Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@04:35:44 GMT

انگلیس در جنایت‌های رژیم سعودی شریک جرم است

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۵۳۵۰۲

انگلیس در جنایت‌های رژیم سعودی شریک جرم است

لندن – ایرنا – سخنگوی کارزار مقابله با تجارت اسلحه با اشاره به نقش مرکزی انگلیس در تأمین تسلیحاتی جنگ یمن و تداوم حمایت‌های این کشور از ریاض پس از ماجرای قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، لندن را در جنایت‌های رژیم سعودی شریک جرم دانست.

«اندرو اسمیت» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن با اشاره به ماجرای قتل خاشقچی گفت: جنایتی که در کنسولگری عربستان صورت گرفت یک نمونه از جنایت‌های بی‌شماری است که این رژیم سال‌ هاست مرتکب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: جنایت‌های سعودی متعلق به دو هفته پیش و مرگ جمال خاشقچی نیست؛ این روند از دهه‌ها پیش با سرکوب های داخلی علیه مردم عربستان آغاز شد و سه و سال نیم پیش به یمن کشیده شد. بنابراین اصلاً نیازی به قتل خاشقچی نبود تا کارنامه هولناک رژیم سعودی برجسته شود.
این فعال ضد جنگ با اشاره به ابعاد گسترده ویرانی ها در یمن و تشدید بحران انسانی در این کشور گفت : سیاستمدارانی که امروز از ماجرای خاشقچی به خشم آمده‌اند، همان‌هایی هستند که سالهاست از معاملات تسلیحاتی با ریاض حمایت می‌کنند.
وی ادامه داد: امروز جنگنده‌های انگلیس بر فراز یمن در حال پرواز هستند و بمب‌ها و موشک‌های ساخت انگلیس بر سر مردم بی‌گناه یمن شلیک می‌شود. این فاجعه یک رخداد طبیعی نیست؛ بلکه توسط بشر ساخته و پرداخته شده و تسلیحات انگلیس در آن نقش مرکزی ایفا می‌کند.
سخنگوی «کارزار مقابله با تجارت اسلحه» در پاسخ به سؤالی درباره واکنش دولت انگلیس به ماجرای قتل خاشقچی گفت: واکنش دولت کاملاً مزورانه بوده است. آن‌ها قتل خاشقچی را محکوم کرده‌اند اما به معاملات تسلیحاتی و حمایت از رژیم سعودی که این جنایت را صورت داده ادامه می‌دهند.
وی افزود: پرواضح است که توضیحات سعودی درباره نحوه قتل خاشقچی باورکردنی نیست. دولت انگلیس به این مساله اذعان داشته و رئیس جمهوری آمریکا هم این حادثه را بزرگ‌ترین پنهان‌کاری تاریخ خوانده است. حرف زدن ساده است اما مهم‌تر از آن اقدامات عملی و نتیجه آن است.
اسمیت گفت: در حال حاضر هیچ نشانی وجود ندارد که مؤید تغییر رویکرد دولت انگلیس برای توقف همکاری‌های تسلیحاتی باشد. لندن دهه‌ها است که در جنایت‌های سعودی هم‌دست است و این مساله مایه شرمساری است.
وی با بیان اینکه پس از مرگ خاشقچی فشار زیادی بر دولت انگلیس برای قطع روابط دیپلماتیک با ریاض واردشده است تصریح کرد: این فشار بایستی حفظ شود. ما امیدواریم چنانچه خبرهای تازه‌ای از این جنایت فجیع منتشر شود ، دولت وادار شود تا رابطه‌اش با عربستان را تغییر دهد. البته هر زمان که این تصمیم گرفته شود دیر است، اما شاید این نتیجه مثبت ماجرا باشد.
این فعال ضد جنگ بابیان اینکه افکار عمومی در انگلیس مخالف همکاری‌های تسلیحاتی با عربستان هستند، افزود: آخرین نظرسنجی صورت گرفته در ماه فوریه گذشته نشان می‌دهد که تنها 6 درصد مردم حامی همکاری‌های تسلیحاتی انگلیس با عربستان هستند. وی بابیان این مطلب نتیجه گرفت: زمان آن رسیده که دولت به خواست مردم توجه کند.
اسمیت در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت شکایتی که سال گذشته «کارزار مقابله با تجارت اسلحه» علیه دولت انگلیس برای توقف همکاری‌های تسلیحاتی با ریاض اقامه کرد گفت: این پرونده همچنان باز است. البته بایستی تا آوریل منتظر باشیم که دادگاه استیناف آن را مورد تجدیدنظر قرار دهد.
دادگاه عالی انگلیس تیرماه سال گذشته پس از بررسی شواهدی که آن را محرمانه خواند ادامه معاملات تسلیحاتی لندن با ریاض را بلامانع اعلام کرد. بااین‌حال «کارزار مقابله با تجارت اسلحه» به‌عنوان شاکی اصلی این پرونده، پس از اعتراض به رأی دادگاه موفق شد تا آن را به دادگاه استیناف ارجاع دهد.
اسمیت گفت: متأسفانه تا زمان برگزاری دادگاه استیناف ده‌ها هزار بی‌گناه دیگر کشته خواهد شد و میلیاردها پوند سلاح به عربستان فروخته می‌شود. درواقع اوضاع خیلی وخیم شده است و یکی از دلایلی که تقاضای ما برای تشکیل دادگاه تجدیدنظر پذیرفته‌شده همین نکته است.
وی با مروری بر جنایت‌های عربستان در یمن تصریح کرد: متأسفانه دولت انگلیس در این حوادث همدست است و بایستی دست از حمایت‌های خود بردارد، به همکاری‌های تسلیحاتی پایان دهد و در راستای رسیدن به راه‌حل سیاسی گام بردارد.
انگلیس یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی سلاح برای تجاوز حاکمان سعودی به مردم فقیر و بی‌دفاع یمن به شمار می‌رود. این کشور از زمان آغاز جنگ یمن به رهبری عربستان که تاکنون موجب کشته شدن بیش از 16 هزار شهروند این کشور و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده است، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.
بااین‌حال ماجرای قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی فشارها برای توقف همکاری‌های تسلیحاتی میان انگلیس و عربستان را افزایش داده است.
خاشقچی در 2 اکتبر (10 مهر) که برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه‌ای خود، وارد ساختمان کنسولگری عربستان شده بود، پس از ورود به کنسولگری ناپدید و از آن محل خارج نشد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقامات عالی ترکیه را در جریان رویداد قرارداد ولی مقامات آل سعود به مدت 18 روز منکر اطلاع از خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد.
همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که 15 نفر از نزدیکان بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام‌شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه‌نگار کذب است.
مقامات سعودی مدعی بازداشت 18 مظنون در ارتباط با این پرونده شده‌اند ولی هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و تاکنون از جسد خاشقچی روزنامه‌نگار به قتل رسیده توسط عوامل آل سعود خبری در دست نیست و آمران و عاملان اصلی این جنایت نیز معرفی نشده‌اند.
پنجشنبه گذشته ده‌ها تن از معترضان به قتل این روزنامه‌نگار عربستانی، در مقابل سفارت سعودی در لندن تجمع کرده و خواستار توقف همکاری ‌های تسلیحاتی لندن با ریاض شدند.
نخست‌وزیر انگلیس طی اظهاراتی در مجلس عوام بدون اشاره به نقش دولت عربستان، قتل خاشقچی را محکوم کرده و گفته است: ادعای کشته شدن او در یک نزاع باورکردنی نیست و لازم است فورا مشخص شود که چه اتفاقی افتاده است.
او بااین‌حال عنوان کرد که این کشور تا زمان روشن شدن حقایق درباره قتل خاشقچی به همکاری‌های تسلیحاتی با عربستان ادامه می‌دهد.
اروپام ** هـ ن **1590

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انگليس عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۵۳۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، تابستان گذشته کریم بنزما با تصمیم خود برای جدایی از رئال مادرید، بسیاری را شگفت زده کرد. این احساس زمانی بیشتر شد که او به تعداد زیادی از ستاره‌هایی که عازم عربستان سعودی بودند، پیوست و با الاتحاد قرارداد امضا کرد.

برنده توپ طلای 2022 فصل آسانی را پشت سر نگذاشته است، چون مصدومیت به خصوص در آخرین فصل حضور او در رئال مادرید، اجازه نداد پتانسیل خود را به صورت کامل نشان دهد.

بنزما در طول فصل جاری چند مرتبه به مادرید سفر کرده و اکنون باشگاه الاتحاد نیز تایید کرده که او دوباره این کار را انجام داده است. در بیانیه‌ای رسمی، آن‌ها تایید کردند که بنزما در حال گذراندن برنامه درمانی‌اش در کمپ تمرینی رئال مادرید است.

متخصصان پزشکی دو باشگاه به طور منظم در ارتباط هستند و هدف آن‌ها کمک به بهبود هر چه بهتر این بازیکن فرانسوی است. بنزما تا هفته آینده در رئال مادرید خواهد ماند و در آن زمان به عربستان سعودی برمی‌گردد تا برای 5 بازی آخر فصل در دسترس باشد.

نکته جالب زمان حضور بنزما در رئال بوده که  با مرحله نهایی لیگ قهرمانان اروپا مصادف شده است؛ مطمئنا کارلو آنچلوتی و شاگردانش این روزها چند مرتبه با بنزما که روزگاری کاپیتان ارزشمند آن‌ها بوده، رو به رو شده و گفتگوهای مختلفی خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • چراغ سبز لندن به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با اسرائیل
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • مقام معظم رهبری:رفتار آمریکا در غزه اثبات حقانیت بی‌اعتمادی ایران است/ آمریکا شریک جرم رژیم صهیونیستی است
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟