Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-02@03:40:16 GMT

تشخیص بیماری پارکینسون از شبکیه چشم

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۹۴۵۷۶

تشخیص بیماری پارکینسون از شبکیه چشم

رکنا: بیماری پارکینسون یکی از شایع ترین بیماری‌های مغزی جهان است کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافته اند مبتلایان به پارکینسون دارای شبکیه چشم نازک تری به نسبت افراد سالم هستند.

میانگین لایه بیرونی شبکیه چشم درمبتلایان حدود سی و پنج هزارم میلی متر است درحالی که در افراد عادی این میزان ۳۷ هزارم میلی متر اندازه گیری شده است، افزون بر این، لایه دوپامین مغز مبتلایان به پارکینسون نیز کوچک‌تر از افراد غیر بیمار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نابود شدن دوپامین درمغز که مسئول هماهنگی حرکت بدن است سبب دگرگون شدن پاسخ شبکیه چشم به کم و زیاد شدن شدت نور دریافتی به وسیله چشم می‌شود. دوپامین بخشی بسیار حساس درمغز و مسئول حرکت اندام‌های بدن است، در بیماران مبتلا به پارکینسون، سلول‌های مغزی موجود در این بخش از بین خواهد رفت.

مطالعه درباره ارتباط نازک شدن شبکیه چشم و پیشرفت بیماری پارکینسون در اثر از بین رفتن سلول‌های مغزی تولید کننده دوپامین به وسیله دانشمندان دانشگاه ملی سئول درکشور کره جنوبی انجام شده و به متخصصان عصب شناس کمک می‌کند با انجام یک اسکن ساده از چشم افراد بیماری را درمراحل اولیه شناسایی کنند، آن ها امیدوارند این روش بتواند به شناسایی زودهنگام بیماری، پیش از نمایان شدن علامت‌های بیماری در اختلال حرکت اندام‌های بدن دست کمک کند.

بر اساس این پژوهش ها در افرادی که دچار ناهماهنگی درحرکت اعضای بدن در اثر پیشرفت بیماری پارکینسون هستند، نازک شدن شبکیه چشم محسوس است. بیماران مبتلا به پارکینسون دچار مشکل هایی، چون سفتی عضلات، کندی درحرکت اندام‌های بدن، لرزش غیراختیاری، اختلال درخواب، خستگی مزمن و کاهش کیفیت زندگی می‌شوند. این بیماری عصبی پیش رونده است که سلول‌های مغزی را نابود می‌کند.

کارشناسان در این تحقیق ۴۹ نفر از بازه سنی ۶۹ سال را که به این بیماری مبتلا بودند، مورد آزمایش قرار دادند و طی دو سال به بررسی میزان دوپامین و ضخامت شبکیه چشم آن‌ها پرداختند.

در حال حاضر روش درمانی کاملی برای مبارزه با این بیماری وجود ندارد و تنها مصرف برخی دارو‌ها ازشدت عارضه‌های آن می‌کاهد. صد‌ها دانشمند درسراسرجهان مشغول تحقیق و پژوهش برای یافت روش‌ها درمانی و پیشگیرانه از ابتلا به این بیماری هستند.

دانشمندان امیدوارهستند درآینده از اسکن چشم برای غربالگری ابتلا به بیماری پارکینسون درمراحل اولیه استفاده شود وبه این ترتیب راهکار‌های درمانی بهتری پیش روی بیمار واطرافیان او قرارگیرد.

نتیجه این پژوهش درمجله (Neurology) به چاپ رسیده است.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

کتایون ریاحی در راهپیمایی اربعین / اشتباه بزرگ رسانه های عراق + عکس جنجالی در رستوران های یزد آهو و گوزن کباب می کنند! / یک فاجعه + سند لحظه به آغوش کشیدن پرنیای 3 ساله توسط پدر و مادرش / اشک سردار محمدیان درآمد! فلج شدن دکتری که شاید در مرگ فاطمه و هانیه مقصر باشد ! نامه تند آزاده نامداری به مدیر شبکه 3/دور دور شماست مبارکتون باشه! حضور امام زمان در برنامه حالا خورشید! + فیلم 2 برادر یک دزد را کشتند و باید اعدام شوند! / در تهران رخ داد فیلمی از وحشت مسافران هواپیمای مرگ قبل از سقوط / 118 نفر جان باختند ! قتل پسر دایی به خاطر جوجه کباب سیزده بدر + عکس زیر تخت قایم شده بودم که برادر فهیمه من را دید! شلیک پلیس مشهد به دزد حرفه ای تبعیدی در خیابان + عکس اعتراف 2 برادر تهرانی به قتل در اقامتگاه غیر مجاز مسافران در مشهد پلنگ های ایرانی به ارتفاعات طالقان رسیدند + عکس کمیاب و زیبا دستگیری مرد مرده خوار + عکس مدیر شرکت با شوهرم بی غیرتم طرح دوستی ریخت تا با من همخوابی کند ! مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا سقوط هواپیمای مسافربری با 188 سرنشین در دریا انتقام وحشتناک یک مادر از پسر 13 ساله بی حیایش

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه جهان اسکن کارشناسان تولید بیماری عکس ایران قتل اتهام دستگیر شد زندگی جوان دختر پسر زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۹۴۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند

شهروز همتی با بیان اینکه در این کنگره و در بخش نمایشگاهی، بیش از ۲۰۰ شرکت تولید کننده و دانش بنیان حضور دارند،بیان کرد: هرسال کنگره یک رویکرد اصلی دارد ودر سنوات گذشته رویکرد اصلی کنگره کرونا  هوش مصنوعی بوده است اما امسال نقش ومحوری کنگره، نقش آزمایشگاه ها در نظام سلامت است.
وی ادامه داد: مطالب علمی در کارگاه ها براساس نیازسنجی ها ارائه می شود و پیش بینی می شود ۸ هزار نفر از کنگره امسال بازدید کنند و ۳۵۰۰ نفر تاکنون در بخش علمی ثبت نام کرده اند که نسبت به سال گذشته افزایش مخاطب شاهد هستیم.
نقش مهم شرکت های تولیدی کیت های آزمایشگاهی در ارائه خدمات
در ادامه این رویداد،پروفسور امیرحسن زرنانی دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران درباره نقش شرکت های دانش بنیان حاضر در این کنگره در افزایش سطح علمی مخاطبان وشرکت های مخاطب کنگره گفت: این شرکت ها با آوردن فناوری های جدیدووابسته به هوش مصنوعی، تشخیص هارادر آزمایشگاه به روز، دقیق و سریع تر می کنندزیراهرچه دستگاه ها دقیق تر عمل کنند می توانند در تشخیص بهتر موثر باشند.
وی افزود: نقش شرکت های تولیدی کیت های آزمایشگاهی و تولید کیت های استانداد در ارائه خدمات آزمایشگاهی مهم است وقتی تشخیص درست و سریع اتفاق بیافتد، تشخیص پزشک نیز صحیح و به نفع بیمار خواهد بود.
زرنانی اضافه کرد:دراین صورت می توان نتیجه گرفت که شرکت های تولیدی کیت های دانش بنیان به طورغیرمستقیم باسلامت بیماردرارتباط هستند.
وی درباره اینکه با وجود بیش از  ۵ هزار آزمایشگاه در سطح کشور، نقش آزمایشگاه ها در نظام سلامت به چه صورت است افزود: آزمایشگاه ها مهم ترین پایه سلامت در کشور هستند و به عنوان عوامل کمک کننده درتشخیص بیماری های بالینی به شمار می آیند. پزشک با توجه به علایم بالینی بیمار، ممکن است دچار تردید شود که آزمایشگاه ها می توانند این موارد را برطرف کنند.
زرنانی اظهار کرد: آزمایشگاه هادرنظام سلامت نقش پایه و محوری دارند در تمام سطوح پزشکی مانند تشخیص بیماری های عفونی، انگلی، سرطان، خودایمنی و متابولیک، آزمایشگاه ها کمک کننده هستند.
وی درپایان گفت: بالین خوب یعنی تشخیص خوب و تشخیص خوب یعنی استفاده از تجهیزات یک آزمایشگاه خوب لذا آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند.
فعالیت ۴۰ هزار نفر در ۶ هزار آزمایشگاه کشور
همچنین، غلامرضا حمزه لو دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران درحاشیه این کنگره گفت: امسال سعی کردیم با توجه به مشکلات و مسایل روز آزمایشگاهی و پیشرفت های تکنولوژی صورت گرفته، نیازهای روز همکاران خدمت رسان در درمان را برآورده و با تکنولوژی و مسایل جدید آزمایشگاه ها آشنا کنیم.
وی افزود: پنل های کنگره به صورتی است که در تعدادی از آنان به نقش وجایگاه آزمایشگاه در نظام سلامت پرداخته می شود بسیاری از برنامه های اجرایی در سطح ملی با کمک آزمایشگاه های علمی صورت می گیرد و همکاران با داده های این آزمایشگاه ها در مراکز درمانی تیم مراقبت را هدایت می کنند لذا برگزاری اینگونه کنگره ها اهمیت بالایی دارد.
حمزه لو با این بیان که در سطح کشور ۶۰۰۰ آزمایشگاه داریم که ۴۰هزار نفر در آنان فعالیت دارند، ادامه داد: موضوع روز آزمایشگاه فناوری های دنیاست بحث آزمایشگاه بر روی یک تراشه، پرداختن به موضوعات ژنتیکی وترکیب موارد با هوش مصنوعی از جمله موارد مهم است که در پنل ها سعی شده به این موضوعات پرداخته شود
وی بر اهمیت نقش آزمایشگاه ها تاکید و اظهار کرد: موضوعات هوش مصنوعی درتشخیص زودهنگام یک بیماری و پیش گویی کردن برخی بیماری ها دستاورد خوبی است که امیدواریم بتوانیم در کشورمان در این زمینه پیش رو باشیم.

منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • کشف مهم محققان برای تشخیص سرطان | ویدئو
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون (فیلم)
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون + فیلم
  • آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند
  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • ساخت نشانگر تشخیص اختلالات گوارشی