Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@21:32:08 GMT

تهرانی‌ها تعطیلات آخر هفته کجا بروند؟

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۱۹۷۰۱

تهرانی‌ها تعطیلات آخر هفته کجا بروند؟

به گزارش خبرنگار مهر، تعطیلات این هفته و هفته دیگر فرصت مناسبی است برای کسانی که به سفر نرفته اند و حاضر نیستند راه تهران شمال را که شاید سه ساعته بتوان طی کرد در این روزها در ترافیک بمانند بلکه می خواهند از فرصت استفاده کرده و تهران را بار دیگر خوب ببینند بنابراین پیشنهادهای زیادی پیش رو خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیگر کمتر کسی است که خبر نداشته باشد گذر سی تیر شب های روشن و پرهیاهویی دارد و روزهایش پر است از همهمه گردشگران داخلی و خارجی و افرادی که می خواهند ساعتی را در زیباترین خیابان تهران سپری کنند. خیابانی که به نام خیابان ادیان هم مشهور است و می توان در یک راستا هم کلیسا و کنیسه و معبد دید و هم مسجد .

موزه های این خیابان هم که دیگر معرف خیلی از تهرانی ها و گردشگران خارجی هست مانند موزه مادر یا همان موزه ملی ایران. موزه علوم و فناوری که در ساختمان کتابخانه ملی ایران واقع شده است و موزه شیشه و آبگینه که بنایی تاریخی دارد. این موزه ها در اول خیابان سی تیر واقع شده اند و هرچه بالاتر بروید بناهای دیدنی بیشتری خواهید یافت مانند مدرسه های قدیمی و یا کافه نادری که پاتوق نویسندگان مشهوری بوده است.

هنوز می توان به نام کوچه های فرعی خیابان سی تیر که چند سالی است سنگ فرش شده دقت کرد که چه اسامی تاریخی و قدیمی دارند. این خیابان غیر از فضای سبز دلنشینی که دارد مدتی است حضور غذاخوری های موقت در آن نیز به ماندگاری گردشگران در خیابان کمک کرده است. انواع و اقسام غذاهای آماده و نوشیدنی ها را می توان در این مکان پیدا کرد و برخی از غرفه های آن هم به فروش صنایع دستی اختصاص دارد. برای رفتن به خیابان سی تیر می توان از خیابان امام خمینی تهران شروع کرد و تا پایان خیابان سی تیر قدم زد.

تهران قدیم در باب همایون

گذر باب همایون نیز چیزی شبیه به اجرای طرح گذر خیابان سی تیر است با این تفاوت که تعداد غرفه های آن بزرگتر است و غیر از فست فود و صنایع دستی می توان به تماشای فوتبال و یا فیلم سینمایی در یکی از غرفه های آن نشست و یا دمی در زورخانه شبیه سازی شده آن نشست و یک عکس یادگاری گرفت و یا سلامی به امامزاده روح الله کرد که مدتها در ساختمان مخابرات بود و حالا همه می توانند او را زیارت کنند و یا می توان پیاده تا کوچه معروف مروی رفت و از سوغاتی های هر شهر خرید کرد پس از آن هم راهی خیابان ۱۵ خرداد و یا ناصر خسرو شد و یا از کاخ گلستان و میدان ارگ سر در آورد و یا به بازار بزرگ تهران رفت.

برای رفتن گذر باب همایون هم می توان از متروی امام خمینی بیرون آمد و نگاهی به ساختمان مخابرات کرد همانجا هر رهگذری متوجه حضور گردشگران تهرانی در این راسته می شوند. فاصله بین گذر باب همایون و خیابان سی تیر زیاد نیست به راحتی می توان یک روز کامل را در این مسیر طی کرد و در فاصله بین این دو گذر به موزه مخابرات و پست و سکه و یا موزه ملی ایران رفت و دمی در باغ ملی ایران به تماشای سردرباغ ملی نشست وپس از آن از موزه ملی ملک بازدید کرد.

یکی دیگر از گذرهای گردشگری تهران برای آنهایی که قصد ماندن در تهران را در روزهای تعطیلات آخر این هفته و یا هفته بعد را دارند می توان دیدن گذر گردشگری میدان تجریش باشد. از میدان تجریش و زیارت امامزاده صالح می توان به بازار محلی میدان تجریش زد همانجا که در دهه اول محرم جمع آوری و تکیه تجریش برپا می شود و گردشگران زیادی در همه روزهای هفته از آنجا بازدید می کنند . پس از میدان تجریش می توان راه را به سمت خیابان دربند کج کرد و سری به میدان و کوه دربند زد و یا اگر اهل موزه دیدن باشید به کاخ سعدآباد بروید و مطمئن باشید که یک روزه نمی توانید همه کاخ و موزه هایش را ببینید. در پایان هم به سمت خیابان زعفرانیه باید سری به موزه زمان زد که در نوع خود بی نظیر و زیباست و در روزهای پاییز با درختان خیابان رنگارنگ زعفرانیه و ولیعصر جلوه ای دیگر دارد.

شب گردی تهرانی ها

شب گردی در تهران هم که طرفداران زیادی دارد چند محله و مکان هستند که شب ها افراد زیادی به آنجا میروند. از بام تهران گرفته تا دریاچه چیتگر و پارک آب و آتش و یا پل طبیعت در شب که جلوه ای نورانی به تهران می دهد تا میدان حسن آباد که فارغ از هیاهوی روز، در شب زیبایی هایش را به رخ می کشد با آن گنبدهای نقره ای رنگی که در شب نورانی می شوند. اما پاتوق گردشگران برای دور شدن از هیاهوی روز تهران در نیمه شب نیز غیر از خیابان سی تیر ، در اطراف میدان ارگ است و خیابان پیروزی. خیابانهای تهران در محدوده پارک های جوانمردان، بوستان نوروز ، بوستان آب و آتش و شطرنج بسیار شلوغ می شود. معمولا مردم تهران با خانواده به این بوستان ها می روند.

بزرگترین خیابان تهران ، خیابان ولیعصر است که از میدان تجریش تا میدان راه آهن به طول ۱۷ کیلومتر دارای جاذبه های فرعی زیادی است. کسانی که علاقه دارند تا فضای شهری تهران را خوب ببیند در یک روز آخر هفته تصمیم می گیرند از میدان تجریش تا راه آهن را پیاده طی کنند. پیاده روی ۵ ساعته ای که لایه های مختلف زندگی مردم را در طول یک خیابان به نمایش می گذارد از بالای شهر تا پایین شهر! در این ۱۷ کیلومتر خیابان های فرعی زیادی وجود دارد که اگر کسی بخواهد سری هم به این خیابان ها بزند قطعا در ۵ ساعت این مسیر را طی نخواهد کرد به عنوان مثال در مسیر، ساختمان تئاتر شهر و پارک ملت، سینماهای قدیمی و کافه های مشهور و بازار صفویه قرار دارد و بیشتر رهگذران را وسوسه می کند سری به آنها بزنند.

کد خبر 4446006 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: خیابان سی تیر گردشگری میراث فرهنگی اربعین ۹۷ کتاب و کتابخوانی ترجمه بازار نشر ادبیات جهان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ادبیات اربعین حسینی معرفی کتاب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فرهنگ عمومی جشنواره مد و لباس تجدید چاپ ادبیات داستانی ادبیات کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۹۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین آزمون رانندگی و اولین تهرانی که تصدیق رانندگی گرفت

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: در تهران نیز با ورود اتومبیل به خیابان‌های شهر در اواخر دوران قاجار، نخستین گواهینامه‌ها یا تصدیق‌های رانندگی صادر شد. «علیرضا زمانی» تهران‌پژوه، در این‌باره می‌گوید: «محمدناصر انشاء معروف به ناصرخان انشاء اولین ایرانی بود که با سفر به آمریکا گواهینامه رانندگی گرفت. او علاوه بر یادگیری رانندگی و اخذ گواهینامه، با مراحل و چگونگی برگزاری آزمون رانندگی نیز آشنا شد و پس از بازگشت به تهران به عنوان سرکاردان فنی نظمیه برای نخستین بار در تهران آزمون رانندگی گرفت و برای نخستین رانندگان تهرانی گواهینامه رانندگی صادر کرد.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

با برگزاری نخستین آزمون‌های رانندگی در تهران، اولین تصدیق‌های رانندگی نیز صادر شد. زمانی می‌گوید: «نهمین روز از مرداد سال ۱۳۰۸ در تاریخ حمل و نقل خودرویی تهران روز منحصربه‌فردی است. در این روز «سیف‌الله خان» به اولین تهرانی تبدیل شد که در پایتخت گواهینامه یا تصدیق رانندگی گرفت.» در این گواهینامه تاریخی که روی آن عنوان «تصدیق‌نامه» درج شده، آمده است: « «بموجب این ورقه تصدیق می‌نماید که آقای سیف اله خان از تاریخ ۹ خرداد ماه ۱۳۰۷ تا تاریخ ۹ مرداد ۱۳۰۸ مرتبا با ادامه تحصیلات خود در موسسه اتومبیل‌رانی، دوره تحصیلات علمی و عملی اتومبیلرانی به اتمام رسانیده و از عهده امتحانات ۳ مرحله‌ای برآمده است.»

نخستین بانوان تهرانی که موفق به کسب تصدیق‌نامه شدند نیز در تهران قدیم ماجرای جالبی دارد. «شوکت الملوک جهانبانی» یکی از اولین بانوان تهرانی بود که در سال ۱۳۱۹ تصدیق‌نامه رانندگی گرفت. همان سال تنها ۴۶ زن تهرانی گواهینامه رانندگی داشتند اما این آمار در سال ۱۳۳۹ به ۴۴۲ نفر رسید.

پس از صدور نخستین گواهینامه رانندگی در تهران، ۱۰ سالی طول کشید تا نخستین آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی به تصویب دادگستری برسد و فرآیند اخذ گواهینامه سر و شکل نظام‌مندتری به خود بگیرد. در این سال، شهربانی تهران گواهینامه‌های رانندگی را به صورت دفترچه هفت‌صفحه‌ای برای متقاضیان صادر کرد تا اینکه در سال ۱۳۴۰ گواهینامه دفترچه‌ای تک‌برگ که ۴ سال اعتبار داشت جایگزین آن شد.

کد خبر 848280 برچسب‌ها تاریخ - باستان‌ شناسی محله هویت شهری خبر مهم همشهری محله حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • تردد تهرانی‌ها در این مسیرها ممنوع!
  • تردد تهرانی‌ها در این مسیرها ممنوع
  • تردد تهرانی‌ها در این مسیرها ممنوع/ اعلام مسیرهای جایگزین
  • محدودیت‌های ترافیکی در میدان صادقیه تهران
  • محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
  • لحظه سیلی زدن مدیرعامل به صورت مربی تیم تهرانی + فیلم
  • ایثارگران میدان‌داران واقعی حکمرانی جمهوری اسلامی ایران هستند
  • نخستین آزمون رانندگی و اولین تهرانی که تصدیق رانندگی گرفت
  • بازداشت ۲۱۰ نفر در اعتراضات «روز کارگر» در ترکیه
  • تلویزیون در تعطیلات آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟