Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@01:51:13 GMT

نفس صنعت نشر به شماره افتاده است

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۷۴۵۱۶

نفس صنعت نشر به شماره افتاده است

عبدالمجید نجفی می‌گوید: نفس صنعت نشر در کشور به شماره افتاده و برای تهیه‌ی ماده‌ی اولیه‌ی کتاب یعنی کاغذ، با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستیم. اگر مجبور باشیم از بازار آزاد برای خرید کاغد اقدام کنیم و حمایتی از طرف مسئولان صورت نگیرد، تبدیل شدن کتاب به یک کالای لوکس اجتناب‌ناپذیر است.

این نویسنده‌ی ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا، با تشبیه ادبیات به یک درخت اظهار کرد: همانطور که هر منطقه‌ی بومی و اقلیم جغرافیایی دارای یک نوع گیاه است که در دیگر مناطق امکان رشد و پرورش آن میسر نیست، ادبیات هر منطقه با گویش، فرهنگ و آداب رسوم منحصر به فرد خود از سایر گونه‌های ادبی متمایز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او ادامه داد: ادبیات آذربایجان از قصه‌ها و چیستان‌های بومی غنی است و نمی‌تواند جدای از این بوم‌زیست باشد، همین نشات گرفتن از خاستگاه بومی باعث می‌شود تا بتواند در سطح ملی هم مورد استقبال قرار گیرد. 

نجفی بازنویسی و بازآفرینی قصه‌های بومی برای کودک امروزی را ضروری دانست و افزود: با توجه به اینکه برخی حکایات قدیمی، متن دشواری برای کودک امروز دارند تا بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند، مکتوب کردن و ساده‌نویسی قصه‌هایی که سینه به سینه از گذشتگان منتقل شده‌اند امری بسیار ارزشمند است. 

این نویسنده‌ی کودکان و نوجوانان بیان کرد: به عنوان مثال من در کتاب «حکایات عطار» و «قصه‌های شیرین مرزبان‌نامه» از همین روش ساده‌نویسی استفاده کردم تا حکایات کهن را برای کودکان این نسل ملموس‌تر کنم. 

او با اشاره به اینکه اغلب مسائل فرهنگی متاثر از مسائل معیشتی است گفت: به نظر می‌رسد کتاب جزء اولین کالاهایی خواهد بود که در بحران‌های اقتصادی از سبد خانوار حذف شود. وقتی والدین در رفع نیازهای روزمره‌ی خود با مشکل مواجه هستند، انتظار نمی‌رود بتوانند در رشد فرهنگی و فکری کودک خود حساسیت به خرج بدهند. 

نجفی اظهار کرد: خانواده‌هایی که هنوز دغدغه‌ی فرهنگی دارند می‌توانند برای رشد شخصیت و پرورش تخیل کودک خود در مناسبت‌های مختلف، فارغ از اینترنت و فضای مجازی، قصه‌هایی که کشش لازم برای کودکان را دارند و می‌توانند آن‌ها را به خود جلب کنند در برنامه‌های خود قرار دهند. 

او در پایان اضافه کرد: متاسفانه در مدارس ‌ما که باید خاستگاه پرورش فکری کودکان باشد، به جای سیستم فرهنگ‌پروری، تست‌پروری حاکم است که باعث تربیت نسلی بی‌سواد می‌شود. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عبدالمجید نجفی منطقه آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۷۴۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان

 رئیس بیمارستان فوق تخصصی الزهرا (س) زاهدان با بیان این خبر گفت: از سال ۱۳۹۸ با راه اندازی بخش کاشت حلزون در این بیمارستان، تاکنون ۱۰۶ کودک ناشنوا، با کاشت حلزون شنوایی خود را به دست آورده اند.

وی ادامه داد: مناسب‌ترین سن برای شروع فرآیند کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا قبل از سه تا پنج سالگی است.

مالکی افزود: در حال حاضر ۲۶ کودک ناشنوای دیگر نیز شناسایی شده و در نوبت کاشت حلزون در این بیمارستان قرار دارند.

دکتر مالکی خاطرنشان کرد: خدمات کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا به صورت رایگان انجام می‌شود و بیمار نیازی به انجام مسافرت درمانی و صرف هزینه‌های هنگفت را ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟