Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیج دانشجویی در دانشگاه‌های همدان برای حضور دانشجویان در پیاده‌روی اربعین اقداماتی انجام داد و با وجود مشکلات، دانشجویان از دانشگاه‌های مختلف در این مراسم معنوی و جهانی حضور می‌یابند. گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- تاریخ در همدان پررنگ است؛ هر گوشه شهر تاریخی و هویتی خودنمایی می‌کند؛ از شیر سنگی و هگمتانه تا مرقد ابن سینا و باباطاهر هر کدام بخشی از تاریخ بشریت را بازگو می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همدان روزگاری که سپاه اسلام، بیرق دین برافراشتند و به سوی سرزمین ساسانیان سرازیر شدند، مرکز تجمع سپاهیان اسلام بود؛ به آن ماه الکوفه می‌گفتند؛ یعنی جایی که سپاهیانی که از کوفه ساماندهی شده بودند، در همدان دوباره گردهم می‌آمدند؛ استراحت می‌کردند و حرکت خود را از همدان ادامه می‌دادند.

حالا شاید هزاران سال از این نقاط عطف تاریخی مردم همدان گذشته باشد؛ اما جوانان این سرزمین هنوز در تاریخ اثرگذارند؛ چه آن زمان که در دفاع از دین و وطن هفت هزار شهید تقدیم اسلام کردند و چه اکنون که در مسیر عاشقی از نجف تا کربلا را پیاده می‌روند تا پیام زینب (س) را زنده نگه دارند.

دانشجویان همدانی هم در خیل عظیم عاشقانی که در پیاده روی اربعین شرکت کرده اند، پا به زودی پا در این مسیر ولایی می‌گذارند، کم نیستند؛ با وجود اینکه ایام اربعین همزمان با دومین ماه سال تحصیلی است و بعضی امتحانات میان ترم هم دارند.

وظیفه اصلی هماهنگی برای حضور دانشجویان در پیاده روی اربعین، به عهده مسؤولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌هاست. مشکلات برای حضور زائران دانشجو کم نیست؛ مثلا دانشجویان دانشگاه‌های دولتی براساس قانون تا زمانی که تحصیل خود را به اتمام نرسانده و معادل زمان تحصیل به کشور خدمت نکرده اند، نمی‌توانند از کشور خارج شوند؛ مگر آنکه با تایید وزارت کشور و وزارت علوم باشد و این یعنی دانشجویی که می‌خواهد برای حضور در پیاده روی اربعین ویزا بگیرد، باید یک پروسه طولانی اداری را طی کند و یا اصلا اگر دانشجویان برای حضور در این مراسم جهانی، در کلاس‌های درس حاضر نشوند، برای آن‌ها غیبت لحاظ می‌شود و مشمول قوانین آموزشی دانشگاه می‌شوند و این هم مشکلی بزرگتر را برای آنان ایجاد خواهد کرد.     حضور ۱۰۰ دانشجو از دانشگاه بوعلی در پیاده روی اربعین
همه این‌ها البته با هماهنگی درست می‌شود؛ زحمتش را هم مسؤولان دانشگاه و بسیج دانشجویی می‌کشند. اکبر عروتی موفق، معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی همدان از دو اقدام در کنار هم برای تسهیل حضور دانشجویان در پیاده روی اربعین خبر می‌دهد و می‌گوید: در این موضوع بسیج دانشجویی دانشگاه متولی اخذ مجوز خروج دانشجویان از کشور شد و این کار را با هماهنگی مدیران دانشگاه انجام دادند.

وی با بیان اینکه از سوی بسیج دانشجویی غرفه‌ای در دانشگاه برپا شد تا اطلاعات لازم برای زیارت اربعین به دانشجویان ارائه شود، ادامه می‌دهد: دانشگاه هم برای اینکه دانشجویان با خیال آسوده مسیر همدان تا مرز مهران را طی کنند، اتوبوس‌های دانشگاه را در اختیار دانشجویان قرار داده است.

عروتی با بیان اینکه سه اتوبوس برای اعزام ۱۰۰ دانشجوی دانشگاه بوعلی اختصاص یافته است، بیان می‌کند: از این سه اتوبوس، دو دستگاه دانشجویانی را به مرز مهران منتقل می‌کند که در قالب کاروان دانشجویی اربعین به پیاده روی اربعین اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر دانشجویانی که به صورت کاروانی به کربلا می‌روند، تعدادی از دانشجویان نیز به صورت انفرادی در این پیاده روی حضور می‌یابند، ادامه می‌دهد: همراه کاروان دانشجویی اربعین از سوی دانشگاه مبلغ اعزام می‌شود که در تمام طول مسیر همراه دانشجویان است تا این سفر معنوی، پربارتر باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا می‌گوید: این کاروان دانشجویی به همراه دانشجویانی که به صورت انفرادی در راهپیمایی اربعین حضور می‌یابند، امشب از همدان به سمت مرز مهران حرکت می‌کنند.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه حماسه حسینی در دانشگاه خبر می‌دهد و می‌گوید: برای اینکه حال وهوای پیاده روی اربعین برای دانشجویانی که توفیق حضور نداشتند، هم ایجاد شود، نمایش واقعه کربلا به صورت واقعیت مجازی از شنبه در دانشگاه اجرا می‌شود.

کاروان ۸۰ نفره دانشجویان دانشگاه آزاد در پیاده روی اربعین
مسعود جامه بزرگی، رئیس دانشگاه آزاد واحد همدان نیز از همراهی این دانشگاه با این حرکت عظیم جهانی خبر می‌دهد و می‌گوید: میهمان سرای دانشگاه با امکانات هتل سه ستاره در اختیار زائران اربعین قرار دارد.

وی با بیان اینکه افتخار پذیرایی ۲ هزار نفر در این مهمان سرا تنها در یک شب نصیب ما شده است، افزود: هرکسی می‌تواند یک شب از امکانات این مکان بهره‌مند شود.

رئیس دانشگاه آزاد واحد همدان همچنین از اعزام ۸۰ نفر از دانشجویان در قالب کاروان دانشجویی به پیاده روی اربعین خبر می‌دهد و می‌گوید: این کاروان متشکل از اعضای تشکل‌های دانشجویی بودند و هر کدام از این دانشجویان به نیابت از سه شهید به زیارت سیدالشهدا (ع) خواهند رفت.

جامه بزرگی ادامه می دهد: دانشجویان دانشگاه آزاد همدان از وام کم بهره یک میلیون تومانی برای حضور در پیاده روی اربعین برخوردار شدند. رسیدن به این تسهیلات توسط دانشجویان کار راحتی نبود؛ طی کردن روند اداری وقت گیر است و ممکن است گاهی حتی زائری را از حضور در پیاده روی اربعین محروم کند.     سختی‌هایی که سد راه دل‌های عاشق دانشجویان نمی‌شود
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید: دانشگاه وام ۷۰۰ هزار تومان برای دانشجویان اختصاص داد که دریافت این مبلغ برای دانشجویان سخت بود.

علیرضا رجاییان با بیان اینکه این مبلغ برای ۴۲ نفر از دانشجویان اختصاص یافت، ادامه می‌دهد: هماهنگی‌های بسیاری کردیم تا غیبت دانشجویان موجه باشد و امتحانات میان ترم جابه جا شود.

وی با بیان اینکه در موضوع صدور مجوز خروج از کشور نیز ناهماهنگی‌هایی وجود داشت که باعث می‌شد وقت زیادی صرف کنیم، می‌گوید: نگران بودیم که این مجوز‌ها به موقع صادر نشود و دانشجویان که مشتاقانه برای حضور در پیاده روی اربعین اقدام کرده بودند، از این فیض بازمانند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان می‌گوید: تنها توانستیم برای ۴۲ نفر از دانشجویان اتوبوس مهیا کنیم تا آنان را به مرز مهران برساند و برای بقیه دانشجویان دانشگاه به ما اتوبوس نداد.

سیماسادات لاری که سمت معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی همدان را به عهده دارد، می‌گوید: دانشگاه برای ۱۰۰ دانشجو که برای حضور در پیاده روی اربعین اعلام آمادگی کرده بودند، تسهیلات ۲۵۰ هزار تومانی اختصاص داده است.

وی ادامه می‌دهد: برای انجام امور معافیت تحصیلی دانشجویان و همچنین لحاظ نشدن غیبت برای دانشجویانی که زائر کربلا هستند، نامه نگاری‌های لازم را انجام دادیم.

در دانشگاه پیام نور نیز بسیج دانشجویی مسئوولیت هماهنگی برای حضور دانشجویان مشتاق در پیاده روی اربعین را به عهده داشت.

مهدی کوثری، سرپرست بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور همدان با بیان اینکه در دانشگاه برای ثبت نام از دانشجویان علاقه‌مند برای حضور در این مراسم معنوی، غرفه‌ای تشکیل دادیم، می‌گوید: نزدیک به ۸۰ نفر از دانشجویان به این غرفه مراجعه کردند؛ اما وقتی با مشکلات اعزام به کربلا مواجه شدند، تعدادی از آنان از حضور در پیاده روی اربعین، منصرف شدند.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور برای حضور دانشجویان وام ۱۰۰ هزار تومانی اختصاص داده، بیان می‌کند: دانشجویان برای دریافت این وام با مشکلات زیادی روبه رو بودند؛ این در حالی بود که بعضی از دانشجویان به دلیل نداشتن همین مبلغ اندک، نتوانستند در پیاده روی اربعین حضور یابند.

کوثری ادامه می‌دهد: دانشجویان باید ۱۰۰ هزار تومان به عنوان ودیعه به دانشگاه می‌سپردند تا مجوز خروج شان از کشور صادر شود که این قانون سال گذشته نبود؛ اما امسال اضافه شد و مشکلاتی را برای دانشجویان ایجاد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پیاده روی اربعین دانشگاه بوعلی دانشگاه آزاد همدان دانشجویان همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۴۱۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته اردوی راهیان نور با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان برگزار شد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین؛ محمدرضا حیدری فرمانده بسیج دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در خصوص انجام فعالیت‌های اخیر در حوزه‌های مختلف بسیج دانشگاهی بیان کرد: به همت و با تلاش، اخلاص و ایثار دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در سال تحصیلی گذشته گام‌ها و فعالیت‌های متعددی در عرصه‌های مختلف مبتنی بر فرامین مقام معظم رهبری انجام شد. خدا را شاکریم که با حضور بدنه تشکلی و حمایت‌های مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و مخصوصا ناحیه بسیج دانشجویی استان در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، علمی، آموزشی خدمات رسانی، جهادی، معرفتی، عقیدتی، اردویی، تشکیلاتی و... گام‌های مهمی برداشته شد. در سال گذشته با رویکرد مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و ایجاد دانشگاهی با نشاط و دانشگاهی جدی فعالیت‌های بسیاری انجام پذیرفت همچون برپایی برنامه‌های مناسبتی مانند روز دختر و سالروز تشکیل بسیج. در ادامه فعالیت‌های فرهنگی می‌توان به برپایی ایستگاه‌های صلواتی، تاسیس و برگزاری هیئت های هفتگی دانشجویی مصباح الهدی، شب های فرهنگی خوابگاهی، مسابقات با نشاط در خوابگاه، اکران فیلم و مستند و مراسمات یادواره شهدا، تشییع شهید گمنام و سه شنبه های مهدوی در جوار مزار شهدای گمنام اشاره کرد.

وی ادامه داد: در عرصه سیاسی می‌توان به دعوت از مسئولین استانی، تجمعات دانشجویی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، مناظرات انتخاباتی، تیربون های آزاد دانشجویی و مردمی، تولید نشریات، آماده سازی بردهای دانشجویی در ایام مختلف، مطالبه گری در عرصه های مختلف استانی و کشوری و کنش های سیاسی در بستر فضای مجازی اشاره کرد .

فرمانده بسیج یکی از فعالیت‌های تاثیر گزار را برگزاری اردوهای راهیان نور دانست و ادامه داد: در طول سال گذشته اردوی راهیان نور با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان برگزار شد همچنین فعالیت های اردویی همچون برگزاری اربعین دانشجویی ، اردوی زیارتی قم ، اردوی بازدید از نمایشگاه کتاب و اردوهای داخل شهر برای دانشجویان خوابگاهی انجام شد. همچنین در عرصه‌های جهادی و خدمت رسانی می توان به خرید موبایل برای دانش آموزان نیازمند ، جمع آوری کمک های مردمی برای مردم زلزله زده خوی، اطعام و پخت ۱۵۰۰ پرس غذای گرم برای نیازمندان در عید غدیر و اردو ها جهادی در حاشیه شهر قزوین اشاره کرد. همچنین قرارگاه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد در تابستان سال گذشته با استقرار ۷ روزه در دهستان چوگور طارم سفلی در ۷ روستای این منطقه در ۶ عرصه فرهنگی، آموزشی، عمرانی، پزشکی، مطالبه گری، مشاوره و روانپزشکی با حضور بیش از ۵۰ نفر از دانشجویان به مردم مستضعف آن منطقه خدمت رسانی کرد.

حیدری در مورد برگزاری تشکل‌های مختلف بسیج اظهار کرد: این دفتر با برگزاری دوره‌ی معرفتی خط امام (ره) در قم، دوره‌ی تشکیلاتی سید الشهدا (ع) در رامسر و دوره های متعدد کوتاه مدت تشکیلاتی در شهر قزوین سعی در تقویت بدنه تشکلی خود داشت. این حوزه با عنایت به وظیفه دانشجویی خود در موارد بسیار زیاد پیگیر مشکلات صنفی دانشجویان از مسئولین دانشگاه بوده و با ارتباط گیری با گروه‌ها دانشجویی مختلف و ارتباط دهی آن ها با مسئولین سعی در حل مشکلات صنفی دانشجویان عزیز داشته و در تعامل با انجمن‌های علمی تشکل‌های دانشجویی و کانون‌های فرهنگی سعی در حمایت و حل مشکلات این گروه های دانشجویی داشته است همچنین با برپایی و تشکیل ستاد استقبال از دانشجویان جدید الورود در ایام ثبت نام نو دانشجویان با خدمت رسانی ۱۰ روزه در ۷ عرصه مشغول به خدمت رسانی به دانشجویان عزیز بود.
با ابتکار دانشجویان بسیجی ۲ طرح در ایام ثبت نام انجام شد.استقرار سیستم نظام وظیفه با رایزنی با فرماندهی انتظامی استان و حضور دانشجویان به صورت جهادی در این غرفه مشکل رفت و آمد دانشجویان به داخل شهر برای انجام خدمات نظام وظیفه حل شد و این خدمت در یکی از دفاتر دانشگاه به صورت صبح تا شب همه روزه انجام میشد. همچنین با طراحی طرح «از من بپرس» در مراحل مختلف ثبت نام دانشجویان راهنمایی‌های متعددی را دریافت کردند.

وی تاکید کرد: تشکیل مجمع عافا (دفاتر بسیج دانشجویی ۴ دانشگاه بزرگ استان ) از مهمترین دستاوردهای این دفتر در سال گذشته به حساب می‌آید.

محمدرضا حیدری در خصوص فعالیت تشکل‌ها در حوزه رسانه و عرصه های علمی گفت: در حوزه‌های رسانه با تشکیل تیم حرفه‌ای و تخصصی و جذب امکانات تخصصی لازم از مجموعه سازمان بسیج دانشجویی و سپاه استان قزوین مشغول به تولید محتوای با کیفیت و دانشجویی و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی هستیم. در عرصه‌ علمی با برگزاری نشست‌های تخصصی معرفی رشته‌های تحصیلی در ابتدای سال، نشست های علمی مختلف، بازدید های علمی شهاب همچون بازدید از نیروگاه برقی شهید رجایی، دادگاه های خانواده، مجلس شورای اسلامی می‌توان اشاره کرد.

فرمانده بسیج دانشگاه آزاد قزوین در پایان خالصانه از زحمات دانشجویان بسیجی قدردانی کرد و افزود: از زحمات دانشجویان بسیجی این دانشگاه که مجاهدانه مشغول بست گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع تمام جانبه از این آرمان‌ها هستند ممنون و سپاسگزارم. همچنین از حمایت‌های ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین و فرمانده محترم این رده جناب آقای دکتر محمدی و حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و جناب دکتر زینالی ممنونم و امیدوارم که در ادامه شاهد همکاری های بیش از پیش مجموعه دانشگاه باشیم.

خبرنگار: حدیثه کاظمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1226827 برچسب‌ها بسیج دانشجویی

دیگر خبرها

  • برگزاری تجمع دانشجویی «تا مسجدالاقصی» در قزوین
  • تجمع دانشجویان همدانی در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان
  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست
  • سال گذشته اردوی راهیان نور با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان برگزار شد
  • بیانیه دانشجویان ترکیه در حمایت از خیزش دانشجویی در آمریکا
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • محکومیت سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا از سوی نمایندگی ایران در سازمان ملل
  • پلیس فرانسه اعتراضات حامیان فلسطین را سرکوب کرد/ راهپیمایی‌ها ادامه دارد