Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این درگیری‌ها در استان اروزگان واقع در مرکز افغانستان اتفاق افتاده و تاکنون دست کم 21 کشته برجای گذاشته است. این وضعیت باعث افزایش نگرانی‌ها درباره روی آوردن شیعیان هزاره در افغانستان به سلاح به دلیل نارضایتی از بابت کوتاهی دولت در برخورد با شبه نظامیانی که به آن‌ها حمله می‌کنند به ویژه شبه نظامیان داعش، شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که شبه نظامیان طالبان که متشکل از سنی‌های پشتون هستند، در گذشته به صورت مستقیم وارد درگیری با اعضای قوم هزاره نشده بودند و مقام‌ها نگران هستند که یک درگیری قومی همراه با تشدید خشونت رخ دهد.

امیر محمد بارکری، رئیس شورای استانی اروزگان گفت: درگیری‌ها بسیار شدید است و تبدیل به یک مسئله ناشی از خشونت‌های قومی میان اقوام هزاره و پشتون شده است.

او تصریح کرد: دولت افغانستان باید اقدام به برقراری آتش بس میان آن‌ها کند وگرنه ما شاهد کشتار خواهیم بود.

در سال‌های اخیر خشونت‌های قومی و فرقه‌ای در افغانستان نسبتا کم شده بود، هر چند که عوامل شاخه داعش در افغانستان دست به بمب‌گذاری‌های انتحاری علیه مراکز و مساجد شیعیان و همچنین علیه شیعیان هزاره که در جاده‌ها سفر می‌کردند، کرده‌اند. بسیاری از این شیعیان هزاره سنی‌های پشتون را عامل این حملات خوانده‌اند.

مقام‌های امنیتی افغانستان و کشورهای غربی با اظهار نگرانی از امکان بروز خشونت‌های فرقه‌ای مشابه عراق در افغانستان شدیدا نگران هستند که اعضای قوم هزاره شروع به حمله کردن به اهداف متعلق به سنی‌ها کنند.

دور اخیر خشونت‌ها زمانی آغاز شد که شبه نظامیان طالبان به چند روستای متعلق به قوم هزاره در استان اروزگان بعد از آنکه ساکنان آن‌ها از پرداخت مالیات به این شبه نظامیان خودداری کردند،‌ حمله کردند.

عبدالحکیم شجاعی، یک رهبر سابق در پلیس محلی افغانستان و یک فرمانده شبه نظامیان هزاره به نقض جدی حقوق بشر متهم شده و دولت مرکزی افغانستان برای وی حکم بازداشت صادر کرده است.

مقام‌های محلی گفته‌اند که او بر صدها شبه نظامی هزاره فرماندهی می‌کند و به دلیل ارتباطاتش با چهره‌های سیاسی قدرتمند در کابل همچنان آزاد مانده است.

استان اروزگان افغانستان که مابین دو پایگاه سنتی طالبان یعنی قندهار و هلمند قرار دارد، از یک سمت دیگر با استان عمدتا هزاره‌نشین دایکندی همسایه بوده و هم میزبان خانواده‌های هزاره و هم خانواده‌های پشتون بوده و هر دو گروه مدت طولانی است که همزیستی آزار دهنده‌ای با یکدیگر داشته‌اند.

اسدالله سید، والی اروزگان گفت: درگیری میان دو گروه مسلح در سه روستای منطقه "خاص" اروزگان چند روز پیش بالا گرفته و نیروهای دولتی برای پایان دادن به درگیری مستقر شده‌اند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۷۲۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان به دنبال دانش خودروسازی

نشست دوجانبه میان هیئت‌های طالبان در کابل و آستانه به رهبری وزیر صنعت و تجارت این گروه و معاون نخست وزیر قزاقستان برگزار شد.

در این نشست بر روی سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌ کارخانه‌های خودروسازی در افغانستان بحث و گفتگو شد.

همچنین، دو طرف روی استخراج معادن، صنعت ماشین‌آلات، تعرفه ترجیحی برای کالاهای افغان، فراهم‌آوری تسهیلات ترانزیتی، روابط بانکی، برگزاری نشست سه‌جانبه ترانزیتی میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان، انتقال سیستم اسمارت بریج[حکومت‌داری الکترونیک] قزاقستان به افغانستان، تبادل‌نظر کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تشدید انتقادها از خشونت پلیس آلمان علیه حامیان فلسطینیان
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • اعیاد یهودی؛ بهانه‌ای برای خشونت و تشدید شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در قدس
  • خشونت نظامیان آمریکایی در مقابل دانشجویان + عکس و فیلم
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • درگیری در جنین و شهادت ۲ جوان فلسطینی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی