Web Analytics Made Easy - Statcounter

برگزاری برنامه‌های موسوم به توسعه گردشگری و با هدف معرفی انار منطقه اورامان با حاشیه‌سازی مسئولان همراه است. ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴ استانها کرمانشاه نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، اورامان نام منطقه‌ای کوهستانی در غرب ایران است که بخش‌هایی از آن در استان‌های کرمانشاه، کردستان و حتی کشور عراق و شهر حلبچه قرار دارد که به سبب آب و هوای مناسب باغ شهرهای بسیاری همچون شهر پاوه در این منطقه وجود دارد و انار یکی از محصولات باغ‌های اورامان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز جمعه 27 مهرماه مصادف در روستای سلین شهرستان سروآباد از توابع استان کردستان نخستین جشنواره انار برگزار شد که حاشیه‌های برگزاری این برنامه بیشتر از آن که بتواند به توسعه گردشگری این منطقه کمک کند سبب گلایه چهره‌های فرهنگی، مذهبی، سیاسی و رسانه‌ای شد.

در میان چهره‌هایی که نسبت به برگزاری پر حاشیه این برنامه گلایه داشت امام جمعه پاوه بود که در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به جشن‌های "انارانه" گفت: «این برنامه‌ها به نفع اهل ایمان نیست و تنها هدف از آن سرگرمی بیهوده برای مردم است و متأسفانه علی‌رغم انتقادات و تذکرات سال گذشته، امسال نیز در پاوه برای این جشن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ اکثر بالاتفاق این مردم مسلمان و معتقد و اهل دین هستند؛ بنده پارسال عرض کردم ما سال‌های سال است انار داریم اما این چنین برنامه‌هایی که دختر و پسر در آن جمع و سبب بروز مشکلات شوند را نداشته‌ایم و این برنامه‌ها در دولت فعلی باب شده است.»

ماموستا قادر قادری با اشاره به اینکه طبق نظر کارشناسان در شهرستان پاوه 570 نفر معتاد شناسنامه‌دار وجود دارند، افزود: «بیایید به‌جای جشن انارانه چاره‌ای برای این معضل بیابیم. از مسئولان شهرستان می‌خواهم به اعتقادات مردم ما احترام گذاشته و عامل و وسیله این کار نشوند چرا که قطعاً پروردگار از ما ناراحت می‌شود و من به‌عنوان امربه‌معروف به وظیفۀ خود عمل کردم و  امیدواریم این برنامه ها برگزار نشوند و اگر هم برگزار شد از طریق این تریبون موضع خودمان را اعلام خواهیم کرد.»

موضع‌گیری آگاهانه و به حق ماموستا قادری امام جمعه پاوه که دارای پایگاه مستحکم دینی و سیاسی در میان مردم منطقه اورامانات است به مذاق برخی رسانه‌های دولتی و البته رسانه‌هایی که در خارج از مرزها ریشه دارند خوش نیامد و با هجمه گسترده سعی در مقابله با مواضع وی و بسیاری از علمای اهل سنت داشتند.

جایگاه مقدس اورامانات

امام جمعه پاوه در واکنس به هجمه برخی رسانه‌های به وی در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «در جمعه گذشته خیلی دوستانه به مسئولان اورامان گفتم که جشنواره انار را که قرار است امسال هم برگزار شود آلوده به گناه نکنید، اورامانات جایگاه مقدس و مبارکی است و دوست نداریم جمعی آن را نامبارک کنند.»

ماموستا قادری با بیان اینکه توهین‌های بسیاری به من شد، افزود: «طلبه‌ها و روحانیون از این هتاکی‌هایی که علیه من شد ناراحت شدند؛ به آنها گفتم که غمگین نباشید، اگر گروهی ضد دین به مواضع و راه و رسم پیامبر(ص) حمله کردند ما نباید دلسرد شویم، باید محکمتر بر سر عقاید خود بایستیم.»

وی گفت: «اگر من در خطبه‌های نماز جمعه نسبت به اتفاقات و رویدادهای منطقه موضع نگیرم نه مسئولان با من کاری دارند نه مخالفان و نه احزاب مخالف جمهوری اسلامی، اما تکلیف فریضه امر به معروف و نهی از منکر چه می‌شود؟ قرآن می‌گوید امر به معروف و نهی از منکر کنید اما بعد از آن به شما توهین و فحاشی می‌کنند ولی شما صبر پیشه کنید.»

امام جمعه پاوه افزود: «...رسانه‌های دولتی، رسانه‌های ضدانقلاب و افرادی خاص در مورد واکنش من به جشنواره انار اظهارنظر کرده‌اند و فحش و ناسزا داده‌اند و به جمعه و جماعت اهانت کردند و اهانت کنندگان نه اهل نماز و نه اهل مسجد بودند. در طول این هفته بارها حزب دموکرات علیه من حکم صادر کرده و من را تهدید کرده است و قطعاً این موضع‌گیری حزب دموکرات دلیل بر حقانیت اظهارات من است.»

ماموستا قادری گفت: «من جشنواره انار در حلبچه عراق را دیدم، بسیار منظم و مدیریت شده انارهای زیادی را آورده بودند که مردم خریداری می‌کردند و اگر مسئولان گردشگری هم از یک ماه پیش چادرهایی را در مناطق مورد هدف جشنواره انار برپا کرده بودند و در کنار انار، صنایع دستی منطقه را برای فروش به نمایش گذاشته بودند خدا را شاهد می‌گیرم من اولین کسی بودم که از آنها تشکر می‌کردم اما مسئولان دولتی در روز جمعه که روز عبادت است مراسم رقص به پا می‌کنند و نام آن را رشد اقتصادی انار می‌گذارند، بعد از گذشت چهل سال از این انقلاب با جشن انار می‌خواهید رونق اقتصادی ایجاد کنید؟»

وی تأکید کرد: «من فقط گفته‌ام بی‌دینی نکنید و این چنین مورد هتاکی قرار گرفته‌ام؛ برای جمهوری اسلامی ایران هم غمگین هستم که 230 هزار شهید داده و اکنون در غربت قرار گرفته است... من باز تاکید می‌کنم تا جان در بدن دارم ذره‌ای از اخلاق، راه پیامبر(ص) و راه اسلام کوتاه نخواهم آمد.»

لغو برنامه جشن انار

در واکنش به پیشنهادهای امام جمعه پاوه برای برگزاری پربار جشنواره انار، شرکت برگزارکننده جشنواره انار باینگان این برنامه را لغو کرد و از متن اطلاعیه این شرکت اینگونه برداشت می‌شد که تکرار برنامه پرحاشیه و بدون بهره روستای سلین در دستور بوده که مواضع علمای اهل سنت این نقشه را ناکام گذاشته است.

در متن این اطلاعیه آمده بود: به اطلاع عموم مردم شریف استان کرمانشاه خصوصاً منطقه اورامانات می‌رساند، جشنواره انار باینگان ـ دودان که قرار بود در تاریخ 18 آبان برگزار گردد با توجه به مخالفت‌ها و حساسیت‌های به وجود آمده و نبود انگیزه جدی برای اجرایی شدن مراسم از طرف مسئولان اجرایی شهرستان پاوه، کنسل و بدین وسیله از محضر یکایک مردم فهیم ایران و استان کرمانشاه به ویژه مردم خوب اورامانات عذرخواهی می‌کنیم.

در انتظار برنامه‌ای پرحاشیه

در این میان میراث فرهنگی استان کرمانشاه که این روزها در انتظار مدیریت جدید است با خبری عجیب به میدان آمد. ناگفته نماند که میراث فرهنگی استان کرمانشاه ید طولایی در برگزاری برنامه‌های با نام فرهنگی و پرحاشیه دارد که از جمله این برنامه‌ها شب فرهنگی کرمانشاه در برج میلاد تهران بود که حاشیه‌های فراوانی داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه در این رابطه گفته است که براساس تصمیم ستاد مقررات‌زدایی دولت، برپایی رویدادهای گردشگری نیاز به مجوز ندارد و عموما آیین شکرگزاری برداشت محصولات کشاورزی چون انار، مراسمی آیینی و کاملا مردمی است که در دل شهرها و روستاها توسط خود مردم برگزار می‌شود.

جلیل بالایی در حالی ادعا کرده که این برنامه‌ها توسط مردم برگزار می‌شود که گفته است مردم، دهیاری‌ها، شوراها، باغداران و جامعه گردشگری می‌خواهند امسال گسترده‌تر از سال گذشته آیین‌های شکرگزاری و جشن انار را برگزار کنند و ما به دنبال تشکیل ستاد ویژه در فرمانداری و استانداری هستیم که تقسیم کار و این مراسم به نحو احسن انجام شود.

جشنواره‌های انار بسیار بیشتر از توسعه گردشگری منطقه اورامان سرپوشی برای کم‌کاری مسئولان در حوزه گردشگری است و ایجاد حاشیه‌های پررنگتر از متن نیز بر این موضوع تأکید دارد و براین اساس برگزاری اینگونه برنامه‌ها در حالی که وضعیت  پرونده ثبت جهانی طاقبستان نامعلوم است یا خبری از توسعه محور ساسانی نیست در جهت جبران این ناکامی‌هاست.

از سوی دیگر برگزاری برنامه‌هایی که سبب رونق تولید و توسعه گردشگری در منطقه اورامانات شود مورد تأیید تمامی دلسوزان این منطقه است اما اگر برخی مسئولان بخواهند کوتاهی خود در رسیدگی به وضعیت مردم این منطقه را در برنامه‌ای پرحاشیه جبران کنند به مشکلات این منطقه خواهند افزود و در برنامه‌ای پرحاشیه سبب ایجاد اختلاف در این منطقه می‌شود.

انتهای پیام/ش

R41380/P1377/S6,68/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۷۴۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: برنامه های هفته ملی خلیج فارس از 31 فروردین با اجرای تاتر پرفورمنس در شهرستان بندرخمیر آغاز شده است.
اسماعیل جهانگیری افزود: جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس یکی ازمهم ترین برنامه های جشنواره ملی خلیج فارس است که با حضور 11 گروه موسیقی ملی از روز جمعه 7 اردیبهشت کار خود را آغاز کرده و تا روز یکشنبه 9 اردیبهشت در محل تالار آوینی بندرعباس میزبان علاقمندان به موسیقی است.
وی گفت: جشنواره ملی فیلمنامه نویسی خلیج فارس با موضوع خلیج فارس از دیگر برنامه های در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید؛  برگزاری همایش روز ملی خلیج فارس در بندر کنگ
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان افزود: برای شرکت در این جشنواره 81 اثر به دبیرخانه رسیده که از این شمار 9 اثر به بخش پایانی راه یافته است.
جهانگیری گفت: دبروز هم به مناسبت روز ملی خلیج فارس پرواز پاراگرایدر و پاراموتور با حضور30 ورزشکار در بوستان غدیر بندرعباس برگزار شد.
وی گفت: امروز بعداز ظهر نیز برنامه های فرهنگی و هنری در جزیره هرمز برگزار می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان افزود: جشنواره تولیدات فرهنگی و اختراعات با موضوع خلیج فارس در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه پیام نور در حال برگزاری است.
جهانگیری افزود: اختتامیه جشنواره ملی خلیج فارس روز دوشنبه 10 اردیبهشت با حضور سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار می شود.
وی گفت: در این جشنوراه از برگزیدگان جشنواره های ملی موسیقی و فیلنمامه نویسی تجلیل می شود.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی هرمزگان افزود: روز اختتامیه از دو کتاب تیشیرا از نویسنده پرتغالی با موضوع خلیج فارس و سفرنامه هرمز پدر، رونمایی می شود. 

دیگر خبرها

  • تحقق کامل تعهد اشتغال استان کرمانشاه
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار
  • ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد
  • کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند
  • پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود | تا شایعات هست نباید اصرار بر حضور در نماز جمعه داشت
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • بیگی نماینده مجلس : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • علیرضا بیگی : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات در این باره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد