Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@18:03:22 GMT

نقش رازداری در زندگی به سبک انتظار

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۸۵۶۳۲

نقش رازداری در زندگی به سبک انتظار

بنا بر تصریح روایات و آموزه های دینی آنچه سبب زندگی به سبک انتظار و قرار گرفتن در جرگه منتظران می شود، با دقت در افکار، گفتار و رفتار شدنی است، اینکه بایدها و نبایدهای دین را بدانیم و خود را ملتزم به آنها کنیم.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: وقتی از انتظار برای ظهور امام مهدی(عج) و اتصال این انتظار به دولت کریمه امام عصر(عج) سخن به میان می آید شاید بسیاری از ما تصور کارهای غیرمعمول و خارج از توان خود را در ذهن داشته باشیم، اما واقعیت آن است که بنا بر تصریح روایات و آموزه های دینی آنچه سبب زندگی به سبک انتظار و قرار گرفتن در جرگه منتظران می شود، با دقت در افکار، گفتار و رفتار شدنی است، اینکه بایدها و نبایدهای دین را بدانیم و خود را ملتزم به آنها کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازجمله این بایدها که در سبک زندگی منتظرانه نقش دارد، رازداری و حفظ آبروی دیگران است.

چنان که در دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ زَیِّنِّى فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ»، خدایا مرا در این روز به پوشش و عفت نفس زینت ده». این ستر عیوب دیگران و نگه‌داری از اموری که مرتبط با آبروی انسان‌هاست موجب می‌شود که خود انسان نیز به آبرومندی و بزرگواری معروف شود؛ همان‌طور که پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله به صفت امین، معروف و مشهور بود. همین امر باعث می‌گردد عیوب انسان نیز مخفی بماند.

علاوه بر این، حفظ آبرو و اسرار مسلمانان از مسائل مهم اجتماعی و از عوامل اثرگذار بر وحدت جامعه اسلامی است و در آیات و احادیث پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) بر آن فراوان تاکید شده است. نهی از تجسس در امور دیگران در قرآن بر همین مطلب تاکید دارد. در وصیت رسول خدا(ص) به امیرمومنان(ع) چنین آمده است: «ای علی! هشت گروه اند که اگر به آنان اهانت شود، نباید جز خود کسی را سرزنش کنند ... ازجمله کسی که در موضوعی سرّی میان دو نفر بی اجازه آنان وارد شود.»1

همان حضرت(ص) در خطبه ای به اصحاب خود فرمود: «از مسلمانان غیبت نکنید و در پی کشف عیوب و زشتی های آنان نباشید، چون هر کس در پی کشف عیوب برادرش باشد، خدا عیوب او را آشکار می کند.»2

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «هر كس درباره مومن آنچه را دیدگانش دیده و گوش‌هایش شنیده، بگوید از كسانی است كه خداوند عزوجل درباره‌اشان فرموده است: «همانا برای كسانی كه دوست دارند زشتی در میان مومنان آشكار شود، عذابی دردناك است.»(نور، 19)3

پیامبر اکرم(ص) نیز می فرمایند: «هر كس براي عيب‌جويي و فاش كردن اسرار برادر ديني‌اش قدم بردارد اولين قدم او ورود به جهنم خواهد بود! و خداوند اسرار و عيوب او را نزد همة خلايق فاش و علني خواهد ساخت.»4

این روایات و تاکید معصومان علیهم السلام، اهمیت رازداری را در جامعه اسلامی و منتظر ظهور نشان می دهد.

در کنار آثار و عواقب بی توجهی به رازداری، روایات، برکات رازداری را نیز بیان کرده اند که در صورت التزام منتظران به آن، چه آثار مثبتی نصیب آنها می شود.

امیرالمومنین امام علی(ع) خطاب به مالک می فرماید: «تا می توانی عیوب و زشتی های مردم را بپوشان تا خدا هم عیب تو را بپوشاند؛ عیبی که دوست داری از مردم مخفی بماند.»5

امام موسی بن جعفر(ع) نیز می فرماید: «کسی که اسرار برادر مسلمان خود را بپوشاند در روز قیامت که جز سایه خدا هیچ سایه ای نیست، زیر عرش خدا قرار می گیرد.»6

همچنین از رسول خدا(ص) است که فرمود: «كسی كه از پی مال مشروع برود برای آنكه آبروی خود را از ذلت سوال مصون نگه دارد، عائله خویش را اداره كند و به همسایه خود كمك كند، در پیشگاه خداوند سربلند و روسفید است و صورتش مانند ماه تمام می‌درخشد.»7

مسئله رازداری درباره مسائل مربوط به ظهور امام مهدی(عج) و قیام ایشان هم توصیه شده است، چنان که امام صادق(ع) فرمودند: «هنگامی که امر قیام ما نزدیک می شود تقیه و کتمان را بیشتر کنید. (و در حفظ اسرار بکوشید).»

بنابر آنچه گذشت رازداری از خصوصیاتی است که باور و پایبندی به آن در برخورداری از زندگی به سبک انتظار کمک می کند و با برکاتی که در سایه آن نصیب جامعه منتظر می شود، می توان بهتر و بیشتر در مسیر ظهور قدم برداشت.

 

پی نوشت ها:

1-الفقیه، ج4، ص355؛

2-تنبیه الخواطر و نزهه النواظر، ج1، ص115؛

3- الكافی، ج 2، ص 357؛

4-لئالي‌الاخبار، ج ٥، ص ٢٤١؛

5-نهج البلاغه، نامه 53؛

6-مسائل علی بن جعفر(ع)، ص 343؛

7- تحف‌العقول، ص 30.

 

 

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین 13 آبان راهپیمایی 13 آبان پیاده روی اربعین راهپیمایی وزیر آموزش و پرورش شبستان یزد سید محمد بطحایی لانه جاسوسی رازداری سبک زندگی منتظرانه مهدویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۸۵۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چند درجه‌ای دمای هوا در اردبیل پیش‌بینی می‌شود

مجید کوهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بر اساس نقشه‌های هواشناسی امروز جو استان اردبیل در بیشتر ساعات صاف و گاهی همراه با وزش باد ملایم خواهد بود.

وی با بیان اینکه تا روز چهارشنبه پدیده‌ی قابل توجهی برای شهرهای استان انتظار نمی‌رود، افزود: در طول هفته افزایش چند درجه‌ای دما، غالباً در شمال و مرکز استان، پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ادامه داد: از اواخر روز چهارشنبه با نفوذ زبانه‌های کم فشار سطح زمین و گذر موج از تراز میانی جو بر میزان ناپایداری‌ها افزوده خواهد شد.

کوهی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فصلی و محلی در روز پنجشنبه و جمعه بارش‌های رگباری توأم با رعدوبرق در سطح استان انتظار می‌رود.

کد خبر 6091176

دیگر خبرها

  • در انتظار حرف آخر هواداران به ژاوی
  • اپل با هوش مصنوعی به میدان می‌آید
  • افزایش چند درجه‌ای دمای هوا در اردبیل پیش‌بینی می‌شود
  • فیلم/ انتظار رهبر چین برای استقبال از بلینکن
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • دو استقلالیِ تیر در انتظار استقلال! (عکس)
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • اندازه‌گیری قند خون با گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • اندازه‌گیری قند خون با ساعت گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟