Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرناپلاس-بخش دوم ميزگرد سعيد رضوي فقيه و علي تاجرنيا، از اعضاي سابق دفتر تحکيم وحدت با موضوع اصلاح اصلاحات در پي مي‌آيد.

**حزب مشارکت برنامه‌اي براي فرداي خود نداشت
ايرناپلاس: هر دوميهمان نسبت به دموکراتيک نبودن فرآيندهاي دروني جريان اصلاحات اذعان داشتيد. به نظر شما جرياني که نمي‌تواند فرآيندهاي دروني خود را دموکراتيک کند، چگونه مي‌تواند عزم اين را داشته باشد که جامعه را به سمت دموکراسي سوق دهد؟
رضوي فقيه: در ابتدا دو نکته را عرض مي‌کنم؛ اول اينکه اين انتقادات دروني است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوم اينکه جبهه مشارکت بدون مبالغه يکي از احزاب پيشروي جامعه ما بوده است و کارنامه درخشاني از خود بر جاي گذاشته است. هر چند واقعيت اين است که مطلوب مطلق هم نبوده و مکانيسم تصميم‌گيري در آن صددرصد دموکراتيک نبود. همچنين مکانيسم ارتقا در حزب نيز صددرصد دموکراتيک نبوده است. اما اين دو نقطه‌ ضعف در مقايسه با احزاب ديگر کشور کم‌رنگ‌تر بود. با اين وجود، حزب مشارکت برنامه‌اي براي فرداي خود نداشت. يعني آن لايه مياني که بايد بين بدنه حزب با رأس آن واسطه باشد و بايد پرورش مي‌يافت، مورد توجه نبود. به باور من جبهه مشارکت يک سر بزرگ داشت، با يک بدن نحيف. بايد مشخص مي‌شد چه کساني مي‌خواهند جايگزين امثال حجاريان و عبدي در حوزه سياست شوند. جبهه مشارکت اين نقاط ضعف را داشت. بنابراين ما برنامه و راهبردي که خارج از شرکت در انتخابات باشد، نداشتيم. در مقايسه جنبش اصلاحات در ايران با جنبش اصلاحات در ترکيه، بايد بگويم که درواقع، پيروزي در ترکيه با پيروزي ما در خرداد 76 مقارن بود. در همان عرصه بود که اردوغان با تشکيل حزب عدالت و توسعه وارد شد و امروز بعد از 20 سال به نقاط برگشت‌ناپذيري رسيده است و توانسته قانون اساسي را به‌نفع خودش تغيير دهد و قدرت نيروهاي نظامي را محدود کرده و ساختار ارتش و پليس را به‌نفع خود تغيير دهد. آنها چون برنامه منسجم و مداوم داشتند، موفق‌تر بودند. ولي ما نه‌تنها نتوانستيم از اين دستاوردهايي که از آن برخوردار بوديم حفاظت کنيم، بلکه بسياري از نمادهاي رسمي اصلاحات امروز از دست رفته‌اند.
**حرکت به سمت فراکسيونيسم
تاجرنيا: اگر مجموعه جريان‌هاي سياسي داخل کشور را با فرآيندهاي آن در نظر بگيريم، اين انتقادات چندان وارد نيستند. چون ما به‌خاطر فرآيندهاي غيرصحيحي که داريم اين مسائل پيش آمده است. واقعيت اين است که من طرفدار ساختار هستم و معتقدم بايد حزب فراگير اصلاح‌طلبان با به‌رسميت‌ شناختن فراکسيونيسم، تشکيل شود، به‌شکلي که ديکتاتوري اکثريت نباشد. يک بخش از ناکارآمدي‌هاي امروز، مربوط به فرآيندهاي بيرون اصلاحات هستند که مي‌خواهند آن ساختار شکل نگيرد، اما واقعيت اين است که مسئله اصلي اين جريان سياسي، ماهيت گفتماني است که آن را مطرح مي‌کند. اينکه چقدر گفتمان ما مورد پذيرش باشد و تا چه حد با آرمان‌هاي مردم و با واقعيت‌هاي موجود پيش مي‌رود، اهميت دارد. درنتيجه، ما يکي از آرام‌ترين و بهترين شرايط حکومت‌داري را در دوره هشت ساله اصلاحات را داشتيم که اقتصادي قابل پيش‌بيني داشت و در مسائل سياسي فضاي تنفس وجود داشت و از حقوق مردم دفاع مي‌شد. در اين فرآيند اتفاقات خوبي رقم خورد.
**دموکراسي بدون احزاب امکان‌پذير نيست
ايرناپلاس: در دوره اصلاحات طرح عبور از خاتمي هم از سوي جرياني مطرح شد که به‌نوعي پشتوانه گفتماني و استراتژيک جرياني است که امروز طرح نامه صدنفره به خاتمي و اصلاح اصلاحات را مطرح مي‌کنند. به نظر شما اين دو جريان چه تمايزاتي با يکديگر دارند؟
تاجرنيا: اولاً جايگاه آقاي خاتمي دو وجه دارد: يکي به‌عنوان رئيس‌جمهور و ديگري به‌عنوان رهبر جريان اصلاحات. جرياني که «عبور از خاتمي» را مطرح کرد، بعد از وقايع سال 88 به اين باور رسيدند که اين طرح سبب تضعيف جريان اصلاحات و موجب عدم انسجام اصلاح‌طلبان شد. امروز هم بايد با تکيه‌بر احزاب سياسي، فرآيند اصلاحات صورت گيرد. چراکه دموکراسي بدون احزاب امکان‌پذير نيست. پيشنهاد بنده اين است که آقاي خاتمي پيش‌قدم شوند و موجب اعتباربخشي به احزاب شوند تا شوراي عالي و پارلمان اصلاحات، اعضاي‌شان از اشخاص حقوقي باشد.
نکته دوم اين است که لزومي ندارد همه احزابي که وارد جبهه اصلاحات مي‌شوند، درون يک جبهه قرار گيرند. چون ممکن است نقاط مشترکي نباشد. بنابراين احزابي که مي‌توانند با يکديگر همکاري کنند درون يک جبهه قرار مي‌گيرند.
رياست دکتر عارف نه به نفع خودشان بود، نه به نفع اصلاح‌طلبان
ايرناپلاس: ارزيابي شما از رياست دکتر عارف در شوراي عالي و تأثير رياست ايشان بر آينده تصميمات مجموعه اصلاح‌طلبان چيست؟
رضوي فقيه: به نظر من مديريت آقاي دکتر عارف نه به نفع اصلاحات بود، نه به‌نفع خودشان. درواقع ايشان ظرفيت‌هايي داشتند که اگر روي همان ظرفيت‌ها سرمايه‌گذاري مي‌کردند، هم جريان اصلاح‌طلبي، هم جامعه و هم خودشان شکوفا مي‌شدند. اما ايشان وارد عرصه‌هايي شدند که مزيت نسبي خاصي نداشتند که هم به وجهه خودشان و هم جبهه اصلاحات لطمه‌هايي خورد.
تاجرنيا: انصافاً آقاي دکتر عارف را يک فرد اجرايي قوي مي‌دانم که در حوزه دروني دولت، بار مسئول بر دوش ايشان بود. ولي هر کسي را بهر کاري ساختند. در مجلس، اداره کردن فراکسيون، کار فردي است که در طول ساليان کار تشکيلاتي کرده باشد. درواقع کار حرفه‌اي سياسي است. مانند آقاي مهندس نبوي فردي است که کاملاً در مجلس ششم نقش استراتژيک داشتند. ولي در کنار اين موضوع، قابليت‌هاي آقاي عارف را نبايد فراموش کنيم. ولي اين کارها در تخصص ايشان نبود و افرادي که در ليست اميد بودند، آنها هم در حوزه خودشان نبودند. بنابراين ناکارآمدي را صرفاً نبايد در شخص عارف بدانيم. همان‌طور که نظام و نهادهاي نظامي آقاي روحاني را پذيرفتند، به همان شکل هم آقاي عارف را پذيرفتند و اشخاصي را نپذيرفتند. اما ايشان اگر مي‌خواهد کار سياسي کند، با بنياد اميد نمي‌شود. فعاليت سياسي در کشور مانند راه‌رفتن در ميدان مين است. پس خوب است اين ناکارآمدي‌ها را ببينيم. ضعف فرآيند است که باعث مي‌شود نقش اشخاص پر رنگ شود و فرآيند تصميم‌گيري را از حد احزاب خارج مي‌کند و رفتار غيرحزبي را تبليغ مي‌کند.
**نسل اول جوانان اصلاح‌طلب سوختند
ايرناپلاس: به نظر مي‌رسد امروز ميراث جريان اصلاحات از معبري غير از ساختار منتقل مي‌شود. مسائلي همچون جوان‌گرايي هم مکانيسم مشخصي ندارند. ارزيابي شما از اين موضوع چيست؟
رضوي فقيه: انتظار اين بود که جنبش اصلاح‌طلبي به‌مثابه يک جنبش اجتماعي و سياسي نهادمند شود، حتي اگر به قدرت نرسد. دوم اينکه نهادي دموکراتيک باشد و همه به آن پايبند باشيم. چون اين اراده مبتني بر عقل است و فايده بيشتر و خطاي کمتري دارد. ما بايد در نهادهايي که براي جنبش‌هاي سياسي و اجتماعي تعريف مي‌کنيم، اين اصول را رعايت کنم ولي اين کار را نکرديم. حال اگر چنين نهادهاي دموکراتيکي داشته باشيم، ديگر دغدغه جوان‌گرايي نخواهيم داشت. خيلي مهم نيست که بگوييم جوان‌ها جاي مسن‌ها را بگيرند، بلکه بايد رقابت‌ها دموکراتيک باشد.
تاجرنيا: من فکر مي‌کنم در نسل اول انقلاب يک نوع نگاه ايدئولوژيک و مبتني‌بر تکليف در آرمان‌هاي‌شان وجود دارد مبتني‌بر اينکه ما انقلاب کرديم و پيش‌بردن انقلاب هم برعهده ماست.علت عمده‌ شدن موضوع ژن خوب هم اين است که کار حزبي و تشکيلاتي ارزش نيست. ما از اين که به‌صورت شفاف از قدرت صحبت کنيم، ابا داريم. وقتي اين مناسبات خوب شکل نمي‌گيرد، جوان‌گرايي بدل به ضد خود مي‌شود. چون فرآيندها درست شکل نگرفته است. يک نسلي در سنين 40 سالگي هستند که سوختند، درحالي‌که اين‌ها افرادي بودند که به‌شدت فعال بودند، ولي در اين فرآيندها کنار گذاشته شدند.
گفت‌وگو از سيدعمادالدين محمودي
**اداره کل اخبار چندرسانه‌اي**ايرناپلاس**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۷۰۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید نورمحمدی سخنگوی حزب ندای ایرانیان ، درباره رویکرد حزب ندای ایرانیان برای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهارکرد: در انتخابات دور اول که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد، حزب ندای ایرانیان در برخی حوزه‌ها وارد انتخابات شد و از کاندیداهای همفکر خود حمایت کرد.

وی در گفتگو با ایسنا، ادامه داد: سه حزب کارگزاران سازندگی، اعتمادملی و اعتدال و توسعه احزابی بودند که همین سیاست حزب ندای ایرانیان را در پیش گرفتند و به همین دلیل هماهنگی‌هایی میان این احزاب طراحی شد و با هماهنگی کامل در برخی حوزه‌ها از کاندیداهایی حمایت کردیم که نتیجه انتخابات برای این ۴ حزب قابل قبول بود و به تشکیل یک فراکسیون تاثیرگذار و اقلیت به نتیجه رسید.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: در برخی از حوزه‌های انتخابیه مانند قائم‌شهر و خرم آباد انتخابات به دور دوم رفت و کاندیداهای مورد حمایت این ۴ حزب باید در دور دوم به رقابت با رقبا بپردازند. حزب ندای ایرانیان برای حمایت از کاندیداهای مورد حمایت که به دور دوم رفته اند، آماده شده و با تمام توان تلاش می‌کنیم که این نامزدها پیروز شوند. علاوه بر کاندیداها که در دور اول نیز از آنها حمایت کرده بودیم، در برخی حوزه‌ها، برخی چهره‌های مستقل با کاندیداهای اصولگرا به دور دوم رفته‌اند که در لیست اولیه ۴ حزب نبودند. در جلسات مشورتی که بین ستادهای انتخاباتی ۴ حزب در سال جاری برگزار شد، مقرر شد از این افراد مستقل که انگیزه حضور در فراکسیون اقلیت تشکیل شده را دارند، حمایت شود.

نورمحمدی ادامه داد: حال که فراکسیون اقلیت شکل گرفته است، وظیفه خود می‌دانیم در دور دوم تعداد دیگری از نمایندگان همسو با این فراکسیون را وارد مجلس کنیم. در جلسه‌ای که با برخی از نمایندگان منتخب از جمله آقای پزشکیان و نوری قزلجه داشتیم، از آنها خواستیم در ایام تبلیغات انتخابات با ما همراهی کنند و به نفع کاندیداهای مستقل وارد انتخابات شوند و از آن‌ها حمایت کنند که این پیشنهاد مورد حمایت این دوستان قرار گرفت.

وی در پایان گفت: لیست مورد حزب ندای ایرانیان در بیش از ۱۵ حوزه به زودی منتشر خواهد شد و این حزب با تمام توان از کاندیداهای مستقل و کسانی که ما آنها را حمایت خواهیم کرد. متاسفانه در شهر تهران هیچ کاندیدایی برای حمایت باقی نمانده و تمرکز حزب ندای ایرانیان در سایر حوزه ها بر تقویت فراکسیون اقلیت خواهد بود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901606

دیگر خبرها

  • مجری صداوسیما: اصلاح طلبی نطفه‌اش حرام است و اصولگرایی لقمه‌اش!
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  • جوان: مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده
  • رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد حماس را با اصلاحات به مصر داد
  •  واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان نصیری درباره اتحاد شاهزاده و تاجزاده؛ تکرار یک شوخی بی‌مزه است | ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد | واقعا یک توهم است
  • حمله شدید کرباسچی به نصیری: تعادل نداری و به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خوری | دنبال جذب جایگاه هست
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟