Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@04:21:40 GMT

کباب گوزن بر آتش تاغ و گز

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۱۹۶۲۹

کباب گوزن بر آتش تاغ و گز

تهران- ایرنا- انتشار تصویری از منوی یک رستوران شامل کباب آهو و گوزن بحث و نظرهای بسیاری را در این باره به راه انداخت. از دید بسیاری استفاده از گوشت این گونه های جانوری حتی در صورت تکثیر و پرورش صنعتی قابل پذیرش نیست. برخی مسوولان محیط زیست استدلال هایی متفاوت با این دیدگاه را مطرح ساخته اند.

به گزارش گروه تحلیل و تفسیر و پژوهش های خبری، انتشار منویی شامل چلوکباب کوبیده با گوشت آهو و گوزن در رستورانی در یزد، واکنش های متعددی را به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرفداران محیط زیست، می گویند ارایه غذاهایی اینچنین مصداق هجمه به محیط زیست است و شکار حیواناتی چون آهو و گوزن برای پخت و پز باید با برخوردی جدی مواجه شود. از این منظر پرورش این گونه های جانوری برای ذبح و استفاده از گوشت آن ها هم به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
برخی البته به گوشت آهو و گوزن به چشم خوراکی لذیذ که دست یک یک بار باید چشید می نگرند. با جستجو در اینترنت درباره گوشت گوزن و آهو به خاصیت هایی برمی خوریم که برای آن برشمرده اند و گویی تشویقی است برای امتحان کردن کباب این جانوران. در مواردی نیز آدرس و معرفی مراکزی را می بینیم که گوشت آهو و گوزن عرضه می کنند. به لحاظ شرعی نیز خوردن گوشت این حیوانات منعی ندارد.
سال های گذشته برای مبارزه با شکار گوزن، آهو، قوچ و میش، سازمان حفاظت محیط زیست قیمت گوشت آن ها را پایین اعلام کرد تا انگیزه شکارچیان برای شکار کاهش یابد و از طرف دیگر با رویه تجاری سازی و صنعتی کردن تکثیر و پرورش این پستانداران، مانع شکار شود و از این طریق جمعیت طبیعی این جانوران در محیط زیست کمتر آسیب ببیند.
در همین خصوص «علی تیموری» مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست به رسانه ها گفته است: زمانی که ما به یک مرکز تکثیر و پرورش، مجوز پرورش 100 رأس کل، قوچ، میش، آهو و گوزن می ‌دهیم براساس زاد و ولد و طرح تکثیر تعداد جمعیت افزایش پیدا می ‌کند. درصورتی که تعداد وحوش به بیش از مجوز صادر شده برسد مرکز تکثیر و پرورش می‌ تواند برای تعدیل و استفاده از گونه‌های پیر و ناتوان برای ادامه زیست در مجموعه آن ‌ها را تعدیل کند.
از یک منظر، مراکز مجاز تکثیر و پرورش پستانداران کمیاب، برای تامین این نوع گوشت می تواند ولع مشتریان خاص و متمولی که سفارش گوشت شکار این جانداران را می دهد، کاهش دهد. همچنین وجود این مراکز منجر به توسعه کسب و کارهای محلی و کارآفرینی می شود و با امکان اشتغال شکارچیان غیرمجاز، اقداماتی موثر برای حفظ محیط زیست و حیات وحش ایران صورت می گیرد.
در ارتباط با ایجاد واحدهای تکثیر و پرورش، «حسن رکنی» معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی سال گذشته اعلام کرده بود: پرورش گوزن در کشور به صورت تجاری در برخی استان‌‌ها آغاز شده اما این ماده غذایی هنوز به شکل جدی در سبد غذایی مردم وارد نشده است. محدودیتی برای اعطای مجوز پرورش گوزن در کشور وجود ندارد و متقاضیان برای تولید این محصول در تمام نقاط کشور، می‌توانند اقدام کنند.
این اظهارنظرها معطوف به آن است که طرفداران حیات وحش درباره ارائه گوشت حیواناتی مانند آهو و گوزن که در مراکز مجاز پرورش یافته اند می توانند نگرانی کمتری داشته باشند ولی ذائقه ایرانیان برای تهیه و مصرف گوشت گوزن و آهو موضوعی جداگانه است.
انتخاب غذا و اجزای سبد غذایی تحت تاثیر شرایط اجتماعی و همچنین دیدگاه های فردی صورت می گیرد. امروزه تغذیه تنها برای رفع نیازهای اولیه گرسنگی و تشنگی نیست بلکه گاه سویه ای نمادین می یابد.
مصرف گوشت گوزن، آهو، قوچ ومیش در میان ایرانیان شهرنشین چندان رایج نیست اما عده ای با انگیزه هایی چون تجربه گرایی، لذت جویی یا تفسیری خص از طبیعت گرایی به سوی مصرف این خوراک گرایش می یابند. همچنین، برای برخی قیمت بالای این نوع گوشت می تواند نشانه ای از تمکن مالی و نمایش آن باشد.
از نگاهی دیگر غذاهایی با چنین گوشت هایی می تواند یکی از جذابیت های گردشگری و شکم گردی تلقی شود و توریست ها در صف مشتریان این نوع خوراک قرار گیرند تا برای یک بار گوشت حیات وحش ما را بر آتش تاغ و گز بیازمایند.
پژوهش**ر.ش**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حيات وحش محيط زيست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۹۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است و قطعا تمام اکوسیستم‌ ها در حوزه محیط زیست مدیون داشتن زمینی پاک و خاکی پویا و حاصلخیز است.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، حلیا سادات حسینی در چهارمین روز از هفته زمین پاک و در مراسم پیاده روی خانوادگی و پاکسازی، در تفرجگاه نرجس خاتون در منطقه ۱۵ در جمع فعالین محیط زیست به اهمیت  و مشارکت مردم در قبال کاهش پلاستیک و نجات زمین و حفظ آن برای نسلهای آینده اشاره کرد.

حسینی به معضلات محیط زیستی که منجر به عدم داشتن زمینی پاک می‌شود اشاره کرد و افزود: عواملی مانند توسعه شهرها، افزایش جمعیت، توسعه نامتقارن وعدم رعایت عدالت محوری در توسعه شهرها، منجر به بروز معضلات متفاوت و گریبان گیر زمین می‌شود.

وی در ادامه گفت: آمارها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک را داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم. لذا می‌بایست حفاظت از خاک را به معنای واقعی جدی بگیریم و به مواردی چون نقاط انفصال فاضلاب‌ها، استفاده از گیاهان بومی، مصرف آبهای زیرزمینی، کاشت گیاهان همسو و هم جهت با شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم خاک حاصلخیز و پویا را حفظ کنیم.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه صحبتهای خود به پاکسازی طبیعت اشاره کرد و گفت: در هفته زمین پاک و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم با انجام کارهای نمادین این هفته را مهم جلوه بدهیم  و حساسیت را در بدنه شهروندان ایجاد کنیم تا نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین پاک، دغدغه‌مند شوند.

وی در پایان صحبتهایش به موضوع فرهنگ سازی و توانمندسازی شهروندان اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد که شش درصد از آلایندگی کره زمین مربوط به استفاده از صنایع شیمیایی و پلیمری است که منجر به تولید پلاستیک می‌شود. امیدواریم در آینده با فرهنگ سازی و دغدغه‌مند کردن شهروندان نسبت به کاهش مصرف پلاستیک و حفظ محیط زیست، شاهد هیچ نوع آلایندگی که حیات خاک را به خطر می‌اندازد، نباشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چگونه گوشت و پوست میلیون‌ها کروکودیل در کارخانه فرآوری می‌شود؟ (فیلم)
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • (ویدیو) فرآیند پرورش و فرآوری گوشت الاغ، اسب و زالو
  • فرآیند پرورش و فرآوری گوشت الاغ، اسب و زالو (فیلم)
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد