Web Analytics Made Easy - Statcounter

اربعین، یادمان حماسه‌ای جاوید و شکوهمندی است که سیر تاریخ تشیع؛ بلکه اسلام را متحوّل ساخت و سرود پیروزی انسانهای آسمانی و آزاده؛ امّا مظلوم را برای همیشه در فضایی دردآلود طنین انداز ساخته است. اربعین، تجدید میثاق پیروان اختران فروزانی است که دنیا را با انوار تابناک خویش درخشان نموده، با خون مطهر خود پیرایه های ضلالت، تبهکاری، انحراف و بدعت را در سیمای بشریت زدوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اربعین، رویداد سترگ درس آموز و فرایندی فراتر از آیین بزرگداشت یاد و خاطرۀ شهیدان نینواست.

این روز، تجلّی ماندگار پیام عاشوراییان و بیانگر پایداری، ایثار و فداکاری و حماسه آفرینی در رکاب رهبری والا و با عظمت است که در فضایی آکنده از فتنه و آلوده به آشوب و تباهی جفاگستران هر عصر و دوره ای باقی مانده و هرگز از ذهنها محو نمی شود. اربعین، زلال جوشش کوثر کربلاست و اینک، حکمت عاشورا در آن روز، تجلّی می یابد تا انوار حسینی، جهان را روشنایی بخشد.

اربعین به ما این واقعیت را آموزش می دهد که حتی در آشفته ترین شرایط، حق جویی، عدالت خواهی و ندای حُرّیت خاموش نخواهد شد و پیام عاشواییان، نه تنها پایدار مانده؛ بلکه خود میزان مطمئنی برای بازماندگان خواهد بود. باید دید کدام یک تمامی هستی خود را برای پاسداری از معارف حسینی در کف اخلاص نهادند و چه کسانی به دنبال مطامع شخصی و ارضای هواهای نفسانی، پیام برآمده از حلقوم شکافتۀ سبط نبیّ اکرم- را به بوتۀ فراموشی سپرده اند؟

از قرائن و شواهدی که باعث گردیده تا شیعیان در تحلیل اربعین حسینی اهتمام ورزند، این است که بعد از فاجعۀ کربلا آسمان و زمین و اهل آن تا چهل روز گریستند و این نکته از مضمون روایتی مستفاد می گردد که «زرارۀ بن اعین» از امام صادق(ع) روایت کرده که فرمود: «یا زُرَارَة إِنَّ السمَاءَ بَکتْ عَلَی الْحُسَینِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالدَّمِ؛[1] ای زراره! آسمان، چهل روز بر [عزای] حسین(ع) خون گریه کرد.»

علاوه بر این، امام حسن عسکری (ع) در اهمیّت زیارت اربعین فرمود: «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ؛ صَلَاة الْخَمْسِینَ وَ زِیارَۀ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ فِی الْیمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ؛[2] نشانه های مؤمن (شیعه) پنج چیز است: نماز پنجاه رکعت (در شبانه روز)، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست نمودن، سجده بر خاک کردن و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم (در نمازها).»

برای امام حسین(ع) زیارت مخصوص مأثوری در روز اربعین وارد شده که شیخ طوسی(ره) آن را با سندی معتبر از «صفوان بن مهران» روایت کرده است؛[3] امام صادق(ع) در این زیارت، به حکمت شهادت جدّش و محصول ایثار آن حضرت اشاره فرموده و افزوده است: این فداکاری مردم را از جهالتی که بر اثر تبلیغات سوء امویان به وجود آمده و آنان را از موازین قرآنی و سنّت محمّدی(ص) دور کرده بود، رهایی داد و اساس حرکات تبلیغی بنی امیّه را - که به دروغ خود را وارثان پیامبر(ص) معرفی نموده؛ ولی جامعه را در ضلالت و بدعت قرار داده بودند - افشا کرد و تعلیمات مذموم یزیدیان را رو به زوال برد تا اسلام راستین را احیا، پابرجا و استوار سازد.[4]

در فرازی از این زیارت می خوانیم: «وَ أَشْهَدُ أَنَّک مِنْ دَعَائِمِ الدِّین وَ أَرْکان الْمسْلِمِینَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَشْهَدُ أَنَّک الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِی الرَّضِی الزَّکی الْهَادِی الْمَهْدِی وَ أَشْهَدُ أَن الْأَئِمة مِنْ وُلْدِک کلِمَة التَّقْوَی وَ أَعْلَامُ الْهُدَی وَ الْعُرْوَة الْوُثْقَی وَ الْحُجَّة عَلَی أَهْلِ الدُّنْیا؛[5] گواهی می دهم که تو از ستونهای دین و پایه های مسلمانان و پناهگاه مردم مؤمن هستی. و گواهی می دهم که پیشوای نیکوکار، با تقوا، راضی به مقدرات حق، پاکیزه، هدایت کننده، و هدایت شده ای. و گواهی می دهم که امامان از فرزندانت، اصل تقوا و نشانه های هدایت و دستگیره محکم و حجّت بر اهل دنیا هستند.»

«ابوریحان بیرونی» نوشته است: بدان سبب این زیارت را اربعین نامیده اند که گویند چهل نفر از اهل بیت امام حسین(ع) بعد از مراجعت از شام، قبر آن حضرت را زیارت کرده اند.[6]

جابر بن عبدالله انصاری، به حسب نقل اکثر مقاتل، اولین کسی بود که در اولین اربعین؛ یعنی در بیستم صفر سال 61ق مرقد امام حسین(ع) را زیارت کرد.[7]

«سید بن طاووس» و «ابن نما حلّی» گزارش نموده اند که چون اهل بیت امام حسین(ع) از شام بازگشتند و به سرزمین طفّ رسیدند، به راهنمای کاروان فرمودند: ما را از راه کربلا عبور ده! پس آنان مسیر را ادامه دادند تا به نینوا رسیدند که دیدند جابر و جمعی دیگر بر گرد مرقد امام(ع) اجتماع کرده اند، پس آنان با یکدیگر ملاقات کردند و به سوگواری پرداختند و مراسمی جانسوز برپا کردند.[8]

یکی از اقوال مربوط به «رأس الحسین(ع)» این است که به بدن مطهر آن حضرت ملحق گردید؛ برخی مورخان و محدثان شیعه بر این عقیده‌اند که از علل مهم آمدن اهل بیت به کربلا، این بوده است که امام زین العابدین(ع) سر مطهر را به کربلا ببرد و به بدن پاک پدرش ملحق نماید. علامه مجلسی(ره) ضمن اشاره به این موضوع، اضافه می کند: زیارت اربعین در سالگرد این روز، استحباب دارد.[9]

 

ورود بیش از 15 میلیون زائر به کربلای معلی

شورای استانداری کربلا روز دوشنبه (یک روز قبل از اربعین) اعلام کرد ورود ۱۵ میلیون زائر به کربلا ثبت شده که در میان آنها چهار میلیون زائر غیرعراقی وجود دارد.

بر اساس گزارش وبگاه «المعلومه»، «محفوظ التمیمی» دبیر شورای استانداری کربلا در این خصوص گفت تعداد زوار رو به افزایش است و کربلا پذیرای بیش از چهار میلیون زائر غیرعراقی شده که بیشتر آنها ایرانی هستند.

«علی المیالی» معاون استاندار کربلا نیز دوشنبه (دیروز) اعلام کرد ۳۰ هزار نیروی امنیتی در تأمین مراسم اربعین شرکت دارند، ۲۱ هزار وسیله نقلیه زائران را جابه‌جا می‌کند و ۱۰ هزار موکب در حال خدمت‌رسانی به زوار است.

وبگاه المسله عراق نیز در همین خصوص نوشت، هشت هزار داوطلب از وزارت ورزش و جوانان در امر خدمت‌رسانی به زوار حسینی شرکت دارند. این وبگاه افزود ۱۰۴ خبرنگار خارجی به علاوه ۶۷۰ خبرنگار داخلی مراسم اربعین را پوشش می‌دهند.

 

پیاده‌روی جاماندگان اربعین در تهران

مراسم پیاده‌روی جاماندگان حسینی در پنج نقطه از شهر تهران با حضور دلدادگان حسینی هم‌نوا با زائران ثارالله در جاده نجف به کربلا از صبح امروز (سه‌شنبه ۸ آبان ماه) به سمت حرم سید الکریم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در حال برگزاری است.

نخستین مراسم پیاده‌روی از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح بعد از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت عاشورا با حضور خیل کثیری از شهروندان تهرانی در میدان امام حسین (ع) آغاز شد و عزاداران حسینی مسیر ۱۷ کیلومتری از میدان امام حسین (ع) به سوی حرم عبدالعظیم (ع) را می‌پیمایند. این مسیر از قدیمی‌ترین مسیرهای پیاده‌روی جاماندگان حسینی در تهران است.

در طول این مسیر بیش از ۱۰۰ موکب برای خدمات به دلدادگان حسینی تدارک دیده شده است که بیشترین موکب‌ها حدفاصل میدان امام حسین (ع) - میدان شهدا و میدان شهدا- میدان خراسان و همچنین میدان خراسان به سوی میدان شوش و برخی موکب‌ها نیز در مسجد آشتیانی‌ها، دروازه دولاب، پل آهنگ، تیر دوقلو، بوستان کودک، پمپ بنزین فداییان اسلام، تقاطع فداییان اسلام و بزرگراه شهید کریمی قرار دارند.

هم‌زمان با شروع مراسم، گروهی از شهروندان شمال پایتخت نیز که از روز گذشته پیاده‌روی خود را از امام‌زاده قاسم تجریش آغاز کرده بودند، به خیل پیاده‌روی جاماندگان حسینی در میدان امام حسین(ع) ملحق شدند.

مسیر دیگر پیاده‌روی از آستان امامزاده حسن (ع) در خیابان امین‌الملک است که فاصله‌اش تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به مراتب از میدان امام حسین (ع) کم‌تر است. شروع مراسم پیاده‌روی جاماندگان حسینی از این نقطه، بعد از اقامه نماز صبح، ساعت ۷ صبح بوده که در میان جمعیت، حضور پرشور جوانان بیش از سایر اقشار جلب توجه می‌‌کند.

در این بخش از شهر ایستگاه‌های صلواتی که عمدتاً  از سوی مردم برپا شده، در هوای سرد تهران به ارائه خدمات به عزاداری اربعین حسینی می‌پردازند. همچنین وجود سربندهایی بر پیشانی این عاشقان حسینی با عنوان «حب الحسین یجمعنا» ذهن‌ و دل‌ها را به سوی جاده نجف به کربلا رهسپار کرده است. جاماندگان حسینی از جنوب شهر تهران نیز از باقرشهر و ورامین به خیل عزاداران حسینی در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) ملحق شدند که در این مراسم پیاده‌روی جلوه‌ای از همدلی، وحدت، همبستگی و انسجام ملی به چشم می‌خورد. 

عزاداران حسینی حوالی ساعت ۱۱ امروز به حرم سید الکریم (ع) خواهند رسید که حضور در محفل عزای اربعین حسینی در مصلای بزرگ ری، حسن ختام این مراسم خواهد بود. در مراسم پایانی احمد زین‌ العابدین‌فرد به قرائت زیارت اربعین می‌پردازد و حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت سخنرانی می‌کند. همچنین کاظم غفارنژاد و نریمان پناهی با حضور در جمع زوار سیدالکریم (ع) به مرثیه‌سرایی در سوگ شهادت ثارالله (ع) خواهند پرداخت.

طبق برآورد اولیه حدود ۲ میلیون نفر از مردم شهر تهران از زن و مرد، پیر،‌ کودک و نوجوان و جوان و حتی افراد کم‌توان در این محفل حسینی حضور دارند. در طول مسیر این پیاده روی، دستگاه و نهادهای مختلف و هیئات مذهبی ساماندهی، امنیت و خدمات به عزاداران را بر عهده دارند و تیم‌های آتش‌نشانی، اورژانس، راهنمایی و رانندگی، مساجد، مدارس بین راه و هیئات برای پذیرایی از زائران ساماندهی شده‌اند.

همچنین طبق هماهنگی‌های انجام شده ستاد مردمی جاماندگان اربعین حسینی با سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو تهران، برگشت راهپیمایان و عزاداران نیز به صورت رایگان به نقاط مختلف تهران انجام خواهد شد.

بر اساس مشاهدات خبرنگاران فارس، ورودی‌های حرم مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) از ساعات نخستین بامداد با مراجعه گسترده عزاداران اربعین حسینی مواجه شده است. همچنین بخشی از جاماندگان قافله اربعین با توقف خودروهای خود در میانه‌های مسیر، مانند خیابان‌های دماوند، انقلاب، پیروزی، خاوران، مجاهدین اسلام، شوش، بزرگراه بعثت، بزرگراه آزادگان و ... به مسیر پیاده‌روی اربعین منتهی به حرم سیدالکریم پیوستند.

علاوه بر این، جمعی از راهپیمایان، پس از اقامه سلام به سه امامزاده مدفون در شهرری (سیدالکریم، حضرت حمزه بن موسی بن جعفر و حضرت طاهر بن زین‌العابدین علیهماالسلام) با پای پیاده راهی حرم مطهر امام خمینی (ره) شدند تا در آستانه چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی با آرمان‌های امام راحل تجدید پیمان کنند.

 

این خبر تکمیل می‌شود

 

 

[1] کامل الزیارات، ابن قولویه، مطبعة المرتضویة، نجف اشرف، 1386 ق، ص 81؛ مستدرک الوسایل، میرزا حسین نوری، نشر آل البیت، قم، 1407 ق، ج2، ص279.

[2] تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1354ش، ج 6، ص 52؛ وسائل الشیعه، شیخ حُرّ عاملی، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ چهارم، 1391ق، ج 3، ص 42.

[3] ر. ک: مصباح المتهجد، شیخ طوسی، مؤسسۀ شیعه، بیروت، چاپ اول، 1411ق، ص 788.

[4] برگرفته از زیارت اربعین، موسوعة زیارات المعصومین (ع)، مؤسسة الامام الهادی، پیام امام هادی(ع)، بیروت، چاپ سوم، 1426ق، ج 3، ص 429.

[5] مصباح الزائر، سید بن طاووس، مؤسسه آل البیت، قم، 1417ق، ص 439.

[6] آثار الباقیه، ابوریحان بیرونی، امیر کبیر، تهران، 1363ش، ص 528.

[7] مستدرک الوسائل، ج 3، ص 580؛ سفینۀ البحار، شیخ عباس محدث قمی، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، مشهد، چاپ اول، 1418ق، ج 1، ص 141.

[8] اللهوف علی قتلی الطفوف، سید بن طاووس، نشر جهان، تهران، بی تا، ص 196؛ مشیر الاحزان، ابن نما حلّی، مدرسه امام مهدی(عج)، چاپ اول، 1406ق، ص 107.

[9] بحار الانوار، ج 101، ص 334.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین حسینی کربلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۰۴۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست ویدئو کنفرانسی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در استان ها با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت، حجت الاسلام و المسلمین احمدی رئیس این کمیته و مسئولان کمیته فرهنگی در استان ها امروز سه شنبه(11 اردیبهشت) در تهران برگزار شد.

در این نشست که با محوریت سیاست ها و برنامه های فرهنگی اربعین 1403 و آخرین تحولات در خصوص مراسم پیاده روی اربعین برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین نواب در سخنانی بر لزوم تثبیت معارف دین در اربعین تاکید کرد و بهره گیری از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب را در برنامه ریزی های آینده ضروری خواند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت شور و شوق مردم برای حضور در پیاده روی اربعین حسینی را گسنرده و وصف ناشدنی توصیف و تصریح کرد: این شور و هیجان باید با معنویت و معارف دینی کامل گردد تا نشاط و لذت همراهی در این مراسم عظیم همچنان در میان مشتاقان حفظ و تقویت شود.

وی در ادامه به تشریح دلایل حضور افراد با دیدگاههای مختلف در مراسم اربعین پرداخت و درعین حال تصریح کرد: این همایش عظیم بایستی درجهت خالص سازی انگیزه ها پیش برود و کلاس درسی برای اربعینی ها باشد.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: شماری از افرادی که در اربعین حضور می یابند در طول سال به این اندازه وقت برای شرکت در اجتماعات دینی نمی گذارند و این بهترین فرصت است که آنها با معارف و مسایل دینی آشنا شوند و در راستای اهداف آمام حسین(ع) محتواهایی که برای اربعین و اربعینیان مفید است به آنها منتقل شود. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به محورهای هفت گانه بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و برخی از آنها از جمله اخلاق و معنویت ، عدالت و مبارزه با فساد ، استقلال و آزادی ، عزت ملی و سبک زندگی را از محورهایی دانست که می تواند در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های آینده اربعین مورد توجه قرار گیرد. 

وی افزود: بعنوان خادم فرهنگی اربعین پیشنهاد می کنیم هر یک از این محورها در یک سال در اولویت فعالیت های ستاد مرکزی اربعین قرار گیرد و برجسته شود.

وی خطاب به حاضران گفت: شما بعنوان پرچمدار فعالیت های فرهنگی اربعین در سراسر کشور خدمت و فعالانه در این عرصه ها تلاش نمایید ، امام حسین(ع) هم افرادی را که دراین مسیر گام بر می دارند در دنیا دستشان را می گیرد و در آخرت هم مورد توجه سیدالشهداء و فرزندانش خواهد بود.

بر پایه این گزارش، دراین جلسه، حجت السلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی آموزشی اربعین گزارشی از برنامه ها و سیاست های فرهنگی اربعین 1403 ارائه کرد و افزود: پیشنهادها و توصیه های نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در برنامه ریزی ها مورد توجه و استفاده قرار خواهد گرفت.

درپایان این جلسه ، آخرین اقدامات ، برنامه ها و سیاست های فرهنگی اربعین پیش رو ارائه و بحث و بررسی شد و حاضران نقطه نظرات و دیدگاه خود را در خصوص نکات مطرح شده بیان کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رسانه‌ها پای کار بیست‌ویکمین همایش پیرغلامان حسینی باشند
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • استرداد ۸۵ میلیون ریال به حساب زائران حج تمتع ۱۴۰۲
  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • نشست هم‌افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • بیداری ملت های آزاده جهان به برکت انقلاب اسلامی است
  • بیداری ملت های آزاده جهان به برکت انقلاب اسلامی است
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال