Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-03-19@06:31:47 GMT

بازار داغ کیوی مازندران

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۸۹۶۱۳

بازار داغ کیوی مازندران

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛  اگر چه کیوی مازندران که عمری کمتر از چهار دهه در این استان دارد همواره در مقایسه با دیگر محصولات باغی وضعیت مناسبتری برای فروش داشت، ولی این نخستین بار در سال های اخیر است که خریداران و دلالان برای خرید محصول به صف می شوند.
دستکم در چند سال گذشته بخت بازارداری کیوی مازندران به خاطر کم شدن صادرات و ورود میوه های رنگارنگ خارجی برگشته بود و پاییز سال 95 هم برف سنگین و کم سابقه، ته مانده خنده باغداران را از لب هایشان ربوده بود ولی اکنون به نظر می رسد حتی روستاییانی که تنها چند درخت در حیاط خانه اشان دارند از سوگولی شدن کیوی در میان مشتری ها خرسند هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برداشت کیوی در مازندران از اواسط آبان ماه شروع می شود و تا اواخر آذر یا اوایل دی ماه ادامه می یابد.
مازندران 6 هزار و 500 هکتار باغ کیوی دارد و پیش بینی می شود دستکم 180 هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.
** سوگولی صادراتی
کیوی، دستکم 10 درصد از ارزش صادرات غیر نفتی مازندران را تشکیل می دهد.
پارسال بر اساس آمار گمرگ مازندران 56 هزار تن کیوی به ارزش بیش از 30 میلیون دلار تا پایان ماه آذر از این استان به خارج از کشور صادر شده بود.
افزایش نرخ ارز در سال جاری بیشترین انگیزه را برای صادرات کیوی مازندران ایجاد کرده است به گونه ای که بر اساس بررسی میدانی  در حال حاضر به طور میانگین هر باغدار کیوی دستکم دو خریدار عمده را زیر سر دارد و همچنان نیز محل مراجعه دیگر خریداران و دلالان است.
قیمت مناسب کیوی در بازار داخلی هم سبب شده تا باغداران با انگیزه بیشتری منتظر دریافت بهترین پیشنهاد با بیشترین قیمت باشند.
هم اکنون هر کیلوگرم کیوی مازندران در بازار بین 45 تا 60 هزار ریال عرضه می شود که در مقایسه با سال های گذشته قیمت نسبتا بالا و ارزنده برای باغداران است.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در این باره  گفت: اگر چه برداشت کیوی از نیمه دوم ماه آبان آغاز می شود، اما بر اساس صدور مجوز صادرات کیوی از سوی وزارت جهاد کشاورزی ، برداشت غیر رسمی آن آغاز شده است.
هادی ایزدی وضعیت تولید کیوی امسال را مطلوب توصیف کرد و افزود: با توجه به قیمت دلار ، کیوی کاران و صادرکنندگان کیوی از هم اکنون در صدد صادرات این میوه هستند.
وی با پیش بینی این که صادرات کیوی مازندران امسال بیشتر از سال پیش خواهد بود، به باغداران توصیه کرد تا در برداشت میوه عجله نکنند.
** شایعه سازی دلالان
مدیر باغبانی استان مازندران با اعلام این که ارزنده بودن کیوی مازندران در سال جاری رقابت را برای خرید آن تشدید کرده ، گفت: در این میان دلالان هم با شایعه سازی تلاش دارند تا زیر دل باغداران را خالی کرده و میوه را به قیمت ارزان بخرند.
وی یکی از شگردهای دلالان را شایع کردن فراگیری آفت مگس مدیریترانه است که صحت ندارد.
ایزدی توضیح داد: تاکنون آفتی کیوی را تهدید نکرده است و این که گفته شده مگس میوه وارد باغات کیوی شد، دروغ محض است.
وی گفت: باغداران فریب دلالان را در باره خرید کیوی از سر باغ نخورند و محصول خود را به صادر کنندگان واقعی بفروشند.
ایزدی با بیان اینکه امسال به واسطه افزایش قیمت ارز بسیاری از صادرکنندگان از هم اکنون به فکر صادرات این محصول افتاده اند، افزود: این میوه بین مردم کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس طرفدار دارد و کیوی کاران نگران بازار آن نباشند.
مازندران 470 هزار هکتار زمین زراعی و باغی دارد و سالانه حدود هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید و به بازار های داخلی و بین المللی صادر می شود.
برنج، کیوی ، مرکبات، گل و گیاه ، مرغ ، لبنیات و محصولات شیلاتی مهمترین محصولات کشاورزی استان مازندران است که رتبه نخست تا سوم تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کیوی مازندران صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۸۹۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت میوه شب عید اعلام شد

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران ضمن تشریح قیمت انواع میوه شب عید از عرضه بیش از تقاضای انواع میوه در تهران خبر داد.

به گزارش مشرق، اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران از کاهش تقاضا برای انواع میوه در شب عید امسال خبر داد و دلیل این کاهش را همزمانی نوروز و ماه رمضان عنوان کرد و گفت: به دلیل این تقارن بازار میوه امسال مانند هر سال نیست و البته پیش‌بینی می‌شد که این اتفاق بیفتد.

وی در ادامه اظهار کرد: بازار میوه شب عید بازار آرامی است؛ انواع میوه شب عید در سراسر تهران توزیع شده و مردم تهران هر میزان میوه برای نوروز نیاز داشته باشند موجود است. در واقع عرضه امسال از تقاضای بیشتر است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در تشریح انواع قیمت میوه‌های شب عید به ایلنا گفت: براساس آخرین قیمت‌های کشف شده در میدان مرکزی عمده‌فروشان میوه و تره بار تهران قیمت پرتقال شمال بر حسب کیفیت ۸۰۰۰ تومان، ۱۶۰۰۰ تومان و ۲۵۰۰۰ تومان محاسبه شده است.

پرتقال تامسون ۸۰۰۰ تومان، ۱۶۰۰۰ تومان و ۲۳۰۰۰ تومان و پرتقال رسمی ۸۰۰۰ تومان، ۱۲۰۰۰ تومان و ۲۰۰۰۰ تومان قیمت دارند.

خیار به این دلیل که امکان انبار شدن آن وجود ندارد و باید به روز مصرف شود نسبت به دیگر میوه‌ها گران‌تر است و قیمت‌های ۱۵۰۰۰ تومان، ۲۵۰۰۰ تومان و ۳۰۰۰۰ تومان برای آن تعیین شده است.

سیب زرد لبنانی ۲۰۰۰۰ تومان، ۳۵۰۰۰ تومان و ۵۰۰۰۰ تومان قیمت دارد.

قیمت کیوی ۲۵۰۰۰ تومان، ۳۵۰۰۰ تومان و ۵۵۰۰۰ تومان است.

موز فیلیپینی ۵۵۰۰۰ تومان، ۶۵۰۰۰ تومان و ۷۲۰۰۰ تومان و موز هندی ۵۰۰۰۰ تومان، ۵۵۰۰۰ تومان و ۶۵۰۰۰ تومان قیمت دارند.

هر کارتن آناناسنیز از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت خورده و در هر کارتن ۶ تا ۷ آناناس قرار می‌گیرد.

منبع:ایلنا

دیگر خبرها

  • صادرات ۵۰۰۰ محموله محصولات باغی مازندران به خارج از کشور
  • صادرات بیش از ۵ هزار محموله محصولات باغی مازندران
  • ۳۳ تن سیب و ۵۵ تن پرتقال در استان بوشهر عرضه می‌شود
  • تولیدات سیستان و بلوچستان باید به سمت صادرات پیش برود
  • میوه های ارزان و با کیفیت را از این مراکز بخرید | قیمت پرتقال، سیب زرد و قرمز، نارنگی، موز و کیوی را ببینید
  • جزئیات توزیع میوه شب عید در شهرستان گچساران
  • سیب تنظیم بازار ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد
  • قیمت میوه شب عید اعلام شد
  • توزیع میوه شب عید در استان اردبیل
  • آغاز توزیع میوه شب عید در استان قزوین