Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:17:04 GMT

عربی 21: قضیه خاشقچی موجب انزوای عربستان در منطقه شد

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۸۹۴۰۰

عربی 21: قضیه خاشقچی موجب انزوای عربستان در منطقه شد

تهران- ایرنا- پایگاه خبری عربی 21 نوشت: تحلیلگران معتقدند، کشته شدن 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول، علاوه بر تضعیف مواضع عربستان وانزوای آن در منطقه، موجب امتیازدهی این کشور در زمینه های مختلف از جمله بحران با قطر و جنگ یمن شده است.

به گزارش روز دوشنبه عربی 21 ، 'حسن البراری' تحلیلگر سیاسی اردنی با اشاره به اینکه عربستان پس از دوم اکتبر (10 مهر) با عربستان قبل از این تاریخ تفاوت بسیاری دارد، بر تاثیر مساله خاشقچی در تضعیف موضع ریاض نسبت به جنگ یمن و بحران قطر تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: تحلیلگران معتقدند مساله خاشقچی علاوه بر تضعیف موضع عربستان در چند پرونده موجب کاهش موقعیت آن در منطقه و نوعی انزوا شده که با عربستان قبل از دوم اکتبر تفاوت اساسی دارد.
البراری با تاکید بر اینکه احترام بین المللی نسبت به عربستان بسیار کاهش یافته افزود: اینک این کشور به دلیل تناقض گویی درباره سرنوشت خاشقچی نه تنها با تشدید بحران مواجه است بلکه به دنبال خرید زمان برای فرار از مجازات است.
وی تصریح کرد، عربستان در حال حاضر ضعیف تر از هر زمان دیگری است و همه طرف هایی که با آن تعامل دارند بر این باور هستند که هم اکنون زمان مناسب برای گرفتن امتیاز از آن در خصوص چند پرونده از جمله محاصره قطر وجنگ یمن است.
این کارشناس مسائل استراتژیک در خصوص امتیازدهی عربستان در مقابل بسته شدن پرونده خاشقچی گفت: با اینکه میزان امتیازها مشخص نیست، اما پر واضح است که رفتار منطقه ای عربستان هم اینک تحت نظارت بین المللی است ودرخواست پایان دادن به جنگ یمن مطرح است وعربستان از خود نرمش بیشتری در برخورد با ابتکار عمل جدید پایان دادن به جنگ نشان خواهد داد.
وی حل بحران قطر از طریق کاهش محاصره ونوعی آشتی با قطر را آسان ترین امتیازدهی برای عربستان دانست وگفت: اگرعربستان بخواهد در خصوص پرونده قطر ویا جنگ یمن امتیازی بدهد حتما تحت تاثیر یک عامل خارجی مانند آمریکا این کار را انجام می دهد.
البراری تاکید کرد اگرچه اتهام قتل خاشقچی علیه بن سلمان ثابت نشده است اما ابقای وی بر ولیعهدی برای عربستان بسیار گران تمام می شود این در حالی است که در خاندان حاکم نیز افراد زیادی معتقدند سیاست های پوچ بن سلمان مبتنی بر به حاشیه راندن وتعقیب مخالفان در داخل وخارج کشور، زیان بزرگی به عربستان وارد ساخته وهمین امر موجب شده بن سلمان تا این لحظه نتواند بدون محدودیت حکومت کند واکنون وی در آستانه محاکمه قرار دارد ،چه بسا تحرکات داخل خاندان سلطنتی آل سعود در روزهای آینده اگر منجر به برکناری وی نشود حتما موجب تضعیف شدید وی خواهد شد.
از سوی دیگر، 'عمر عیاصره ' نویسنده و روزنامه نگار اردنی هم گفت: مساله خاشقچی تاثیر منفی زیادی بر عربستان گذاشت و موجب ضعف مواضع این کشور در چند پرونده از جمله جنگ یمن شد.
عیاصره با اشاره به اینکه عربستان به دلیل فشارهای آمریکا، اروپا وترکیه در شرایط کنونی بیشترین آمادگی را برای امتیاز دادن دارد، کابوس اول وآخر عربستان را ابقای 'محمد بن سلمان ' در منصب ولیعهدی دانست .
وی افزود: تضعیف موضع عربستان به دلیل مساله خاشقچی، موجب نرمش آن کشور در مسائل زیادی از جمله محاصره قطر ، جنگ یمن و حتی عادی سازی با رژیم صهیونیستی در برابر حمایت از ابقای بن سلمان در ولیعهدی شده است.
عیاصره در خصوص عواقب مساله خاشقچی برای عربستان گفت: من معتقدم با توجه به اینکه مساله خاشقچی ،عربستان را منزوی کرده واین کشور مجبور به امتیازدهی برای بسته شدن این پرونده است، احتمالا از ولیعهدی بن سلمان چشم بپوشد و وی را برکنار کند.
وی درباره میزان امتیاز دهی عربستان گفت: تاکنون نشانه های آن مشخص نیست، اما با توجه به اصرار همه طرف ها به ریاض ، جهت معرفی مسئول قتل خاشقچی، پیش بینی می کنم که عربستان تا حد زیادی برای بسته شدن این پرونده با کمترین زیان، عقب نشینی کند.
وی با اشاره به کوتاه نیامدن ترکیه در خصوص مساله خاشقچی گفت : امتیازی که آنکارا از عربستان می خواهد همانا تغییر مقامات ارشد سیاسی عربستان از جمله برکناری بن سلمان است.
عیاصره خاطر نشان کرد، ترکیه دنبال مسائل دیگری هم مانند حل بحران قطر ورفع محاصره دوحه همچنین محدود کردن رابطه عربستان با محور کودتاچیان ترکیه شامل امارات، مصر و رژیم صهیونیستی نیز هست .
خاورم** 1453*1049

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عربستان خاشقچي انزوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۸۹۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد

خبرگزاری رسمی عربستان از برگزاری یک نشست شش جانبه عربی در ریاض درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، نشست شش جانبه در ریاض درباره غزه با مشارکت وزرای خارجه عربستان، مصر، اردن، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف)، مشاور دیپلماتیک نخست‌وزیر امارات و وزیر مشاور در وزارت خارجه قطر برگزار شد.

این رسانه در ادامه خبر داد: آنها در این نشست بر لزوم توقف فوری و کامل درگیری‌ها در غزه، تضمین حمایت از غیرنظامیان بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی و لغو تمام محدودیت‌هایی که برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه ایجاد شده است، تاکید کردند. حاضران در این نشست بر مخالفت قاطع خود با هرگونه تلاشی برای کوچاندن ملت فلسطین و هرگونه عملیات نظامی در شهر رفح تاکید کردند.

آنها نسبت به ادامه اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس شرقی از جمله گسترش شهرک‌سازی، مصادره اراضی، عملیات نظامی علیه فلسطینی‌ها، تجاوزات شهرک‌نشینان و از بین بردن آزادی عبادت برای مسلمانان و مسیحیان در مسجد الاقصی که راه‌حل تشکیل دو دولت را از بین می‌برد، تاکید کردند.

کد خبر 748645

دیگر خبرها

  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • آیا چین می‌تواند؟
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه