Web Analytics Made Easy - Statcounter

منیژه حکمت، کارگردان سینما در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره فیلم جدیدش «جاده قدیم» اظهار کرد: انگیزه‌ ساخت این فیلم سینمایی از ۱۰ سال پیش شکل گرفت، حتی طرح این کار، پنج سال پیش ثبت شد. این فیلم درباره خشونت عریانی است که متأسفانه در جامعه رشد محسوسی پیدا کرده و آسیب‌هایش باعث پیدایش مشکلات روحی و روانی شدیدی در کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
حرف من در جاده قدیم این است. آدم‌هایی که آسیب دیده‌اند، نباید به حال خود رها شوند، بلکه باید مکان‌هایی وجود داشته باشد تا آلام آن‌ها را درمان کند.
وی افزود: متأسفانه افرادی که قربانی اتفاقات ناخوشایند شده‌اند با پایان آن مصیبت، آلامشان درمان نمی‌شود، زیرا مهری که بر پیشانی آن‌ها خورده تا طولانی مدت آزاراشان می‌دهد. این مسئله نیز در نهایت سبب می‌شود انسان سلامت از این مسئله عبور نکند. برای همین اصرار دارم اماکنی وجود داشته باشد تا قربانیان بتوانند به لحاظ روحی خود را بازسازی کنند. ادعای حرفه‌ای بودن ندارم
کارگردان فیلم «زندان زنان» در پاسخ به این سؤال که آیا نمی‌خواهد به‌عنوان یک سینماگر حرفه‌ای دیگر ژانرهای سینمایی را تجربه کند؟ تصریح کرد: اولاً بار‌ها گفته‌ام که خود را فیلمساز حرفه‌ای نمی‌دانم، بلکه عنوان تهیه‌کننده حرفه‌ای را بیشتر می‌پسندم، اما به هر حال من به‌عنوان یک سینماگر دغدغه‌هایی در زندگی دارم که دوست دارم تصویرگر آن مسائل باشم، پس تا زمانی که در هنر هفتم شاغلم فیلم‌هایی با محوریت آسیب‌های اجتماعی، می‌سازم.
وی متذکر شد: البته انتظار می‌رود خشونت به اشکال گوناگون در قالب‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد. این اتفاق ممکن است به تغییر ژانر منتهی شود. برای مثال مدت‌هاست طرحی با عنوان «لالایی» در دست دارم که در آن به خشونت علیه زنان در جنگ توجه می‌شود. این کار به نوعی ورود به ژانر دفاع مقدس است، اما انگیزه من برای پرداختن به این مبحث همان بحث آسیب‌های اجتماعی است. درباره لالایی باید این نکته را اضافه کنم که هزینه‌های بالایی را طلب می‌کند که من به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده بخش خصوصی، قادر به تأمین آن نیستم.
حکمت با انتقاد از نحوه تخصیص بودجه‌های سینمایی بیان کرد: مطمئن باشید هیچگاه بودجه‌های آنچنانی در اختیار سینماگرانی نظیر من قرار نمی‌گیرد تا بتوانم طرحی، چون لالایی را کارگردانی کنم. در این میان اصلاً مهم نیست این موضوع به یکی از آسیب‌های بسیار جدی هشت سال دفاع مقدس پرداخته است؛ درضمن از نگاه من این دست برخورد‌ها دلایل منطقی ندارد، بلکه انگیزه‌های ایدئولوژیک و عنوان‌هایی چون خودی وغیرخودی باعث چنین رفتار‌هایی در مدیران سینمایی و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی شده است. به شدت از وضعیت اکران، ناراضی هستم
این کارگردان در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر این‌که آیا از اکران فیلمش راضی است؟ گفت: به‌هیچ‌وجه از برخوردی که با فیلم من در اکران شد راضی نیستم. در همین رابطه دو نامه خطاب به حیدریان رئیس سازمان سینمایی و شورای صنفی نوشته‌ام که در آن گلایه‌هایم در این زمینه بیان شده است. در آن دو نامه نوشتم که فضای بسیار غم‌انگیزی به دلیل شرایط نامناسب سینما بر اکران فیلم‌ها حاکم شده است. این موضوع صرفاً به مدیران سینمایی و افرادی که کنترل جریان اکران را در دست دارند برمی‌گردد. این افراد متأسفانه با دغدغه سینمایی به این حوزه ورود نکرده‌اند، بلکه بیشتر در پی دستیابی به منافع خاص هستند.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه برخی معتقدند فیلم‌های اجتماعی و یا دفاع مقدسی مخاطب لازم را ندارند به همین جهت از پخش آن‌ها استقبال نمی‌شود تصریح کرد: اینگونه اظهار نظر‌ها به نظرم بسیار پیش پاافتاده است، چون ما در روز‌هایی که بلیط‌ها نیم بها بود با سالن‌هایی کاملاً پر، فیلم را به نمایش در می‌آوردیم و دلایل این نوع نگرش به گرایش‌های کاسبکارانه در افراد باز می‌گردد. همچنین بخش دیگری از موضوع به فضایی رسانه‌ای مسموم فعلی برمی‌گردد، چون افرادی که باید در حوزه رسانه بحث فرهنگی انجام دهند متأسفانه به روابط عمومی برخی آقایان تبدیل شده‌اند و با این شرایط اصلاً نمی‌توان انتظار اتفاقات خوشایندی در این زمینه داشت.
وی یادآور شد: ممکن است سؤال شود که سینماداران حق دارند تا فیلمی را که سودآور نیست پخش کنند؛ جواب این سؤال را اینگونه می‌توان بیان کرد که حق انتخاب در شرایطی منصفانه است که امکان رقابت برای هم فیلم‌ها به طور یکسان فراهم باشد، اما وقتی فیلم من در یک سالن کوچک به نمایش در می‌آید یا ساعات نمایش آن در بدترین زمان ممکن است، چگونه می‌توان انتظار داشت که فیلم امکان دیده شدن داشته باشد.
حکمت در پاسخ به سؤالی دیگر، مبنی بر این‌که چرا به‌عنوان یک سینماگر سعی نمی‌کند، با مخاطبان گو‌‌نه‌های دیگر همچون طنز ارتباط برقرار کند تا اثرش پرفروش شود گفت: من ژانری را که برای فعالیت انتخاب کرده‌ام را می‌شناسم و می‌توانم در آن خوب عمل کنم و تجربه‌ای در دیگر ژانرها ندارم به آن‌ها ورود نخواهم کرد اگرچه در مقام تهیه‌کننده ژانرهای دیگر را هم آزموده‌ام. وی در پایان تأکید کرد: جامعه هنری که ابتر باشد دیگر نباید از آن انتظار چندانی داشت. این وضعیت نیز به‌واسطه حاکمیت فرهنگی، برنامه‌سازی تلویزیون و... به وجود آمده و دودش در نهایت، هنر این سرزمین را با مشکل جدی رو‌به‌رو خواهد کرد. گفت‌و‌گو از داود کنشلو انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا هنر فرهنگی عکس حکمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۹۲۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه اقدام مشترک برای رونق باغ‌موزه دفاع مقدس تبریز تدوین شود

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی بر لزوم تدوین و اجرای برنامه اقدام مشترک برای حضور آحاد مختلف مردم در باغ موزه دفاع مقدس در تبریز با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تاکید کرد.

مالک رحمتی، در جلسه شورای سیاستگذاری بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه همه ما مدیون شهدا هستیم، افزود: بر این اساس مدیران کل دستگاه‌ها به حضور در جلسات شورای هماهنگی بنیاد اهتمام ویژه داشته باشند. 

وی اضافه کرد: اینکه باغ موزه دفاع مقدس ۱۸ هزار بازدید در سال داشته باشد، نشان می‌دهد که نهادهای فرهنگی و تربیتی همچون آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید اهتمام ویژه‌ای برای حضور دانش آموزان و دانشجویان در این مکان ارزشمند داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در این فوران جنگ روانی که دشمن راه انداخته، برای آشنایی نوجوانان و جوانان با محتوای باغ موزه دفاع مقدس، همه ظرفیت‌های موجود مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را نه به عنوان کار اداری، بلکه تکلیف دینی و الهی بدانیم.

رحمتی با اشاره به تاثیر فراگیر و همه جانبه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ایران و فراتر از آن بیان کرد: این فرهنگ اصیل اسلامی در دوران کرونا نیز در جامعه ما نمود عینی یافت و همه برای غلبه بر این بیماری وارد گود شدند.

وی اضافه کرد: فرهنگ ایثار و شهادت در همه ابعاد حیات اجتماعی نجات بخش بوده و در هر حوزه‌ای وارد شده، آن را متحول کرده است. 

استاندار آذربایجان شرقی گفت: اگر بتوانیم این فرهنگ را به بهترین شکل ممکن نهادینه کنیم، دیگر هیچ مشکلی در هیچ بخشی از جامعه نخواهیم داشت.

رحمتی همچنین بر لزوم طراحی و اجرای کار رسانه‌ای برای کمک به رونق فعالیت‌های باغ موزه و انعکاس شایسته آن در جامعه تاکید کرد.

رحمتی همچنین خواستار تجهیز باغ موزه دفاع مقدس تبریز به ابزارهای روز و جوان پسند نرم افزاری شد و ادامه داد: در تامین منابع مالی مورد نیاز تکمیل باغ موزه نیز از همه ظرفیت‌های بودجه‌ای استانی و ملی استفاده می‌کنیم.

وی توضیح داد: با توجه به محدودیت منابع مالی نهادهای دولتی، واقفین و شبکه مردمی و خیرین بیشترین توان و ظرفیت را برای کمک در این حوزه دارند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، شهردار تبریز، مدیرکل حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و مدیرکل راه و شهرسازی استان، گزارشی از اقدامات انجام شده مرتبط با تکمیل باغ موزه دفاع مقدس ارائه کردند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رسالت اصلی و وظایف ذاتی قوه قضاییه در اولویت است
  • اعلام اولویتهای تولیدی از سوی رئیس سازمان سینمایی
  • برنامه اقدام مشترک برای رونق باغ‌موزه دفاع مقدس تبریز تدوین شود
  • آیت الله مطهری مسایل مربوط به حجاب را عالمانه بیان می کرد
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد
  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  • استاپ‌موشن عرصه نوظهور در بازاریابی است/ نقش موشن‌گرافی در رونق تجارت
  • فرمانده انتظامی سمنان: فراجا مرزبان حجاب است
  • فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند