Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام عبادی با اشاره به وجوه اشتراک یاران سیدالشهداء(ع) با مهدی یاوران، گفت: فریاد یاری خواهی سیدالشهدا(ع) هنوز هم به گوش می رسد، حضرت مهدی(عج) نیز در روز ظهور خود بانگ برمی دارد: «هر که می خواهد ما را اجابت کند».

خبرگزاری شبستان، مهدویت و غدیر: به مناسبت فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان(ع) و به منظور بررسی وجوه شباهت قیام مهدوی با نهضت حسینی با حجت الاسلام «سید حسن عبادی»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

آیا میان قیام امام زمان (عج) به عنوان منتقم سیدالشهداء(ع) با قیام عاشورای حسینی وجوه اشتراک وجود دارد؟

 

عاشورا عظیم ترین، حماسی ترین و ناب ترین انقلاب تاریخ اسلام است و انقلاب عصر ظهور، کامل ترین و آخرین انقلاب تاریخ اسلام خواهد بود و انقلاب عصر ظهور تداوم انقلاب عاشورا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که سیره حاکم بر حرکت ائمه اطهار (ع) یکسان و برگرفته از قرآن است، می توان گفت میان این دو قیام ارتباط و شباهت هم از نظر ظاهر قیام و هم از جهات دیگر وجود دارد.

 

در آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) نیز به این شباهت اشاره ای شده است؟

 

امام باقر (ع) در تفسیر آیه شریفه «وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا؛ و کسی که خونش به مظلومی و ناحق ریخته شود ما به ولیّ او حکومت و تسلط (بر قاتل) دادیم» می فرمایند: «مراد آیه حسین بن علی (ع) است که مظلوم کشته شد و ما اولیای دم اوییم و زمانی که قائم(عج) ما قیام کند، به خونخواهی حسین برمی خیزد.»

در روایات متعددی تصریح شده امام‌ زمان  (عج) انتقام گیرنده خون سیدالشهداء(ع)است و در دعای ندبه نیز آمده: «کجاست آن که خونخواه کشته کربلا است؟» و یا در زیارت عاشورا می خوانیم: «از خداوند می خواهم روزی ام کند که همراه آن یاری شده از اهل بیت محمد (ص) به خون خواهی ات برخیزم».

علاوه بر این، در حدیث معراج نیز آمده است: خداوند پس از بیان شهادت امام حسین(ع) به پیامبر(ص) فرمود: «آنگاه از نسل او مردی را برمی انگیزم که انتقام خون او را باز ستاند».

 

باز گردیم به وجوه اشتراک قیام سرخ حسینی با نهضت سبز مهدوی ...

 

باید توجه داشت رهبری هر دو قیام بر عهده امام معصوم(ع) است و هدف هر دو امام(ع) نیز یک چیز یعنی حاکمیت دین خدا است. که این حکومت ثمراتی همچون حق خواهی و باطل ستیزی،  عدالت خواهی،  هدایت گری و نجات بخشی، اصلاح گری، احیای آموزه های متعالی دین را به همراه دارد.

 

علاوه بر این، یاران امام زمان(عج) نیز با یاران امام حسین(ع) دارای اشتراکاتی اند؛ خداباوری یکی از ویژگی های مشترک این یاران است، به طوری که در سراسر صحنه‌های کربلا خدامحوری موج می زند و در این باره نمونه بسیار هست و نظیر آن را در یاران امام زمان  (عج) نیز مشاهده می کنیم چنان که امیرالمومنین(ع) یاران حضرت مهدی(عج) را گنج هایی آکنده از معرفت خدا می دانند.

ولایت مداری دیگر ویژگی مشترک این یاران است به طوری که یاران سیدالشهداء(ع) ولایت مداری خویش را به خوبی به نمایش گذاشتند و یاران امام زمان(عج) نیز بنا بر روایات، پروانه وار بر گرد شمع وجود ایشان می چرخند  و با جان و دل او را در جنگ ها یاری می کنند. ایثار، بصیرت و بینش از دیگر ویژگی های مشترک این یاران است.

 

درباره شجاعت چطور؟ آیا از این نظر نیز بین عاشورائیان و مهدی یاوران شباهت است؟

 

بله؛ شجاعت دیگر ویژگی مشترک آنان است، به طوری که یاران هر دو امام معصوم(ع) دل هایی چون پولاد داشتند و دارند، در سوار کاری و تیراندازی بی نظیر هستند. یکی از نقاط اشتراک هر دو قیام، شرح ماجرا پیش از رویداد است که در سخنان بزرگان دین آمده است.

 

آیا دشمنان این دو قیام و آنها که مقابل امام معصوم(ع) صف آرایی کردند نیز با هم اشتراکاتی دارند؟

 

بله؛ ویژگی مشترک بعدی این دو قیام از نظر دشمن هر دو امام(ع) است، یزید و سفیانی ویژگی‌های مشترکی اعم از امام ستیزی،  شیعه ستیزی، حمله به مدینه و مکه، دست به جنایت زدن در مدت کم، اباحه گری و ... دارند، جالب آنکه هر دوی آنان از به جای ماندگان نسل خبیث ابوسفیان اند که هر دو به ظاهر مسلمان ولی توسط جریان های ضد اسلامی حمایت می شوند.

مشابهت در زمانه، ویژگی مشترک بعدی این دو قیام است، زمانه حضرت مهدی(عج) و سیدالشهداء(ع) در انحراف فکری و فساد اجتماعی، رواج بی دینی و بدعت در سطح جهانی شبیه به یکدیگر است، تبلیغات جبهه باطل، حاکمیت خلفای جور و غربت دین در عرصه زندگی و جامعه در عصر امام حسین(ع) شباهت زیادی به تبلیغات کشورهای استکباری و صهیونیست ها علیه جهان اسلام، به ویژه علیه ایران اسلامی دارد.

 

با این تفصیل می توان ظهور و قیام حضرت بقیه الله(عج)را ادامه نهضت سرخ سیدالشهداء(ع) دانست؟

 

بله، امام حسین(ع) به قصد کوفه رهسپار بود ولی سپاهیان یزید راه را بر آن حضرت(ع) بستند، امام زمان  (عج) نیز کوفه را به عنوان مقر حکومت خود برخواهد گزید، یعنی راه نیمه تمام سیدالشهدا(ع) را به پایان خواهد رساند. قیام حضرت مهدی (عج) براساس برخی روایات در روز عاشورا انجام می شود و این نشان می دهد راه و هدف حضرت مهدی(عج) همان هدف امام حسین(ع) در ابعاد گسترده جهانی است.

طلب یاری خواستن دیگر ویژگی مشترک قیام امام حسین(ع) و امام زمان(عج) است، فریاد یاری خواهی سیدالشهدا(ع) هنوز هم به گوش می رسد،حضرت مهدی(عج) نیز در روز ظهور خود بانگ برمی دارد: «هر که می خواهد ما را اجابت کند».

 

کیفیت انتقام امام مهدی(عج) از قاتلان امام حسین(ع) چگونه است؟

 

بنابر احادیثی که به مسئله رجعت اشاره دارد در عصر ظهور، خداوند متعال قاتلان امام حسین(ع) را زنده می گرداند و حضرت مهدی(عج) از آنان انتقام می گیرد، البته بنابر روایات دیگری در زمان رجعتِ امام حسین  (ع)، قاتلان آن حضرت(ع)  نیز زنده می شوند و سیدالشهداء(ع) خود از آنان انتقام می گیرد.

البته می توان گفت انتقام امام زمان (عج) از کسانی است که راه و رسم شان یزیدی است و از کار یزید و بنی امیه راضی هستند و در برخی روایات نیز گفته آمده آن حضرت انتقام گیرنده خون تمامی امامان علیهم السلام و مظلومان است.

پایان پیام/376

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین رای اعتماد مجلس شورای اسلامی زائران اربعین حسینی جلسه رای اعتماد مجلس مرز مهران موکب اربعین امام عصر عج فرهنگ عاشورایی نهضت عاشورا مهدویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۲۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیام طوفان‌الاقصی از غزه آغاز شده اما تداوم آن به صورت جهانی است

حجت الاسلام سیفعلی محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، با اشاره به حمایت‌های جهانی به ویژه دانشجویان از مردم مظلوم غزه اظهار داشت: هم‌اکنون حرکت‌های جهانی که در مجموعه‌های علمی و فرهنگی دنیا به ویژه در سطح آموزش‌ عالی آغاز شده، بیانگر این است که خوشبختانه دنیا به سمت آگاهی و بصیرت حرکت می‌کند.

وی تصریح کرد: زمانی که مجموعه‌های علمی و فرهنگی متوجه تشخیص حق و باطل می‌شوند، این موضوع برگرفته از فطرت بشری بوده است و خدا فطرت را در نهاد انسان‌ها قرار داده که همواره طرفدار حق و مخالف باطل باشند.

امام جمعه چالدران گفت: خوشبختانه این مسئله از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) تاکنون روز به روز این حقیقت و واقعیت را در سطح دنیا نشان می‌دهد و در حال حاضر تنها بحث مردم غزه نیست بحث تقابل حق و باطل است و در این مسئله حد و مرزی وجود ندارد.

وی بیان کرد: تمامی آگاهی جامعه براساس فطرت پاکی است که خداوند در وجود آنها قرار داده است و طرفداری از حق را برای خود وظیفه می‌دانند و حتی حرکتی که هم اکنون در خود کشورهای اروپایی و آمریکایی و در کل دنیا به صورت مردمی ایجاد و در مجموعه‌های دانشگاهی آغاز شده، امری فطری و بیانگر این است که هر اندازه استعمارگران، ظالمان و فتنه‌گران بخواهند سیاهی ایجاد کنند در مقابل فطرت پاک الهی نمی‌توانند مسئله‌ای به نفع خود به وجود آورند.

حجت الاسلام محمدزاده اظهار داشت: بی‌تردید حق همیشه پیروز است و در ظاهر امر قیام طوفان‌الاقصی از غزه آغاز شده اما تداوم آن به صورت جهانی است؛ بنابراین تمامی بشریت به ویژه ارگان‌های فرهنگی و آنهایی که دستی در مسائل اطلاع‌رسانی، فرهنگی و خبری دارند باید این حقیقت و واقعیت را به صورت واقع‌بینانه بنگرند و نگویند که این رویداد به صورت «اتفاقی» رخ داده چون بحث حق و باطل است.

وی تصریح کرد: باطل در مقابل حق از بین می‌رود و وعده الهی همین است و در این راستا در دنیا عقلانیت و بصیرت و  آگاهی به آن سطح می‌رسد که زمینه برای تشکیل حاکمیت جهانی اسلام با ظهور امام زمان(عج) فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قیام طوفان‌الاقصی از غزه آغاز شده اما تداوم آن به صورت جهانی است
  • هفته بیست و پنجم لیگ برتر| تراکتور استقلال با تساوی به رختکن رفتند
  • گزارش زنده؛ تراکتور ۰ _ استقلال ۰
  • ترکیب احتمالی تراکتور مقابل استقلال
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • سفر حسین حسینی به تبریز با وجود محرومیت
  • محمدجواد حسین‌ نژاد؛ بازگشت به آزادی با انگیزه انتقام