Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ چندی قبل فراخوان جذب هیئت علمی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد. نکته قابل توجه در این فراخوان حذف دانش‌آموختگان علوم قرآن و حدیث از امکان جذب در گروه‌های مدرسی معارفی دانشگاه‌ها بود که این امر موجب به وجود آمدن واکنش‌های تند دانشجویان این رشته شد و خبرگزاری ایکنا نیز طی گزارشی ابعاد این مسئله را پیگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به منظور بررسی بیشتر ابعاد این فراخوان با مریم قیدر، دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث به گفت‌وگو پرداختیم. وی در ابتدا با اشاره به اشتغال دانشجویان الهیات بیان کرد: فکر می‌کنم دانشجویان علوم قرآنی که در عرصه‌های دینی تحصیل می‌کنند، به نوعی سرمایه‌های دولت هستند، برای تربیت این افراد هزینه‌های زیادی هم از سوی خود دانشجویان و هم از سوی دولت صرف شده است، چنانکه بسیاری از آنها در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کرده‌اند.
وی در ادامه افزود: ظرفیت‌هایی که در دانشگاه برای این افراد تعیین‌شده، نشان می‌دهد افرادی که در رأس بوده‌اند، چشم‌انداز و هدفی از تربیت این دانشجویان داشته‌اند و قطعاً از پیش برنامه‌ریزی‌هایی بدین منظور انجام داده‌اند. همچنین با توجه به اینکه امکان اشتغال برای افرادی که در حوزه‌های نظری تحصیل می‌کنند، محدود است، اگر اوضاع به همین منوال پیش رود، حضور این افراد برای تحصیل در این رشته‌ها نیز کاسته خواهد شد.
این دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث تصریح کرد: شالوده هر مملکت بر پایه علوم انسانی است و اگر به این موضوع و رشته‌هایی از این دست بها داده نشود پایه‌های دین متزلزل خواهد شد و طبعاً در پی آن جامعه نیز آسیب خواهد دید. در اینجا این بحث مطرح می‌شود که مجرای ورود به فضای کار برای دانشجویان قرآن و حدیث چیست؟ بطور کلی شاید بیش از دو راه وجود نداشته باشد، یا این افراد باید به تدریس مشغول شوند و به عضویت هیئت علمی درآیند، یا به حوزه‌ پژوهش ورود کنند که بنظر می‌رسد با توجه به محدویت ظرفیت هیئت علمی تا حدی، دولت باید بیشتر بر حوزه پژوهش متمرکز باشد اما عملاً در کشور ما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و مشکل اشتغال افراد از هیچ یک از دو طریق حل نمی‌شود.
قیدر بیان کرد: سرمایه‌گذاری اصلی دولت در رشته‌های الهیاتی باید بر حیطه‌ پژوهش باشد تا افرادی که تحصیلات آکادمیک دارند از طریقی بتوانند دستاوردهای خود را ارائه کنند. به دلیل ضعفی که در جذب این افراد در بخش پژوهش وجود دارد، دانش‌آموختگان گریز و گزیری جز روی آوردن به تدریس ندارند؛ در تدریس نیز امکان جذب محدود است، به همین دلیل ما مواجه هستیم با تعداد زیادی از افراد که با صرف هزینه‌های شخصی و دولتی تحصیلات عالی کردند و تلاش می‌کنند که از طریق جذب در هیئت علمی دانشگاه‌ها وارد حیطه کاری شوند و از آنجا که امکان جذب روز‌به‌روز کمتر می‌شود، این دانش‌آموختگان با درهای بسته مواجهه می‌شوند، تا جایی که من مطلعم کار به جایی رسیده که امسال امکان جذب دانشجویان علوم قرآن و حدیث در گروه معارف اسلامی، تقریباً نزدیک به صفر رسیده است.
وی در ادامه بیان کرد: این نیز خوشایند نیست که تصور کنیم دولت از ابتدا برنامه‌ای برای جذب این گروه‌ها نداشته و فقط می‌خواسته عمرشان را تلف کند؛ البته این گزاره به هیچ‌وجه منطقی هم به نظر نمی‌رسد. دست‌اندکاران این امور قطعاً برنامه‌ای داشته‌اند و باید دید چرا اوضاع و احوال به اینجا کشیده شده است؟ در جامعه اسلامی بطور قطع، برنامه‌های کلان برای تحصیل کرده‌های عرصه‌های دینی وجود داشته، دارد و خواهد داشت و در واقع دولت با برنامه‌های از پیش تعیین شده، حرکت می‌کند اما در حال حاضر تنها بحث مهم یادآوری به دست‌اندرکاران است که احتمالاً اقدامات امروزشان، در طولانی مدت می‌تواند اثرات مخربی را بدنبال داشته باشد.
قیدر تصریح کرد: دانشجویان کشور ما در تمام رشته‌ها باید دروس عمومی را سپری کنند و اگر خوب تعلیم داده شوند، با پشتوانه دینی و اخلاقی قوی‌تری وارد جامعه می‌شوند. آیا هدف جز این است که دانشجویان این مرز و بوم، دیندار تربیت شوند لذا دولت باید روند تأثیرپذیری دانشجویان را عمیق‌تر مورد ارزیابی قرار دهد. این واقعیت است که در جامعه امروز، کسانی که در دانشگاه تحصیل می‌کنند، بیشتر تمایل دارند که این تعالیم دینی را، از افراد دانشگاهی دریافت کنند.
وی در ادامه افزود: بنده هم در حوزه و هم در دانشگاه تحصیل کرده‌ام، اما هنگام صحبت با افراد در خصوص علوم دینی، بیشتر مایلم بعنوان فرد دانشگاهی نگریسته شوم، چون به وضوح می‌بینم وقتی طرف مقابل اطلاع پیدا می‌کند که بنده حوزوی هم هستم در مقابل من اصطلاحاً جبهه می‌گیرد و حرفم را نمی‌پذیرد و زمانی که آن فرد احساس کند من هم شبیه او هستم، با من همدل می‌شود و بهتر می‌توانم با او ارتباط برقرار کنم لذا اغلب این مسئله را پنهان می‌کنم. نکته مهمتر اینکه، اغلب دانشجویان علوم قرآن و حدیث تحت تربیت اساتید بزرگ و مطرح امروز بوده‌اند، چه اساتیدی که ملبس به لباس روحانیت هستند، از جمله دکتر حجتی، دکتر مهدوی‌راد، دکتر مهریزی، دکتر ایازی و... و چه اساتیدی که تحصیلات آکادمیک داشته‌اند؛ مانند دکتر فقهی‌زاده، دکتر معارف، دکتر پاکتچی و...؛ خدمات و تألیفات ارزنده این بزرگواران در جامعه امروز قابل تأمل است و باید به دانشجویان‌شان فرصت‌هایی برای خدمت به دین داده شود.
این دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث بیان کرد: یک موضوع مهم‌تر اینکه وظیفه ما در این بخش نیز خلاصه نمی‌شود و باید به جهان خارج از خود نیز فکر کنیم، اگر بخواهیم تشیع شناسانده شود، باید به افرادی که تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی دارند، بهای بیشتری دهیم. دانشگاهیان می‌توانند کاری کنند که صدای اسلام و تشیع به جهان غرب برسد. اگر بخواهیم نظر شیعه در جهان مطرح شود، باید به این افراد توجه بیشتری کنیم، دانشگاهیان می‌توانند با کمک حوزویان، صدای شیعه را به گوش جهان غرب برسانند.
وی بیان کرد: دروس معارفی، عمومی هستند و همه، آنها را خوانده‌ایم. در جهان فضای آکادمیک وجود دارد و برای اینکه از فضای آکادمیک جهان عقب نمانیم، باید اساتید معارف که با دانشجویان آگاه امروز در ارتباطند، مسلط به زبان انگلیسی باشند، تا بتوانند از پژوهش‌های جهانی مطلع شوند و دانشجویان را از آنها باخبر کنند و از همین روست که دانشجویان دکتری در آزمون تافل زبان انگلیسی شرکت می‌کنند. اساتید دانشگاه‌ها باید خود کاملاً از اوضاع باخبر باشند تا بتوانند دانشجویان مطلع و آگاه امروز را در مسیر درست هدایت کنند.
قیدر در ادامه تصریح کرد: در حوزه مطالعات اسلامی، غرب اصلا به شیعه بهایی نمی‌دهد، چون ما چندان رشدی در این خصوص نکرده‌ایم و این حقیقت غیر قابل انکار است. تلاش نیز باید طوری باشد که عرصه‌هایی ایجاد شود تا دانش‌آموختگان این رشته‌ها، مجالی برای عرض اندام داشته باشند. وقتی این افراد به محض دانش‌آموختگی با درهای بسته مواجهند، چطور می‌توانند به پای محققان غربی برسند و در برابر شبهات و حملات آن‌ها به اسلام و شیعه پاسخگو باشند.
وی بیان کرد: ما دانشجویان همین مملکت هستیم و به نیت خدمت به دین و جامعه در رشته‌های دینی وارد شده‌ایم و به برنامه‌های دولت نیز اعتماد کرده‌ایم. وقتی ظرفیت ورود برای ما گذاشته‌اند، قطعاً برنامه‌ای از پیش تعریف کرده‌اند و انتظار داریم که توجه بیشتری به ما شود، به این دلیل که پایه‌های این ممکلت بر پایه دین استوار است اما این در حالی است که امروز صدای این دانش‌آموختگان از پشت درهای بسته به گوش می‌رسد و محدودیت‌هایی که برای جذب وجود دارد روز‌به‌روز بیشتر می‌شود.
قیدر در ادامه تصریح کرد: هیئت علمی شدن نیز تقریباً برای دانش‌آموختگان تبدیل به رؤیا شده است، چنانکه امسال ظرفیتی برای جذب دانش‌آموختگان علوم قرآنی در گروه‌های معارفی وجود ندارد. در واقع همه ظرفیت‌ها به دانش‌آموختگان حوزوی اختصاص پیدا کرده است. ظرفیت محدود دانشجویان علوم قرآنی نیز منوط به شروط مختلف است؛ از جمله؛ اخذ مجوز نهاد و فارغ التحصیلی از تنها چند دانشگاه خاص. مجوز نهاد نه تنها برای هیئت علمی لازم و ضروری است، بلکه کسی هم که بخواهد بصورت حق‌التدریسی، تدریس کند، باید مجوز نهاد را اخذ کند که البته برای خود بنده این مسئله و علت آن هنوز مبهم است.
این دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث بیان کرد: به نظر می‌رسد که هر سال این درها بسته‌تر می‌شوند. یک دانشجوی دکتری بیش از 10 سال در دانشگاه تحصیل می‌کند، آیا صحیح است که این همه تلاش یک دانشجو از جمله شرکت چند باره او در کنکور، مصاحبه دکتری، گذراندن امتحان جامع و ... نادیده گرفته شود؟ آیا مراحل مذکور نوعی غربال محسوب نمی‌شوند؟ آیا کسی که این مراحل را پشت سر گذاشته، نمی‌تواند از پس تدریس چند کتاب عمومی که پیش‌تر در دوره لیسانس هم خود گذرانده است، برآید؟ آیا اینها ملاک درستی برای انتخاب مدرس است؟ نباید عملکرد او در طول سال‌های تحصیل مورد قبول باشد؟ تحصیلاتش در دوره ارشد و دکتری باید نادیده گرفته شود؟ آیا موفقیت‌های او در امور آموزشی و پژوهشی، در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مؤید باکفایتی او نیست؟ مهم‌ترین مطلب اینکه آیا مدرک دکتری او حتی برای تدریس دروس عمومی هم اعتبار ندارد؟
وی در ادامه افزود: از همه این‌ها گذشته، برخی از دانشجویان مجبور می‌شوند این مجوز را بگیرند، اما باز می‌بینند که به دلایلی این امکان برایشان فراهم نیست. شروط اخذ مجوز هر سال سنگین‌تر می‌شوند؛ برای مثال یکی از شروطی که امسال برای اخذ مجوز افزوده شده، این است که دانشجو قبل از اخذ مجوز، باید از دانشگاهی اعلام نیاز آورد؛ یعنی اول کار را پیدا کند و بعد به سراغ اخذ مجوز برود که این نیز بسیار زمان‌بر و عملاً نشدنی است. چه بسا فردی موفق به دریافت اعلام نیاز از دانشگاهی شود، ولی دانشگاه مزبور با توجه به پروسه طولانی آزمون نهاد و مراحل قبولی او، نیازش را از طریق استاد دیگر برطرف کند. مطلب دیگر اینکه، واقعاً چه لزومی دارد، برای هر درس مجوز جداگانه داشته باشیم؟ با توجه به اینکه این دروس همگی در یک دسته قرار دارند، قطعاً استادی که توانایی تدریس در یک درس عمومی را دارد، در درس دیگر هم مشکل نخواهد داشت؛ مهم توانمندی او در تدریس دروس دینی است. چنانکه وقتی می‌تواند تفسیر قرآن بگوید، قطعا تفسیر نهج البلاغه نیز از او برمی‌آید.
قیدر در ادامه به بحث محدودیت سنی اشاره و بیان کرد: یکی از مباحث محدودیت سنی است، به طوری که افراد بالای 40 سال نمی‌توانند اقدام به اخذ این مجوز کنند و این در حالی است که یک فرد در این سنین تازه به مرز پختگی رسیده است و نباید او را از تدریس محروم کرد. برای خانم‌ها یا حتی آقایان در جامعه مشکلاتی وجود دارد که ممکن است آنها را از تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری باز دارد، به نحوی که این افراد بعد از چند سال که از اخذ کارشناسی آنها می‌گذرد وارد تحصیلات تکمیلی می‌شوند و به محض فارغ‌التحصیلی به سنین حدود 40 می‌رسند، آیا رواست که این افراد تنها به دلیل محدویت سنی از تدریس محروم شوند؟
وی در پایان گفت: بسیار امیدوارم که مسؤلان محترم، در خصوص مشکلات دانش‌آموختگان علوم قرآن و حدیث، تدبیری جدی بیاندیشند و به سادگی از کنار موضوع عبور نکنند؛ ما دانش‌آموختگان این رشته‌ها برای خدمت به جامعه آماده‌ایم و آینده خود را به دستان توانمند شما گره زده‌ایم. امید است با یاری هم فردایی بهتر بسازیم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه دانشگاه هیئت علمی جذب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۹۴۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار رئیس دانشگاه آزاد به ناهنجاری در انتخاب رشته دانشگاهی

رئیس دانشگاه آزاد ‌گفت: در هفته‌ای که گذشت ۱۲۰ هزار نفر در رشته ریاضی، ۶ برابر در رشته تجربی و سه برابر در دیگر رشته‌ها شرکت کردند و این حکایت از یک ناهنجاری در انتخاب رشته در بین دانش‌آموزان دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چالوس، محمد مهدی طهرانچی در اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی که در چالوس برگزار شد اظهار داشت: مباحثی پیرامون رفتار اجتماعی دانشجویان و دانش‌آموزان و داوطلبان آموزشی پرداختن به مباحث آموزشی از اهداف این گردهمایی بود.

وی افزود: آینده آموزش عالی در حقیقت در گرو توجه به حرکت هایی است که امروز در قالب انتخاب رشته رخ می دهد و این آینده کشور را رقم می‌زند.

رئیس دانشگاه آزاد کشور همچنین افزود: در هفته‌ای که گذشت 120 هزار نفر در رشته ریاضی، 6 برابر در رشته تجربی و سه برابر در دیگر رشته‌ها شرکت کردند و این حکایت از یک ناهنجاری در انتخاب رشته در بین دانش‌آموزان دارد که اگر این موضوع عالمانه هدایت نشود می‌تواند آینده کشور را به خطر بیندازد.

وی بیان کرد: وقتی دانش آموزان براساس علایق و دریافت هایشان  انتخاب رشته می‌کنند، دانشگاهیان باید علل این انتخاب و توزیع نامتوازن را بررسی کنند که امروز در این اجلاسیه در حوزه علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و مسائل جدی هم مطرح شد که انشالله با همت و تلاش برطرف خواهد شد.

طهرانچی با اشاره به اینکه  ما در یک جنگ ترکیبی قرار گرفتیم تصریح کرد: در هنر و رسانه بحث جامعه شناسی و مخاطب شناسی جایگاه بسیار مهمی دارد که به این مبحث نیز از سوی بیش از 70 جامعه شناس از دانشگاه های آزاد سراسر کشور در این اجلاسیه پرداخته شد که جایگاهشان در نقش آفرینی جدیدشان در دانشکده‌های هنر و رسانه را بتوانند در جایگاه دقیقی قرار بدهند و ما دانشی را داشته باشیم که در این جنگ ترکیبی  بتوانیم متکی بر جامعه شناسی و دیگر علوم نقش آفرینی جدی کنیم.

وی در پایان درباره افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد گفت: دولت امسال 20 درصد افزایش حقوق برای اعضای دولت در نظر گرفته است و ما در جلسه شورای معاونین در حال تهیه لایحه‌ای برای هیأت امنای دانشگاه آزاد کشور هستیم که طی آن 30 تا 35درصد حقوق کارکنان افزایش خواهد یافت.

سید عبدالله میرغیاثی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران هم گفت: باید با ایجاد ساز و کارهای مناسب، کسری و کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد را جبران کنیم.
وی در  اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی درچالوس بیان کرد: در این اجلاسیه زمینه  و تبادل نظر صورت گرفت تا با ایجاد ساز و کارهای مناسب، کسری و کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد را جبران کنیم.

میرغیاثی با اشاره به اینکه حرکت دانشگاه آزاد مازندران بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد کشور است گفت:  همه ما در برابر این سند به عنوان یک سند بالادستی مسئول هستیم تا همه تحولات و رویکردهای تعالی دانشگاه آزاد استان مازندران را طبق این سند پیش ببریم.

رئیس دانشگاه آزاد استان مازندران با اشاره به اینکه توجه به ظرفیت 13 واحد دانشگاهی و یک مرکز در محمودآباد باید انجام شود گفت: درصدد شناسایی ظرفیت‌ها و منابع واحدهای مختلف دانشگاه آزاد هستیم.

وی بیان کرد: باید بتوانیم برای درآمدزایی غیر شهریه‌ای نیز اقدام کنیم.

میرغیاثی تصریح کرد: ما بر اساس ظرفیت هر یک از واحدهای دانشگاهی برنامه ریزی داریم تا بتوانیم وضعیت معیشتی و اقتصادی کارکنان و هیأت علمی دانشگاه آزاد استان مازندران را به درجه مطلوب و مقبول برسانیم.

وی همچنین درخصوص برگزاری اجلاسیه بیان کرد: این اجلاسیه به منظور تشکیل جلسات گروه های مختلف آموزشی مانند گروه هنر و رسانه، تعلیم و تربیت و علوم اجتماعی برگزار شد.

وی گفت: تلاش می کنیم گروه‌های علمی و دانشی در گروه‌های مختلف انسانی با یکدیگر همفکری کنند و بتوانند اقبال اجتماعی دانشجویان و جامعه هدف را نسبت به این رشته‌ها افزایش دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امیدواریم روزبه‌روز شاهد بیداری بیشتر ملت‌ها باشیم
  • اجتماع کادر درمان در حمایت از جنبش دانشجویان آمریکایی
  • معلمان و اساتید، سفیران روشنی‌بخشِ هدایت و پیام‌آوران آگاهی هستند
  • هشدار رئیس دانشگاه آزاد به ناهنجاری در انتخاب رشته دانشگاهی
  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور
  • اعلام همبستگی دانشگاهیان  دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اساتید و دانشجویان ِ آزادی خواه ِ حامی فلسطین
  • تجمع دانشگاهیان علوم پزشکی کردستان در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا
  • تلاش دانشگاه حرکت در جهت درآمدزایی غیر شهریه‌ای است
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد
  • تجمع دانشگاهیان علوم پزشکی سبزوار در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی