Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ مراسم بزرگداشت «فواد سزگین»، با حضور جمعی از اساتید دانشگاه از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، بعد از ظهر امروز 5 آبان در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.
جعفریان این مراسم بیان کرد: یکی از مطالب مهم، به نوعی تبیین جایگاه فؤاد سزگین و شخصیت‌های همانند او در تاریخ فرهنگی ما و اندیشه‌هایی است که در حوزه تمدنی در سده اخیر داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین سؤالی که مطرح می‌شود، این است که شخصیتی مانند فؤاد سزگین بین ایرانیان چه کسی می‌تواند باشد؟ یک شخصیتی که هم عالم است و هر بر اساس این علم و دانش، جنبشی را به راه انداخته که در آلمان و ترکیه و ... منشا اثر بوده است.
وی در ادامه افزود: مسلما افراد زیادی را داریم که به این شخصیت نزدیک هستند، ولی حقیقت این است که وقتی کتاب «نون و القلم» جلال آل احمد را می‌خواندم، فکر می‌کردم که این کتاب شبیه کتاب «قلعه حیوانات» معروف است، ولی چطور می‌شود که یک کتاب صورت جهانی می‌گیرد و یک کتاب، در سطح محلی باقی می‌ماند و از دایره تاثیرگذاری خارج می‌شود.
رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بیان کرد: جلال آل احمد نثر خوبی دارد و تجربه‌های سال 1332 را دارد و قلعه حیوانات نیز با همین مضامین است، اما این اثر جهانی شده است، اما مسئله و سؤال در این است که چرا کارهای ما نمی‌تواند صورت جهانی پیدا کند و مشکل در کجا است؟ به هر حال بزرگ شدن در اروپا و بحث زبان و ارتباطات، یکی از مسائل مورد توجه و مهم است، ولی به شخصیت افراد و نوع نگاهی که دارند نیز برمی‌گردد.
نسبت به مطالعات شرق‌شناسان دچار نوعی تنگ‌نظری هستیم
جعفریان در ادامه با تأکید بر اینکه در ایران دچار نوعی تنگ‌‌نظری هستیم، تصریح کرد: معمولا در ایران گرفتار نوعی از تنگ‌نظری هستیم، از این بابت که حاضر نیستیم به حقایق اعتراف کنیم و از کارهایی که شرق‌شناسان انجام داده‌اند، تمجید کنیم. نگاه ما معمولا به این کارها منفی است، ولی آن انصاف را نداریم و موجب شده که تن به همکاری و مراوده به آنها ندهیم. برخی بحث‌های ملی داریم، اما نمی‌توانیم اینها را تفکیک کنیم.
رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بیان کرد: فؤاد سزگین فرصتی برای کارهای علمی در ترکیه به دست نیاورد و به همین دلیل به کشور آلمان سفر کرد. البته شبیه این شخصیت‌ها را در ایران نیز داریم که در ایران کار نکردند، در واقع یا محدود بوده‌اند یا گرفتار مسائل سیاسی بوده‌اند، به همین دلیل به آمریکا یا اروپا سفر کرده‌اند و پس از آن تبدیل به چهره‌های بین‌المللی شده‌اند.
باید کاری کنیم که چهره‌های ما بین‌المللی شوند
جعفریان در ادامه بیان کرد: صرف بودن در آمریکا یا اروپا شاید برجستگی نباشد، اما برخورداری از حدی از آن برجستگی، می‌تواند کمک کند. ما باید کاری کنیم که چهره‌های خود را بین‌المللی کنیم که البته این کار صرفا با تبلیغ، شدنی نیست. یک مقدار اصلاح بینش می‌خواهد و البته مساعدت حکومت را نیز می‌خواهد که در این مسئله بی‌بهره هستیم که با یک حمایتی روبرو باشیم که اجازه دهند آن چهره‌ها حالت جهانی بیابند.
رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تصریح کرد: فؤاد سزگین از محیط کوچکی سربرآورد. ترکیه در دهه 70 میلادی عقب‌افتاده بوده است، اما او آنجا را رها می‌کند و تبدیل به یک بنای افتخار می‌شود. از آن طرف برای ترکیه افتحار درست می‌کند و البته با ترکیه نیز ارتباطاتی دارد.
وی در ادامه افزود: در ایران کتابخانه‌ای داریم که در جهان اسلام می‌توان به آن افتخار کرد، اما به لحاظ مالی مشکلاتی دارد. شاید فرصت بود که از بیرون بشود حمایت‌های مالی را برای کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی جذب کرد، اما برخی‌ها نگران هستند که با این کار مشکلی به وجود آید. در ذهنیت ما نیز این انگ وجود دارد و خودمان هم بدمان نمی‌آید که در یک شرایطی به طرف مقابل بگوییم شما به خارج رفته‌اید و مشکل پیدا کرده‌اید.
رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: کم نداریم افرادی که این قدرت را دارند. علاوه بر اینکه محدودیت‌های زبانی که ما فارس هستیم و ترک‌ها و عرب‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر هستند، ما نیز به لحاظ مذهبی نزدیک بوده‌ایم، اما آنها نزدیک‌تر بوده‌اند و ارتباط قوی‌تری دارند. اما این سؤال مطرح است که جای فؤاد سزگین کجا بوده است؟ شاید چهار مرحله را به لحاظ شرق‌شناسی بتوان مطرح کرد و در اینجا می‌گویم که مقصود من مطالعاتی است که مربوط به شرق اسلامی است.
وی در ادامه با اشاره به مرحله اول بیان کرد: مرحله اول ظهور شرق‌شناسی از سفرنامه‌ها است که از قرن 16 شروع می‌شود. چند صد سفرنامه تا آخر دوره قاجار پدید آمده که بخش عمده تاریخ اجتماعی ما در این‌ها وجود دارد. البته مطرح شده که این کار با توجیه سیاسی همراه بوده است، اما صرفا این‌طور نبوده و حس کنجکاوی نیز مطرح بوده است که در یک مرحله‌ای انسان به آن دست پیدا می‌کند.
رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تصریح کرد: مرحله دوم، کارهای تحقیقی و پژوهشی در غرب است. در قرون 18 و 19 نسبت به اسلام، نوعی دشمنی بین خود و غربی‌ها داشتیم که ما ایرانیان سهمی در آن نداریم، بلکه ترکیه این درگیری را دارد. آن کینه‌توزی‌های اروپای غربی به اسلام به دوره طولانی برمی‌گردد، ولی کم نبودند افراد علاقه‌مند به اسلام که در این زمینه کار کرده‌اند.
علت علاقه‌مند شدن روشنفکران غرب به مسلمانان
جعفریان در ادامه بیان کرد: بسیاری از روشنفکران غربی به خاطر ضدیت با کلیسا به اسلام علاقه‌مند شدند و از مسلمانان حمایت کردند و آنها را به وفور در کارهای فرانسوی‌ها و ... می‌بینید. کتاب «محمد در آثار اروپاییان» که توسط خانمی که در دفتر فرح بود، نوشته شد، کتاب بسیار عالی و خواندنی‌ای است. این تحقیقات بسیار مهم در غرب بوده است که شامل زبان‌شناسی، تاریخ و ... می‌‌شود. در واقع تاریخ طبری ما تصحیح آنها است و کارهای ادبی زیادی منشتر شده است و اروپا در یک دوره‌ای به اینها پرداخته است. شبیه نقشی که مسلمانان در آشنا کردن اروپاییان با میراث خودشان داشتند که این بار توسط اروپاییان برای مسلمانان انجام شد.
رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در ادامه به مرحله سوم پرداخت و در این زمینه تصریح کرد: مرحله سوم به میان آمدن مسلمانان در این تحقیقات است که فؤاد سزگین در این دوره است. ما فهرست‌نویسی را نمی‌دانستیم. در واقع سیاهه می‌نوشتیم، اما فهرست‌‌نویسی تفصیلی برای نسخ خطی نداشتیم و ارزش و اهمیت اینها را نمی‌دانستیم، استثنائاتی مانند میراز عبدالله افندی و بعد از او صاحب روضات را داریم، اما به طور کلی چیزی نداشته‌ایم. فؤاد سزگین یک شرقی است که در نام غربی وارد می‌شود و از آنها نیز جلو می‌افتد و نکته مهم در سزگین این است که طلبگی‌ را نیز خوب خوانده است. پژوهش دکتری او صحیح بخاری به اعتبار اسناد آن است که فؤاد سزگین با انگیزه‌های مذهبی یک راهی را باز کرد.
سزگین نشان داد که فرهنگ ما شفاهی نیست
این پژوهشگر تاریخ بیان کرد: فؤاد سزگین نشان داد که فرهنگ ما شفاهی نیست و یک فرهنگ مکتوب است. سزگین اسناد را جمع و موزه علم را درست کرد. ما در اینجا صرفا فریادش را می‌زنیم، اما موزه علم به آن خوبی نداریم. یک موزه علم که کسی متن قدیمی نجوم را بخواند و وسیله‌ای را تولید کند را نداریم. تلاش فؤاد سزگین احیای کتاب‌هایی بود که در اسلام و در قرون 18 و 19 غربی‌ها تحقیق کرده بودند.
نگاه به میراث و نسخ خطی در ایران کمتر است
جعفریان در ادامه تصریح کرد: چهارمین مرحله در این خلاصه می‌شود که مهم این است که ما نیاز داشتیم که روی اینها تامل کنیم و از اینها موادی در تاریخ علم بسازیم. با ظهور «ارکون» و «جابری» و ... که تعداد زیادی در اسلام و جهان عرب داریم، یک نگاه تازه نسبت به میراث گذشته مطرح شد. تعداد اینها زیاد است که این دفعه بحث متون در کار نبود، بلکه نگاه به متون و درآوردن عقب ماندگی بود و اینکه این متون چه تصویری از زندگی و حیات به ما یاد داده است، اما در ایران این وضعیبت را کم داریم.
رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بیان کرد: افرادی مانند سروش، بازرگان و مجتهد شبستری در زمره اصلاح‌طلبانی هستند که از نظر میراثی به تمدن ما نگاه نکردند و صرفا به بحث‌های کلامی و ... پرداختند. ما کسی را نداریم که خط‌شناس باشد و بگوید در قرن 6 چطور فکر می‌کردیم. اگر سعودی‌ها نبودند، نمی‌دانستیم که میراث سلف آنها چیست و هر سال در خطی‌ها چیزهای جدید به دست می‌آورند.
این پژوهشگر تاریخ در ادامه تصریح کرد: البته فؤاد سزگین از جهت شناساندن نسخ‌ خطی‌ها زحمات زیادی کشید. ما در این مرحله هستیم که از فؤاد سزگین عبور کرده‌ایم و نیاز داریم به اندیمشندانی که با این نگاه کار کنند. اینکه این میراث گذشته چه سبکی دارد که این مسئله برای ما نهایت اهمیت را دارد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه رسول جعفریان تاریخ میراث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۶۴۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هالند به جای پادشاه بربرها در بازی کلش آف کلنز!

به گزارش "ورزش سه"، ارلینگ هالند، فوق ستاره منچستر سیتی در حال تبدیل شدن به یک شخصیت بازی ویدیویی در کلش آف کلنز است. این اولین بار است که یک شخص واقعی به بازی اضافه می شود و هالند در طی یک رویداد فصلی با موضوع فوتبال و به مدت یک ماه، به شخصیت پادشاه بربر تبدیل می شود. حالا مشخص می شود که منظور هالند از انتشار استوری شب گذشته و با سیبل زرد رنگ بربرها چه بوده است.

ماشین گل نروژی، 23 ساله، با این بازی موبایل نمادین شریک شده است، جایی که قرار است به اولین شخصیت قابل بازی آن تبدیل شود. هالند به «پادشاه بربر» معروف تبدیل می‌شود که در یک رویداد بازی فصلی با مضمون فوتبال جاودانه می‌شود.

گیمرهای بازی محبوب کلش آف کلنز می‌توانند مهاجم نروژی را جذب کنند یا به دهکده‌اش حمله کنند و آن را خراب کنند. اگر شما هم طرفدار منچستر یونایتد یا آرسنال باشید، این بهترین فرصت برای انتقام گرفتن از هالند است!

هالند بیش از 10 سال است که کلش آف کلنز بازی می کند و با شرکت سوپرسل، سازنده بازی فنلاندی که پشت این بازی محبوب موبایل قرار دارد، تماس گرفته است تا با هم همکاری کنند. سوپرسل نیز از فرصت استفاده کرد.

هالند در فصل گذشته رکورد گلزنی یک بازیکن در یک فصل از رقابت های لیگ برتر را در اولین فصل حضور خود در انگلیس شکست و در ادامه نیز با سیتی یک سه گانه تاریخی را ثبت کرد. حالا او با تبدیل شدن به اولین شخص واقعی که در کلش اف کلنز ظاهر می شود، دوباره تاریخ ساز شده است.

مهاجمی که در این دوره 32 گل به ثمر رسانده است، از طرفداران قدیمی این بازی است که بیش از دو میلیارد بار دانلود شده است. او حتی یک دهکده قابل توجه درون بازی ساخته است که منجر به این همکاری شد.

استوارت مک گیو، مدیر کل کلش آف کلنز می گوید: وقتی شنیدیم ارلینگ هالند از طرفداران بازی ما است و می خواهد با ما شریک شود، واقعاً یک سناریوی رویایی بود. هالند حدود 10 ساله بود که برای اولین بار کلش آف کلنز را کشف کرد و دهکده ای درون بازی در دنیای فانتزی ساخته است.

هالند می‌گوید: من مدت‌هاست که از طرفداران بزرگ این بازی هستم و همه چیز را در مورد آن می‌دانم، بنابراین ظاهر شدن به عنوان یک شخصیت درون بازی واقعاً جالب است.

فصل ویژه هالند از فردا آغاز می‌شود و تا 31 می ادامه خواهد داشت، و اگر هالند را در میدان نبرد شکست دهید، جوایز اضافی و جایگاهی در جدول امتیازات دریافت خواهید کرد.

در ویدیویی که شرکت سوپرسل منتشر کرده است، یک ارتش از سپاه بربرها پس از شکست در حمله به یک دهکده، ناگهان تکه روزنامه ای با تصویر هالند را پیدا می کنند که با تیتر بزرگ به او لقب بزرگترین مهاجم دنیا داده شده است.

تعدادی از شخصیت های بازی کلش آف کلنز از جمله بربر، آرچر، گابلین، والبریکر و ویزارد یا جادوگر به سراغ هالند رفته و با استفاده از قدرت جادویی ویزارد، او را از دنیای واقعی وارد دنیای فانتزی کلش آف کلنز می کنند.

در ادامه نیز هالند با روپایی زدن و شوت کردن بمبی که در دست شخصیت والبریکر است، به همراه ارتشش به سمت دهکده دشمن هجوم می برد.

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • مسابقه عکاسی با موضوع آب در ایران برگزار می‌شود
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • انتشار فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • هالند به جای پادشاه بربرها در بازی کلش آف کلنز!
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است