Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه ایران در هجدهمین نشست وزرای خارجه گروه D8 در آنتالیا پیشنهاد اضافه کردن «اقتصاد آبی» به عنوان یکی دیگر از حوزه‌های همکاری در این گروه را پیشنهاد داد.

به گزارش صدای ایران از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) 12 آبان ماه در هجدهمین نشست وزرای خارجه گروه D8 در آنتالیا طی اظهاراتی ضمن قدردانی از دولت ترکیه برای میزبانی این نشست، عنوان کرد: گروه D8 در طول مدت زمان دو دهه به تدریج به بستری ارزشمند برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی موثر بین اعضای آن تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: از ابتدا این سازمان از ظرفیت لازم برای تقویت جایگاه کشورهای عضو در اقتصاد جهانی، تنوع بخشی به اقتصاد اعضا، ایجاد فرصت‌های جدید در عرصه روابط تجاری، ارتقای مشارکت‌ها در فرایند تصمیم گیری در سطح بین‌المللی و بهبود استاندارد زندگی شهروندان کشورهای عضو برخوردار بوده است.

ظریف خاطرنشان کرد: قرابت‌های بسیار زیاد فرهنگی در کنار تاریخ مشترک نیز به تلاش‌های ما در ایجاد انگیزه‌ای مشترک برای توسعه اقتصادی و اجتماعی مردمان کشورهای خود کمک کرده است. بر اساس ظرفیت‌های این سازمان و همچنین اشتراکات خویش، گروه D8 به مثابه بستری برای ارائه فرصت‌های بسیار به منظور همکاری و تحقق آرمان‌های مشترک خود به شمار می‌آید.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: به رغم تنوع در ژئوپلیتیک زیر مناطق، آنچه باید مدنظر قرار گیرد، اتخاذ راهبردهای مطلوب برای همکاری است. نقطه قوت ما در رشد مداوم و توسعه مستمر یک بازار داخلی بزرگ است که همزمان از کار ویژه‌های «هاب تولیدی» و «پایه مصرف» برخوردار است.

وزیر خارجه بیان کرد: ما باید قابلیت خود مبنی بر عامل ثبات زا بودن در اقتصاد جهانی پرتلاطم را به منصه ظهور و بروز برسانیم. ما همچنین باید به تقویت هم افزایی و تکمیل کنندگی یکدیگر پرداخته تا از این رهگذر بتوانیم مخاطرات و موانع اقتصادی خارجی و همچنین دیگر چالش‌های شناخته شده یا ناشناخته را که احتمالا در آینده با آن مواجه می‌شویم را تحمل کنیم.

وی گفت: ما از تهیه «نقشه راه 10 ساله همکاری اقتصادی گروه دی هشت (2020-2030)» و اولویت بندی فعالیت‌ها ذیل این نقشه راه در حوزه‌های تجارت، کشاورزی، امنیت غذایی و نظایر آن استقبال می‌کنیم، به طوری که این نقشه راه چشم انداز و ابزار لازم برای هدایت فعالیت‌های خود در سال‌های پیش رو را در اختیار ما قرار می‌دهد.

ظریف در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه گزارش اقتصادی اخیر صندوق بین المللی پول پیش بینی نرخ رشد پایین و رکود برای اقتصاد جهانی را کرده است، افزود: تردیدی نیست که یکجانبه گرایی و موانع تجاری و تحریم‌های روزافزون علت اصلی در ورای شکل گیری چنین چشم انداز منفی است.

وی ادامه داد: اقدامات تجاری یکجانبه، تحرکات تلافی جویانه و تحریم‌های اقتصادی می‌تواند اقتصاد جهانی را دچار اختلال کرده و همکاری‌های گسترده چندجانبه را در زمانی که به شدت نیاز به آن احساس می شود، تحت الشعاع قرار دهد. در چنین شرایطی، بیش از هر زمانی برای ما ضرورت دارد تا چندجانبه گرایی اقتصادی و بازرگانی را از جمله در چارچوب هایی نظیر گروه D8، ارتقا و تقویت کنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: اعضای گروه D8 باید به بلوک بزرگ ملت‌هایی که در برابر یکجانبه گرایی ایستاده و به خصوص مانع از تحقق هرگونه اقدامات غیرمسئولانه و غیرقانونی از جمله تحریم‌های مجرمانه علیه کشور اینجانب می‌شود، ملحق شوند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تجارت را موتور توسعه اقتصادی خواند و گفت: ارزش مجموع حجم تجارت بین کشورهای گروه D8 بالغ بر 100 میلیارد دلار بوده و متوسط نرخ رشد سالانه نیز 6 درصد است. با این حال، هدف تجارت داخلی بین اعضای گروه مزبور، 500 میلیارد دلار است که دستیابی به این هدف نیازمند تسهیلات مناسب است.

استقبال از عملیاتی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی D8

وی ضمن استقبال از عملیاتی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی D8 به منظور ارتقای تجارت درون منطقه‌ای بین اعضای گروه D8، تصریح کرد: ما باید در جستجوی دیگر سازوکارهای تسهیل کننده نظیر همکاری مالی و بانکی و مکانیسم‌های پرداخت نیز باشیم.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: در چنین شرایطی، از ابتکار عمل برای تاسیس و راه اندازی «دفتر تهاتر D8» تشکر می‌کنیم. با توجه به میزبانی ما از اتحادیه تهاتر آسیا از سال 1974، ما آمادگی کامل خود را برای به اشتراک گذاری تجارب با اعضای گروه D8 به منظور دستیابی به این هدف مهم اعلام می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ما قویا بر این باوریم که بخش خصوصی در تمامی حوزه‌های همکاری نظیر تجارت، سرمایه گذاری، صنعت، کشاورزی، تعاملات اجتماعی و گردشگری باید مشارکت داشته باشد. ما باید بخش خصوصی را با هدف مشارکت مطلوب در فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی سازمان تشویق کنیم. بخش خصوصی می‌تواند نقشی کانونی در پیشبرد نوآوری، تولید ثروت، درآمد زایی و اشتغال آفرینی و همچنین بسیج منابع داخلی ایفا کند. این موارد فعالیت‌هایی به شمار می‌آیند که می‌تواند منتج به محو فقر و نظایر آن شود.

وزیر خارجه افزود‌: ما نسبت به نقش کلیدی انرژی در رشد و توسعه اقتصادی واقف هستیم و خود را متعهد به گسترش همکاری‌ها در این حوزه می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان را در اختیار داشته و آماده است در قالب همکاری بلندمدت، در امنیت انرژی جهانی مشارکت کرده و ظرفیت کریدورهای بین‌المللی ترانزیت از طریق پروژه‌های مشترک در زیرساخت های دریایی، ریلی و جاده‌ای را افزایش دهد.

وی گفت: سرمایه انسانی عاملی کلیدی در توسعه اقتصادی به شمار می‌آید. تردیدی ندارم که راه‌اندازی دانشگاه بین المللی گروه D8 در شهر همدان با هدف ظرفیت سازی در بین کشورهای عضو می‌تواند به طور گسترده‌ای در توسعه منابع انسانی نقش آفرین باشد.

افزودن «اقتصاد آبی» به حوزه همکاری D8

ظریف خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه بسیاری از اعضای گروه D8، کشورهای ساحلی به شمار می‌آیند، تمایل دارم تا اضافه کردن «اقتصاد آبی» به عنوان یکی دیگر از حوزه‌های همکاری را پیشنهاد دهم. برآورد می شود حجم معاملات در اقتصاد آبی بین 3 تا 6 تریلیون دلار در سال باشد و فرصت‌های مطلوب در اشتغال آفرینی، خدمات زیست بوم، فرهنگی، صیادی و کشت آبی فراهم کند. از این رو، همکاری بین اعضای گروه D8 در جهت توسعه اقتصاد آبی ظرفیت بزرگی برای ارتقای توسعه پایدار به شمار آمده و می‌تواند مسیر رشد اقتصادی و کاهش فقر را تقویت بخشد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در گذشته و حال خود را متعهد به تحقق اهداف گروه D8 دانسته و حمایت‌های خود را این سازمان به منظور نیل به این اهداف استمرار خواهد بخشید.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: ظریف سخنرانی ظریف ترکیه آنتالیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۷۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد

ایسنا/فارس کارشناس حوزه فلسطین اعتقاد دارد که در زمینه مقاومت دچار کمبود کتاب و داستان هستیم، در حالیکه داستان‌های مربوط به فلسطین آنقدر جذابیت و تنوع دارد که نیازی به اضافه کردن تخیل در آن نیست.

مراسم رونمایی از مجموعه داستان «هزار و چهارصد و خیلی زود» با موضوع فلسطین امروز، ۹ اردیبهشت در سینما فرهنگ شیراز واقع در مرکز اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور هدی الموسوی خواهر شهید سید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله لبنان به انجام رسید، سرپرست نویسندگان کتاب «هزار و چهارصد و خیلی‌زود» در مراسم رونمایی از این کتاب، آن را حاصل تلاش یک گروه ۱۲ نفره خواند و گفت:  این مجموعه داستان ماحصل تلاش گروهی از نویسندگان جوان در کارگاه داستان نویسی است که از زمان شهادت خبرنگار فلسطینی «شیرین ابوعاقله» در شیراز شکل گرفت.

میثم محمدی افزود: بعد از گذشت یکسال، تیم نویسندگان حدود ۱۵۰ داستانک و داستان کوتاه درباره فلسطین نوشتند که در پایان دوره بهترین آثار جمع انتخاب شده و  پس از طی مراحل فنی توسط نشر نواندیشان دنیای کتاب، به مرحله رونمایی رسید.

وی با بیان اینکه این گروه پس از تولید آثاری چون «داستان یک انسان واقعی» و «اینجا باران می بارد»، سومین بار است که به صورت جمعی به تولید محصول رسیده‌اند، گفت: هر بار تعداد اعضای گروه نسبت به اثر قبل افزایش داشته است.

محمدی با اشاره به پشتوانه مطالعاتی گروه و همراهی کارشناس حوزه فلسطین در کارگاه داستان نویسی یادآور شد: حضور کارشناسی مثل محمدمحسن فایضی و تسلط او به شرایط روز و تاریخچه فلسطین در این دوره از کارگاه آموزشی داستان نویسی خیلی به بخش تحقیقاتی کار کمک کرد.

او همچنین از تالیف کتابی دیگر متشکل از داستان کوتاه با موضوع کودکان کار خبر داد.

کارشناس حوزه فلسطین نیز با بیان اینکه کتاب هزار و چهار و خیلی زود به دنبال یک چیز جدید در جریان مقاومت است، گفت: جنگ در جاهای مختلفی از دنیا وجود دارد. کشت و کشتار، حتی کودک کشی را در نقاط دیگر دنیا هم دیده‌ایم اما چیزی که قضیه مقاومت فلسطین را متفاوت می‌کند را باید در مردمش جستجو کنیم.

محمدمحسن فایضی افزود: شهر غزه با یک میلیون و ۲٠٠ هزار نفر جمعیت، به‌جز جنگ، چیزهای دیگری مثل تحریم، قحطی نان، کمبود لوازم بهداشتی و درمانی و خیلی مسائل دیگر را هم در خود دارد، اما تفاوت آنها با سایر مردمان جهان این است که آنها حاضر نیستند خاک خود را ترک کنند.

وی با بیان اینکه در خصوص فلسطین با کمبود داستان و کتاب مواجه هستیم، گفت: حداقل ۴۰ سال است درباره این موضوع صحبت می‌کنیم اما کمتر به روایت قصه در این خصوص پرداخته‌ایم.

به اعتقاد فایضی، نوشتن از فلسطین نیازی به اضافه کردن تخیل ندارد.

او گفت: آنچه در فلسطین می‌گذرد به خودی خود آن‌قدر جذاب و متنوع است که فقط نیاز به روایت در یک بستر هنرمندانه دارد. کاری که در کتاب هزار و چهارصد و خیلی زود، انجام شده است و امیدواریم این آغازی باشد بر ادامه این راه.

خواهر شهید سید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله لبنان نیز دقایقی به‌همراه مترجم خود به صحبت با حضار پرداخت و درباره هنر مقاومت و اثر آن در جهان اظهار کرد: هنر یک سری پیامدها دارد که از ارزش بالایی برخوردارند و برترین این هنرها مبارزه است.

هدی الموسوی افزود: مبارزه و جهاد، صرفا با شمشیر نیست بلکه با کاغذ و قلم هم هست و در ماجرای زنده کردن فلسطین، می‌تواند مثل صائقه عمل کند.

وی همچنین گفت: بر ما لازم است که تمام توانایی‌مان را برای پرداختن به موضوع مقاومت به عنوان یک عقیده، انتخاب و ایمان به کار بگیریم.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم با حضور مسئولان فرهنگی و خانواده شهدا، از پوستر کتاب «هزار و چهارصد و خیلی زود» رونمایی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • تاکید وزرای دفاع ایران و بلاروس بر اجرای
  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد
  • وزرای دفاع ایران و قزاقستان دیدار و گفتگو کردند
  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • وزرای دفاع ایران و چین دیدار کردند
  • دیدار وزرای دفاع ایران و چین/ محکومیت جنایات اسرائیل در غزه
  • آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟
  • محکومیت حمله رژیم صهیونیستی در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • محکومیت حمله رژیم رژیم صهیونیستی در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای