Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شاخص سهام شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي در بورس عربستان در هفته منتهي به اول نوامبر، با کاهش شديد نسبت به دو هفته قبل از آن مواجه شد.
به گزارش دوشنبه پارس تودي، شاخص سهام اين شرکت‌هاي سرمايه‌گذار در بورس عربستان با کاهش شديد نسبت به دو هفته قبل از آن به 89 ميليون و 200 هزار ريال عربستان، معادل 23 ميليون و 800 هزار دلار رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کاهش خريد سهام از سوي شرکت‌هاي خارجي و داخلي در بورس عربستان ناشي از تبعات سياسي قتل «جمال خاشقجي» روزنامه نگار منتقد رژيم سعودي است.
با وجود حمايت برخي موسسات دولتي عربستان مانند صندوق سرمايه گذاري عمومي از بورس اين کشور، اما اين بازار همچنان با نابساماني هاي زيادي مواجه است.
پيش از اين نيز شاخص بهاي سهام در بازار بورس عربستان در پي تنش هاي سياسي ايجاد شده به دنبال ناپديد شدن روزنامه نگار منتقد عربستاني، هفت درصد سقوط کرده بود که بيشترين ميزان کاهش طي سال جاري است.
پرونده‌خاشقجي؛ خسارت 50 ميليارد دلاري به‌بورس عربستان
درپي ناپديد شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودي و فشارها ضد عربستان و تحريم اقتصادي اين کشور، 50 ميليارد دلار خسارت به‌ بورس عربستان طي دو روز وارد شده است.
شبکه خبري العالم با اشاره به سقوط هفت درصدي شاخص بورس عربستان درپي ناپديد شدن «جمال خاشقجي» روزنامه‌نگار منتقد سعودي، گزارش داد، خسارت بورس سعودي در روز پنجشنبه گذشته و روز يکشنبه، پنجاه ميليارد دلار برآورد مي‌شود.
در اين گزارش آمده است، با افزايش اعمال فشارهاي بين‌المللي ضد رياض بر اثر ناپديد شدن جمال‌خاشقجي، شاخص بورس عربستان با سقوط هفت درصدي، ارزشي را که سال 2018 کسب کرده بود، از دست داد.
شاخص بازار مالي سعودي در نخستين روز هفته، بيش از پانصد واحد کاهش داشت و با ثبت پايين‌ترين سطح از 10 ماه پيش، به کمتر از هفت هزار واحد رسيد و 18 درصد سودي را که از آغاز امسال کسب کرده بود، از دست داد.
پرونده‌خاشقجي؛ عربستان تحريم جهاني شد
در واکنش به ماجراي ناپديد شدن خاشقجي، شماري از شخصيت‌ها و مؤسسات بين‌المللي حضور خود را در کنفرانس سرمايه‌گذاري در رياض، پايتخت عربستان لغو کردند.
درهمين حال؛ به‌دنبال آخرين گمانه‌زني‌ها، فرضيه قتل جمال‌خاشقجي قوت گرفته است. مقام‌هاي امنيتي ترکيه درحال بررسي ميداني و روي اسناد و نشانه‌هاي قتل و بازرسي مجدد از کنسولگري عربستان در استانبول متمرکز شدند.
روزنامه گاردين هم در سرمقاله روز شنبه خود نوشت، قتل يک روزنامه‌نگار منتقد، ماهيت ديکتاتوري واپس‌گراي وليعهد رژيم سعودي را نشان مي‌دهد.
اين نشريه بريتانيايي مي‌نويسد، وليعهد رژيم سعودي تمايل دارد هرگونه اقدام براي ايجاد دموکراسي واقعي را چه در عربستان و چه در جهان عرب سرکوب کند. مصداق اين موضوع را مي‌توان در دخالت نظامي سعودي در بحرين مشاهده کرد.
خاشقجي 10 مهرماه پس از ورود به کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه ناپديد شد.
رسانه‌ها چند روز بعد گزارش دادند خاشقجي در داخل کنسولگري عربستان به قتل رسيده و جسدش به خارج از کنسولگري منتقل شده است.
133/110
کليدواژه عربستان بورس‌

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۹۹۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد

وزیر خارجه عربستان سعودی با اشاره میزان ویرانی‌های به بار آمده در غزه، گفت که سازمان ملل متحد زمان باسازی غزه را ۳۰ سال برآورد می‌کند.

به گزارش فارس، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، بعدازظهر امروز (دوشنبه)، در گفت‌وگویی که در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض برگزار شد، خواستار حل و فصل کامل مسئله فلسطینیان شد.

وزیر خارجه عربستان سعودی ابتدا اشاره کرد که سازمان ملل متحد بازسازی نوار غزه را ۳۰ سال برآورد می‌کند و سپس گفت که باید برای وضعیت فلسطینیان راهکار کاملی ارائه شود.

یک کارشناس ارشد سازمان ملل متحد نیز اخیرا اعلام کرد فرایند آواربرداری و خنثی‌سازی بمب‌های منفجرنشده در غزه حدود ۱۴ سال به طول می‌انجامد.

فیصل بن فرحان در ادامه اضافه کرد که نمی‌توان وضعیت فلسطینیان در کرانه باختری را نادیده گرفت و برای تشکیل کشور فلسطین فرایندی معتبر و بدون‌بازگشت نیاز است.

او همچنین گفت که ریاض و واشنگتن عملا به تکمیل توافق‌هایی دوجانبه که دقیقا به آن اشاره نکرد، نزدیک شده‌اند.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • ثروت ایلان ماسک روی دور افزایش افتاد
  • رونالدو نازاریو: هر دو باشگاهم را می فروشم!
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • آتش بازی سهامدار عمده در شرنگی