Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - دولت سوئیس روز چهارشنبه تصمیم کاهش محدودیت ها بر صادرات سلاح به کشورهای درگیر جنگ داخلی را پس از اعتراض های گسترده در این کشور، لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، دولت سوئیس با صدور بیانیه ای از این تصمیم خبر داد. این اقدام عقب نشینی از تصمیم جنجال برانگیز خرداد ماه سوئیس است که امکان صادرات سلاح به کشورهای در حال جنگ داخلی را فراهم می کرد مشروط بر اینکه ثابت می شد تسلیحات صادراتی در جریان این جنگ ها مورد استفاده قرار نمی گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تصمیم اولیه به دلیل فشار بالای شرکت های ساخت اسلحه در سوئیس اتخاذ شده بود. چنانچه تصمیم اولیه به اجرا گذاشته می شد، تغییراتی در طرح فعلی ممنوعیت صادرات سلاح از سوئیس به کشورهای درگیر جنگ های داخلی و بین المللی، به اجرا در می آمد.
دولت سوئیس در عین حال در همان زمان تاکید کرد که حتی در صورت کاهش محدودیت ها در زمینه صادرات سلاح، سلاح سوئیسی به کشورهای چون یمن و سوریه که درگیر جنگ هایی گسترده هستند، ارسال نخواهد شد.
به رغم این اطمینان بخشی، این طرح اصلاحی، اعتراض های گسترده ای را در سوئیس رقم زد و پارلمان این کشور از حمایت از آن خودداری کرد. همچنین ائتلافی بزرگ از گروه های مخالف این طرح تهدید کردند که این موضوع را به رای عمومی می گذارند.
رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز از این تغییرات پیشنهادی در سوئیس به شدت انتقاد کرد و هشدار داد که اصلاح این طرح، از اعتبار سوئیس به عنوان یک حامی بشردوستانه در عرصه بین المللی می کاهد.
در همین حال، دولت سوئیس در بیانیه خود اذعان کرد که این طرح اصلاحی از حمایت سیاسی کافی در کمیته های سیاست امنیتی پارلمان برخوردار نیست.
وزیر اقتصاد سوئیس پیشتر به طور تلویحی از لغو این طرح خبر داد و گفت که دولت، مزایا و ضررهای این طرح را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که ادامه پافشاری بر این طرح در این برهه زمانی، چندان واقع بینانه و هوشمندانه نیست.
اروپام**9109*شبس*1488 **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سوئيس فروش سلاح كشورهاي جنگ زده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۲۵۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم مهم مجلس ؛ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت + جزئیات

به گزارش همشهری‌آنلای، نمایندگان با اکثریت آراء با جدول ۲۱ بودجه ۱۴۰۳ موافقت کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی در دفاع از جدول ۲۱ لایحه بودجه ۱۴۰۳ علاوه بر توجه به اقشار محروم جامعه گفت: یکی از اقدامات مهم توجه به قدرت دفاعی و مسائل امنیتی کشور است که در این جدول توجه خوبی به نیروهای مسلح شده است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: در جدول ۲۱، حدود ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح اختصاص یافته و تمام زوایای امنیتی کشور از مرزها گرفته تا پایتخت مربوط به این جدول است.

نماینده دولت در جلسه علنی مجلس نیز در دفاع از جدول ۲۱ بودجه گفت: ما موظف بودیم که ۵ درصد اعتبارات بودجه را به نیروهای مسلح اختصاص دهیم در مرحله اول در قالب بند ب تبصره ۴ اعتباری معادل ۱۳۶.۸ همت از این اعتبارات تأمین شده بود و پس از اصلاح سقف بودجه این عدد به ۱۴۷.۱ همت افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: دولت حداکثر مساعدت ممکن را در این حوزه انجام داد ضمن اینکه ۱.۸ میلیارد یورو هم به عنوان فرا بودجه تهاتر نفت برای این بخش در نظر گرفته شد.

نماینده دولت در دفاع از جدول ۲۱ بودجه اظهار داشت: تنها مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که در جدولی که در مجلس جمع بندی شده ۱.۸ میلیارد یورو با نرخ تسعیر بالاتر از بازار دوم (بازار مبادله طلا و ارز) در نظر گرفته شده است که ما با این موضوع مخالف هستیم چرا که این کار باعث اخلال در بازار ارز خواهد شد.

وی افزود: نرخی که مبنای ما است یکی نرخ ارز کالاهای اساسی و دیگری نرخ مرکز مبادله است که هر روز بانک مرکزی این نرخ را در سایت خود قرار می دهد.

نماینده دولت اظهار داشت: ۱۱۸ همتی هم که توسط مجلس در نظر گرفته شده مازاد بر سهمی است که دولت در نظر گرفته و ما با آن مخالف هستیم.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: مبنای محاسبه نرخ تسعیر ارز ۱.۸ میلیارد یورو در نظر گرفته شده برای نیروهای مسلح بر مبنای قیمتی است که توسط دولت اعلام می شود.

در نهایت و با این توضیح رئیس کمیسیون تلفیق با موافقت دولت و کمیسیون تلفیق به تصویب نمایندگان در صحن مجلس رسید.

کد خبر 848310 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر ویژه دفاع - ستاد کل نیروهای مسلح بودجه کل کشور مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • تصمیم مهم مجلس ؛ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت + جزئیات
  • شناسایی ۱۲هزار صفحه فروش سلاح در فضای مجازی
  • بیگانگان به دنبال فروش سلاح در خلیج فارس هستند
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • دانشکده طراحی سوئیس: مبلمان را در بسته بندی به اندازه پیتزا بخرید، در خانه به اندازه واقعی می رسند! (+عکس)
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد