Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با بیان اینکه مردم یزد از خرید طیور غیر مجاز جدا خودداری کنند گفت: دامپزشکی با عوامل فروش و عرضه طیور غیر مجاز در یزد برخورد جدی می‌کند. ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱ استانها یزد نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، با نزدیک شدن به شروع شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، مرغ ‌‌داران استان در تدارک مقابله با این بیماری شایع و هرساله هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی پرندگان است و ویروس‌های این آنفلوانزا دارای 3 نوع تیپ A، B و C می‌باشند. در طیور فقط تیپ A می‌تواند ایجاد بیماری کند و این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می‌کند.

مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ از پرندگان حساس به این بیماری است.

برخی از علائم این بیماری از قبیل شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله، انتشار ناگهانی بیماری در گله، بی حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا است.

اما اینکه چگونه این بیماری منتقل می‌شود باید به تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تماس با طیور آلوده، از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده، سگ و گربه به عنوان ناقلین مکانیکی، تهیه دان از منابع غیر مطمئن بخصوص کانون‌های آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری به محیط اطراف، عدم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری مرغ و لوازم و تجهیزات قبل از پرورش جوجه اشاره کرد.

اقدامات دامپزشکی یزد در سال 96 برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

علی اکبر حداد زاده، مدیرکل دامپزشکی استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم از یزد، درباره آمار و ارقام مربوط به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال 96، با اشاره به زمان شیوع این بیماری در سال گذشته اظهار داشت: سال گذشته این بیماری از 30 آذرماه 96 شروع و آخرین کانون بیماری استان در فروردین ماه 97 مشاهده شد و تاکنون موردی از بیماری در استان اتفاق نیافتاده است.

وی درباره تعداد کانون‌های این بیماری در استان گفت: سال 96 تعداد 6 کانون بیماری در استان یزد اتفاق افتاد که در مجموع در این کانون‌ها 23 مرغداری درگیر بیماری شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد ادامه داد: در مجموع تعداد 559 هزار قطعه انواع طیور صنعتی، بومی، بلدرچین و تعدادی کبک و بوقلمون معدوم سازی شد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم درباره اقدامات صورت گرفته برای مقابله با واحدهای غیرمجاز پرورشی به عنوان عوامل اصلی انتقال این بیماری تصریح کرد: در این مورد طرح استانی کنترل و پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طول تابستان سال 97 با حضور کارگروه‌های شهرستانی و با مسئولیت فرمانداران در شهرستان‌ها تشکیل شد.

حداد زاده درباره جدیدترین اقدامات این کارگروه‌ها گفت: با پیگیری‌های متعددی که به عمل آمد، در حال حاضر با توجه به ممانعت از جوجه ریزی، تمامی واحدهای غیرمجاز واقع در مناطق درگیر بیماری، خالی از طیور پرورشی هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد ضمن اظهار امیدواری در مورد رعایت موازین بهداشتی و استقرار امنیت زیستی توسط واحدهای پرورشی مجاز افزود: امیدواریم در سال جاری موردی از این بیماری در استان نداشته باشیم.

توصیه به مرغ‌داران استان یزد برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

اما گذشته از اقدامات صورت گرفته توسط این اداره کل و امیدهای موجود، حداد زاده توصیه‌هایی را به مرغ‌ داران سطح استان بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه عامل این بیماری، فوق العاده واگیردار است توصیه می‌شود مرغداران محترم نهایت کنترل‌های بهداشتی را در واحدهای خود به عمل آورند؛ زیرا این ویروس به راحتی از طریق دان، وسایل حمل و نقل، پرندگان آزاد پرواز و افراد وارد مرغداری می‌شود.

عامل دیگری که حداد زاده از آن به عنوان عامل ورود ویروس نام برد مرغ‌های بومی غیرمجاز بود که وی درباره آنها گفت: دامپزشکی با جدیت با عوامل فروش و عرضه اینگونه طیور در سطح شهر برخورد خواهد کرد.

وی در پایان با درخواست از مردم جهت خودداری جدی از خرید طیور غیر مجاز بیان کرد: در صورت مشاهده افراد سودجو به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

انتهای پیام/ش

R41376/P1377/S6,76/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۷۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی وجود ندارد +فیلم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، یاسر احمدوند رئیس سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران، پیش از ظهر امروز(یکشنبه  شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳) در نشست خبری این رویداد پاسخگوی خبرنگاران بود.

 احمدوند در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا که از او درباره احتمال ارائه کتاب های بدون مجوز و مسئله دار در سامانه فروش مجازی کتاب پرسیده بود گفت: در بخش مجازی نمایشگاه کتاب، فروشنده کتاب ها یا ناشران هستند و یا کتابفروش‌ها؛ بنابراین  هرکسی نمی‌تواند هر کتابی را که دوست دارد بارگذاری کند.

وی در ادامه عنوان کرد: در این سامانه کتاب هایی بارگذاری می‌شوند که قبلاً از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته باشند.امکان این که کتابی خارج از این دایره در سامانه ارائه شود وجود ندارد.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران افزود: با این حال نظارت لازم در این زمینه وجود دارد تا اگر تخلفی صورت گرفت با آن برخورد شود.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجازات ۸۴۰ میلیون ریالی برای عرضه دارو‌های دامی تقلبی در اشنویه
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی امکانپذیر نیست +فیلم
  • امکان عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی وجود ندارد +فیلم
  • برگزاری اولین اردوی جهاد دامپزشکی در خرم‌دره
  • بیش از ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در استان بوشهر تولید می‌شود
  • هشدار دامپزشکی زرند درباره بیماری تب کنگو
  • مکمل‌های ورزشی فقط باید در داروخانه‌ها عرضه شود
  • آغاز تولید ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در بوشهر + فیلم