Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسید معده به جذب پروتئین ها و مواد معدنی در بدن کمک می کند و باعث از بین رفتن باکتری ها و انگل های مضر سیستم گوارشی می شود. برآورد شده که 22 درصد آمریکایی ها از کمبود اسید معده یا همان هیپوکلریدریا رنج می برند.

نکته شگفت آور این است کمبود اسید معده در بزرگسالان، مشکلات گوارشی بیشتری را نسبت به افزایش آن ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید شما هنوز با علائم کاهش اسید معده آشنا نباشید:

سوزش سر دل: اکثر مردم هنگام سوزش معده، تصور می کنند که اسید معده بیش از حد دارند درحالی که گاهی اوقات کاملا برعکس است. وقتی مقادیر اسید معده پایین می آید، غذا به درستی در سیستم گوارشی جذب نمی شود. این به نوبه خود تولید گاز را افزایش می دهد که ممکن است مانند سوزش سر دل، احساس شود. داروهای آنتی اسید را خودسرانه نباید در این هنگام مصرف کرد. ابتدا از کاهش یا افزایش اسید معده خود با مشورت با پزشک مطمئن شوید و بعد سراغ داروها بروید.

عدم هضم گوشت: کاهش سطح اسید معده باعث تلاش سیستم گوارشی برای هضم مواد غذایی مانند گوشت و دیگر پروتئین ها می شود. به همین دلیل است که ممکن است بعد از خوردن گوشت دچار احساس خستگی، سرگیجه یا تهوع شوید.

گاز و نفخ بعد از خوردن: این علائم به شما هشدار می دهند که سیستم گوارشی به درستی کار نمی کند. همچنین می تواند دلیل رشد بیش از حد باکتری ها باشد.

آلرژی و عدم تحمل مواد غذایی: اگر شما مبتلا به آلرژی غذایی و یا عدم تحمل مواد غذایی هستید، ممکن است دچار کاهش اسید معده شده باشید. در حالی که محققان نمی توانند ثابت کنند که چطور اسید معده بر آلرژی و حساسیت غذایی تاثیر می گذارد، ولی به عقیده آن ها پیوند قوی در این میان وجود دارد.

کمبود مواد مغذی: این نکته به درستی ثابت شده است که سطوح پایین اسید معده با منع جذب مواد مغذی در بدن شما ارتباط مستقیم دارد.

مشکلات پوست مانند اکنه: روده سالم باعث حفظ سلامت پوست شما نیز می شود. متاسفانه در این میان کاهش اسید معده باعث رشد بیش از اندازه باکتری ها شده که خود مسمومیت پوست را به دنبال دارد. به همین دلیل است که 40 درصد از افراد مبتلا به آکنه داراس سطوح اسید معده کم هستند.

سندرم روده تحریک پذیر: این سندرم نیز که تعداد زیادی از افراد را گرفتار خود می کندف با سطوح اسید معده کم ارتباط مستقیم دارد زیرا باعث تجمع باکتری ها و سموم می شود.

کاهش جذب ویتامین ها: اسید معده به تجزیه ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی دیگر موجود در غذای مصرفی کمک می کند تا از جذب موثر مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند نیاسین، اسید فولیک، ویتامین ب 12، ویتامین سی، بتا کاروتن، منیزیم، آهن، روی، و کلسیم اطمینان حاصل شود. تمام این مواد مغذی برای دستیابی به سطوح کافی انرژی، سیستم ایمنی قوی در برابر بیماری، سطوح متعادل هورمون ها و همچنین حفظ قدرت استخوان ها، دندان ها، چشم ها و اندام های دیگر ضروری هستند.

سرطان: میزان بسیار كم اسید موجود در معده دلیل عمده ابتلا به سرطان معده و سایر بیماری ‌های مزمن است. خطر پیشرفت این بیماری‌ ها زمانی بیشتر می‌ شود كه نسخه ‌های بی‌رویه ‌ای برای كم كردن اسید معده تجویز می‌ شود. در واقع دلیل اصلی ابتلا به این بیماری‌ های خطرناك كمبود اسید معده است نه زیاد بودن آن. تست میزان اسید موجود در معده اقدامی جدی و پیشگیرانه برای داشتن بدنی سالم است. به همین دلیل كسانی كه به این بیماری ‌ها مبتلا هستند علاوه بر تشخیص بیماری‌ شان باید به میزان اسیدیته معده خود نیز توجه كنند.

منبع:آوای سلامت

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۲۰۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا سید معملی افزود: سلامت دهان و دندان به نوعی سر منشأ سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می‌تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی ادامه داد: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه‌ها و رده‌های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستاها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه عواملی که می‌توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می‌توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری‌های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت‌های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مسئله تنها وظیفه بهداشت کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مسئله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می‌کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می‌شود، گفت: در این سه روز برنامه‌های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی، دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

کد خبر 6089908 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی
  • داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می دهند
  • درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده‌ درد کمک می‌کند
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟