Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-07@02:40:07 GMT

مبادلات نفتی ایران و هند با ارزهای ملی

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۹۵۵۶۸

مبادلات نفتی ایران و هند با ارزهای ملی

پول‌نیوز - هدف صفر کردن صادرات نفت ایران با دادن معافیت به 8 کشور خریدار نفت از ایران عملا با موفقیت روبرو نشد و اکنون نیز این کشور ها قصد دارند تا نفت خود را با ارز ملی خریداری کنند که می‌تواند این شکست را برای آمریکا سنگین تر کند.

آمریکا 8 کشور را که خریدار نفت و گاز ایران بودند از تحریم‌های نفتی معاف کرد؛ نام هند به عنوان دومین کشور وارد کننده نفت از ایران در این فهرست وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بانگاهی به آمار واردات نفت هند از ایران می توان گفت این کشور 23 درصد از صادرات نفت ایران را به خود اختصاص داده است.

در تحریم‌های گذشته نیز آمریکا به هند این اجازه را داده بود تا در ازای کاهش واردات نفت از ایران بتواند از این کشور نفت مورد نیاز خود را وارد کند.

تحلیلگران بازار نفت معتقدند اعطای این معافیت ها از سوی امریکا شکستی برای سیاست های تحریمی علیه ایران است زیرا آمریکا به دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران بود ولی با اولین گام در تحریم های نفتی علیه ایران قیمت های نفت روند صعودی به خود گرفت به بیش از 80 دلار در هر بشکه نیز رسید که این موضوع می توانست اقتصاد کشورهای غربی و آمریکا را با مخاطره مواجه کند.

به هر حال پس از این تصمیم آمریکا هندی ها اعلام کردند در دوران تحریم نفت خود را با ارز روپیه از ایران خرید خواهند کرد.  

براین اساس هند سیستم قبلی واریز پول خرید نفت به حسابی در بانک UCO را که فعالیت بین‌المللی نداشته و در معرض تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد، احیا خواهد کرد. با این حال پیش از این ۴۵ درصد پول نفت ایران به روپیه نزد بانک UCOواریز شده و ۵۵ درصد دیگر به یورو پرداخت می‌شد. اما این بار ایران کل پول نفت خود را به روپیه دریافت خواهد کرد و انتظار می‌رود از این پول برای تامین پول واردات از هند استفاده کند.

به این ترتیب حتی اگر بانک‌های ایرانی به سیستم پرداخت بین‌المللی دسترسی نداشته باشند هند همچنان قادر خواهد بود پول واردات نفت خود را بپردازد.

سوشما سارایج، وزیر امور خارجه هند اظهار داشته است که سیاست خارجی هند تحت فشار کشورهای دیگر قرار نمی گیرد و ما در قبال ایران فقط تحریم های سازمان ملل را مورد توجه قرار می دهیم و از تحریم های آمریکا پیروی نخواهیم کرد.

بر این اساس بعد از اعضای همکار و متحد بریکس یعنی چین و روسیه، هند نیز هیچ شک و تردیدی در رابطه با این موضوع ندارد و همچنان به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد. این کشور مایل است که با استفاده از روپیه و از طریق بانک یو سی او که در معرض تحریم های آمریکا قرار نگرفته است، برای پرداخت به ایران استفاده کند.

تجارت هند و آمریکا به ۱۱۵ میلیارد دلار در سال می رسد که در مقایسه با تجارت با ایران که ۱۳ میلیارد دلار است، عدد بزرگی است. اما طبق گفته صندوق بین المللی پول هند می تواند در سال ۲۰۱۸ به رشد چشمگیر ۷ درصدی و تولید ناخالص داخلی ۲.۶ تریلیون دلاری دست یابد و لذا هند برای این رشد به شدت نیاز به انرژی دارد.

بنابراین برای هند خرید انرژی از ایران از جنبه امنیت ملی اهمیت دارد و هند قصد ندارد تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد بچیند و از این جهت همانطور که بارها مسئولان سیاسی هند اعلام کرده بودند به دنبال واردات نفت از ایران خواهند بود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: هند و ایران پول نیوز مبادلات نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۹۵۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد

سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل امروز (یکشنبه) گفت، تلاش‌های آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای تشکیل گروه‌های جدید نظارت بر تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ محکوم به شکست است.

به گزارش ایسنا، گفته‌های «کیم سونگ» سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل در واکنش به بیانیه مشترک آمریکا و متحدانش است که اخیرا منتشر شد و در آن، آنها خواستار تداوم فعالیت گروهی از کارشناسان ناظر بر تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ شده‌اند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، اوایل سال جاری میلادی روسیه در حالی تجدید فعالیت این گروه نظارتی تحت رهبری آمریکا را وتو کرد که این گروه، پیونگ‌یانگ را به ارسال تسلیحات به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرده بود. اتهامی که مسکو و پیونگ‌یانگ رد می‌کنند.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی از قول سفیر این کشور در سازمان ملل گزارش کرد: «نیروهای متخاصم شاید دومین و سومین گروه نظارت بر تحریم‌ها را در آینده برقرار کنند اما آنها با گذر زمان نابودی خود را می‌بینند.»

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل ماه گذشته میلادی به منطقه غیرنظامی‌ شده بین دو کره رفت و به روسیه و چین تاکید کرد تا از حمایت از کره‌شمالی دست بردارند. سفر او پس از آن انجام شد که روسیه تمدید سالانه فعالیت هیات کارشناسان چند ملیتی را که طی ۱۵ سال گذشته اجرای تحریم‌های سازمان ملل را با هدف محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی نظارت کرده‌اند، رد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • رشد ۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند
  • قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ دلار افزایشی شد
  • کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه