Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- بیش از 400 نفر از فعالان دانشجویی سراسر کشور، نامه‌ای را با عنوان «روشنفکری و مسئولیت مغفول» خطاب به روشنفکران و اساتید دانشگاهی نوشته‌اند و در آن با یادآوری نقش روشنفکران برای برون‌رفت از بحران‌های کشور، لزوم ورود آن‌ها را به صحنه در شرایط کنونی مورد تأکید قرار دادند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، در این نامه آن‌ها با محور قرار دادن مسائل امروز جامعه ایران خواستار ورود روشنفکران به عرصه‌ی عمومی و گفت و گو و تضارب آرا پیرامون مشکلات این روزهای جامعه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امضا کنندگان روشنفکر را روشنفکر حوزه‌ی عمومی خواندند و او را انسانی دانستند که «کلیتی به نام جامعه ایران را بر رویکردهای هویتی و گروهی ارجح دانسته، و اندیشه و زندگی‌اش را در بهزیستی و بهبودیِ مردم و ایران‌شان، در همزیستی مسالمت‌آمیز و همراهی با رنج بشریت در منطقه و هرکجای جهان به کار می‌گیرد. فردی که چراغ راه است، اما نه بر فراز، که پیش پای ملت، راه را روشن می‌کند» و خواستار پیوند آن‌ها با مردم و ملت ایران شدند.
فعالان دانشجویی در خلال این نامه با پیش پا قرار دادن مسائل جامعه‌ ایران، «ایرانی که از اساس چند فرهنگی، متکثر و به‌گونه‌ای تاریخی ساخته‌شده و از ارزش‌های جمعی و تقویت سعادتِ همگانِ متکثر می‌گیرد»، تأکید کردند که «مسائل جامعه ایران، تنها و تنها از «درون» و با تکیه بر پتانسیلِ موجودِ داخلی، قابل حل و فصل است و خاطرات نگین استعمار و سایه‌اندازی همواره‌اش بر تن رنجور ایران، مانع از آن شده تا تاریخِ تاریک استعمارگران را به فراموشی سپاریم».
آن‌ها گفته‌اند که «ایران و همه‌ نیروهایی که دل در گرو روابط جمعیِ ما دارند، می‌توانند علی‌رغم همه آسیب‌ها و غلبه روح تفرد و جداافتادگی بر زیست ایرانی، دگرباره خویشتن‌شان را چونان یک ملت بازیابند».
در بخشی از این نامه می‌خوانیم: «ضروری است حرکات پراکنده به نحوی سامان یابند که ظرفیت فورانی اقدامات فردی در جهت سامان بخشیدن به روابط جمعی و در خدمت حل واقعی مشکلات به کار گرفته شود. نیازمند آنیم تا میان دقایق جاری در زندگی مردم و شیوه‌های حل مشکلات پیوندی ناگسستنی برقرار‌ شود؛ چرا که مقصد و مقصود ما، بهزیستی همه کسانی است که دل درگرو ایران دارند.
«به همین سبب و درست به میزانی که ایده‌هایی همچون عدالت و آزادی را ارج می‌نهیم، جانِ شریفِ هموطنان‌مان را نیز سلامت و بالنده می‌خواهیم. اینکه بتوانیم همه مطالبات را در پرتوِ خیر عمومی و از مسیری روشن و مبتنی بر برنامه‌هایی پیشینی تحقق بخشیم، هدفی است که برای تجلی‌اش، به حداکثر توانِ ملی احتیاج مبرم داریم؛ تا از این طریق، همه‌ی هزینه‌های احتمالی را تا قدرِ مقدور، کاهش دهیم».
این دانشجویان که دغدغه‌ی ماندگاری کشور را در جای جای نامه بروز داده‌اند، از روشنفکران و اساتید دانشگاهی خواسته‌اند تا به «طرح‌اندازیِ نظریه‌ای برای حل بنیادی‌ترین مسائل جامعه ایران، نظریه‌ای که بتواند به رغم همه تعارضات فکری، همه ظرفیت نیروها را حول مسئله ایران بسیج گرداند» کمک کنند و برای این کار لازم است تا «همه‌ی پروژه‌های دیگر را در جهت حل اساسی‌ترین مسائل جامعه ایران به تعویق اندازند» و «روشنفکرانی که در دانشگاه مأمن و مأوا دارند ضروری است تا زمان‌بندی پروژه‌های‌شان را با زمان مسئله مردم ایران کوک کنند».
آن‌ها متذکر شده‌اند:«اگر امروز دست روی دست گذاشته و همچون گذشته سکوت اختیار کنیم، ممکن است زمانی برای جبران باقی نماند. اگر هنوز دیر نشده باشد، تکلیف تاریخی را درست در زمان فرارسیدنش باید ادا کرد» و در ادامه گفته‌اند «همگرایی و هم‌افقیِ گفتمانی، نیاز کنونی ایران است به شرطی که روشنفکران افق‌های فکری‌شان را فارغ از جدال‌های تئوریک گسترش دهند تا بلکه از خلال آن بتوان مسیری به سوی گفتمانی ملی گشود. فراموش نکنیم که اکنون مسئله‌ی ما نه رقابت‌های فکری، بلکه نابودیِ همه‌ی هستیِ مردم است. در نتیجه رقیب را نباید اشتباه شناخت. علاوه بر این، در سطح سیاسی نیز نیازمند همیابی و همگرایی دوچندانیم. بدین منظور که رابطه عمل و نظر گسیخته نشود و از دست نرود».
آن‌ها با نقد شش برنامه‌ توسعه‌ نوشته شده‌ پیشین، تبدیل گفتمان ملی مبتنی بر حل مسائل جامعه را به برنامه‌های منسجم و راهبردی که توسعه انسانی را جانشین ایدئولوژیِ رشد و رونق اقتصادی صِرف کند، بسیار مهم دانستند و عنوان کردند «گفتارهای روشنفکری، کلی‌گویی‌های کلیشه‌ای نیست، بلکه تذکارهایی است که تحقیقاً قابلیت عملی و اجرایی شدن داشته و می‌تواند از مسکنت ایران و مردمش جلوگیری کند. برنامه‌ای مد نظر است باید بتواند وضعیت ملی را چاره جویی کند و از ظرفیت ملی‌اندیشی برخوردار باشد؛ به نحوی که برنامه را در خدمت منافع فردی یا جریانی به کار نگیرد».
این دانشجویان چند محور مهم را در مقام جمع‌بندی در پایان نامه ذکر کرده‌اند که به این ترتیب است:
1- ضرورت درک شرایط خطیر کنونی و وارد کردن آن در تمامی معادلات و پروژه‌های فکری جاری همه روشنفکران دغدغه‌مند؛
2- ضرورت هم یابی و تجمیع نیروهای روشنفکری در قالب گفت وگوهای بین‌الاذهانی حول بنیادی‌ترین مسائل جامعه ایران در پیوند با عرصه کلان تصمیم‌سازی (برای دوری از کلی‌گویی و تبدیل گفتارها به برنامه و راهبرد)؛
3- بازبینی در تزهای رایج روشنفکری برای اصلاح (از قبیل دموکراتیزاسیون با رویکرد اصلاح از بالا و سازوکار انتخاباتی؛ کلی‌گویی درباب ضرورت جامعه‌گرایی و تقویت جامعه مدنی بدون برنامه مدون و تحققی و اقدام عملی متناسب)؛
4- تقویت پیوندهای اجتماعی میان نیروهای فکری و برساخت یک گفتمان جمعی مؤید لزوم بازگشت به امر اجتماعی؛
5- بدل کردن گفتمان ملی به برنامه عملی اصلاح بر اساس دستورکارها و موضوعات مشخص؛
6- فعال کردن پیوندها با متن مردم ازطریق دامن زدن به گفتگوهای افقی و مخاطب قرار دادن سندیکاها و انجمن‌ها و جمع‌های مردم.
7- نقد گذشته روشنفکران و گروه‌های سیاسی بر مبنای میزان توجه به دو آرمان بنیادین آزادی و عدالت.
**ب.ل** 1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي فعالان دانشجويي نامه به استادان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۰۵۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدرک‌گرایی موجب ایجاد فاصله بین دانشگاه و جامعه کار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، میثم عرب‌زاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در نشست خبری برگزاری هشتمین همایش ملی فرش ایران که به میزبانی این واحد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه می‌تواند نقش اساسی در جهش تولید ایفا کند. دانشگاه آزاد اسلامی کاشان ازلحاظ ورودی در سال جاری با ۳۰ درصد رشد پذیریش دانشجو، مواجه بوده که نسبت به سال‌های اخیر بی‌سابقه است.

وی افزود: اکنون شرایط خوبی در دانشگاه وجود دارد زمانی ۲هزار ۷۰۰ دانشجو در دانشگاه داشتیم اکنون به ۵ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده یعنی در چهار سال تعداد دانشجو به دو برابر شده است. تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در دانشگاه در سال‌های قبل، ۸۰۰ بوده که اکنون این آمار به هزار و ۷۰۰ نفر رسیده و دانش‌آموزان این مدارس می‌توانند از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی کاشان که برای دانشجویان است، برای ارتقای سطح آموزش خود بهره‌گیری کنند. نزدیک به ۸۰۰ معلم، استاد هیئت علمی، حق و تدریس و کارمند در دانشگاه، فعال هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در پاسخ به این سؤال که علت این رشد ۳۰ درصدی دانشجوی دانشگاه، چیست؟ گفت: در این سال‌ها سعی کردیم استادان متخصص و قوی را شناسایی و به دانشگاه دعوت کنیم. برای انتخاب استادان نگاه صرفاً علمی و تخصصی است نگاه تیمی، گروهی، اصلاً جایگاه ندارد.

عرب‌زاده درباره با بیان مشکلات اخیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان عنوان کرد: اکنون این واحد دانشگاهی با بازنشستگی گروهی استادان مواجه بوده؛ البته استادان جوان و نخبه در دانشگاه مشغول به تدریس هستند؛ اما زمان می‌برد تا به مانند استادان گذشته باتجربه باشند.

وی جذب برخی استادان متخصص به عرصه صنعت را چالش علمی دانست و بیان کرد: به علت شرایط سخت اقتصادی این استادان زودتر جذب صنعت می‌شوند تا به تربیت نیرو‌های متخصص جوان بپردازند و شرایط اقتصادی جامعه در این امر دخیل است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان با اشاره به برخی از دانشگاه‌ها که هنوز زیرساخت کافی ندارند، تأکید کرد: دانشجو باید در محیط دانشگاه متخصص و عالم شود؛ اما در برخی دانشگاه‌ها حتی زیرساخت‌های دانشگاهی هم مهیا نیست؛ اما با تبلیغات دانشجو، جذب می‌کنند. رشد قارچ گونه دانشگاه، نیاز امروز جامعهٔ علمی نیست؛ بلکه تخصص گرایی، تربیت افراد و نیروی جوان علمی نیاز کشور است. اینکه صرفاً بخواهیم فقط مدرک بگیریم کافی نیست و باعث می‌شود فاصله و یا شکاف عمیق بین دانشگاه و جامعه کار ایجاد شود؛ زیر متخصص تربیت نکرده‌ایم.

وی، دانشگاه آزاد اسلامی کاشان به‌عنوان شانزدهمین دانشگاه آزاد اسلامی کشور و نخستین دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، دانست و گفت: این دانشگاه دارای سرای فرش ماشینی و سه مرکز تحقیقات و فناوری، شتاب‌دهنده و آزمایشگاه طراحی فرش است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشگاه خودباوری را در جامعه به منصه ظهور برساند
  • از بازار داغ دید و بازدید‌ تا تریبون‌های آزاد/ تبیین روشنگرانه در جنگ ترکیبی
  • ۲ انتصاب جدید در دانشگاه آزاد آذربایجان غربی
  • اعتراضات دانشجویی آمریکا و ماجرای ۲ نامه
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • مدرک‌گرایی موجب ایجاد فاصله بین دانشگاه و جامعه کار می‌شود
  • چرا تشکل های دانشجویی دانشگاه را اصل نمی دانند؟/ گزارش
  • مأموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها از رسالت‌های اصلی استادان دانشگاه است
  • شیب سقوط آزاد کاهش موالید کم شده | 76 هزار ماما داریم و فقط 7 هزار پروانه فعال مامایی
  • چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟