Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: بالاخره بعد از چند ماه دکتر فرهاد دژپسند به عنوان وزیر جدید وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی جهت اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.
اینکه دژپسند از تحصیلات عالی دانشگاهی در رشته اقتصاد برخوردار بوده و تجارب زیادی در سطوح مدیریتی در نظام تدبیر امور کشور دارد، خود نویدبخش آن است که مجدداً مقرر شده تا این وزارتخانه، حداقل از وزانتی در سطح دوره اسبق خود برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این حال زیبنده است تا برادرانه، برخی از نکات در ذیل، جهت استحضار تقدیم شود.
1- نفس پذیرش این مسئولیت سنگین، در میانه مشکلات حادی که اقتصاد ایران را فرا گرفته، می تواند علامت نوعی مجاهده و فداکاری قلمداد گردد، مخصوصا اگر کم وفایی و خودپسندی و توقعات نابجای برخی از نمایندگان را در شکستن کاسه و کوزۀ شرایط بحران بر سر دیگران به مشاهده نشسته باشیم.
2- وزارت امور اقتصادی و دارایی با وجود نام و مأموریتهایی که در اساسنامه اش بدان متذکر شده اند، عمدتاً وزارت دارایی (یا همان خزانه داری) است و نقش کمتری را در حوزه راهبری اقتصادی کشور بر عهده دارد و اصولاً هنوز هم برای آن به اندازه کافی تجهیز نشده است. این وضعیت هرچند در گذشته ها باعث کشمکش های بی حاصل میان مصادر تیم اقتصادی دولت بوده است، اما شاید اکنون، بهتر باشد تا بر خلاف سابقون، آن را به فال نیک گرفت و در همان حیطه هایی که مسئولیت و ابزار و امکان، هماهنگ هستند، در حد هرچه مقدورتر، دست به اصلاحاتی هرچه عمیق‌تر زد.
3- وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارتخانه ای دارای قدمت و وسعت، با جمعیتی حدود 100 هزار نفر پرسنل است که تقریبا با آحاد ملت ایران و برخی غیر ایرانیان مواجهه مستقیم داشته و می‌تواند در شکل گیری شکاف دولت و ملت و تضعیف سرمایه اجتماعی ایران نقش قابل ملاحظه ای بر عهده داشته باشد، لختی و کم کاری نسبتاً فراگیر بدنه اداری آن باعث شده تا اکثر فرمان های مغز، توسط اعضاء و جوارح عملیاتی نشوند. حل این معضل که متاسفانه حتی مورد غفلت وزرای برجسته پیشین نیز بوده، می طلبد تا ضمن برگماردن یک معاون کل قوی و جدی و عالم و امین، به استفاده از بقایای افراد باانگیزۀ داخلی اکتفا نشده و با تعاون گروهی منسجم، عالم و با انگیزۀ اصلاح (چند صد نفره) مقدمات به حرکت درآوردن این سیستم فراهم آورده شود.
4-وزارت امور اقتصادی و دارایی شامل بخشهای مهم و گسترده ای نظیر سازمان مالیاتی، خزانه، امور بانک و بیمه، سرمایه گذاری خارجی، اموال تملیکی، امور اقتصادی و ... است که می طلبد تا با یک نگرش هلدینگی به مدیریت این مجموعه پرداخت. در این راستا می طلبد تا همه بخشهای آن هیچ گاه خود را از مشورت سیستماتیک با افراد امین و عالم و جسور محروم نکرده و گستره ایران را به همکاری و معاضدت دعوت نمود.
برچسب ها: ابوالفضل پاسبانی ، وزارت امور اقتصادی و دارایی ، فرهاد دژپسند

منبع: خرداد

کلیدواژه: وزارت امور اقتصادی و دارایی فرهاد دژپسند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۹۱۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور وزیر اقتصاد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ صبح امروز آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌شود.
برای حل ریشه‌ای مشکل تورم و به طور مشخص کاهش سرعت رشد نقدینگی، برنامه‌های مستمر و بلندمدتی توسط دولت سیزدهم و وزارت اقتصاد در نظر گرفته شده است؛ خدمت نوین برات الکترونیکی زنجیره تامین، یکی از این برنامه‌ها بوده است.
برات الکترونیک، نسخه به روز شده‌ای از ابزار شناخته شده‌ی برات است که سابقه‌ای طولانی (چند هزار ساله) در اقتصاد ایران و جهان دارد. در برات الکترونیک ویژه زنجیره تامین، علاوه بر تمام ویژگی‌هایی که برات (الکترونیکی) دارد، همواره شخص بدهکار (برات گیر) بانک است. یعنی بانک متعهد پرداخت پولی است که در سررسید به دارنده‌ی برات پرداخت می‌شود. به خاطر الکترونیکی شدن زیرساخت انتشار برات، تمامی فرآیند‌های صدور، انتقال، تنزیل و تسویه برات به شیوه‌ی الکترونیکی انجام می‌شود. موضوعی که علاوه بر تسهیل فرآیندها، سرعت و دقت انجام تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد.
 
سامانه سفته و برات الکترونیک وزارت اقتصاد از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ شروع به کار کرده است. تا امروز تعداد ۱۷ بانک برای صدور سفته و برات الکترونیک به این سامانه متصل شده‌اند.
 آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه با حضور دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • شناسه یکتا ارتباطی با افزایش مالیات ندارد
  • جزییات برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • وزیر اقتصاد به عربستان می‌رود
  • وزیر اقتصاد راهی عربستان می‌شود
  • کشمکش وزارت‌های دارایی و دفاع آلمان بر سر افزایش بودجه نظامی
  • رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور وزیر اقتصاد
  • فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو ارائه می‌شود
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد