Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی خسروتاج در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص مشکل صادرکنندگان به عراق، افغانستان و آذربایجان و الزام آنها به بازگشت ارز حاصل از صادرات و گرفتن تعهد ارزی گفت: برخی از صادرکنندگان این مسئله را عنوان می‌کنند که صادرات به این کشورها ریالی است پس چطور ما دلار یا یورو به سامانه نیما برگردانیم که این حرف درست نیست در واقع این افراد اینجا از صرافی‌ها ریال می‌گیرند، من طی هفته‌های گذشته با صرافانی که با این سه کشور کار می‌کنند جلسه گذاشتم و در جریان امور قرار دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون صادراتی وزیر صنعت گفت:حرف صرافی‌ها این است که ما نمی‌توانیم ارز را به ایران منتقل کنیم اما هر جای دیگر بخواهید آن را منتقل می‌کنیم، پس می‌شود امتیاز ارز صادراتی را در نیما عرضه کرد و به واردکننده داد اگر هم معامله با پول واحد کشور مقصد باشد می‌شود آن را تبدیل کرد.

وی اظهار داشت: عراق و افغانستان دو مقصد مهم صادراتی ما هستند و پیش بینی می‌کنیم که صادرات به عراق تا پایان سال به 9 میلیارد دلار و افغانستان 3.5 میلیارد دلار برسد.

وی در خصوص تبدیل پول به یورو یا دلار و هزینه آن گفت: تحریم نمی‌تواند تعامل و ارتباط ما را با دنیا قطع کند فقط هزینه‌ها را افزایش می‌دهد ما طی این سال‌ها یاد گرفتیم که چگونه تحریم ها را دور بزنیم اما این کار هزینه دارد.

خسروتاج افزود: امروز اگر از فرماندار اروند بپرسید وضعیت چگونه است کمال رضایت را دارد چون عراقی‌ها هر روز به آنجا می‌روند و مایحتاج خود را که بیشتر کالاهایی است که مشمول ارز یارانه است را خرید می‌کنند و بازار رونق پیدا کرده اما بانک مرکزی این امر را نمی‌پسنددد.

وی تاکید کرد: ما باید با تعدد بخشنامه‌ها کنار بیایم زیرا این امر ذات نظام چند نرخی ارز است که مدام نظارت و تغییر سیاست‌ها را می‌طلبد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ارز افغانستان ایران عراق صرافی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۵۳۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم

طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

این بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند». 

طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین طالبان با تمام توان تلاش می‌کند تا ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • پرویز مظلومی: با واگذاری سرخابی‌ها راه آسیا باز شد/ به عنوان هوادار در خدمت تیم هستم
  • افغانستان و قرقیزستان در شانس مجدد جام جهانی
  • افغانستان با شکست عراق در یک قدمی صعود به جام جهانی فوتسال
  • برد تاریخی افغانستان بر عراق در جام ملت‌ها
  • تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴
  • پیروزی تیم فوتسال افغانستان در برابر عراق
  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • عراق، قرقیز و افغانستان در انتظار برد ازبک‌ها
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد