرانی در سوئیفت اعلام کرد، اگرچه احتمال خارج کردن ایران از آن را هم منتفی نکرد.

وی گفت: «هدف ما این است اطمینان حاصل کنیم موسسات مالی وارد مبادلاتی که غیرقانونی هستند نمی‌شوند. خزانه‌داری آمریکا رایزنی‌های بسیار تخصصی با سوئیفت دارد. من از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارم برای تضمین اینکه مبادلات غیرقانونی انجام نمی‌شوند استفاده خواهم کرد. مبادلات کالاهانی انسانی مجاز خواهد بود.»

پیش از این یک رسانه وابسته به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته بود انتظار می‌رود دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ارتباط ایران با سامانه سوئیفت را قطع نکند.

درخواست رئیس دادگاه لاهه از آمریکا برای لغو فوری تحریم ها علیه ایران

عبدالقوی یوسف روز پنج شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارشی از اقدامات انجام شده این دیوان در طول یکسال گذشته را ارائه کرد.

وی در بخشی از سخنان خود درباره شکایت ایران از آمریکا در این دادگاه گفت: ایران می خواهد تحریم هایی که آمریکا بر ضد ایران اعمال می کند طبق معاهده مودت برداشته شود.

به گفته یوسف در این درخواست آمده است که آمریکا موارد مربوط به عهدنامه سال ۱۹۵۵ را نقض کرده و به نقض آن ادامه می دهد.

وی افزود: تحریم معهایی که آمریکا بر ایران تحمیل می کند به خصوص در حوزه کالاهای ضروری از قبیل دارو ، غذا و تسهیلات هوایی می تواند پیامدهایی ناخوشایندی داشته باشد و در نتیجه موردی اضطراری است.

رئیس دیوان لاهه با بیان این که آمریکا با تحریم های خود بخش هایی از معاهده مودت را نقض کرده از این کشور خواست هر چه سریعتر و به صورت داوطلبانه تحریم ها را لغو کند.

وی تاکید کرد: آمریکا باید اطمینان بدهد که به هیچ شکلی اقدامی در راستای دور زدن حکم دادگاه در این پرونده نخواهد کرد و تضمین بدهد که این رفتار و نقض عهدنامه ۱۹۵۵ تکرار نخواهد شد.

یوسف در ادامه نظر دیوان را به این شرح اعلام کرد: خواسته دادگاه این است که دو کشور اختلاف را طی روند صلح آمیز حل و فصل کنند و نقض هایی که ایران از سوی آمریکا عنوان کرده است می تواند بخشی از معاهده باشد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۴۱۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دادگاه لاهه به اسرائیل درباره ارعاب دادگاه و کارکنان

دفتر دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) هشدار داده است که می‌توان علیه کسانی که «تهدید به تلافی» یا تلاش برای «ممانعت یا ارعاب» مقامات این دادگاه می‌کنند، اقدام کرد.

اسرائیل پیشتر ابراز نگرانی کرد که دیوان کیفری بین‌المللی ممکن است برای صدور حکم بازداشت برای مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل به اتهامات مربوط به انجام جنگ در غزه آماده شود. دادگاه هیچ نشانه‌ای مبنی بر قریب الوقوع بودن ضمانتنامه‌ها ارائه نکرده است و هیچ اظهار نظری در مورد ادعا‌ها نکرده است.

هشدار امروز دیوان کیفری بین‌المللی پس از آن است که نتانیاهو دستگیری‌های احتمالی را "رسوایی در مقیاس تاریخی" خواند. وی همچنین گفت که هرگونه تصمیم دیوان بین المللی کیفری بر اقدامات اسرائیل که عضوی از دادگاه نیست، تأثیری نخواهد داشت.

دفتر دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی در بیانیه‌ای که در X منتشر شد، گفت که تهدید علیه دادگاه یا کارکنان آن می‌تواند "بر اساس ماده ۷۰ اساسنامه رم، جرمی علیه اجرای عدالت باشد".

این دفتر می‌افزاید: «این دفتر اصرار دارد که تمام تلاش‌ها برای ممانعت، ارعاب یا نفوذ نادرست بر مقامات خود فورا متوقف شود.»

پیشتر، وب‌سایت آمریکایی آکسیوس به نقل از مقامات صهیونیستی و آمریکایی گزارش داد که رژیم اشغالگر، دولت بایدن را تهدید کرده است که اگر دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت سران این رژیم را صادر کند، گام‌های تلافی‌جویانه‌ای علیه تشکیلات خودگردان فلسطین که ممکن است منجر به فروپاشی آن شود، برمی دارد.

از سال ۲۰۲۱، دادگاه کیفری بین‌المللی، مستقر در لاهه، در حال بررسی جنایات جنگی احتمالی توسط نیرو‌های اشغالگر صهیونیستی است که مربوط به جنگ بین این رژیم علیه غزه در سال ۲۰۱۴ است.

به گفته دادستانی کل، این تحقیقات به حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۴ و جنگ جاری در غزه از آن زمان تاکنون گسترش یافته است.

به گفته همین منابع، رژیم صهیونیستی طی چند هفته گذشته به آمریکا اطلاع داده است که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین بر دادستان دادگاه کیفری بین المللی برای صدور حکم بازداشت علیه سران رژیم صهیونیست فشار می‌آورند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • هشدار دادگاه لاهه به اسرائیل درباره ارعاب دادگاه و کارکنان
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • تحریم ۱۳ فرد و شرکت آمریکایی توسط ایران
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • حکم دادگاه لاهه برای دستگیری نتانیاهو جدی است
  • افشاگری رسانه آمریکایی درباره انبوه گاف‌های بایدن در ۲۰۲۴