Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا روددهقان دکترای آموزش پرستاری و هیئت علمی گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: میگرن یک اختلال پزشکی است که با علائم پیچیده‌ای  مانند حملات دوره‌ای از یک تا 2 بار در سال و در برخی افراد تا چندین بار در ماه مشخص می‌شود؛ مهمترین مشخصه آن سردرد است و ممکن است با سایر علائمی چون تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا همراه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دکترای آموزش پرستاری بیان کرد: علت میگرن به درستی شناخته نشده است، اما می‌توان گفت این نوع سردرد یک نوع اختلال عروقی است.

بیشتر بخوانید: سریع‌ترین راهکار‌ها برای خلاص شدن از سردردهاى میگرنی

آیا میگرن قابل پیشگیری است؟

روددهقان افزود: میگرن قابل پیشگیری نیست و ممکن است در هر زمانی رخ دهد اما عوامل محرک و ایجاد کننده آن قابل کنترل است؛ بنابراین برای کنترل این عوامل محرک باید اقداماتی انجام داد؛ برخی از غذا‌ها جزو مواد محرک هستند که باید از آن دوری کرد، همچنین به تأخیر افتادن وعده غذایی، دریافت وعده غذایی ناکافی، دریافت کم مایعات نیز جزو عوامل محرک هستند، توجه داشته باشید که رایج‌ترین محرک حملات میگرنی گرسنگی و دریافت ناکافی مواد غذایی است. 

وی ادامه داد: از آنجا که یبوست می‌تواند جزء عوامل محرک حملات میگرنی باشد سعی کنید با داشتن تحرک و رژیم غذایی مناسب و مصرف کافی مایعات از یبوست و در نهایت از بروز حملات میگرنی جلوگیری کنید؛  تغییر در الگوی خواب، محرومیت از خواب و حتی طولانی‌تر خوابیدن باعت تحریک شروع حمله میگرنی می‌شود بنابراین زمان مناسبی را برای خواب و استراحت در نظر بگیرید.

این دکترای آموزش پرستاری تشریح کرد: از ورزش و فعالیت سنگین خودداری کنید؛ نور‌های چشمک‌زن که مدام  روشن و خاموش  می‌شوند، نور خورشید و لامپ‌های فلورسانت می‌توانند باعث شروع سردرد شوند که برای محافظت از چشم‌ها می‌توانید از عینک‌های آفتابی در نور خورشید و از چشم بند حین خواب استفاده کنید.

دارو‌هایی مناسب هنگام  حمله‌های میگرنی

روددهقان ادامه داد: دارو‌های متفاوتی در حمله میگرنی به کار می‌روند، منتهی آنچه مهم است دریافت درست و به اندازه دارو است؛ توجه داشته باشید که همیشه دارو‌هایی را که پزشک برای درمان میگرن تجویز کرده است را همراه داشته باشید و هرگاه احساس کردید که دچار حمله میگرنی شده‌اید از آن‌ها استفاده کنید.

وی افزود: مصرف دارو تا قبل از شروع حمله موثر است، چرا که  در طول حمله میگرنی معده کمتر فعال است و دارو در این مرحله به خوبی جذب نمی‌شود، همچنین در این مرحله اگر می‌توانید چیزی بخورید یا مایعات شیرین بنوشید؛ دقیقاً از دستورالعمل‌های داروی تجویزشده پیروی کنید برخی دارو‌ها برای کاهش علائم میگرن و برخی دارو‌ها به منظور پیشگیری از بروز حملات یا کاهش شدت و میزان آن تجویز شده‌اند، بنابراین داروهایتان را طبق دستور و به موقع مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: درمان سریع سردرد در عرض 30 ثانیه بدون دارو+دستورالعمل

چه غذاهایی محرک سردردهای میگرنی هستند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: غذا‌هایی که محرک میگرن هستند و باید سعی کنید آن‌ها را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید شامل مواد کافئین دار، مواد لبنیاتی، پنیر کهنه، بسیاری از غذا‌های کنسرو شده و حاوی مواد نگهدارنده، گوشت دودی شده و در نمک خوابانده شده و عصاره گوشت، سوسیس و کالباس، محصولات مخمر مثل کیک و شیرینی تازه، غذا‌های چرب و ادویه‌دار، سس،  آجیل،  پیاز و ترشیجات به ویژه ترشی کلم، است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۶۱۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان

مسئولان وزارت صحت عامه طالبان در مراسم بزرگداشت روز جهانی مبارزه با بیماری مالاریا در کابل گفتند: درسال ۲۰۲۳ بیش از ۱۸۰هزار مورد ابتلا به بیماری مالاریا در کشور ثبت شده است.

به گفته مسئولان این آمار نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ درصد افزایش نشان می دهد.

بنابر اعلام این وزارتخانه، افغانستان از نظر شیوع مالاریا پنجمین کشور حوزه مدیترانه است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • خسته هستید؟ این غذاها را بخورید
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می دهند
  • نظامیان آمریکا از سرکوب دانشجویان حامی فلسطین دست بکشند
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • کارگران موتور محرک چرخه اقتصاد کشور هستند
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان