Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،«فؤاد اوکتای» معاون «رجب طیب اردوغان»رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی جدید در مورد قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول گفت: ضرورت دارد درباره گزارش های منتشر شده درباره از بین بردن جسد جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی با استفاده از اسید تحقیقات صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اوکتای افزود: قتل خاشقجی ، پرونده‌ای است که توجیه منطقی در جامعه بین المللی ندارد. آنکارا با شفافیت کامل و جدیت پرونده قتل خاشقجی را پیگیری می‌کند.

معاون اردوغان در ادامه تصریح کرد: خواهان پاسخ به این سوال هستیم که دستور این قتل را چه کسی صادر کرده است. ترکیه در خصوص قتل خاشقجی به وضوح نشان داد که پیامد و تاوان چنین اقداماتی در کشور فارغ از آنکه عامل آن چه کسی باشد، چه خواهد بود.

جستجو برای پیدا کردن جسد خاشقجی که در دوم اکتبر گذشته داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد همچنان ادامه دارد.

در همین حال، پسران «جمال خاشقجی» روزنامه نگار مقتول عربستانی روز گذشته-یکشنبه- خواستار پس گرفتن جسد پدرشان شدند و گفتند می خواهند برای دفن وی به عربستان بازگردند.

«صلاح» و «عبدالله» خاشقجی در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفتند بدون جسد پدرشان خانواده آنها قادر به عزاداری و کنارآمدن با بار عاطفی مرگ پدرشان نیست.

صلاح گفت: «این ابدا یک وضعیت عادی، و یک مرگ عادی نیست. همه آن چه می خواهیم دفن وی در (قبرستان) بقیع در مدینه در کنار سایر خویشاوندان و بستگان است.»

وی گفت: «درباره این مساله با مقامات سعودی صحبت کرده ام و امیدوارم این اتفاق به زودی بیفتد.»

صلاح در عین حال ادعای ارتباط پدرش با اخوان المسلمین را رد کرد.

در تحولی دیگر، «ولید بن طلال» شاهزاده سعودی و تاجر میلیاردر دربرنامه «ساندی مورنینگ» فاکس نیوز آمریکا درباره پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنانه‌نگار اهل عربستان سعودی با بیان  اینکه دست نداشتن شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور در این قتل مشخص خواهد شد، گفت:   لطفا (به عربستان سعودی) تا پایان این تحقیقات فرصت دهید .

بن طلال افزود:  من از طریق این برنامه از عربستان سعودی می خواهم که نتایج تحقیقات را برای عموم منتشر کند چرا که صد درصد مطمئنم که محمد بن سلمان از این اتهامات تبرئه خواهد شد!

 در مقابل دولت ترکیه بر این باور است که بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است و اردوغان رئیس جمهور این کشور نیز در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست به شکل تلویحی به نقش ولیعهد عربستان  در این قتل اشاره کرد

اردوغان با اشاره به ابهام های موجود در پرونده قتل خاشچقی تاکید کرد برای آنکارا روشن است که دستور این قتل از بالاترین مقام های سعودی صادر شده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در این یادداشت به ابهام های موجود در پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار معترض سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، پرداخت.

اردوغان با اشاره به اینکه قتل خاشقچی توسط یک تیم کشتار و با برنامه ای از پیش طراحی شده برای جهانیان روشن است، تاکید کرد: اما هنوز پرسش هایی وجود دارد که پاسخ آن مشخص نیست؛ از جمله اینکه جسد خاشقچی کجاست؟ همدست محلی قاتلان سعودی که بوده است؟ و دستور قتل از کجا صادر شده است؟

رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه قطعا قاتلان خاشقچی در میان 18 نفری هستند که مقام های سعودی دستگیر کرده اند، ادامه داد: ما می دانیم که این افراد برای اجرای دستوری که داشتند، آمدند. یعنی قتل خاشقچی و خروج از ترکیه و در نهایت می دانیم که دستور قتل خاشقچی از بالاترین مقام های دولت سعودی صادر شده است.

اردوغان تصریح کرد با وجود آنکه برخی آرزو دارند این «مشکل» مشمول مرور زمان شود، اما ترکیه همچنان به رسیدن به پاسخ این پرسش ها اصرار خواهد کرد.

وی در این یادداشت همچنین تاکید کرد که ترکیه برای حصول اطمینان از اینکه جهان به پرسش این سوالات ادامه می دهد، شواهد خود را در اختیار دوستان و متحدان خود از جمله ایالات متحده گذاشته است.

اردوغان در عین حال نوشت: برای بار دوم می گویم که معتقد نیستم ملک سلمان (پادشاه عربستان) دستور قتل خاشچقی را داده باشد. از این رو، دلیلی وجود ندارد که باور کنم این قتل منعکس کننده سیاست رسمی عربستان سعودی است.

وی با بیان اینکه دوستی ترکیه با عربستان باعث نمی شود آنکارا چشم های خود را بر این قتل از پیش برنامه ریزی شده ببندد، افزود: این قتل نقض آشکار کنوانسیون وین پیرامون روابط کنسولی است.

بنابر این گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

 

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی رجب طیب اردوغان جمال خاشقجی راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۹۱۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری

به گزارش قدس آنلاین، وزرای بازرگانی و نفت پاکستان امروز در پایگاه هوایی نورخان در مجاورت شهر اسلام‌آباد از هیات بلندپایه تجاری سعودی استقبال کردند.

هیات سعودی به ریاست معاون وزیر سرمایه‌گذاری این کشور متشکل از ۵۰ نفر از مسوولان ارشد شرکت‌های تجاری، سرمایه‌گذاری مرتبط با حوزه‌های انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات، پتروشیمی، بندرگاه، پالایشگاه، معاون، مخابرات و راه و ارتباطات است.

سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان درحالی انجام می‌شود که شهباز شریف نخست وزیر پاکستان هشتم اردیبهشت امسال و برای دومین بار به عربستان رفت؛ جایی که وی علاوه بر شرکت در اجلاس ویژه مجمع جهانی اقتصاد با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرد.

علاوه بر این، پاکستان در بیست و هشتم فروردین میزبان فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان و هیات بلندپایه اقتصادی همراه وی بود. در این بازدید، مسوولان عربستانی قول افزایش سرمایه‌گذاری در پاکستان و ترغیب شرکت‌های بزرگ تجاری سعودی برای ورود به بازار پاکستان را دادند. سفر امروز هیات دیگری از عربستان در نتیجه توافق اخیر ۲ کشور برای گسترش تعاملات تجاری و یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری عربستان در پاکستان صورت می‌گیرد.

روابط عمومی وزارت بازرگانی پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هیات سعودی از سوی جام کمال خان وزیر بازرگانی و مصدق ملک وزیر نفت پاکستان مورد استقبال قرار گرفت و قرار است در طول سه روز آینده مسوولان ۳۰ شرکت پاکستانی با طرف‌های سعودی خود پیرامون سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های مشترک مذاکرات کنند.

وزیر بازرگانی پاکستان در این خصوص اعلام کرد که هر ۲ کشور توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متقابل را برای شناسایی راهکارهای سرمایه‌گذاری و اشتغال زایی تبیین خواهند کرد.

ترافیک سفر مقامات پاکستان و عربستان سعودی به کشورهای یکدیگر به ویژه از زمان آغاز به کار دولت شهباز شریف به خوبی نشانگر عمق روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری مابین اسلام‌آباد و ریاض و همچنین میل و اشتیاق پاکستان به توسعه روابط به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری با عربستان دارد.

در نقطه مقابل برخی از منتقدان در پاکستان معتقدند، عربستان چندین بار از سرمایه‌گذاری‌های مختلف در پاکستان صحبت کرده است، ولی تا به حال هیچ نتیجه ملموسی نداشته است. با این حال در آذرماه گذشته عربستان سپرده گذاری ۳ میلیارد دلاری خود در بانک مرکزی پاکستان را با هدف حمایت از بهبود معیشتی این کشور برای یکسال دیگر تمدید کرد.

سال گذشته دولت پاکستان با حمایت ارتش این کشور شورایی موسوم به «شورای ویژه تسهیل سرمایه‌گذاری SIFC» را تشکیل داده که هدف اصلی آن تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان به ویژه از جانب کشورهای حوزه خلیج فارس است و نقش ارتش نیز به عنوان تضمین دهنده سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان تعریف شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • مناظره آتشین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره ایران در شبکه اسرائیلی!
  • 2 مسابقه مهم برای رویداد پادشاهی رینگ در عربستان تایید شدند/ اخبار WWE
  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است