Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-04@08:21:18 GMT

کیفیت محصول ایرانی قانون انگلیس را لغو کرد

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۴۲۱۹۷

کیفیت محصول ایرانی قانون انگلیس را لغو کرد

به گزارش فارس، زندگی مدرن علاوه بر رفاهی که برای انسان‌ها هدیه آورده است، ضررهای جبران ناپذیری را هم به همراه دارد.

بخشی از این ضررها که محیط زیست را با نابودی مواجه می‌کند استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف است که حتی محققان، این کیسه‌ها را قاتل خاموش محیط زیست برشمرده‌اند.

استفاده راحت از این ظروف و کیسه‌ها سبب شد تا خانواده‌ها به سرعت از ‌آن‌ها استفاده کنند ولی شاید آن زمان فکر نمی‌کردند که استفاده از این محصولات چه لطمات جبران‌ناپذیری در آینده دارد و صدها سال طول می‌کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گذشته از این، انیستیتوی بین المللی سرطان در لیون فرانسه استفاده از ظروف پلاستیکی را یکی از دلایل جدی بروز بیماری سرطان عنوان کرد.

عمق فاجعه اینجاست که حتی بسیاری از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از مواد ضایعاتی و آسیاب شده تولید می‌شوند که خطرات استفاده از آن‌ها به مراتب چند برابر می‌شود.

به نوعی می‌توان گفت ما با استفاده از هر نایلون نه تنها به محیط زیست آسیب می‌رسانیم که به سلامت خودمان و فرزندانمان هم لطمه می‌زنیم چرا که استفاده از این ظروف به طور مستقیم بر سلامت ما اثر می‌گذارد.

از این میان یکی از پر‌کاربرد‌ترین انواع پلاستیکی که نقش فراوانی در زندگی ما دارد، کیسه‌های پلاستیکی است، این کیسه‌ها به علت مصرف روزانه و عمومی‌شان به سرعت تبدیل به زباله‌هایی می‌شوند که‌ اغلب غیرقابل بازیافت بوده و مشکلات بسیاری برای محیط زیست پدید آورده‌اند.

در کشور ما این وضعیت آمار بسیار ناراحت‌کننده‌ای دارد، به صورتی که تحقیقات نشان داده است ما با وجود اینکه هفدهمین جمعیت جهان را داریم اما با تولید ۵۰۰ هزار تن مصرف پلاستیک در سال، پنجمین کشور مصرف کننده پلاستیک هستیم و این روند کاملا نگران کننده است و برخی محققان این شرایط را با عنوان « سونامی مصرف پلاستیک» عنوان می‌کنند.

حتی برخی از محققان، ظروف پلاستیکی و کیسه‌های یکبار مصرف را با عنوان «آلودگی سفید» نام می‌برند چرا که صدها سال و حتی دو تا چهار قرن طول می‌کشد تا این مواد تجزیه شوند.

اما محققان ایرانی برای رفع این معضل تحقیقاتی انجام داده و به نتایجی رسیده‌اند، نتایجی که مورد استفاده بسیاری از کشورهای آسیایی و حتی اروپایی قرار گرفته‌ است.

محمدعلی ولیان محقق ایرانی مجری طرح تولید پلاستیک‌های تخریب‌پذیر را در نمایشگاه نانوفناوری که اواخر مهرماه در تهران برگزار شد دیدیم، با توجه به اینکه درباره معضلات نایلون‌ها بسیار شنیده بودیم، حضور غرفه‌ای متشکل از محصولات نایلونی در نمایشگاهی که از مراجع قانونی مجوز دارد به نظرمان عجیب آمد به همین دلیل با «ولیان» که در غرفه حضور داشت به گفت‌وگو نشستیم تا تفاوت محصولات‌شان را با محصولات نایلونی مضر بدانیم.

ولیان در صحبت‌های خود به چگونگی حفاظت این نایلون‌ها از محیط زیست اشاره کرد و از این که در کشور انگلستان با وجود ممنوعیت استفاده از نایلون، استفاده از این نایلون‌های ایرانی آزاد است، سخن گفت.

محورهای مصاحبه با مجری طرح تولید نایلون‌های آنتی‌باکتریال به شرح زیر است:

* پلاستیک‌ها چگونه سبب تخریب محیط زیست می‌شوند
* نایلون‌های تخریب‌پذیر و آنتی‌باکتریال چیست؟
* چگونه می‌توانیم محصولات نانویی را از محصولات تقلبی تشخیص دهیم؟
* چرا انگلیسی‌ها استفاده از نایلون ایرانی را ممنوع نکرده‌اند؟
* چرا صادرات نایلون تخریب‌پذیر بیشتر از فروش در داخل است؟

* این نایلون‌ها در کمتر از پنج سال تخریب می‌شود

فارس: چه شد که به فکر تولید پلاستیک‌های تخریب‌پذیر افتادید؟

ولیان: هر پلاستیکی که در طبیعت قرار می‌گیرد سال‌ها و حتی قرن‌ها باقی می‌ماند که این مساله سبب تخریب محیط زیست شده و لطمات جبران‌ناپذیری را برای محیط زیست در پی دارد.

با توجه به دغدغه‌ای که برای محیط زیست داشتیم به فکر افتادیم تا هر راهی که برای جلوگیری از تخریب محیط زیست به ذهنمان می‌رسید آزمایش کنیم.

از آنجا که یکی از مهم‌ترین مسائلی که به تخریب محیط زیست منجر می‌شود، پلاستیک‌های یک بار مصرف است تصمیم گرفتیم نایلون‌هایی را تولید کنیم که برای محیط زیست آسیبی به همراه نداشته باشد.

فارس: نایلون‌های تولیدی شما چه قابلیتی دارد؟

ولیان: نایلون‌های ما در کمتر از پنج سال تجزیه می‌شود، CO2 از دست می‌دهد، H2O از دست می‌دهد و به زیست‌توده تبدیل می‌شود به طوریکه اگر این نایلون‌ها در هر محیطی اعم از کوه،‌ دشت، مزرعه و لب رودخانه‌ها که قرار بگیرد، تجزیه و تخریب می‌شود و به محیط زیست آسیب نمی‌رساند.

* از نایلون‌های آنتی‌باکتریال خانگی تا نایلون‌های ضد ویروس بیمارستانی

به جز نایلون‌های تجریه پذیر، یک سری از نایلون‌های ما هم قابلیت آنتی‌باکتریال دارند که ضدویروس و ضدعفونت هستند و برای مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و  حتی منازل کاربرد دارند، به طوری که هر چه که داخل این نایلون‌ها قرار بگیرد به سرعت خنثی می‌شود و هیچ ویروسی داخل این نایلون‌ها رشد نمی‌کند، این نایلون‌ها جلوی رشد ویروس را می‌گیرد، زیرا این نایلون‌ها نفوذ ناپذیرند و هیچ ویروسی نمی‌تواند به آن نفوذ کند.

 فارس: این خاصیت به چه صورت اعمال می‌شود؟

ولیان: زمانی که پسماند عفونی داخل این نایلون‌ها قرار می‌‌گیرد، ویروس داخل آن پسماند پس از برخورد با دیواره نایلون خنثی می‌شود، آن ویروس‌هایی که با دیواره برخورد نکردند هم در پی پیدا کردن راهی برای فرار هستند که به دلیل نفوذناپذیر بودن نایلون با دیواره برخورد می‌کنند و نابود می‌شوند.

این نایلون‌ها ضدنشت است و مقاومت فیزیکی بسیار بالایی دارد، زیرا از نانومواد داخل آن استفاده شده و درِ آن نیز با پلاستیک‌های مصنوعی بسته می‌شود تا از طریق در، هم ویروس‌ها راه فرار نداشته باشند، به همین دلیل ویروس‌ها داخل کیسه خنثی می‌شوند. 

فارس: این نایلون‌ها تاریخ انقضا هم دارد؟

ولیان: خیر نایلون‌های آنتی‌باکتریال و ضد ویروس تاریخ انقضا ندارد ولی تاریخ انقضای نایلون‌های تجزیه و تخریب‌پذیر پنج سال است.

فارس: تولیدات دیگری هم دارید؟

ولیان: یک سری از نایلون‌های ما نیز سفره‌های آنتی‌باکتریال هستند، سفره‌های معمولی به شکلی هستند که وقتی غذا روی آن ریخته می‌شود نمی‌توان غذا را از روی آن برداشت، زیرا به خصوص برای کودکان ویروس‌زا است، اما این نایلون آنتی‌باکتریال است و با اطمینان کامل می‌توان از آن استفاده کرد. 

* چگونه می‌توان محصول نانویی را تشخیص داد

فارس: با توجه به افزایش فروش محصولات مختلف با عنوان نانو، خریداران چگونه می‌توانند نانو بودن این محصولات را تشخیص دهند؟

ولیان: ما تحت نظارت ستاد نانوفناوری کار می‌کنیم و محصولات‌مان در سایت ستاد نانو ثبت شده است.

محصولات نانویی مقاومت فیزیکی بالایی دارند، زیرا موادی مانند نانومس در آنها استفاده می‌شود، نایلون معمولی را وقتی بو می‌کنید بوی پتروشیمی و نفت و مواد اولیه می‌دهد، ولی نایلون نانویی از گیاهان دارویی تولید می‌شود، بنابراین بوی گیاهان دارویی را دارد، حتی اگر از گیاهان دارویی هم در تولید آن استفاده نشده باشد، بوی مواد نانویی می‌دهد نه مواد پتروشیمی. 

نایلون‌های ما به صورتی طراحی شده که هیچ نوع حشره‌ای در آن جمع نمی‌شود، ولی نایلون‌های معمولی را اگر با پسماند عفونی در طبیعت قرار دهید، موش، مگس و حشرات دیگر اطراف آن می‌چرخند.

* وقتی انگلستان از نایلون‌های ایرانی برای حفظ محیط زیست استفاده می‌کند

فارس: بازار فروش این محصولات چگونه است؟

ولیان: ما صادرکننده نمونه ملی هستیم و محصولات‌مان به کشورهای انگلیس، عراق، ترکیه، روسیه، گرجستان، قزاقستان، ارمنستان، آذربایجان، نخجوان و افغانستان صادر می‌شود. 

مصرف نایلون به دلیل تخریب محیط زیست در کشور انگلستان ممنوع شده است و در این کشور از نایلون استفاده نمی‌کنند،‌ ولی ما نایلون‌هایی به انگلستان صادر کردیم که از این نایلون‌ها استفاده می‌کنند و مصرف این نایلون‌ها را ممنوع نکرده‌اند زیرا نایلون‌های ما تخریب‌پذیر و تجزیه‌پذیر است، همچنین در انگلستان از نایلون‌های آنتی‌باکتریال ما هم استفاده می‌کنند.

ما ۸۸ درصد تولیداتمان را صادر می‌کنیم و ۱۲ درصد برای ایران استفاده می‌شود. 

در استان‌های مختلف نیز نمایندگانی داریم که از محصولات ما استفاده می‌کنند. 

فارس: چرا در ایران فروش کمتری دارید؟

ولیان: ما در ایران ۱۲ درصد فروش داریم به دلیل اینکه کشورهای دیگر کیفیت محصول را درنظر می‌گیرند و وقتی با کیفیت بالا مواجه می‌شوند از ما خرید می‌کنند، آنها به فکر حفظ محیط زیست هستند اما در ایران خریداران به فکر خرید محصول ارزان‌تر حتی بی کیفیت‌تر هستند و به همین دلیل فروش ما به خارج از کشور بسیار بیشتر است. 

البته دلیل دیگر این است که خریداران ایرانی از نقدینگی کمتری برخوردارند و به همین دلیل صادرات محصول، توجیه اقتصادی بیشتری هم دارد.

کشورهای خارجی از این نایلون تجزیه و تخریب‌پذیر استقبال می‌کنند، زیرا این نایلون‌ها به صورتی است که اگر حیوان آن را بخورد هم تجزیه می‌شود و به محیط زیست بازنمی‌گردد. 

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۴۲۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چراغ سبز رسانه ملی به کالا‌های آسیب‌رسان سلامت

عبدالعظیم بهفر، سرپرست اداره کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: «قوانین منع تبلیغات کالا‌های آسیب‌رسان به سلامت به مانند «حروف والی» در زبان عربی هستند که نوشته می‌شوند، اما خوانده نمی‌شوند.»

به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: لذا به رغم اینکه قانون منع تبلیغات کالا‌های آسیب‌رسان در رسانه ملی مصوب است و هر ساله کالا‌های آسیب‌رسان و غیر مجاز اعلام می‌شوند، اجرای جدی این قانون در محاق قرار می‌گیرد و شاهد جلوه‌نمایی دشمنان سلامتی در رسانه‌ها هستیم.

ادعا‌های غیر واقعی و اغراق در معرفی محصول

بهفر ادامه داد: عدول از این قانون هم به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد و ادعا‌های غیر واقعی یا اغراق در معرفی محصول پاشنه آشیل بسیاری از تبلیغات است. گاهی عنوان عوض می‌شود و گاهی با ایما و اشاره محصول را تبلیغ می‌کنند که البته در پس این اقدامات ترس از قانون مشاهده می‌شود.

وی افزود: اما با تساهل و مدارا‌های اخیر، برخی شرکت‌ها و نشان‌های تجاری ـ با چراغ سبز رسانه ملی ـ در چشم قوانین زل می‌زنند و آشکارا و مستقیم مخاطب را به مصرف محصولات آسیب‌رسان به سلامت دعوت می‌کنند.

دلیل عجیب صدا و سیما برای تبلیغ کالا‌های آسیب‌رسان به سلامت

وی در همین ارتباط به برگزاری جلسات مشترک با مسئولان رسانه ملی اشاره کرد و گفت: در جلساتی که با مسئولان رسانه ملی برگزار کرده‌ایم، مهم‌ترین دلیل مدارا با تخلفات تبلیغات کالا‌های آسیب‌رسان به سلامت را کم بودن بودجه و ضرورت اکتساب منابع مالی برای بقا و استمرار فعالیت‌ها عنوان می‌کنند که صحت‌سنجی این موضوع کار ارگان‌های بودجه‌ای است.

وی تاکید کرد:، اما آنچه مشخص است اینکه هدف نمی‌تواند توجیه‌گر وسیله باشد. شیوع بیماری‌های مختلفی مثل سرطان حتما با مولفه غذا‌های مضر مماس است و حتما تغذیه غیرسالم در بسط سبک زندگی اشتباه تاثیرگذار است.

ما ملزم به برخورد سلبی و حتی قضایی هستیم

بهفر افزود: یکی از مهم‌ترین ناظران، در کنار ارگان‌های دیگر، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و ما ملزم به برخورد سلبی و حتی قضایی با کسانی هستیم که با تخطی از قوانین سلامت، جامعه را تهدید می‌کنند.

وی ادامه داد: اما فرد جامعه نیز باید نسبت به سلامت خود حساس باشند و دست از مطالبه‌گری به انحا مختلف بر ندارند.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب و تجزیه می‌کند
  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب می‌کند
  • مطالبات اراضی شهری شهرداری پرداخت شود
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • موزه‌های آنلاین حوزه برندینگ طراحی شد
  • خرید محصول، بهترین کمک به دانش‌بنیان‌ها است
  • پاکسازی سفیدرود از ادوات صید غیرمجاز و برخورد قاطع با متخلفان آغاز شد
  • چراغ سبز رسانه ملی به کالا‌های آسیب‌رسان سلامت